Τρεις με τέσσερις σοβαρές προσφορές από επενδυτές που έχουν επιδείξει το ενδιαφέρον τους για τη διαχείριση του λιμανιού Λάρνακας, αναμένονται στο άμεσο μέλλον, σύμφωνα με τον Υπουργό Μεταφορών Μάριο Δημητριάδη.
Δύο επιλογές εξετάζουν Κυβέρνηση και Βουλή για επίλυση του αδιεξόδου στο θέμα της ενιαίας ανάπτυξης του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας.
Το θέμα συζητήθηκε σε έκτακτη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών παρουσία του αρμόδιου Υπουργού, Μάριου Δημητριάδη, με όλα τα κόμματα να συμφωνούν επί της αρχής ότι το έργο της ενιαίας ανάπτυξης πρέπει να προχωρήσει.
Ειδικότερα, μέχρι τις 20 Ιανουαρίου που συνέρχεται η Ολομέλεια της Βουλής μετά την ανάπαυλα των διακοπών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, θα πρέπει είτε να κατατεθεί πρόταση νόμου που να επαναφέρει το κονδύλι των €1,37 εκατομμυρίων για την αγορά υπηρεσιών των συμβούλων, είτε το κονδύλι αυτό να περιληφθεί στον προϋπολογισμό της Αρχής Λιμένων.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Επιτροπής Γιώργο Προκοπίου, παρόλο που η αύξηση των δαπανών από τη Βουλή είναι αντισυνταγματική, δεν υπάρχει πρόθεση για αναπομπή, αφού το κονδύλι αυτό προϋπήρχε.
Ο Διευθυντής Προϋπολογισμού του ΥΠΟΙΚ, Σταύρος Μιχαήλ δήλωσε ενώπιον της Επιτροπής ότι η λύση θα πρέπει να δοθεί μετά τις 3 Ιανουαρίου, οπόταν θα δημοσιευτεί ο νόμος για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2017.
Σημείωσε ακόμη πως ακόμη και αν το ΥΠΟΙΚ έβρισκε τα χρήματα, αυτά δεσμεύονται με την ένθεση σημείωσης από τη Βουλή.
Η Επιτροπή φαίνεται να απορρίπτει την τρίτη επιλογή της κατάθεσης συμπληρωματικού προϋπολογισμού, αφού θα πρέπει να περάσουν έξι μήνες, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα να καθυστερήσει περαιτέρω το όλο έργο, για το οποίο έχει ήδη προκηρυχθεί η πρώτη φάση του διαγωνισμού, που αφορά την εκδήλωση του ενδιαφέροντος.
«Υπήρξε μια συμφωνία να βρεθεί ο τρόπος, όποιος κι` αν είναι αυτός, να ξαναμπούν τα κονδύλια μέσα στον προϋπολογισμό ώστε να μπορέσουμε να πληρώσουμε τους συμβούλους για αυτό το έργο και αυτό πιστεύω είναι το θετικό που πρέπει να κρατήσουμε όλοι», ανέφερε ο κ. Δημητριάδης στις δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας.
Από πλευράς του ο Πρόεδρος της Επιτροπής Γιώργος Προκοπίου είπε πως μέχρι τις 20 του Γενάρη θα βρούμε τη λύση του Υπουργείου Οικονομικών και μέσω της Επιτροπής της Βουλής για το πώς θα επανέλθει το κονδύλι για το έργο.
Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο κ. Προκοπίου είπε ότι ετοιμάστηκε σχετική πρόταση νόμου που να επαναφέρει το κονδύλι, όμως θα αναμένουν μέχρι τις 20 Ιανουαρίου διότι ο προϋπολογισμός δεν έχει δημοσιευτεί.
Σημείωσε πως η επιλογή της περίληψης του κονδυλίου στον προϋπολογισμό της Αρχής Λιμένων ήταν μια μια εισήγηση και πρόσθεσε πως θα βρεθεί σε συνεργασία με τα Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών «ποια είναι η πιο γρήγορη και η πιο σωστή».
Στις δικές του δηλώσεις, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Γεωργίου είπε ότι το ΑΚΕΛ σταύρωσε το κονδύλι, διότι θεωρούσε πως η ενιαία ανάπτυξη του λιμανιού της Λάρνακας δεν περιλαμβανόταν στις αποκρατικοποιήσεις, αφού δεν περιλαμβανόταν στην τελευταία έκθεση του Εφόρου Αποκρατικοποιήσεων, που κατατέθηκε στις 2 Δεκεμβρίου.
«Η εμπλοκή προήλθε από τη σύγχυση που προκάλεσε η Κυβέρνηση που ήταν υποχρεωμένη με βάση τα όποια διατάγματα ή τις όποιες νομοθεσίες υπήρχαν να ενσωματώσει στην όγδοη την τελευταία, την κατατεθειμένη στις 2 Δεκεμβρίου, έκθεση του Εφόρου Αποκρατικοποιήσεων και το λιμάνι της Λάρνακας, αφού το θέτει και το θεωρεί ότι είναι υπό αποκρατικοποίηση, δεν το έκανε», είπε.
Το θέμα του κατά πόσον το κονδύλι απεκόπη ή δεσμεύτηκε συζητήθηκε νωρίτερα σε σύσκεψη των Αρχηγών ή εκπροσώπων των κομμάτων και του Προέδρου της Βουλής, με τον Δημήτρη Συλλούρη να θεωρεί ότι το κονδύλι είχε σταυρωθεί.
«Η ερμηνεία που είχε δώσει στη σύσκεψη των αρχηγών των κομμάτων ήταν ότι θεωρείτο ότι το κονδύλι είχε σταυρωθεί, όμως μετά βγήκε ότι επειδή βγήκε διάταγμα, ό,τι είχε σχέση με το λιμάνι της Λάρνακας θεωρείτο αποκρατικοποίηση άρα θα γινόταν αποκοπή και άρα θα χρειαζόταν να επανέλθει το κονδύλι», ανέφερε ο κ. Προκοπίου.
Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής, ο κ. Δημητριάδης είπε ότι βάσει του διατάγματος για τις αποκρατικοποιήσεις το κονδύλι έχει αποκοπεί. Σημείωσε ότι το όλο έργο δεν αφορά ιδιωτικοποίηση αλλά παραχώρηση άδειας εκμετάλλευσης όπως έγινε και στο λιμάνι της Λεμεσού.
«Ο νόμος του 2014 που αφορά τις αποκρατικοποιήσεις, δεν είναι μόνο για πώληση αλλά και για παραχώρηση για μεγάλη χρονική διάρκεια», είπε.
Ο κ. Δημητριάδης τόνισε πως πρέπει να βρεθεί τρόπος να επανέλθει το κονδύλι, αφού ήδη ενδιαφερόμενοι υποβάλουν ερωτήσεις αν ο διαγωνισμός έχει τερματιστεί.
«Πιστεύω ότι θα έχουμε τουλάχιστον 3-4 σοβαρούς οίκους που θα επιδείξουν ενδιαφέρον», πρόσθεσε.
Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Ζαχαρίας Ζαχαρίου επέμεινε ότι έγινε αποκοπή του κονδυλίου. «Ένα είναι το γεγονός το αναντίλεκτο ότι το κονδύλι είναι ‘ζερωμένο’», είπε.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαΐδης απέρριψε ότι η πλειοψηφία της Βουλής έκανε λάθος καταψηφίζοντας τα κονδύλια για τις αποκρατικοποιήσεις.
«Συνειδητά ψηφίζαμε συγκεκριμένα πράγματα και δεν έγινε κανένα λάθος. Αν έγινε λάθος έγινε από αλλού», είπε, εξηγώντας ότι η ανάπτυξη του λιμανιού της Λάρνακας περιλήφθηκε στις αποκρατικοποιήσεις με διάταγμα που εξέδωσε η Κυβέρνηση.
Ζήτησε επίσης από τον Υπουργό Μεταφορών όπως καταθέσει τη μελέτη που διενήργησε ο οίκος ΕΥ, ο οποίος ανέλαβε χρηματοοικονομικός σύμβουλος του έργου.
Απαντώντας, ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Γιώργος Γεωργίου είπε πως δεν πρέπει να κοροϊδεύει ο ένας τον άλλο. «Εάν το δεσμεύσαμε ας συνέλθει η Επιτροπή Οικονομικών», είπε, προσθέτοντας ότι θα πρέπει να ζητηθεί και η γνώμη της Νομικής Υπηρεσίας.
Η βουλευτής της Συμμαχίας Άννα Θεολόγου κάλεσε την Κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει αν η ανάπτυξη του λιμανιού αφορά αποκρατικοποίηση ή όχι, ενώ ο βουλευτής των Οικολόγων Χαράλαμπος Θεοπέμπτου κατέστησε σαφές ότι το Κίνημα είναι κατά των αποκρατικοποιήσεων.
Υπέρ της πραγματοποίησης του έργου τάχθηκε ο νέος Δήμαρχος της πόλης Ανδρέας Βύρας, ενώ ο Δημαρχεύων της πόλης Πέτρος Χριστοδούλου έθεσε θέμα διαφάνειας και ενημέρωσης της τοπικής κοινωνίας.
«Δεν δέχομαι να έρχεται κάποιος να λέει ότι δεν τον ενημέρωσα. Αυτό είναι παραμύθι», είπε απαντώντας ο Υπουργός Συγκοινωνιών, δηλώνοντας ετοιμότητα να ενημερώσει όλα τα κόμματα μέχρι τις 20 Ιανουαρίου.
Πηγή: sigmalive.com