Νεα “παράξενη” πειρατεία δεξαμενόπλοιου ήρθε στο φώς στην Ινδονησία

 

Οι πρόσφατες πειρατείες των εμπορικών δεξαμενόπλοιων στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας έχουν εγείρει ανησυχίες για την αύξησης της πειρατείας, η οποία είχε θεωρηθεί ως μειωμένη κατά τα τελευταία χρόνια. Το ReCAAP ISC εξέδωσε μια ενημέρωση σχετικά με την πειρατεία του υπό σημαία Ταϊλάνδης πετρελαιοφόρου, Orapin 4.

 

Στις 30 Μαΐου 2014, το ReCAAP ISC εξέδωσε ανακοίνωση μετά από μια έκθεση από τη ναυτιλιακή εταιρεία ότι είχε χάσει την επαφή με το δεξαμενόπλοιο, Orapin 4. Το πετρελαιοφόρο, Orapin 4 αναχώρησε από τη Σιγκαπούρη στις 27 Μαΐου στις 15:00 περίπου για το Pontianak της Ινδονησία με 3,9751 μετρικούς τόνους Automative Diesel Fuel (ADF). Το πλοίο είχε προγραμματιστεί να αφιχθεί στο Pontianak στις 29 Μαΐου στις 13:00 περίπου τοπική ώρα.

Τελευταία επικοινωνία και την τελευταία θέση του Orapin 4

Στις 28 Μαΐου στις 12:00 περίπου, η ναυτιλιακή εταιρεία επικοινώνησε με το Orapin 4 μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αλλά δεν έλαβε καμία απάντηση.

Το δεξαμενόπλοιο δεν έφθασε στο Pontianak στις 29 Μαΐου, όπως είχε προγραμματιστεί. Η εταιρεία επικοινώνησε με το τελευταίο το δεξαμενόπλοιο στις 27 Μαΐου στις 17:30 τοπική ώρα, όταν το δεξαμενόπλοιο ήταν περίπου 3,64 νμ βόρεια του Pulau Batam της Ινδονησίας. Η τελευταία θέση του Orapin 4 στις 27 Μαΐου στις 23:57 ήταν περίπου 19.47 νμ βόρεια από το Pulau Bintan με πορεία 053,5 ° και ταχύτητα 9 κόμβων.

Την 1η Ιουνίου, το Orapin 4 έφτασε στο λιμάνι Sriracha, Κον Μπουρί, Ταϊλάνδη στις 1930. Και τα 14 μέλη του πληρώματος με εθνικότηταΤαϊλάνδης ήταν ασφαλείς. Ο πλοίαρχος, κατά την άφιξή τους, ανέφερε το περιστατικό στο τοπικό αστυνομικό τμήμα.
Τι συνέβη με Orapin 4 στη θάλασσα;

Η ναυτιλιακή εταιρεία ενημέρωσε το κλιμάκιο του ReCAAP στην Ταϊλάνδη, οι οποίοι με τη σειρά τους αναφέρθηκαν στο ReCAAP ISC ότι στις 02:00 τα μεσάνυχτα στις 28 Μαίου, 10 πειρατές οπλισμένοι με όπλα και μαχαίρια επιβιβάστηκαν στο δεξαμενόπλοιο από ταχύπλοο σε μια θέση η οποία ήταν περίπου 19 nm από τις ακτές της Ινδονησία στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας (η ακριβής τοποθεσία δεν αναφέρθηκε).
Οι πειρατές έβαψαν το όνομα του πλοίου από ORAPIN 4 σε RAPI, και κατέστρεψαν τον εξοπλισμό επικοινωνιών του πλοίου, με την πρόθεση να αποκρύψει την ταυτότητα του δεξαμενόπλοιου και να κόψει όλες τις επικοινωνίες, ενώ βρισκόταν στη θάλασσα. Οι πειρατές έδεσαν το πλήρωμα και προχώρησαν προς τη γέφυρα για να πάρουν τον έλεγχο του δεξαμενόπλοιου. Ένα άλλο δεξαμενόπλοιο ήρθε δίπλα στο ORAPIN 4 και περίπου 3.700 τόνοι ADF μεταφερθηκαν από το Orapin 4.

Οι πειρατές χρειάστηκαν περίπου 10 ώρες για να κλέψουν το φορτίο πριν αποχωρήσουν από το δεξαμενόπλοιο και αφήσουν ελέυθερο το πλήρωμα. Το παράξενο είναι πως οι πειρατές άφησαν αρκετά καύσιμα για να μπορέσει το ORAPIN 4 να πλεύσει πίσω στην ακτή – βλέπε χάρτη για την προσέγγιση των θέσεων τους.

Συμπέρασμα

Το modus operandi αυτού του περιστατικού ήταν παρόμοιο με το περιστατικό στο οποίο εμπλέκεται και πάλι Ταιλανδικής σημαίας πετρελαιοφόρο, το Sri Phangnga στις Aπρ 17, όταν 16 πειρατές οπλισμένοι με όπλα και σπαθιά επιβιβάστηκαν στο Sri Phangnga περίπου 18 νμ από Tanjung Sedili της Μαλαισίας. Οι πειρατές έβαψαν το όνομα του πλοίου και το λογότυπο, κατέστρεψαν το σύστημα επικοινωνίας του πλοίου, και έκλεψαν 450 τόνους MOGAS με τη βοήθεια ενός μικρού μεγέθους δεξαμενόπλοιο που ήρθε δίπλα στο Sri Phangnga.

Η ReCAAP ISC επαινεί τις αρμόδιες αρχές, κυβερνητικές οργανώσεις, φορείς επιβολής του νόμου και ναυτιλιακή εταιρεία για τις προσπάθειές τους στην ανταλλαγή πληροφοριών και επιχειρησιακής συνέχειας. Η ReCAAP ISC, συνεχίζει να είναι ένας αγωγός για τους εμπλεκόμενους φορείς, παρέχοντας έγκαιρη ενημέρωση της κατάστασης, ανταλλαγή εμπειριών και σύσταση των αντιμέτρων που πρέπει να λαμβάνονται για να αποφευχθεί παρόμοιο περιστατικό. Για να γίνει αυτό, η ReCAAP ISC επαναλαμβάνει την ανάγκη για έγκαιρη υποβολή εκθέσεων και ανταλλαγή πληροφοριών από τον πλοίαρχο του πλοίου και τον πλοιοκτήτη / διαχειριστή με τα τοπικά κλιμάκια ReCAAP. Οι αρμόδιες αρχές και υπηρεσίες επιβολής του νόμου πρέπει να ενισχύσουν τη συνεργασία τους στον τομέα της ανταλλαγής πληροφοριών και την αύξηση της επιτήρησης και περιπολιών σε περιοχές ανησυχίας.