Από μέρα σε μέρα ετοιμάζεται για το τελευταίο του ταξίδι το γιαπωνέζικο βασιλοβάπορο European Express (15.074gt/1974). Το όνομά του κόντυνε ήδη σε EXPRESS και είναι πλέον ζήτημα χρόνου να αφήσει για πάντα πίσω του την Ελλάδα.
Σύντομα, κατ’ όπως φαίνεται, θα ακολουθήσουν τα ΑΛΚΥΩΝ (1.413gt/1965) και ΠΑΝΑΓΙΑ ΑΓΙΑΣΣΟΥ (5.748gt /1973), ενώ δεν φαίνεται ότι θα γλιτώσουν ούτε τα ΕΛΛΗ Τ. (12.338gt/1976), ΠΗΝΕΛΟΠΗ Α. (5.109gt/1972) και ΘΕΟΦΙΛΟΣ (13.572gt/1975).
Το EUROPEAN EXPRESS, ναυπηγήθηκε το 1974 στην Ιαπωνία (Nippon Kokan KK, Shimizu) για λογαριασμό της Nippon Car Ferry ως TAKACHIHO MARU. Μάλιστα, στην εποχή του υπήρξε το ταχύτερο cruise ferry της ιαπωνικής ακτοπλοΐας με max trial speed 27,4 κόμβους!
Ταξίδεψε στη γραμμή Kawasaki (Honshu) – Hyuga (Kyushu) μέχρι το 1990 και στη συνέχεια μεταβιβάστηκε στην Seacom Ferry. To 1992 η εταιρεία διαλύεται και το πλοίο μεταβιβάζεται στην Marine Express. Το 1993 δρομολογήθηκε στη γραμμή Osaka (Honshu) – Miyazaki (Kyushu), ενώ το 1996 μεταφέρθηκε στη γραμμή Kobe (Honshu) – Hyuga (Kyushu), την όποια εξυπηρέτησε μέχρι το 1998 που τέθηκε προς πώληση.
Τον Σεπτέμβριο του 1999, αγοράστηκε από την Access Ferries (συμφερόντων Α. Βαλσάμη) που το έφερε στην Ελλάδα με το όνομα HO MARU. Μέχρι τον Απρίλιο του 2000 μετασκευάστηκε στο Πέραμα, μετονομάστηκε σε MILLENNIUM EXPRESS και αποφασίστηκε η δρομολόγησή του στη γραμμή Πειραιάς – Λεμεσός – Χάιφα. Την θερινή περίοδο 6/2000-9/2000, ναυλώθηκε στην τυνησιακή COTUNAV και δρομολογήθηκες τη γραμμή Γένοβα/Μασσαλία-La Goulette. Το 2001 υπηρέτησε -για λίγο- τη γραμμή Santo Domingo-Mayagues ναυλωμένο στην Ferries Del Caribe, ενώ το 2003 ταξίδεψε για λίγο στη γραμμή Μπρίντιζι-Τσεσμέ. Το 2004 και 2006 ναυλώθηκε στην αλγερινή CNAN και δρομολογήθηκε στη γραμμή Oran-Barcelona/Marseille, ενώ το 2007 ναυλώθηκε στην Algerie Ferries. To 2008 o χορός των ναυλώσεων συνεχίστηκε με την COMANAV όπου το θρυλικό γιαπωνέζικο σκαρί ταξίδεψε –για τη θερινή σεζόν- στη γραμμή Sete – Nador και εν συνεχεία παροπλίστηκε μέχρι τον Μάρτιο του 2010 που ναυλώθηκε στη NEL LINES (bare boat). Τον Ιούλιο του 2010 ξεκίνησε δρομολόγια στη γραμμή Πειραιάς-Χίος-Μυτιλήνη ως EUROPEAN EXPRESS, ενώ το 2014 εξυπηρέτησε και τη γραμμή Θεσσαλονίκη/Καβάλα-Λήμνο-Λέσβο-Χίο-Σάμο-Ικαρία στη θέση του λαβωμένου ΘΕΟΦΙΛΟΣ.
Το Νοέμβριο του 2014 παροπλίστηκε στο Νέο Μώλο Δραπετσώνας -μετά τη λήξη της ναύλωσής του από τη NEL LINES- και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο Πέραμα (Αύγουστος 2016) μέχρι το Νοέμβριο του 2008 που πουλήθηκε στην Enviromental Protection Engineering (EPE), που ανέλαβε την υποχρέωση να το απομακρύνει.
Ο μεγάλος αυτός μαχητής της θάλασσας, παρά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διέθετε, εντούτοις δεν κατάφερε ποτέ να έχει μια λαμπρή καριέρα. Πάντα διέσχιζε ωκεανούς και θάλασσες ναυλωμένο για σύντομο χρονικό διάστημα. Έτσι, ποτέ δεν κατάφερε να ξεδιπλώσει πλήρως τις δυνατότητες του και να αποδείξει τι μπορούσε να κάνει. Βέβαια, το μικρό γκαράζ και η μεγάλη κατανάλωση του, αποτέλεσαν αρνητικούς παράγοντες για την αξιοποίησή του. Παρόλα αυτά, το μεγαλείο αυτού του σκαριού ήταν μεγάλο και εμείς στην Ελλάδα είχαμε την χαρά και την τιμή να το ζήσουμε και να το ταξιδέψουμε, έστω και για λίγο.
Καλό ταξίδι European Express……..
Το EUROPEAN EXPRESS, έχει χωρητικότητα 15.074gt (1.823 dwt), μήκος 159,52 μέτρα, πλάτος 21,54 μέτρα και βύθισμα 6,10 μέτρα. Μπορούσε να μεταφέρει 1.000 επιβάτες (215 κρεβάτια), 120 Ι.Χ. και 35 φορτηγά. Εξοπλιζόταν με δυο πανίσχυρες κύριες μηχανές MAN-Mitsubishi V18V-52/55 diesel συνολικής ιπποδύναμης 36.000 b.h.p. και μπορούσε να αναπτύξει υπηρεσιακή ταχύτητα 22,5 κόμβων.
sroussos@nautilia.gr
φωτο: Παντελής Φύσσας, Leo85 (nautilia.gr)