Έτοιμοι για τη «φουρτούνα» οι εφοπλιστές

έλληνες εφοπλιστές, καύσιμα

Ο ναυτιλιακός κόσμος περιόρισε τις αγορές πλοίων για να αντέξει την τρικυμία των αγορών. Οι Έλληνες εφοπλιστές ξόδεψαν 10 δισ. δολ., 75% άνω του 2017

Με τις αγορές να κλυδωνίζονται και τον επιχειρηματικό κόσμο να είναι διαιρεμένος σε ό,τι αφορά την πιθανότητα επιβράδυνσης στην παγκόσμια οικονομία και το εμπόριο, θα περίμενε κανείς τη βύθιση του –άρρηκτα συνδεδεμένου με τη διεθνή ανάπτυξη- ναυτιλιακού κόσμου.

Όμως, ενώ  οι φόβοι για επιβράδυνση λόγω των χειρότερων του αναμενόμενου επιδόσεων της κινεζικής οικονομίας (που έχει τις ρίζες του στις εμπορικές αψιμαχίες με τις ΗΠΑ) και της κόπωσης που δείχνει η Ευρώπη, η εφοπλιστική κοινότητα εμφανίζεται να έχει εγκαίρως προσαρμοστεί  περιορίζοντας την προσφορά πλοίων, προκειμένου να εξισορροπήσει υπέρ αυτής την ισορροπία με τη ζήτηση.

Σύμφωνα με στοιχεία του επενδυτικού  και ναυλομεσιτικού οίκου Hartland, το 2018 ο στόλος ξηρού φορτίου διευρύνθηκε κατά μόλις 2,9% από τα 817,4 εκατ. dwt σε 841,1 εκατ. dwt, την ίδια στιγμή που το θαλάσσιο εμπόριο ξηρού φορτίου αυξήθηκε κατά 2,3% σε όγκο και κατά 2,7% σε όρους απόστασης. Για φέτος ο οίκος υπολογίζει ότι οι παραδόσεις πλοίων ξηρού φορτίου φτάνουν τα 42,4 εκατ. dwt που μεταφράζονται σε αύξηση του στόλου κατά 5%, που όμως θα περιοριστεί σημαντικά από τις αποσύρσεις και τη ρευστοποίηση παλιών πλοίων. Η εκτίμηση της Hartland για την ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου ξηρού φορτίου το 2019 είναι 2,3% σε όγκο και 3,1% σε τόνους/ανά ναυτικά μίλια.

Τι σημαίνει αυτό σε όρους εσόδων για τους εφοπλιστές του ξηρού φορτίου και τη διακύμανση των ναύλων; Εάν τα νούμερα επιβεβαιωθούν, εκτιμά ο οίκος, τότε θα δούμε ακόμη μια χρονιά αύξησης εσόδων, αλλά και ενίσχυσης συνολικά της αλυσίδας αξίας για τα φορτηγά. Άλλωστε, όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά, το συνολικό βιβλίο παραγγελιών φτάνει τα 88,5 εκατ. dwt και βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο από το 2002.

Τα τάνκερ

Υποτονική ήταν η ανάπτυξη του στόλου και στα τάνκερ την περασμένη χρονιά. Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων (αργού και προϊόντων) αυξήθηκε κατά μόλις 1% το 2018 από τα 581.9 εκατ. dwt στα 588.1 εκατ.-dwt. Για το 2019 οι σχεδιασμένες παραδόσεις νέων τάνκερ προβλέπονται στα 41,3 εκατ. dwt που μεταφράζονται σε αύξηση 7% του στόλου, χωρίς να υπολογίζονται οι αποσύρσεις και οι ρευστοποιήσεις παλιών πλοίων.

Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών και για τα δεξαμενόπλοια βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό (11,3% του συνολικού στόλου). Σε όρους προσφοράς και ζήτησης, η προσφορά τάνκερ αυξήθηκε κατά 1%, ενώ η ζήτηση κατά 2% και το 2019 αναμένεται να φτάσει το 3%.

Βεβαίως, η τάση αυτή λειτουργεί εξισορροπητικά για την αγορά, η οποία τα προηγούμενα χρόνια υπέφερε από την προσφορά που υπερκάλυπτε τη ζήτηση. Ακόμη καλύτερη είναι η εικόνα για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς καθαρών προϊόντων πετρελαίου, όπου η προσφορά πλοίων αυξήθηκε κατά 1,6% το 2018 και αναμένεται να φτάσει στο 2,6% το 2019 την ώρα που η ζήτηση ήταν στο 2,3% το 2018 και αναμένεται να αυξηθεί στο 3,2% το 2019. Αυτό σύμφωνα με τη Hartland δείχνει ότι για τα τάνκερ καθαρών προϊόντων, τα επόμενα χρόνια θα είναι θετικά.

ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΠΡΩΤΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ

«Έκρηξη» στις επενδύσεις των Greeks

Εάν η παγκόσμια αγορά ήταν “flat” το 2018 σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες νέων πλοίων, δύο δυνάμεις ξεχωρίζουν. Η μία, είναι η Νότια Κορέα, η οποία αναδεικνύεται σε νέα παγκόσμια δύναμη, οι εφοπλιστές της οποίας αύξησαν το spending τους κατά σχεδόν 50% την περσινή χρονιά κατά 4,8 δις δολάρια, σύμφωνα με τον Clarksons. Και η άλλη, είναι η αδιαφιλονίκητη «βασίλισσα» της παγκόσμιας ναυτιλίας: Η ελληνική εφοπλιστική κοινότητα, η οποία απέδειξε για μια ακόμα χρονιά την απόλυτη κυριαρχία της στις θάλασσες.

Με όπλο το σταθερά αναπτυσσόμενο πελατολόγιο, την ισχυρή ρευστότητα και την εμπιστοσύνη που απολαμβάνουν διεθνώς, οι Greeks ήταν και το 2018, οι κορυφαίοι επενδυτές στη βιομηχανία των νεότευκτων πλοίων. Τα στοιχεία του Clarksons αυτά καθεαυτά είναι εντυπωσιακά: Οι Έλληνες εφοπλιστές επένδυσαν, σύμφωνα με τον οίκο, ποσό που έφτασε τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε τοποθετήσεις παραγγελιών νεότευκτων πλοίων το 2018. Πρόκειται για ποσό το οποίο είναι αυξημένο κατά 75% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος και είναι υπερδιπλάσιο των επενδύσεων των Κορεατών που κάνουν το δικό τους “boom”.  Έτσι, όχι τυχαία, το Tradewinds συμπεραίνει ότι «βάσει του review του Clarksons, θα μπορούσε να πει κανείς ότι η Ελλάδα και η Νότια Κορέα είναι πάνω και οι ΗΠΑ και η Ευρώπη, είναι κάτω»…

ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΕΣΟ ΟΡΟ ΤΗΣ ΠΡΟ ΚΡΙΣΗΣ ΕΠΟΧΗΣ

14% μείωση των παραγγελιών στα ναυπηγεία

Σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες νεότευκτων το 2018, σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, καταγράφεται μείωση της τάξης του 14% στα 77 εκατ. dwt. Αν και το νούμερο είναι μεγαλύτερο από τις παραγγελίες του 2016, εντούτοις βρίσκεται 17% κάτω από το μέσο όρο των παραγγελιών πριν την οικονομική κρίση.

Ο κλάδος που ξεχωρίζει σε επίπεδο παραγγελιών δεν είναι άλλος από τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς φυσικού αερίου, όπου καταγράφηκαν 69 παραγγελίες πλοίων αξίας 11,7 δισ. δολαρίων (σε αυτά περιλαμβάνονται και οι πλωτές δεξαμενές αποθήκευσης και αεριοποίησης FSRU).

Οι παραγγελίες δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαίου μειώθηκαν κατά περίπου 30% στα 23 εκατ. dwt. και συνολικά παραγγέλθηκαν 39 υπερδεξαμενόπλοια VLCC (από 56 το 2017). Πτώση της τάξης του 25% καταγράφηκε και στα φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου στα 31 εκατ. dwt.

Στον αντίποδα αύξηση είχαμε στις παραγγελίες πλοίων μεταφοράς υγραερίου LPG  (41 πλοία από 27 το 2017) και στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (190 από 140 το 2017).

Στο ξηρό φορτίο, ο δείκτης BDI βρίσκεται λίγο πάνω από το όριο των 1000 μονάδων και παρά την εποχική πίεση που δέχεται, η Hartland κάνει λόγο για ενθαρρυντικά θεμελιώδη μεγέθη. Το ενδιαφέρον ωστόσο, εστιάζεται στα δεξαμενόπλοια για τα οποία σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons τα έσοδα βρίσκονται κατά τον πρώτο μήνα του έτους σε όλες τις κατηγορίες σε αισθητά  υψηλότερα επίπεδα συγκριτικά με το μέσο όρο του 2018 και του 2017.

Ενδεικτικά για τα υπερδεξαμενόπλοια VLCC διαμορφώνονται στα 28,8 χιλιάδες δολάρια την ημέρα έναντι 15,5 χιλιάδων δολαρίων την ημέρα το 2018, για τα Suezmax στα 38 χιλιάδες δολάρια από 16,4 χιλιάδες και για τα  στις 32,4 χιλιάδες από 16,1 χιλιάδες το 2018.

Αναλυτές ήδη από το 4ο τρίμηνο του 2018 κάνουν λόγο για την έναρξη ενός νέου ανοδικού κύκλου που υποστηρίζεται από τα θεμελιώδη και θα διαρκέσει για δύο χρόνια (Fearnresearch).

dealnews.gr