Υπόθεση Νεώριο: Κάποιοι παίζουν με τους εργαζόμενους και τη Σύρο

Παρακολουθώντας τις εξελίξεις και τα τεκταινόμενα στα Ναυπηγεία Νεωρίου 28 μέρες τώρα, μας έχει δημιουργηθεί η αίσθηση οτι κάποιοι παίζουν παιχνίδια στις πλάτες όχι μόνο των εργαζομένων, αλλά ολόκληρου του νησιού. Δεν γίνεται να εξηγηθεί με άλλο τρόπο η εξαιρετικά δυσμενής τροπή που έχουν πάρει τα πράγματα για τον μοναδικό εναπομείναντα βιομηχανικό πνεύμονα του νησιού. Και δεν υποννοούμε οτι από πίσω κρύβεται οπωσδήποτε κάποιο τρομερό συνωμοτικό σχέδιο, αλλά οτι υπάρχει πλήρης φαιδρότητα και ανευθυνότητα και διάθεση τα πράγματα να πάρουν τον τελικό δρόμο χωρίς επιστροφή, ο οποίος και θα σημάνει το οριστικό κλείσιμο των Ναυπηγείων και την περαιτέρω απαξίωση και υποβάθμιση της Σύρου. Η υπαγωγή (αν αληθεύει) όπως επικαλέστηκε έτερο τοπικό ΜΜΕ, του Νεωρίου στον πτωχευτικό κώδικα 99 δεν σημαίνει τίποτε άλλο παρά την τελευταία προσπάθεια της διοίκησης να προστατευθεί από το τσουνάμι των οικονομικών συνεπειών που ένα κλείσιμο θα έχει όπως άμεση απαίτηση των χρεών προς δημόσια ταμεία, πληρωμές προμηθευτών, εργαζομένων κλπ (διαβάστε εδώ το άρθρο 99). Ειδικότερα, θα πρέπει κανείς να σταθεί στο εδάφιο 6 του εν λόγω άρθρου για να καταλάβει οτι η ΄΄αγαθή΄΄ πρόθεση να εξυγιανθεί μια προβληματική επιχείρηση περνάει πρώτα από την κήρυξη της σε πτώχευση, όπου πτώχευση για να ικανοποιηθούν οι κάθε λογής πιστωτές σημαίνει ρευστοποίηση της όποιας ακίνητης ή κινητής περιουσίας αυτή διαθέτει (διαβάστε εδώ περί αίτησης πτώχευσης). Σε μια τέτοια περίπτωση λοιπόν όλα τα ΄΄ασημικά΄΄ του Νεωρίου (κτίρια, οικόπεδα, εγκαταστάσεις, δεξαμενές, εργαλεία, μηχανήματα κλπ) θα κανιβαλιστούν οικονομικά προκειμένου να αποζημιωθούν οι πιστωτές. Μετά από αυτό, απλά δεν θα υπάρχει Νεώριο…..

Πολιτική εκμετάλλευση του Νεωρίου

Το Νεώριο αυτή τη στιγμή αποτελεί λουκούμι για τους κάθε είδους πολιτικούς, πωλητικούς και πολιτικάντηδες της ελληνικής πολιτικής αλλά και συνδικαλιστικής σκηνής. Την Παρασκευή τα Ναυπηγεία δέχθηκαν την αυτόβουλη επίσκεψη 2 στελεχών του ΠΑΜΕ, του κου Σωτήρη Πουλικόγιαννη και του κου Παντελή Βασιλείου, οι οποίοι χαιρέτισαν τον αγώνα των εργαζομένων, ανέλυσαν την οικονομική και βιομηχανική κατάσταση στην Ελλάδα και τους προέτρεψαν όπως ενωθούν σε ένα κοινό υπερ-Σωματείο για την επίλυση των προβλημάτων του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου που είναι κοινά για όλους. Θα αναγνωρίσουμε οτι ο κ. Πουλικόγιαννης είναι ένας αξιόλογος, χειμαρρώδης ρήτορας με ορθή χρήση του προφορικού λόγου. ΄΄Οι εργαζόμενοι της Ελευσίνας΄΄, είπε, ΄΄διαφωνούν με την απεργία στη Σύρο.(…) Εφόσον δεν υπάρχει Σκαραμαγκάς, μια ζωή θα έχουμε το μαρτύριο του Σίσυφου.(…) Η Ελλάδα έχει καταντήσει τη μεγαλύτερη δεξαμενή που διαθέτει να είναι αυτή της Σύρου, γιατί οι άλλες έκλεισαν.(…) Ο άνθρωπος που κατήγγειλε στην ΕΕ και τελικά πέτυχε το κλείσιμο του Σκαραμαγκά ήταν ο Ταβουλάρης.(…) Αν δεν είμαστε ενωμένοι ΟΛΟΙ οι εργαζόμενοι όλων των Ναυπηγείων, δεν θα ευημερήσουμε ποτέ.(…) Υπάρχουν νέες εξελίξεις στο ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα που ενδιαφέρουν όλους: Πλωτές ανεμογεννήτριες.(…) Την πιάτσα της Ελλάδας την κρατούσε ο Σκαραμαγκάς και δίπλα στα μεγάλα τους πλοία, οι εφοπλιστές μοίραζαν και τα μικρότερά τους στα υπόλοιπα ναυπηγεία.(…) Θα μιλήσουμε και με τους εκτάκτους για να τους δώσουμε να καταλάβουν οτι δεν τους συμφέρει να σπάνε την απεργία.΄΄ Πάρα πολύ ωραία και χρήσιμα όλα αυτά, προς τους…επαρχιώτες Συριανούς. Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να θέσουμε μια διαφορετική εκδοχή, απλά ως υπόθεση εργασίας, που ίσως σταθεί χρήσιμη ως προς την βέλτιστη εξαγωγή συμπερασμάτων από όλους μας.
Πουλικόγιαννης - Βασιλείου (3)
Ο κ. Πουλικόγιαννης λοιπόν δεν είναι ένας απλός συνδικαλιστής. Στις προηγούμενες βουλευτικές εκλογές συμμετείχε ως υποψήφιος βουλευτής του ΚΚΕ στον Πειραιά. Είναι πρόεδρος του Σωματείου Μετάλλου του Πειραιά. Οι ιδιότητές του αυτές, αλλά και γενικώς η δράση του σε κινητοποιήσεις κι επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας τον έχουν αναγάγει σε κομματικό στρατιώτη πρώτης γραμμής. Είναι μάλιστα ένας από τα 9 θύματα της επίθεσης της Χρυσής Αυγής στο Πέραμα, αλλά και ο θύτης και πρωταγωνιστής σε ξυλοδαρμούς κι επιθέσεις στα επεισόδια της Πλατείας Συντάγματος το 2011.
Πουλικόγιαννης 1

Πουλικόγιαννης

 
Ας κρατήσουμε όμως τρία στοιχεία από την ομιλία του: Πρώτον, την πληροφορία οτι η Σύρος διαθέτει την μεγαλύτερη αυτή στιγμή δεξαμενή στην Ελλάδα. Δεύτερον, το γεγονός οτι ο άνθρωπος που κατήγγειλε στην ΕΕ τον Σκαραμαγκά και τον έκλεισε ήταν ο Ταβουλάρης. Και τρίτον, την προτροπή του προς τους συριανούς συναδέλφους του όπως γραφτούν στο υπερσωματείο εργαζομένων ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου (πάντα υπό την κομματική σημαία του ΠΑΜΕ/ΚΚΕ). Αυτά είναι τρία κομμάτια του μεγάλου παζλ που μόνα τους δεν δείχνουν και πολλά πράγματα. Η εμφάνισή του στη Σύρο θεωρούμε οτι δεν ήταν και τόσο ΄΄αυτόβουλη΄΄….

Τοποθετήστε τώρα στο κάδρο και αυτή την πληροφορία η οποία απορρέει από δημοσίευμα της ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ, της 24ης Μαρτίου 2015 με τίτλο ΄΄Η Cosco θέλει να αναστήσει την ναυπηγοεπισκευή΄΄ (αρθρογράφος: Αντώνης Τσιμπλάκης). Εστιάστε την προσοχή σας στην κυκλωμένη με κόκκινο χρώμα περιοχή και στο κείμενο που έχει πλαισιωθεί με μπλε χρώμα. Σε αυτά λέει οτι πρόθεση της Cosco που ήδη ελέγχει ένα κομμάτι του λιμένα Πειραιώς είναι να επενδύσει στον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο ενοποιώντας μια τεράστια βιομηχανική έκταση που αρχίζει από την Ελευσίνα και φτάνει στον Πειραιά, αγοράζοντας 3 πλωτές δεξαμενές μεγέθους Aframax, Panamax και Handysize.
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Ας ανοίξουμε μια χρήσιμη παρένθεση εδώ:

Aframax
Όταν λέμε Aframax, εννοούμε τα δεξαμενόπλοια στα οποία η μεταφορική τους ικανότητα κυμαίνεται μεταξύ των 80,000 και 120,000 τόνων. Τα πλοία αυτά, μπορεί σε σχέση με τα VLCC και τα ULCC να φαίνονται μικρά αλλά δεν είναι. Καλό θα είναι να γνωρίζουμε ότι τα αρχικά AFRA σημαίνουν Average Freight Rate Assessment. Τα Aframax είναι ιδανικά για μικρές ή μεσαίες αποστάσεις και συνήθως λειτουργούν σε λιμάνια στα οποία δεν μπορούν να διέλθουν μεγαλύτερα πλοία.

Panamax και New Panamax
Όπως υποδηλώνει και το όνομα, τα Panamax και New Panamax, είναι πλοία τα οποία διέρχονται από την διώρυγα του Παναμά. Τα συγκεκριμένα πλοία θα πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες της διώρυγας, όσο αναφορά τις διαστάσεις τους. Ένα πλοίο Panamax δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 294,13 μ. σε μήκος, 32,31 μ. σε πλάτος και 12,04 μ. σε βύθισμα. Η μέση μεταφορική ικανότητα των πλοίων αυτών είναι 65.000 τόνους.

Τα New Panamax είναι σχετικά καινούρια κατηγορία, η οποία δημιουργήθηκε λόγω της επέκτασης της διώρυγας του Παναμά. Πλέον, από τις διευρυμένες δεξαμενές θα είναι ικανά να περνάνε τα New Panamax, στα οποία το μήκος τους θα φτάνει τα 427 μ. σε μήκος, 55 μ. σε πλάτος και 18,30 σε βύθισμα.

Handysize
Είναι μικρά δεξαμενόπλοια στα οποία η μεταφορική τους ικανότητα κυμαίνεται μεταξύ 15,000 και 35,000 τόνων. Τα πλοία αυτά είναι κατάλληλα τόσο για τα μικρά λιμάνια όσο και για τα μεγάλα. Το μικρό μεγεθος τους τα κάνει αρκετά λειτουργικά και ικανά. Τα Handysize μεταφέρουν φορτία πετρελαίου στην τελική τους μορφή (βενζίνη, πετρέλαιο diesel κ.τ.λ.) και αποτελούν την πλειοψηφία των ποντοπόρων πλοίων παγκοσμίως.

Σε αυτό το σημείο παραθέτουμε τη δυναμικότητα των δύο δεξαμενών του Νεωρίου:
H μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή «Βιολάντω Γουλανδρή» (η μεγαλύτερη στην Ελλάδα) είναι 75.000 τόνων, έχει ολικό μήκος 230 μέτρα, πλάτος 35 μέτρα και μπορεί να εξυπηρετήσει πλοία με ολικό μήκος έως 245 μέτρα και πλάτος έως 32,4 μέτρα. Φέρει δύο γερανούς των 10 τόνων καθώς και έναν των 10 τόνων. Η διαδικασία άντλησης του έρματος για την βύθιση ή την ανάδυση της διαρκεί 160 λεπτά. Άρα είναι κατηγορίας Panamax / New Panamax.

Η μικρότερη πλωτή δεξαμενή «Ερμούπολις» είναι 40.000 τόνων. Έχει ολικό μήκος 195 μέτρα και πλάτος 33,5 μέτρα. Μπορεί να εξυπηρετήσει πλοία ολικού μήκους έως 215 μέτρων και πλάτους έως 32,4 μέτρων. Η διαδικασία άντλησης του έρματος διαρκεί 100 λεπτά και φέρει τρεις γερανούς: 10, 12,5 και 15 τόνων. Άρα είναι κατηγορίας Handysize.

Και οι δύο δεξαμενές είναι εφοδιασμένες με υδραυλικούς βραχίονες, ρυθμιζόμενα πλευρικά μπλοκ. Διαθέτουν γλυκό και θαλασσινό νερό, παροχή συμπιεσμένου αέρα, ατμού, υγροποιημένου προπανίου καθώς και τροφοδοτικά συνεχούς και εναλλασσόμενου ρεύματος.

Κλείνουμε την παρένθεση και κάνουμε την εξής λογική σκέψη: Αν η Cosco που θεωρεί τον Πειραιά ως στρατηγική αφετηρία για την ανάπτυξή της σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη, σημαίνει οτι διαθέτει ένα συνολικό σχέδιο για να επιτύχει τους σκοπούς της οπότε μόνο ως αβάσιμο δεν μπορούμε να θεωρήσουμε το δημοσίευμα της ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ. Θεωρείτε οτι αναφέρονται μόνο στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος; Φυσικά και όχι. Όταν λένε θέλουμε να αναστήσουμε την ναυπηγοεπισκευή και προτιθέμεθα να ενοποιήσουμε την περιοχή από την Ελευσίνα ως τον Πειραιά, τότε μόνο ένα πράγμα έχουν στο μυαλό τους: Ένα υπερναυπηγείο, με μία διοίκηση. Τέλος τα ναυπηγεία από εδώ και από εκεί. Σας θυμίζει κάτι αυτό; Εννιαίος ναυπηγοεπισκευαστικός φορέας μήπως;

Πάμε στο τρίτο στοιχείο της ομιλίας του κου Πουλικόγιαννη που επισημάναμε πρωτύτερα, σε αυτό του υπερσωματείου. Υπερσωματείο γράψαμε; Σαν πολλά ΄΄υπέρ΄΄ δεν μαζεύονται ξαφνικά; Υπερσωματείο, υπερναυπηγείο…. Ποιος έχει πιο καλή ενημέρωση για το τί μαγειρεύεται για το μέλλον; Το σωματείο των εργαζομένων του Νεωρίου ή ο κ. Πουλικόγιαννης; Εμείς πάντως ποντάρουμε στον τελευταίο.

MAPLE 3 AΗ φυγή του MAPLE 3

Το MAPLE 3 όπως ενημερώσαμε από την πρώτη στιγμή έλυσε απροειδοποίητα κάβους και σάλπαρε σε άλλη γη και σε άλλα μέρη, χωρίς χαρτιά, χωρίς πιστοποιήσεις, χωρίς την επίσημη κήρυξη του τέλους των επισκευών που δεχόταν, χωρίς άδεια από το Λιμεναρχείο Σύρου κι εντελώς παράνομα τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές ταξίδευε εντός των Δαρδανελλίων προς το προάστειο της Κωνσταντινούπολης στην Τουρκία, Τούζλα, όπου υπάρχει το ομώνυμο ναυπηγείο.

Είναι γνωστό όμως οτι χωρίς χαρτιά δεν δύναται κανένα πλοίο να ταξιδεύει ή προσεγγίσει άλλο λιμάνι και αν συμβεί αυτό ο καπετάνιος του συλλαμβάνεται. Βέβαια, το θέμα μας δεν είναι αυτό. Ο συγκεκριμένος καπετάνιος έκανε τους λογαριασμούς του, συμβουλεύτηκε τον εργοδότη του κι έπραξε όπως έπραξε. Το θέμα είναι άλλο: Πρώτον, η αμαύρωση της εικόνας του ναυπηγείου. Δεύτερον, η απάθεια της διοίκησης όπως πράξει τα δέοντα για να γλυτώσει μια τέτοια δυσάρεστη εξέλιξη. Μήπως όλα αυτά σημαίνουν οτι το Νεώριο μπήκε στον δρόμο χωρίς επιστροφή; Αν σημαίνει κάτι τέτοιο, προετοιμαστείτε για τα χειρότερα που δυστυχώς όποια κινητοποίηση από εκεί και πέρα συμβεί στο νησί, θα είναι ανώφελη, διότι απλά το χρονόμετρο όταν αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση, δεν σταματάει μέχρι να μηδενιστεί….

Τί πρέπει να γίνει σε αυτή την περίπτωση

Όλα αυτά γράφονται υπό το πρίσμα της αδιαλλαξίας της διοίκησης και των αλυσιδωτών κακών εξελίξεων. Στο χέρι του κου Ταβουλάρη και των συνεργατών του είναι όπως διαψεύσει αυτά τα σενάρια. Επειδή όμως δεν βλέπουμε φως, δυστυχώς έχουμε την αίσθηση οτι ο χρόνος μετράει αντίστροφα. Ίσως και να μην έχει πια τη δύναμη να δράσει αν πούμε οτι το παζλ που θα παρουσιάσουμε σε λίγο ολοκληρωμένο, έχει βάσεις.
nikos-taboularis
Η λογική του παρόντος άρθρου μας οδηγεί σε δύο σενάρια : Ένα απλό κι ένα πολύπλοκο και συνωμοσιολογικό.

Το απλό σενάριο λέει οτι όλα οφείλονται στους κακούς χειρισμούς της διοίκησης του Νεωρίου που δεν πίστεψε ποτέ οτι ο κόμπος έφτασε στο χτένι για τους εργαζόμενους και θεώρησε οτι εύκολα θα ξεπεράσει το σκόπελο μιας μικρής ολιγοήμερης κινητοποίησης. Τώρα που τα πράγματα έχουν περιπλεχθεί σε επικίνδυνο βαθμό, σηκώνει τα χερια ψηλά, μένει αδρανής και απαθής και μοιραία περιμένει εξελίξεις τύπου MAPLE 3 να την οδηγήσουν στη λύτρωση που είναι η πτώχευση και ο σώσων εαυτόν…σωθήτω. Η περιουσία του ναυπηγείου θα ρευστοποιηθεί και η επιχείρηση θα διαλυθεί. Σε ένα τέτοιο απλό σενάριο πραγματικά οι εργαζόμενοι και ο υπόλοιπος κόσμος της Σύρου δεν μπορούν να κάνουν τίποτε άλλο παρά μόνο να κάτσουν με ψυχραιμία, νηφαλιότητα και σοφία να σχεδιάσουν την επόμενη μέρα: Μια μέρα χωρίς Νεώριο κι ένα λιμάνι ανοιχτό πλέον για άλλες χρήσεις.

Το περίπλοκο και συνωμοσιολογικό σενάριο λέει οτι κάποιοι (άγνωστο ποιοι) παίζουν πολύ σκληρό και ανελέητο πόκερ στις πλάτες ενός ολόκληρου νησιού και όχι μόνο των εργαζομένων του Ναυπηγείου. Η συμφωνία μεταξύ Κυβέρνησης – Cosco είναι εν ισχύ αλλά κάτω από το τραπέζι – Όλα τα ναυπηγεία κλείνουν ή καλύτερα γι΄ αυτούς σπρώχνονται προς την πτώχευση και δημιουργείται ένα υπερναυπηγείο στην Αττική – Οι Κινέζοι γλυτώνουν την αγορά 2 από τις 3 δεξαμενές που θέλουν να αγοράσουν αφού θα πάρουν ως προίκα αυτές του Νεωρίου – Η συνδικαλιστική αναγνωριστική εμπροσθοφυλακή που έχει εξασφαλίσει οτι λόγω συγγενικής πολιτικής ιδεολογίας θα άρχεται συνδικαλιστικά (υπερσωματείο ελεγχόμενο από το ΠΑΜΕ) του υπερναυπηγείου για να μεταφέρει στους ΄΄ενδιαφερόμενους΄΄ μια πιο ασφαλή εκτίμηση της κατάστασης, αλλά και του πνεύματος, νοοτροπίας κι ενότητας που διακατέχει τους εργαζόμενους παρουσιάζεται ένα ωραίο πρωινό με τα πρόσωπα των κων Πουλικόγιαννη και Βασιλείου – Ο Ταβουλάρης ειδικά είναι από τους πρώτους που πρέπει να πάψουν να έχουν οποιονδήποτε λόγο κι έλεγχο επί των ναυπηγοεπισκευαστικών θεμάτων καθώς οι Κινέζοι δεν θα επιθυμούσαν σε καμμία περίπτωση να συνεργαστούν με έναν άνθρωπο που ΄΄κάρφωσε΄΄ αδελφό ναυπηγείο σε ξένες Αρχές (ΕΕ) για ιδίον όφελος (άρα δεν είναι αξιόπιστος)…..
OLP, ROUTSIS, 29JUN2012
Δυστυχώς και σε αυτό το σενάριο, που μπορεί για πολλούς να είναι τρελό, γελοίο, απίθανο, δεν μπορούν να συμβούν πολλά πράγματα. Η μόνη λύση είναι να θυμηθεί ο κ. Ταβουλάρης οτι είναι ιδιοκτήτης του ιστορικότερου ναυπηγείου της Ελλάδας και να κοιτάξει σε συνεννόηση πάντα με τους εργαζόμενούς του πώς θα εξυγιάνουν το Ναυπηγείο, σίγουρα πάντως όχι δια της μεθόδου του Πτωχευτικού Κώδικα. Οι στιγμές αυτές απαιτούν διορατικότητα, σωφροσύνη, ομόνοια και συνεργασία και δεν χωρούν εγωισμούς και φθηνές μικροπολιτικές ή μικροσυνδικαλιστικές φανφάρες και ανούσιες αντεγκλήσεις όπως μηνύσεις. Διότι, είτε με τον α΄ είτε με τον β΄ τρόπο, καραδοκεί η καταστροφή. Δεν νομίζουμε να έχει και πολλή σημασία αν αυτή μετουσιωθεί σε πτώχευση ή σε…πάπια Πεκίνου.

ΠΗΓΕΣ: Wikipedia.org
marinetraffic.com
Ανάργυρος Δεναξάς