Πλωτά “Γκουαντανάμο” για τους λαθρομετανάστες

Συρματοπλεγμένα πλωτά «Γκουαντανάμο» ετοιμάζει για τους οικονομικούς μετανάστες η Ελληνική κυβέρνηση μετά την πρόσφατη απόφαση για ανάπτυξης φράχτη μήκους 12,5 χιλιομέτρων στα χερσαία σύνορα Ελλάδας- Τουρκίας.

Πρόκειται για τεράστιες πλατφόρμες που μοιάζουν να είναι φορτωμένες με containers τα οποία  στοιβάζονται σε μεγάλο ύψος.  Τα containers αυτά δεν είναι παρά δωμάτια με κρεβάτια και  χώρους υγιεινής, τα οποία όμως στο σύνολό τους καλύπτονται από αδιαπέραστα συρματοπλέγματα που καλύπτουν ολόγυρα την κατασκευή ενώ αναπτύσσονται και σε ύψος μερικά μέτρα πάνω από τα containers.  Σε αρκετά σημεία ολόγυρα επίσης υπάρχουν κάμερες παρακολούθησης και η όλη κατασκευή μοιάζει να είναι απόρθητη.

Η φιλόδοξη πρόταση  του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη την οποία  το ίδιο το Υπουργείο άφησε να διαρρεύσει, αντιμετωπίζει κάποια πρακτικά προβλήματα.  Μεταξύ άλλων αναφέρεται το μεγάλο  κόστος για τη μεταφορά των εγκαταστάσεων από την Ολλανδία  όπως και το γεγονός ότι οι εγκαταστάσεις αυτές θα πρέπει να διανύσουν μία απόσταση 4.000 ναυτικών μιλίων ενώ τμήμα της ρότας  περιλαμβάνει και περιοχή  του Ατλαντικού.

Σύμφωνα με πηγές του Λιμενικού Σώματος, εξετάστηκαν  όλες οι προτάσεις με βάση τη διεθνή εμπειρία. Αναφέρεται  μάλιστα ότι η χρήση πλωτών μέσων από την Ολλανδία ως κέντρα παραμονής μεταναστών, εξετάζεται με δεδομένο ότι κάθε πρόταση για δημιουργία Κέντρου υποδοχής σε διάφορες περιοχές της χώρας,  βρίσκεται πάντα αντιμέτωπη με τις αντιδράσεις των τοπικών Αρχών και των κατοίκων.

Οι πλωτές φυλακές ή πλωτά κέντρα υποδοχής λαθρομεταναστών όπως αποκαλούνται από τις κυβερνητικές πηγές, θα ενισχύσουν τα μέτρα περιορισμού εισόδου των λαθρομεταναστών στη χώρα, μέτρα στα οποία εντάσσεται και η  κατασκευή φράχτη μήκους 12,5 χιλιομέτρων στα χερσαία σύνορα Ελλάδας- Τουρκίας.  Σύμφωνα με τον Υπουργό Χρήστο Παπουτσή, ο φράχτης αυτός θα ολοκληρωθεί έως τον ερχόμενο Απρίλιο.

Για δύο χιλιάδες ψυχές

Στο μεταξύ, αναφορικά με τα πλωτά «κέντρα υποδοχής» πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση εξετάζει την περίπτωση δύο τέτοιων πλωτών εγκαταστάσεων οι οποίες βρίσκονται στο λιμάνι του Ρότερνταμ, και έχουν  χωρητικότητα μεγαλύτερη των 1.000 ατόμων η κάθε μία.

Όπως είναι γνωστό  ταυτόχρονα ετοιμάζονται τρία  κέντρα υποδοχής μεταναστών σε ισάριθμα παλαιά στρατόπεδα στον Έβρο.  Πηγές μάλιστα αναφέρουν ότι  για αυτούς τους χώρους έχουν ζητηθεί λυόμενες κατασκευές από τη Δανία ώστε η χωρητικότητα των στρατοπέδων να αυξηθεί.

Όπως έγινε γνωστό, τα πλωτά κέντρα, αυτά χρησιμοποιούνται από την ολλανδική αστυνομία για την προσωρινή κράτηση αλλοδαπών που εντοπίζονται στην περιοχή του Ρότερνταμ.   Μάλιστα μέσα στους χώρους, υπάρχουν και ειδικές «αίθουσες» που θα χρησιμοποιούνται ως κοιτώνες των ένστολων φυλάκων.

Μεσάζοντες

Την πρόταση στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, μετέφερε ιδιώτης ο οποίος εκπροσωπεί την πλοιοκτήτρια εταιρία.  Αρμόδιοι του Υπουργείου επικοινώνησαν με την πρεσβεία  της Ολλανδίας, και έτσι ελήφθη η διαβεβαίωση ότι οι εγκαταστάσεις αυτές μπορούν να  στις ελληνικές αρχές για τις ανάγκες διαχείρισης του προβλήματος των λαθρομεταναστών. Κλιμάκιο αξιωματούχων του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αναμένεται να επισκεφθεί τις επόμενες ημέρες την ολλανδική πόλη. Σύμφωνα με τον ίδιο σχεδιασμό, τα πλοία θα ελλιμενίζονται στην Αλεξανδρούπολη και σε λιμάνια νησιών του Αιγαίου.

Πρόκειται για πλωτά μέσα που εξωτερικά μοιάζουν με τεράστια φορτηγά πλοία που μεταφέρουν εκατοντάδες εμπορευματοκιβώτια. Ωστόσο σε αυτή την περίπτωση τα «κοντέινερ» είναι ειδικά διασκευασμένα δωμάτια και χώροι διαμονής των μεταναστών. Επιπλέον στα συγκεκριμένα πλοία μπορεί να τηρηθούν μέτρα ασφαλείας από τις αστυνομικές αρχές, με ειδικούς χώρους παραμονής για τους ενστόλους, εξωτερικούς ελέγχους πρόσβασης κτλ.

Τα πλοία

Από το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας και νυν Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Χρήστος Παπουτσής,  ζήτησε τον κατάλογο των παροπλισμένων και κατασχεμένων επιβατηγών πλοίων προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο αξιοποίησής τους για τη φιλοξενία των μεταναστών.

Πρώτα στη λίστα αυτή ήσαν τα πλοία του Γεράσιμου Αγούδημου όπως και κάποια πλοία της Saos.  Φαίνεται όμως ότι η προοπτική αυτή σκόνταψε τόσο στις δανειοδότριες τράπεζες όσο και σε διάφορους Οργανισμούς στους οποίους οι πλοιοκτήτριες εταιρίες έχουν μεγάλες οφειλές όπως είναι το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο και ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά.