Τα δεξαμενόπλοια σε πρώτο πλάνο για τους Έλληνες εφοπλιστές

Σε αλλαγή στρατηγικής οδηγεί τον εφοπλιστικό κόσμο σε Ελλάδα και εξωτερικό η παρατεταμένη κάμψη των ναύλων, ειδικά στα πλοία ξηρού φορτίου και η προοπτική επιβράδυνσης των ρυθμών ανάπτυξης της κινέζικης οικονομίας, η οποία θεωρείται «βαρόμετρο» για την πορεία του θαλάσσιου εμπορίου.

Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, τους τελευταίους μήνες αρκετοί πλοιοκτήτες έχουν «μετατρέψει» τις παραγγελίες των πλοίων ξηρού φορτίου (Capes) σε τάνκερς, προκειμένου να περιορίσουν τις ζημιές και ταυτόχρονα να εκμεταλλευθούν τη βελτίωση που υπάρχει στην αγορά των τάνκερς. Είναι ενδεικτικό πως οι παραγγελίες των τάνκερς το πρώτο τρίμηνο έφθασαν στο υψηλότερο επίπεδο από το πρώτο τρίμηνο του 2007.

Υπολογίζεται πως από τις 280 παραγγελίες για νέα πλοία που έγιναν από την αρχή του έτους έως το τέλος Μαρτίου, τα 114 αφορούσαν δεξαμενόπλοια, τα 80 μεταφοράς ξηρού φορτίου, τα 50 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα υπόλοιπα τους λοιπούς τομείς, με το μεγαλύτερο ποσοστό να ανατίθενται στα ναυπηγεία της Κορέας.

Στα τάνκερς στρέφονται τώρα οι Ελληνες εφοπλιστές

Την ίδια στιγμή, σημαντική αύξηση παρατηρείται στις διαλύσεις των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, με τον έως τώρα αριθμό των Capes που έχουν διαλυθεί να υπερβαίνει τα 35, αρκετά περισσότερα από τον συνολικό αριθμό που διαλύθηκαν το σύνολο του 2014. Δεδομένου όμως του μεγάλου όγκου των πλοίων που ήδη έχει οδηγηθεί προς διάλυση τους πρώτους 3 μήνες και με την υπόθεση ότι ο ρυθμός αυτός θα συνεχιστεί, ο συνολικός όγκος φέτος θα μπορούσε να φτάσει σε διπλάσια επίπεδα από αυτά του 2014, υπερβαίνοντας τους 35 εκ. τόνους DWT, εκτιμά ο Γιώργος Λογοθέτης, αναλυτής της G.Moundreas και τονίζει πως λόγω των διαλύσεων δεν έχει υπάρξει αύξηση του στόλου των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, κάτι θετικό για τη ζήτηση.

Ο ρόλος της Κίνας

Σε κάθε περίπτωση, η ανάκαμψη των ναύλων ξηρού φορτίου προβλέπεται να αργήσει. Η απογοήτευση στην αγορά, είναι πλέον έκδηλη καθώς όπως επισημαίνει ο κ. Λογοθέτης «έχουμε φτάσει σχεδόν στα τέλη Απριλίου και δεν έχει εκδηλώσει καμία δυναμική, ενώ κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περίοδο του 2014».

Συγκεκριμένα, το 2014 η χρονιά ξεκίνησε με τον BDI στις 2.113 μονάδες και στις 17 Απριλίου βρισκότανε στις 930 μονάδες ενώ το 2015 ξεκίνησε με τον BDI στις 771 μονάδες, 1.342 μονάδες χαμηλότερα από την αντίστοιχη του 2014 και πλέον κυμαίνεται κάτω από τις 600 μονάδες, δηλαδή περίπου 350 μονάδες χαμηλότερα από την ίδια ημερομηνία του 2014.

Καταλυτικό ρόλο παίζει η Κίνα, η ανάπτυξη της οποίας την τελευταία δεκαετία συντέλεσε σημαντικότατα στην ανάπτυξη της ναυτιλίας σε όλους τους κλάδους. Τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και τα δεξαμενόπλοια επωφεληθήκανε από την μεγάλη αύξηση των εισαγωγών από την Κίνα και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντίστοιχα επωφεληθήκανε από την μεγάλη αύξηση των εξαγωγών από την Κίνα. Όπως όλα δείχνουν, υπογραμμίζει ο αναλυτής της G. Moundreas η Κίνα αρχίζει να κάνει προσπάθειες για αλλαγή του «μοντέλου» ανάπτυξης της οικονομίας της, το οποίο θα βασίζεται περισσότερο στην αύξηση της εσωτερικής ζήτησης και λιγότερο στην εξωτερική ζήτηση, κίνηση η οποία θα επηρεάσει αρνητικά την ναυτιλία.

Ευκαιρίες για τους ισχυρούς

Παρά την πτώση των ναύλων και τη μείωση των εσόδων, παράγοντες της αγοράς θεωρούν πως υπάρχουν ακόμη ευκαιρίες για όσους εφοπλιστές διαθέτουν την απαραίτητη ρευστότητα.

Αυτές αφορούν πρωτίστως την απόκτηση μεταχειρισμένων πλοίων, σύγχρονης τεχνολογίας, οι τιμές των οποίων έχουν υποχωρήσει σημαντικά. Μπορεί, όπως λένε οι αναλυτές για ένα με δυο χρόνια να μην παράγουν κέρδη, ή μπορεί και να εμφανίσουν ζημιές ωστόσο, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα η αγορά τους συμφέρει και είναι πολύ προσοδοφόρα. «Άλλωστε, η ναυτιλία είναι μια δραστηριότητα που αποδίδει σε βάθος χρόνου, και όχι βραχυπρόθεσμα», σημειώνουν οι ίδιοι. Μια τέτοια ευκαιρία έσπευσε να εκμεταλλευθεί και η Αγγελική Φράγκου, η οποία μέσω της κοινοπραξίας «Navios JV» κατέθεσε δεσμευτική προσφορά για να αγοράσει από τη γερμανικών συμφερόντων τράπεζα HSH Nordbank AG στόλο που αποτελείται από 14 πλοία, έναντι 14 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ο στόλος περιλαμβάνει επτά φορτηγά και επτά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με μέσο όρο ηλικίας τα τέσσερα έτη και τα οποία ανήκαν σε οφειλέτες της τράπεζας ενώ η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί το δεύτερο τρίμηνο του 2015. «Είναι η δεύτερη συναλλαγή που κάνουμε με την HSH , η οποία καταδεικνύει την ικανότητά μας να εντοπίζουμε και να ολοκληρώνουμε προνομιακές συμφωνίες σε πολύ δύσκολη αγορά» δήλωσε σχετικά η Αγγελική Φράγκου πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος. «Αυτές οι συναλλαγές μας διαφοροποιούν από τους ανταγωνιστές μας αφού αποκτούμε μεγάλους στόλους με χαμηλό επενδυτικό κεφάλαιο και χωρίς επιβαρύνσεις στους μετόχους μας. Η συμφωνία αυτή προσθέτει μια τρομερή αξία στην Navios», ανέφερε η ίδια.

Νέες αποχωρήσεις από Ελλάδα

Έντονο προβληματισμό και ανησυχία προκαλεί στην ναυτιλιακή αγορά, η πληροφορία που είδε το φως της δημοσιότητας πριν από λίγο καιρό ότι η RBS (Royal Bank of Scotland) σχεδιάζει να πουλήσει και το ναυτιλιακό κομμάτι του χαρτοφυλακίου της στην Ελλάδα. Παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις πληροφορίες θέλουν υψηλόβαθμα στελέχη της βρετανικής τράπεζας να συζητάνε καθημερινά με πελάτες τους την πώληση ναυτιλιακών δανείων, και μάλιστα αναφέρουν πως έχουν προχωρήσει κάποιες ήδη σε κάποιες συμφωνίες.

Η ολοκληρωτική έξοδος της RBS από την ελληνική αγορά αναμένεται να δημιουργήσει κάποια προβλήματα στους μικρότερες παίκτες του κλάδου, οι οποίοι αντιμετωπίζουν ήδη σοβαρές δυσκολίες εξαιτίας της πτώσης των ναύλων. Η βρετανική τράπεζα, η οποία βρίσκεται στην ελληνική αγορά από τη δεκαετία του 1950 και έχει στενούς δεσμούς με τους Έλληνες εφοπλιστές έχει προαναγγείλει την αποχώρησή της από την χώρα στο πλαίσιο της στρατηγικής συρρίκνωσης των εργασιών της παγκοσμίως. Το ύψος των ναυτιλιακών δανείων που έχει χορηγήσει στους Έλληνες εφοπλιστές υπολογίζεται ότι ανέρχονταν σε 8,6 δισ. δολάρια τον Δεκέμβριο του 2013.

Η αποχώρηση της RBS έρχεται σχεδόν ταυτόχρονα με τις πληροφορίες ότι κορυφαία ονόματα του εφοπλιστικού κόσμου βρίσκονται προ των πυλών της εξόδου από την Ελλάδα. Ήδη δύο από αυτά φέρονται, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, να έχουν λάβει την απόφαση να μεταφέρουν τα γραφεία και την έδρα των ναυτιλιακών τους σε ξένη χώρα, όπου το επιχειρηματικό και φορολογικό περιβάλλον είναι πολύ πιο ανταγωνιστικό και κυρίως πολύ πιο σταθερό.

imerisia.gr