Το πλοίο Typhoon καθαρίζει τη θάλασσα σε Ελαφονήσι, Μπάλο, Φαλάσαρνα

Typhoon

Στα 50 μέτρα βάθος έχει φτάσει η ρύπανση από πλαστικά στις θαλάσσιες περιοχές του Αιγαίου όπως δείχνουν τα στοιχεία της πρώτης περιόδου της δράσης του ειδικού πλοίου Typhoon που «τρέχει» το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης».

Το πλοίο «Typhoon» βρίσκεται τις τελευταίες ημέρες βορειοδυτικά – δυτικά των Χανίων, όπου επιχειρεί να καθαρίσει ορισμένες από τις δημοφιλέστερες θαλάσσιες περιοχές όχι μόνο της Κρήτης, αλλά πανελλαδικά και διεθνώς, όπως το Ελαφονήσι, ο Μπάλος και τα Φαλάσαρνα.

Το πλοίο Typhoon είναι κατασκευασμένο στη Νορβηγία το 2004, έχει μήκος 72 μέτρα και φάρδος 16 μέτρα, διαθέτει σύγχρονα συστήματα ναυτικής πλοήγησης και βασικό εξοπλισμό καταπολέμησης πετρελαϊκών ρυπάνσεων, καθώς και πυροσβεστικές ικανότητες, κατά βάση όμως αποτελεί το όχημα για το νέο πλέγμα δράσεων του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη.

Όπως εξηγεί η κα Αγγελική Κοσμοπούλου, εκτελεστική διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη», μιλώντας πρόσφατα στο ραδιόφωνο Πρακτορείο 104,9 του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων, το συγκεκριμένο πλοίο «είναι το “βαρύ πυροβολικό μας, έχει μόνιμο προσωπικό, το οποίο μπορεί να λειτουργεί και να παράγει έργο σε όλη τη διάρκεια του χρόνου. Επιλέγουμε περιοχές επιβαρυμένες από τη θαλάσσια ρύπανση, κάνουμε καθαρισμούς σε μεγάλη κλίμακα και μπορούμε να πάμε σε μέρη όπου συνήθως οι Οργανώσεις δεν μπορούν να πάνε, όπως βραχονησίδες και απρόσιτες ακτές», είχε επισημάνει η κα Κοσμοπούλου, η οποία έκανε λόγο για «εντυπωσιακά, ως πως το πόσο δυσάρεστα είναι, αποτελέσματα μέχρι τώρα»: «Βλέπουμε ότι η πλαστική ρύπανση, η ρύπανση της θάλασσας έχει φτάσει σε μέρη, που εμείς δεν βλέπουμε με γυμνό μάτι, στα 35, στα 50 μέτρα και πιο βαθιά κάτω από τη θάλασσα, αλλά και το ότι υπάρχει αρκετή συγκέντρωση».

«Μόνο στον Πάτροκλο, που είναι μια ακατοίκητη νήσος απέναντι από το Λαύριο, η ομάδα του Typhoon μάζεψε 1,5 τόνο απορρίμματα, απορρίμματα που έφτασαν εκεί από τη θάλασσα σε μεγάλο βαθμό βέβαια, κάτι όμως που μας δείχνει και λίγο την κατεύθυνση. Αυτά είναι αποτελέσματα και της αδιαφορίας μας, σε έναν μεγάλο βαθμό όμως είναι και άλλοι παράγοντες, όπως η φύση, ο τρόπος με τον οποίο κινούνται τα θαλάσσια ρεύματα, η κακή διαχείριση στα απορρίμματα στη στεριά», εξηγεί η κα Κοσμοπούλου, που ενημερώνει πως με βάση τα δεδομένα που διαθέτει το Ίδρυμα, τα στελέχη του γνωρίζουν πως «το 80% αυτών που εμείς συλλέγουμε στη θάλασσα προέρχεται από χερσαίες πηγές». Τέτοιες πηγές είναι «ένα ρέμα, σκουπίδια από έναν ποταμό, από μια χωματερή που καταλήγει στη θάλασσα, από κάτι που δεν έγινε δηλαδή σωστά και στην ώρα του», σημειώνει.

Όλα τα απορρίμματα, δε, καταγράφηκαν σε ηλεκτρονική βάση δεδομένων, που τηρεί το Ίδρυμα σε συνεργασία με το Δίκτυο Συνεργασίας για το Θαλάσσιο Περιβάλλον, προκειμένου να προσμετρηθούν στα εθνικά δεδομένα για τη θαλάσσια ρύπανση, αλλά και να μελετηθούν από τους ειδικούς επιστήμονες που συνεργάζονται με το Ίδρυμα.

Για το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη», τα συγκεκριμένα πρώτα αποτελέσματα είναι μόνο η αρχή. «Εκτός από τη δουλειά της απορρύπανσης που ακολουθεί και τα υπόλοιπα προγράμματα του Ιδρύματος και την υποστηρίζει, αυτό που θέλουμε είναι το σκάφος να έχει και ερευνητική χρήση. Να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από Έλληνες σε πρώτη φάση, και αργότερα ερευνητές από άλλες χώρες, οι οποίοι μπορούν να ανέβουν στο σκάφος και να το χρησιμοποιήσουν σαν εφαλτήριο για έρευνα» εξηγεί η κυρία Κοσμοπούλου που σημειώνει πως η συνολική στόχευση αφορά έρευνα που είναι πολύ σημαντική «για να λύσουμε το πρόβλημα στη χώρα», έρευνα «τα αποτελέσματα της οποίας συχνά στη χώρα μας δεν συνδέονται με την πολιτική μετά».

«Στόχος μας λοιπόν είναι η δουλειά που κάνουμε στο πεδίο να μπορέσει να διαμορφωθεί και σε μια πολιτική πρόταση, η οποία θα οδηγήσει σε κάποια λύση», σημειώνει η εκτελεστική διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη».

Και προσθέτει: «Βλέπουμε ότι η πλαστική ρύπανση, η ρύπανση της θάλασσας έχει φτάσει σε μέρη που εμείς δεν βλέπουμε με γυμνό μάτι, στα 35 και στα 50 μέτρα κάτω από τη θάλασσα αλλά και το ότι υπάρχει αρκετή συγκέντρωση.

Στη θάλασσα, ξέρετε, λόγω της έκτασής της, δεν θα δει κάποιος μια χωματερή στη μέση του Πελάγους, αλλά κάνοντας μια αναγωγή με αυτό που βλέπεις λες πως εάν βρήκα σε αυτή τη «Χ» έκταση τόσα απορρίμματα, σε μια άλλη θα βρω άλλα. Αποτελέσματα τα οποία αρχίζουν δυστυχώς να γίνονται τρομακτικά.

Όλα αυτά θέλουμε να τα αξιοποιήσουμε και να τα μεταφέρουμε στο κοινό γιατί χρειάζεται αυτή η γνώση, χρειάζεται να φτάσει σε ένα μεγάλο ακροατήριο, ώστε να γίνει ο κόσμος πιο υπεύθυνος και αυτή είναι η αρχή» επισημαίνει η εκτελεστική διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, ενώ περιγράφει τα βενθικά απορρίμματα που παρατηρήθηκαν σε βάθη πολλών μέτρων με τη χρήση του συγκεκριμένου υψηλής τεχνολογίας κατευθυνόμενου υποβρύχιου οχήματος (R.O.V).

«Η συνέχεια είναι να μιλήσουμε με την Πολιτεία, να μιλήσουμε με τη βιομηχανία, δεν μπορούμε εμείς μόνοι μας να λύσουμε ένα τεράστιο, διεθνές πια πρόβλημα αλλά είναι σημαντικό να αναλάβει ο κάθε ένας από εμάς ένα κομμάτι που του αναλογεί και να μπορέσει να γίνει μέρος της λύσης από απόφαση», αναφέρει το στέλεχος του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη δίνοντας την επισκοπική ματιά στις δράσεις των εθελοντών, των στελεχών και των επιστημόνων. Από τις αρχές Σεπτεμβρίου, το Typhoon υποστηρίζει δε τα τρέχοντα προγράμματα του ιδρύματος, ο σχεδιασμός όμως έχει ετοιμαστεί ώστε να επεκταθεί σε παράκτιους και υποθαλάσσιους καθαρισμούς στο Αιγαίο και στο Ιόνιο και στόχος είναι «να λειτουργεί το Typhoon σε όλη τη διάρκεια του χρόνου όσο επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες», καταλήγει η κα Κοσμοπούλου.

Αρχική