Αναζητώντας όραμα και νέες στρατηγικές για την κρουαζιέρα και το yachting στην Αν. Μεσόγειο
Η παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας συνεχίζει και το 2017 να παρουσιάζει δυναμική αναπτυξιακή πορεία, ωστόσο οι τρέχουσες γεωπολιτικές εντάσεις έχουν επηρεάσει αρνητικά την Ανατολική Μεσόγειο ως προορισμό θαλάσσιου τουρισμού. Σε μια προσπάθεια αντιστροφής της τάσης αυτής, κορυφαία στελέχη του εξειδικευμένου αυτού κλάδου θα συναντηθούν φέτος την άνοιξη στην Αθήνα στο Posidonia Sea Tourism Forum, προκειμένου η περιοχή μας να μπορέσει να επωφεληθεί από την συνεχιζόμενη άνθηση της βιομηχανίας κρουαζιέρας.
Η σημερινή πτώση της ζήτησης για κρουαζιέρες στην Ανατολική Μεσόγειο βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τις θετικές παγκόσμιες προβλέψεις της Cruise Lines International Association (CLIA), που υπολογίζει 25,3 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας για το 2017, μία αύξηση 4,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Την ίδια ώρα, η παγκόσμια χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί με την προσθήκη 26 νέων κρουαζιερόπλοιων κάθε κατηγορίας, όπως ποντοπόρων, περιήγησης ποταμών και τουρισμού ειδικών ενδιαφερόντων. Μακροπρόθεσμα, μάλιστα, εκτιμάται ότι η βιομηχανία θα ενισχυθεί περαιτέρω με 97 νέα πλοία σε διάστημα μικρότερο των δέκα ετών, που θα αντιστοιχούν σε επένδυση ύψους περίπου 53 δισ. δολαρίων.
Οι Εκθέσεις Ποσειδώνια, διοργανωτές του διήμερου Posidonia Sea Tourism Forum, πιστεύουν ότι τα προσεκτικά επιλεγμένα θέματα που θα συζητηθούν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου μπορούν να οδηγήσουν σε λύσεις που θα διευκολύνουν την ανάκαμψη της περιοχής, προς όφελος τόσο των εταιρειών κρουαζιέρας όσο και των τοπικών οικονομιών.
«Τα ενδιαφερόμενα μέρη των αλληλοεξαρτώμενων προορισμών σε Ανατολική Μεσόγειο και Μαύρη Θάλασσα πρέπει να συνεργαστούν προκειμένου να αξιοποιήσουν τη συνολική δυναμική που έχει να προσφέρει η περιοχή», δήλωσε ο Εκτελεστικός Διευθυντής των Ποσειδωνίων, κ. Θεόδωρος Βώκος.
«Για να πείσουμε τις εταιρείες κρουαζιέρας να επενδύσουν περισσότερο στην περιοχή και να προσθέσουν νέα δρομολόγια, πρέπει να αναπτύξουμε ένα μακροπρόθεσμο όραμα που να βασίζεται σε αμοιβαία επωφελείς στρατηγικές. Στρατηγικές σχεδιασμένες με σκοπό να δημιουργηθεί ένα συνεκτικό, συνεπές και ελκυστικό προϊόν, που θα τονώσει τη ζήτηση για την περιοχή και θα προσθέσει στον χάρτη της κρουαζιέρας νέους προορισμούς και νέα λιμάνια με δυνατότητες περιφερειακού homeporting», συμπλήρωσε ο ίδιος.
Αυτά ακριβώς τα θέματα θα συζητήσουν οι εκπρόσωποι των κορυφαίων εταιρειών κρουαζιέρας στο διεθνές συνέδριο και έκθεση που διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια και που φέτος θα πραγματοποιηθεί στις 23-24 Μαΐου στο Μέγαρο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών. Εξειδικευμένοι ομιλητές και ενδιαφερόμενοι φορείς από όλη την περιοχή θα αναλύσουν τις προκλήσεις και θα αναζητήσουν στρατηγικές και λύσεις.
Στην εύρεση τέτοιων λύσεων θα εστιάσει και το προγραμματισμένο workshop για την κατανομή των θέσεων ελλιμενισμού (Berth Allocation), που είναι ένα αίτημα υψηλής προτεραιότητας για την CLIA. Πρόκειται για ένα workshop που πρέπει οπωσδήποτε να παρακολουθήσουν εκπρόσωποι λιμενικών αρχών, καθώς θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν πώς να σχεδιάσουν ένα βέλτιστο και ρεαλιστικό σύστημα που να είναι εφαρμόσιμο στις κατά περίπτωση πραγματικές συνθήκες, βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητα, την αποδοτικότητα και το εμπορικό προφίλ των λιμανιών τους.
Σημαντικά θα είναι τα οφέλη από το Forum και για προορισμούς ή λιμάνια που δεν περιλαμβάνονται ακόμη στα δρομολόγια των μεγάλων εταιριών κρουαζιέρας, καθώς οι εκπρόσωποί τους θα έχουν τη ευκαιρία να συναντηθούν με στελέχη αρμόδια για το σχεδιασμό δρομολογίων και να επωφεληθούν από την τεράστια εμπειρία στη διαχείριση τόσο δημοφιλών όσο και αναδυόμενων προορισμών. Άλλωστε οι εταιρίες κρουαζιέρας βρίσκονται πάντα σε αναζήτηση νέων προορισμών, όπως αποδεικνύει και η πρόσφατη προσθήκη της Σάμου στα δρομολόγια της Celestyal Cruises.
Η ολοκλήρωση δύο πολύ σημαντικών ιδιωτικοποιήσεων, η εξαγορά του ΟΛΠ από την COSCO και η εξαγορά 14 περιφερειακών αεροδρομίων από την Fraport, έχουν ενισχύσει τη στρατηγική σημασία της Ελλάδας ως προορισμού κρουαζιέρας και πύλης εισόδου της Κεντρικής και Ανατολικής Μεσογείου. Οι δύο αυτές εταιρείες έχουν δεσμευθεί να αναβαθμίσουν τις υποδομές και τις υπηρεσίες που παρέχουν, γεγονός που θα ωφελήσει καθοριστικά τις προοπτικές της κρουαζιέρας στην περιοχή. Επιπλέον, η δέσμευση της Fraport να αυξήσει τις αεροπορικές συνδέσεις με βασικές ευρωπαϊκές τουριστικές αγορές, σημαίνει ότι ορισμένα περιφερειακά λιμάνια θα αποκτήσουν προοπτική και για homeporting κρουαζιερόπλοιων.
«Σε συνδυασμό με ένα παράλληλο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων λιμένων και μαρίνων στρατηγικής σημασίας, που ήδη βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο σχεδιασμού, φαίνεται περισσότερο από βέβαιο ότι το συνολικό προϊόν θαλάσσιου τουρισμού της Ελλάδας στον τομέα κρουαζιέρας και yachting θα αποκομίσει σημαντικά μακροπρόθεσμα οφέλη, εφόσον ληφθούν τα σωστά μέτρα», επισημαίνει ο Θ. Βώκος.
Φέτος, το Posidonia Sea Tourism Forum θα είναι μία ακόμα πιο διευρυμένη διοργάνωση, καθώς θα περιλαμβάνει ένα πλούσιο πρόγραμμα Εργαστηρίων και Σεμιναρίων.
Καθώς οι πωλήσεις κρουαζιέρας ευνοούνται από την αναδυόμενη τοπική ζήτηση και προσφέρουν υψηλές προμήθειες, ένα ειδικό εργαστήρι για τη δημιουργία νέων αγορών σχεδιάστηκε ειδικά για ταξιδιωτικούς πράκτορες. Η CLIA Europe θα έχει ενεργή συμμετοχή σε αυτό, αλλά επίσης θα παρουσιάσει στο Posidonia Sea Tourism Forum και το πρόγραμμα μελών της CLIA, με στόχο να αυξήσει τα μέλη της στην Ελλάδα. Το πρόγραμμα αυτό προσφέρει πολλά οφέλη τόσο σε ταξιδιωτικούς πράκτορες, όσο και σε προμηθευτές εξοπλισμού και άλλους παρόχους υπηρεσιών που εμπλέκονται στην όλη δραστηριότητα της κρουαζιέρας.
Η προβλεπόμενη αναζωογόνηση του ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού έχει αναθερμάνει και το ενδιαφέρον της νέας γενιάς για τους τομείς της κρουαζιέρας, του yachting και της επιβατηγού ναυτιλίας. Το YES to Sea Tourism Forum θα εξετάσει τις δυνατότητες που παρέχονται σε αυτούς τους τομείς και τις δεξιότητες που απαιτούνται για να πετύχει κάποιος σε αυτούς. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω ενός ανοικτού διαλόγου μεταξύ των συνέδρων του Forum με τα στελέχη της βιομηχανίας που θα συμμετέχουν στο πάνελ.
«Το YES αποσκοπεί να λειτουργήσει ως ένας ανοικτός δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ των νέων, πολλά υποσχόμενων στελεχών και των ιθυνόντων του κλάδου μας, συνδέοντας τους εργοδότες με υποψήφιους εργαζόμενους και δίνοντάς τους την ευκαιρία να γνωριστούν, να δικτυωθούν και να δημιουργήσουν σχέσεις που μπορεί να αποδειχθούν άκρως εποικοδομητικές», δήλωσε η ιδρύτρια του YES Forum, κα Δανάη Μπεζαντάκου.
Βασικό χαρακτηριστικό του φετινού Posidonia Sea Tourism Forum θα είναι και πάλι o διευρυμένος εκθεσιακός χώρος. Η έκθεση αποτελεί την ιδανική πλατφόρμα μάρκετινγκ για λιμάνια και προορισμούς, προμηθευτές ναυτιλιακού εξοπλισμού, αεροδρόμια, παρόχους τουριστικών υπηρεσιών, μαρίνες, τεχνικές εταιρείες υποστήριξης, εκδότες κλαδικών μέσων ενημέρωσης, νέες τεχνολογίες, διαχειριστές και μεσίτες yachting, προκειμένου να προωθήσουν την επιχειρηματική τους πρόταση και να γνωρίσουν δυνητικούς συνεργάτες.
Το 4ο Posidonia Sea Tourism Forum διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και υποστηρίζεται από το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, την Ένωση Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας (MEDCRUISE), την Ένωση Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ), την Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, την Ένωση Μαρίνων Ελλάδας, το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας και τον Σύνδεσμο των εν Ελλάδι Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (HATTA). Αργυροί Χορηγοί είναι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, η Air France – KLM – Delta και Χάλκινοι Χορηγοί είναι η Celestyal Cruises, το Ακτίνα Travel Group και το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου.