Ανάλυση κόστους λειτουργίας κρουαζιερόπλοιων με ελληνική σημαία

Υπομονετικά περιμένει η LOUIS CRUISES  την αντίδραση του ΥΘΥΝΑΛ προκειμένου να μην υποστείλει την Ελληνική σημαία από τα πλοία της.  Τα περιθώρια όμως στενεύουν και είναι πλέον θέμα λίγων ωρών όπως μας επεσήμανε εκπρόσωπος της εταιρίας, το Υπουργείο να αντιληφθεί τα ακόλουθα:

Το υψηλό κόστος λειτουργίας των κρουαζιερόπλοιων υπό Ελληνική Σημαία σε συνδυασμό με τις κατά παρέκκλιση από τα διεθνή πρότυπα απαιτήσεις, τη
 πολυνομία, τη γραφειοκρατία, και την αρνητική έως εχθρική αντιμετώπιση του Ελληνικού πλοίου από τις Ελληνικές αρχές, το έχουν καταστήσει μη ανταγωνιστικό.
Η δραστηριοποίηση κρουαζιεροπλοίων με Ευρωπαϊκή Σημαία σε κυκλικά ταξίδια από τον Πειραιά, απαλλαγμένα από το κόστος που επιβάλλουν οι Ελληνικές Συλλογικές Συμβάσεις και η Ελληνική νομοθεσία και η άρση του καμποτάζ για πλοία τρίτων χωρών με σημαίες ευκαιρίας με επίσης απαλλαγή εφαρμογής οποιασδήποτε Συλλογικής Σύμβασης ή Ελληνικής νομοθεσίας, δημιουργούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού για το υπό Ελληνική Σημαία κρουαζιερόπλοιο το οποίο εφαρμόζει όλα τα προαναφερθέντα.
Μετά την πτώχευση και της τελευταίας Ελληνικής εταιρείας κρουαζιερών, υπό την πίεση της οξείας ανεργίας η οποία μάστιζε τους αξιωματικούς, τα πληρώματα και το προσωπικό γραφείων του κλάδου, η εταιρεία μας ήταν η μοναδική η οποία ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του τότε Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και ύψωσε την Ελληνική Σημαία σε επτά κρουαζιερόπλοια της, απορροφώντας όλο το υπάρχον εργατικό δυναμικό και δημιουργώντας και επιπλέον θέσεις εργασίας. Το επιχειρηματικό σχέδιο βασίσθηκε στις εξαγγελίες του τότε Υπουργού για επιδοτήσεις των κρατήσεων των Ελλήνων ναυτικών οι οποίες παρ’ όλες τις νομοθετικές ρυθμίσεις και τις αλλεπάλληλες υποσχέσεις Υπουργών οι οποίοι εναλλάσσονταν στο ΥΕΝ, δεν υλοποιήθηκαν ποτέ. Η κατάσταση αυτή ανάγκασε την εταιρεία μας να μειώσει τα υπό Ελληνική Σημαία πλοία της σε τέσσερα.
Με την ευκαιρία της ανάληψης των καθηκόντων σας στο συσταθέν Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων και την εξαγγελία σας για έναρξη διαλόγου εκ νέου, θα θέλαμε να θέσουμε υπ’ όψη σας την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί από τις εξελίξεις και να περιγράψουμε περιληπτικά τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει το υπό Ελληνική Σημαία κρουαζιερόπλοιο:

1. ΚΟΣΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ:


Τα στοιχεία είναι συντριπτικά υπέρ του υπό ξένη σημαία κρουαζιερόπλοιου.

α. Πλοίο 23.000 τόνων, 1.200 επιβατών υπό Ελληνική Σημαία:

– Αριθμός πληρώματος: 366
– Αριθμός Ελλήνων ναυτικών (όπως ορίζεται από την οργανική σύνθεση): 104
– Ποσοστό: 28% Έλληνες
– Μηνιαίο κόστος (μισθοδοσία + ασφαλιστικές εισφορές): 611.000
– Μηνιαίο κόστος με την υποτιθέμενη επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών: 564.000

β. Πλοίο 23.000 τόνων, 1.200 επιβατών υπό Ευρωπαϊκή ή ξένη σημαία:

– Αριθμός πληρώματος: 366

– Αριθμός Ελλήνων ναυτικών (κατ’ επιλογή της εταιρείας): 27

– Ποσοστό: 7% Έλληνες

– Μηνιαίο κόστος: 378.000

γ. Πλοίο 23.000 τόνων, 1.200 επιβατών υπό Ευρωπαϊκή ή ξένη σημαία συμβεβλημένο με το ΝΑΤ:

– Αριθμός πληρώματος: 366

– Αριθμός Ελλήνων ναυτικών (κατ’ επιλογή της εταιρείας): 27

– Ποσοστό: 7% Έλληνες

– Μηνιαίο κόστος: 410.000

Από τον ανωτέρω πίνακα φαίνεται καθαρά το σημαντικά επιβαρυμένο κόστος του υπό Ελληνικής σημαίας κρουαζιερόπλοιου ( 2.097.000 τη σαιζόν επιπλέον κόστος ανά πλοίο σε σύγκριση με το υπό ξένη σημαία κρουαζιερόπλοιο, ενώ αν είχαν επιδοτηθεί οι εισφορές το επιπλέον κόστος θα ήταν 1.674.000 τη σαιζόν ανά πλοίο).
Όπως αντιλαμβάνεσθε με αυτό το κόστος το υπό Ελληνική Σημαία κρουαζιερόπλοιο χωρίς τη λήψη μέτρων που θα το ενισχύσουν δεν είναι δυνατό να ανταπεξέλθει στις συνθήκες ανταγωνισμού που δρομολογούνται. Τα όποια μέτρα ενίσχυσης θα πρέπει να συνοδεύονται με σημαντική μείωση των οργανικών συνθέσεων για να φθάσει το επιπλέον κόστος όχι να εξαλειφθεί, αλλά να βρίσκεται σε πιο λογικά επίπεδα.
Η εταιρεία μας είναι διατεθειμένη να επωμισθεί ένα λογικό επιπλέον κόστος. Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει να μειωθούν οι οργανικές συνθέσεις με ταυτόχρονη επιδότηση εισφορών των ναυτικών και να δημιουργηθεί δεύτερο παράλληλο ή διεθνές νηολόγιο (στα πρότυπα της Ιταλίας).

2. ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΣΜΙΚΑ/ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ:

Το υπό Ελληνική Σημαία κρουαζιερόπλοιο λειτουργεί υπό καθεστώς διωγμού στην ίδια του τη χώρα.

Η πολυνομία, οι αλληλοσυγκρουόμενες διατάξεις και αρμοδιότητες υπηρεσιών, οι ασάφειες στη νομοθεσία, η γραφειοκρατία, οι απαιτήσεις οι οποίες παρεκκλίνουν από τα διεθνή πρότυπα και η πολλές φορές εχθρική αντιμετώπιση από τις Ελληνικές αρχές το καθιστούν δυσκίνητο και το φέρουν σε μειονεκτική θέση σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Ένα μικρό παράδειγμα αποτελούν οι διάφορες άδειες που απαιτούνται κατά παρέκκλιση από τη διεθνή πρακτική:

α. «Άδεια ίδρυσης και λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος» για κάθε μπαρ και κάθε εστιατόριο του πλοίου.

β. «Άδεια ίδρυσης και λειτουργίας αποθηκών τροφίμων»

γ. «Άδεια ίδρυσης και λειτουργίας παιδοτόπων»

δ. «Αδειες λειτουργίας καζίνο»

ε. Ορισμός «αγορανομικά υπεύθυνου».

στ. Ορισμός υπευθύνου λειτουργίας καζίνο.

Πολλά από τα πλοία μας διαθέτουν 10-12 μπαρ και3- 4 εστιατόρια, πολλές τροφαποθήκες και έχουν καζίνο που τα εκμεταλλεύονται ξένες εταιρείες, ενώ τα δικαιολογητικά και οι διαδικασίες που απαιτούνται είναι δαιδαλώδεις και χρονοβόρες με την εμπλοκή ασχέτων προς τη Ναυτιλία υπηρεσιών (Νομαρχίες, Αγορανομίες, Δήμοι, Επιτροπές Καζίνο), δημιουργώντας μεγάλο κύκλο εργασιών και έξοδα. Επίσης οι άδεις και τα πιστοποιητικά αυτά δεν έχουν καμία διεθνή ισχύ καθ’ ότι το διεθνώς απαιτούμενο πιστοποιητικό είναι το Πιστοποιητικό Υγειονομικής Επιθεώρησης Επιβατηγού Πλοίου. Καμία από τις απαιτήσεις αυτές δεν ισχύει για τα Ευρωπαϊκά και πλοία τρίτων χωρών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας.

To κόστος και τα προβλήματα που περιγράψαμε καθιστούν αδύνατη τη διατήρηση κρουαζιεροπλοίων υπό Ελληνική Σημαία. Επειδή ο χρόνος έχει παύσει να είναι σύμμαχος, ελλείψει κατάλληλων μέτρων, η εταιρεία μας με λύπη της θα αναγκασθεί να υποστείλει την Ελληνική Σημαία από τα τέσσερα κρουαζιερόπλοια της και να μειώσει τον αριθμό Ελλήνων ναυτικών κατά 290 άτομα για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις προκλήσεις οι οποίες θα προκύψουν από το διαμορφωθέν καθεστώς.