Αυξήθηκαν κατά 13% τα μεικτά ημερήσια έσοδα στα εμπορικά πλοία

φυσικό αέριο, LNG, εμπορικά πλοία

Του Ηλία Μπέλλου

Ανοδο της τάξης του 13%, στις 12.144 δολάρια την ημέρα, κατέγραψαν το 2018 τα μέσα μεικτά ημερήσια έσοδα στα εμπορικά πλοία, μετά την αύξηση κατά 14% και το 2017, σύμφωνα με τον δείκτη ClarkSea Index του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons. Ο δείκτης αυτός είναι θετικός σε σύγκριση με τον μέσο όρο της δεκαετίας, που βρίσκεται στα 11.751 δολάρια την ημέρα. Ανοδικά κινήθηκαν και οι αξίες των πλοίων, καθώς η ποντοπόρος ναυτιλία δείχνει να εξέρχεται της δεκαετούς κρίσης που ξεκίνησε το 2008.

Ομως ο προστατευτισμός, τα προβλήματα στις εμπορικές σχέσεις μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας και η επιβράδυνση της μεταποίησης στην Κίνα, σε συνδυασμό με τους νέους κανονισμούς για τα ναυτιλιακά καύσιμα, δημιουργούν περιβάλλον αβεβαιότητας για το 2019. Και αυτό παρά το γεγονός πως η αύξηση του παγκόσμιου στόλου αναμένεται να είναι οριακή φέτος και από τις μικρότερες εδώ και πολλά χρόνια.

Επιπλέον, μεταξύ των διαφόρων τύπων πλοίων το 2018 παρουσιάζονται μεγάλες διαφορές στις επιδόσεις, με τα δεξαμενόπλοια να «σώζουν» τη χρονιά λόγω ενός πολύ καλού τέταρτου τριμήνου ύστερα από ένα πολύ κακό εννεάμηνο. Ακόμα και έτσι τα έσοδα στα πολύ μεγάλα και στα μικρά τάνκερ διαμορφώθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά του 2017, με τη χρονιά να σώζεται οριακά από τα μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοια Aframax, που είδαν τα έσοδά τους 16,6% υψηλότερα. Αντιθέτως, στα μεγάλα τάνκερ (VLCC) τα έσοδα υποχώρησαν κατά 12,5% και στα μικρότερα (products) κατά 13,2%. Ο σταθμισμένος μέσος όρος των ημερήσιων εσόδων για τα δεξαμενόπλοια όλων των τύπων κατά το 2018 δείχνει μείωση ημερήσιων ναύλων στα 11.216 δολάρια (-3,8%). Στην πραγματικότητα, το μέσο έσοδο των πετρελαιοφόρων έφθασε στο χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, υπογραμμίζει η Clarksons Research σε σχετική αναφορά της. Πολύ καλές ήταν πάντως οι επιδόσεις των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), που αναρριχήθηκαν στα επίπεδα των 190.000 δολαρίων την ημέρα.

Οι τιμές των δεξαμενόπλοιων όμως, νεότευκτων και μεταχειρισμένων, αυξήθηκαν για όλες τις κατηγορίες τάνκερ, με τη μεγαλύτερη ανατίμηση να καταγράφεται στα νεότευκτα VLCC (+13,5%) και τη μικρότερη στα μεταχειρισμένα Aframax πενταετίας (+3,1%).

Στα φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην τα μέσα ημερήσια έσοδα αυξήθηκαν κατά 11,5%, στα 12.249 δολάρια, με τα μεσαίου μεγέθους Panamax και Supramax να καταγράφουν άνοδο 21,7% και 19,7% αντιστοίχως. Και εδώ οι αξίες των πλοίων αυξήθηκαν τόσο στα ναυπηγεία όσο και στη δευτερογενή αγορά, αν και σε σημαντικά ηπιότερους ρυθμούς από τα προηγούμενα χρόνια.

Τα ημερήσια έσοδα για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βελτιώθηκαν κατά 28% κατά τη διάρκεια του 2018, παρότι τα μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα κινήθηκαν καθοδικά μετά τα μέσα του έτους, ιδιαίτερα για μικρότερα μεγέθη πλοίων. Υφεσιακή παραμένει η αγορά στα πλοία υποστήριξης της υπεράκτιας βιομηχανίας έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων.

Σε γενικές γραμμές, η ανάπτυξη του παγκόσμιου στόλου σε όρους χωρητικότητας διαμορφώθηκε στο 2,6%, ενώ τα υπό ναυπήγηση πλοία αντιστοιχούν μόλις στο 11% του συνόλου. Ανάλογη μικρή αύξηση του στόλου αναμένεται και για το 2019, κάτι που σημαίνει πως δεν υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις από την πλευρά της προσφοράς μεταφορικής δυναμικότητας. Το κρίσιμο σημείο θα είναι λοιπόν η ζήτηση, με την προσοχή της ναυτιλιακής αγοράς να παραμένει προσηλωμένη στη συμπεριφορά της κινεζικής οικονομίας και στις εξελίξεις στις εμπορικές διαπραγματεύσεις με την Ουάσιγκτον.

kathimerini.gr