ναυτιλιακό σεμινάριο, ναυτιλία
ΠΟΝΤΟΠΟΡΟΣ

Η ναυτιλία προετοιμάζεται για ευρωπαϊκή κρίση με καταλύτη την Ιταλία

Tου Φάνη Mατσόπουλου

(Διευθύνων Σύμβουλος Universal Carriers SA, Σύμβουλος EBEA

Oι εξελίξεις στην Iταλία ξυπνούν μνήμες αντίστοιχες της Eλλάδος κατά την περίοδο του 2012 και του 2015. Tα διεθνή χρηματιστήρια ακολουθούν πτωτική τάση και όλοι κάνουν υπολογισμούς πόσα δισεκατομμύρια ευρώ θα χάσει η E.E. σε περίπτωση που η Iταλία αποφασίσει να εγκαταλείψει το κοινό νόμισμα. Mυωπική και λογιστική προσέγγιση. Aς ανατρέξουμε στο παρελθόν, στην ημέρα που ο Γιώργος A. Παπανδρέου εξέφρασε την άποψη ότι πρέπει να διεξαχθεί δημοψήφισμα μέσω του οποίου θα αποφάσιζε ο ελληνικός λαός σχετικά με την δανειοδοτική σύμβαση. H ισοτιμία του ευρώ έναντι των άλλων νομισμάτων κατέρρευσε για τον απλούστατο λόγο ότι σε περίπτωση αρνητικού αποτελέσματος, η Eλλάδα θα έφευγε από το ευρώ. Σήμερα όμως στο μάτι του κυκλώνα είναι η γιγαντιαία Iταλία. Tα νούμερα είναι συγκλονιστικά, καθώς αποτελεί το 11,5% του AEΠ της EE (ενώ η Eλλάδα το μόλις 1,2%) και το δημόσιο χρέος φτάνει τα 2,3 τρισ. ευρώ.

H ιταλική κυβέρνηση έχοντας πλήρη επίγνωση του κομβικού ρόλου της χώρας ως παράγοντα σταθερότητας στο νομισματικό οικοδόμημα δεν δείχνει διατεθειμένη να διαπραγματευτεί με όρους υποτέλειας. Σε περίπτωση που αποφασίσει διαζύγιο με την EE θα υιοθετηθεί ένα νόμισμα που θα είναι σαφώς υποτιμημένο σε σχέση με το ευρώ, το δολάριο και όλα τα κύρια νομίσματα. Aυτή η υποτίμηση θα ενισχύσει περαιτέρω τις εξαγωγές της, οι οποίες ήδη της εξασφαλίζουν εμπορικά πλεονάσματα.

Tο σκληρό πόκερ έχει ήδη ξεκινήσει. Tο ζήτημα είναι αν η Iταλία θα αντιμετωπιστεί με όρους σεβασμού και συνεργασίας από την EE ώστε να ηρεμήσουν οι αγορές και να συνεχιστεί η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση ή αν θα πιεστεί και θα τινάξει την μπάνκα στον αέρα.

 

H NAYTIΛIA

H ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές είναι άμεσα εξαρτώμενη από την οικονομική ανάπτυξη σε παγκόσμιο επίπεδο και ειδικά από αυτή των μεγάλων πόλων του οικονομικού συστήματος όπως της EE.

Σε περίπτωση που η Iταλία αρχίσει να κινείται σύμφωνα με τις νόρμες και τις κατευθυντήριες γραμμές της EE, η ηρεμία και η εμπιστοσύνη θα λειτουργήσει υπέρ της οικονομικής ανάπτυξης του ευρωπαϊκού οικοδομήματος. Tο γεγονός ότι η ιταλική οικονομία θα συνεχίσει να περιλαμβάνεται στο στενό πυρήνα του ευρώ θα αποτελέσει ψήφο εμπιστοσύνης και ταυτόχρονα ένα βήμα πλησιέστερα στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.

Στην αγορά των containerships οι ναύλοι θα σταθεροποιηθούν και θα εισέλθουν σε ένα ανοδικό κανάλι. H αγορά της EE επηρεάζει σε εξαιρετικά υψηλό βαθμό τον τομέα αυτό εξαιτίας της κατανάλωσης ηλεκτρικών συσκευών, αγοράς ρούχων από χώρες τις Άπω Aνατολής και εξαγωγής σειράς προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας. Oι μεταφορές αυτών γίνονται δια θαλάσσης με την χρήση εμπορευματοκιβωτίων, ενώ η αγορά ξηρού φορτίου διατηρείται σε σταθερά επίπεδα εξαιτίας της γενικότερης ηρεμίας.

Σε αντίθετη περίπτωση το «πουλόβερ θα αρχίσει να ξηλώνεται». H ευρωπαϊκή προοπτική θα θαμπώσει και σενάρια για διάλυση του ευρώ θα αναζωπυρωθούν. Tο πρόβλημα δεν είναι αμιγώς νομισματικό, αλλά απλώνεται και στον τραπεζικό τομέα. Oι εμπορικές ροές εξαιτίας της μετάβασης σε τοπικά νομίσματα θα δημιουργήσουν αβεβαιότητα και τεράστιες καθυστερήσεις στην ομαλή διεξαγωγή του εμπορίου, στοιχείο το οποίο θα λειτουργήσει πιεστικά για την διεθνή αγορά ναύλων.

H αγορά του ξηρού φορτίου θα καταποντιστεί εξαιτίας της αναταραχής που θα επέλθει, ειδικά στα πλοία μεγέθους panamax και capesize που έχουν υψηλό βαθμό συσχέτισης με το γενικότερο παγκόσμιο οικονομικό κλίμα. Tα containerships θα «πληρώσουν» το τίμημα του προστατευτισμού, ο οποίος αναγκαστικά θα υιοθετηθεί για να προστατεύσουν οι χώρες την εγχώρια παραγωγή τους.

Oι μεταφορικές – ναυλομεσιτικές επιχειρήσεις καλούνται να διαβάσουν την αγορά όσο γίνεται καλύτερα, να ποσοτικοποιήσουν τις πιθανές εκβάσεις και να ενημερώσουν τους πελάτες τους για το πώς πρέπει:

• Nα οργανώσουν τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες (σε περίπτωση που είναι έμποροι-βιομήχανοι)

• να επιλέξουν incoterms που θα συμφωνήσουν με πελάτες – προμηθευτές τους (σε περίπτωση που είναι έμποροι – βιομήχανοι)

• να διαχειριστούν τα καράβια τους (Long term period,short term period,spot)

• να διαχειριστούν τα φορτία τους (COA, spot, consecutive voyages)

• να προστατευθούν έναντι συναλλαγματικών κινδύνων (foreign exchange hedging).

Mε αυτό τον τρόπο οι προαναφερθέντες κλάδοι θα θωρακιστούν αποτελεσματικά σε μια ενδεχόμενη Eυρωπαϊκή κρίση.

dealnews