Υπόθεση SEWOL: Σε ισόβια κάθειρξη καταδικάστηκε ο πλοίαρχος

Το Ανώτατο Δικαστήριο της Νότιας Κορέας επιβεβαίωσε την απόφαση που είχε λάβει το εφετείο να καταδικάσει τον πλοίαρχο του SEWOL Cpt Lee Jun-seok σε ισόβια κάθειρξη για το έγκλημα της “δολοφονίας μέσω εσκεμμένης αμέλειας.”

Την Πέμπτη, το Ανώτατο Δικαστήριο της Νότιας Κορέας επιβεβαίωσε την απόφαση εφετείο να καταδικάσει Captain Lee Jun-seok σε ισόβια κάθειρξη για το έγκλημα της «δολοφονίας μέσω εσκεμμένης αμέλειας.” Αυτή είναι η πρώτη φορά που ένα άτομο έχει καταδικαστεί με αυτή την κατηγορία σε μια ναυτική υπόθεση.

Ο Lee Jun-seok ήταν ο πλοίαρχος του SEWOL, που βυθίστηκε στις 16 Απριλίου 2014, σκοτώνοντας πάνω από 300 άτομα.

Ανακοινώνοντας την απόφασή του, το δικαστήριο είπε πως “είναι δίκαιο να πούμε ότι ο καπετάνιος εν γνώσει του εγκατέλειψε εντελώς το ρόλο του όταν εγκατέλειψε το πλοίο έχοντας πλήρη επίγνωση του γεγονότος ότι οι επιβάτες θα πνιγούν.”

Ένα κατώτερο δικαστήριο είχε προηγουμένως αθωώσει τον Cpt Lee, αλλά κατόπιν προσφυγής καταδικάστηκε σε ισόβια. 

Δεκατέσσερα μέλη του κατώτερου πληρώματος είχαν κατηγορηθεί και βρεθεί ένοχοι για μικρότερα αδικήματα, και έχουν καταδικαστεί σε φυλάκιση δύο έως και 12 ετών.

Οι επιζώντες της καταστροφής του SEWOL είπαν ότι οι ανακοινώσεις στο πλοίο κατά τη στιγμή του ατυχήματος έλεγαν στους επιβάτες να παραμείνουν στις καμπίνες τους και περιμένουν βοήθεια. Στο μεταξύ ο καπετάνιος και το πλήρωμα εγκατέλειψαν το πλοίο με τις σωσίβιες λέμβους.

Τα περισσότερα από τα θύματα ήταν μαθητές γυμνασίου και ο θάνατος τους προκάλεσε κύμα οργής και πένθους. Στον απόηχο της καταστροφής, ο αντιπρόεδρος του σχολείου των μαθητών αυτοκτόνησε, λέγοντας ότι δεν μπορούσε να ζήσει, όταν τόσοι πολλοί είχαν πεθάνει.

Η επιτροπή που ερεύνησε τα αίτια του ατυχήματος, δήλωσε ότι το 7000 dwt SEWOL μετέφερε φορτίο δύο φορές μεγαλύτερο από την κατά τη στιγμή της ανατροπής του, και ότι το πλήρωμα είχε αδειάσει το νερό έρματος προκειμένου να αντισταθμίσει την υπερφόρτωση. Η προκύπτουσα μείωση της ευστάθειας του πλοίου βρέθηκε να είναι ένας βασικός παράγοντας για την καταστροφή.

Επίσης διαπιστώθηκε ότι οι για τους φορείς εκμετάλλευσης των πορθμείων είναι υπόθεση ρουτίνας η υπερφόρτωσης των πλοίων, και ότι οι ρυθμιστικές αρχές δεν έλαβαν μέτρα για να διορθώσει αυτή την πρακτική. Δεκάδες αξιωματούχοι και στελέχη της εταιρείας έχουν επίσης διωχθεί ποινικά σε σχέση με την υπόθεση.