Στην ομιλία του κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης, ο Θ. Βενιάμης αναφέρθηκε στις εξελίξεις που σημειώθηκαν στην ποντοπόρο ναυτιλία τον περασμένο χρόνο, καθώς και στα πεπραγμένα της ΕΕΕ.
Μια χρονιά γεμάτη προκλήσεις σε διεθνές αλλά και σε εθνικό επίπεδο, χαρακτήρισε το 2016, όπου η διεθνής ναυλαγορά πιέσθηκε ιδιαίτερα, ενώ εκτίμησε ότι το 2017 διαφαίνεται πιο υποσχόμενο.
Συμπλήρωσε όμως ότι παραμένει το πρόβλημα της υπερπροσφοράς χωρητικότητας και η ανισορροπία με τη ζήτηση καθώς και οι δυσκολίες χρηματοδότησης από το τραπεζικό σύστημα, αλλά η αναμενόμενη αύξηση, αν και μικρή, του παγκόσμιου εμπορίου, σε συνδυασμό, με τη συνεχιζόμενη τάση για διάλυση πλοίων, και τις αναπροσαρμογές στα προγράμματα ναυπηγήσεων, δημιουργεί προσδοκίες για μία καλύτερη πορεία της ναυλαγοράς και για καλύτερες αξίες των πλοίων.
Πρόσθεσε ότι το 2017 θα είναι η αφετηρία μιας νέας εποχής τόσο για την Ευρώπη όσο και για τις ΗΠΑ.
Ανέφερε ότι μέσα σε αυτό το εκρηκτικό οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον, η ναυτιλία των Ελλήνων διατήρησε την πρωτοκαθεδρία της, ελέγχοντας το 20% περίπου της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt με 4.600 πλοία και ειδικότερα το 28% στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, το 22% στα bulk carriers, το 16% στα πλοία μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, το 15% στα LNG / LPG, το 13% στα ψυγεία και το 9% στα containers, ενώ στην Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 48,5% σε dwt του κοινοτικού στόλου.
«Και συνεχίζουμε ακάθεκτοι. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουμε δραστήριοι ως προς τον επανασχηματισμό της θέσης μας στην αγορά, και η αντοχή μας αποδεικνύεται και με τις αγορές νέων πλοίων αλλά και με τις επενδύσεις σε second-hand πλοίων υψηλών προδιαγραφών.
»Εξάλλου, το DNA μας φημίζεται για τη σωστή κρίση και αντίδραση στους κύκλους της αγοράς και για το ταλέντο μας να δημιουργούμε ευκαιρίες εκεί που οι ανταγωνιστές μας βλέπουν αδιέξοδα», τόνισε.
Αναφέρθηκε στην ομιλία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης στο Μέγαρο Μουσικής για τα 100 χρόνια της ίδρυσης της ΕΕΕ και είπε ότι ένιωσε πράγματι δικαιωμένος ως θεσμικός εκπρόσωπος της ναυτιλίας μας, που άκουσα από το στόμα του πρωθυπουργού να προτρέπει «το μοντέλο με το οποίο αναπτύσσεται η ελληνική ναυτιλία να αποτελέσει θετικό παράδειγμα στην εκπόνηση ενός νέου αναπτυξιακού υποδείγματος» και να επιβραβεύει τα χαρακτηριστικά των Ελλήνων πλοιοκτητών.
«Αυτή λοιπόν η “μεγάλη” ναυτιλία, αποτελεί κοινή πεποίθηση πολιτείας και εφοπλισμού ότι πρέπει να παραμείνει ανταγωνιστική, για να μπορέσει να μεγιστοποιήσει τα συνακόλουθα οφέλη για την πατρίδα μας αλλά και για την Ευρώπη, ιδιαίτερα στις κρίσιμες εποχές που διανύουμε και με το βλέμμα πάντοτε στον σκληρό ανταγωνισμό από ναυτιλιακά κέντρα εκτός Ευρώπης», επισήμανε.
Μιλώντας για τη ναυτική εκπαίδευση, υποστήριξε ότι αν και η Ένωση έχει καταθέσει εδώ και καιρό επισήμως ολοκληρωμένη πρόταση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που παρουσιάζει η ναυτική εκπαίδευση, με κέντρο βάρους την ομαλή διασύνδεση των μαθητευόμενων σπουδαστών με τα πλοία της ελληνόκτητης ναυτιλίας, δυστυχώς δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα ανταπόκριση εκ μέρους της Πολιτείας και πολιτική βούληση για ριζικές, αλλά και ρεαλιστικές μεταρρυθμίσεις.
Προς το παρόν, όπως είπε, έχει συγκροτηθεί από το υπουργείο Ναυτιλίας μια Ομάδα Εργασίας με αντικείμενο τη μελέτη αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου της ναυτικής εκπαίδευσης, στην οποία συμμετέχει και η ΕΕΕ με εποικοδομητικό τρόπο και εξέφρασε την ελπίδα ότι στο τέλος θα προκύψει κάτι θετικό.
Εφημερίδα των συντακτών