Σαφής είναι η στροφή που κάνουν οι Έλληνες εφοπλιστές στις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων, καθώς αποφεύγουν πλέον τις παραγγελίες νεότευκτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια του διμήνου Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου υπέβαλαν μόλις τρεις παραγγελίες για ισάριθμα πλοία, με βάση στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny. Μάλιστα, όπως φαίνεται, ανάλογη εικόνα «ανομβρίας» καταγράφεται από ελληνικής πλευράς και κατά τον Νοέμβριο.
Από την άλλη πλευρά, η αγορά μεταχειρισμένων πλοίων κινείται πολύ πιο δυναμικά. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, την περίοδο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου έχουν αποκτηθεί συνολικά 67 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 4,9 εκατ. τόνων dwt, από ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Το συνολικό ύψος της επένδυσης για τα συγκεκριμένα πλοία ανήλθε σε 803 εκατ. ευρώ (947,5 εκατ. δολάρια). Οι πλοιοκτήτες ενδιαφέρονται κυρίως για φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, καθώς από τα 67 πλοία που αποκτήθηκαν τα 40 ανήκουν στην εν λόγω κατηγορία. Αιτία είναι κυρίως η κοινή πεποίθηση των περισσότερων φορέων του κλάδου ότι η ναυλαγορά ξηρού φορτίου οδεύει πλέον προς νέο κύκλο ανόδου, έχοντας ξεπεράσει το χρόνιο πρόβλημα υπερπροσφοράς πλοίων συγκριτικά με τη ζήτηση.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η αποχή των Ελλήνων πλοιοκτητών από την παραγγελία νέων πλοίων μπορεί να αποδοθεί σε σειρά παραγόντων, κυρίως στην αύξηση που έχει καταγραφεί στις προσφερόμενες τιμές νεότευκτων πλοίων από τα ναυπηγεία. Κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο, πολλά ναυπηγεία της Ασίας, κυρίως της Κίνας, έσπευσαν να προσφέρουν λίαν ελκυστικές τιμές για να προσελκύσουν νέα συμβόλαια, λόγω των ισχνών επιδόσεων του 2016 σε ό,τι αφορά την υποβολή νέων παραγγελιών από τους πλοιοκτήτες παγκοσμίως. Ετσι αρκετοί Ελληνες επέλεξαν να υποβάλουν παραγγελίες εκείνο το διάστημα. Ενας ακόμα λόγος που έχει «φρενάρει» τις νέες παραγγελίες το τελευταίο χρονικό διάστημα είναι και η σημαντική αστάθεια που καταγράφεται στην παγκόσμια ναυλαγορά, κυρίως σε εκείνη των δεξαμενόπλοιων, όπου οι πιέσεις είναι σημαντικές κατά τη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου.
Ενας ακόμα λόγος που οι παραγγελίες νέων πλοίων έχουν εκλείψει είναι και η μεγάλη αβεβαιότητα που επικρατεί αναφορικά με τις προδιαγραφές που θα πρέπει να πληρούν τα πλοία. Η αλλαγή των προδιαγραφών των ναυτιλιακών καυσίμων από το 2020 και μετά αναμένεται να αλλάξει άρδην και τα μηχανολογικά μέρη τους, με αποτέλεσμα αρκετοί πλοιοκτήτες να περιμένουν τις εξελίξεις προτού δεσμεύσουν κεφάλαια σε ένα πλοίο που ενδεχομένως να είναι παρωχημένο σε λίγα χρόνια.
kathimerini.gr