Σήμερα, το σύνολο των υποχρεώσεων του εφοπλιστή σε δάνεια και οφειλές προς προμηθευτές, όπως ναυπηγεία και εταιρίες καυσίμων, ανέρχεται στα 1,05 δισ. δολάρια και η αξία του στόλου του στα 1,77 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο οικονομικός διευθυντής του ομίλου στο δικαστήριο. Η αδυναμία ομαλής εξυπηρέτησης των οφειλών του αποδίδεται στη μεγάλη υποχώρηση των τιμών στις διεθνείς ναυλαγορές κατά τα τελευταία έτη.
Συνολικά είκοσι τέσσερις εταιρικές οντότητες συμφερόντων του τέθηκαν σε καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές, οι μισοί εκ των οποίων δεν εμφανίζονται διατεθειμένοι να διαπραγματευτούν με τον εφοπλιστή ευνοϊκότερους όρους αποπληρωμής των δανείων που του έχουν χορηγήσει. Αλλωστε, παραμονές Χριστουγέννων εκτελέστηκε η πρώτη κατάσχεση πλοίου του από τους πιστωτές του.
Γι’ αυτόν τον λόγο ο 80χρονος Γρηγόρης Καλλιμανόπουλος, ο οποίος μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ Νέας Υόρκης, Λονδίνου και Αθήνας, επέλεξε την οδό των δικαστηρίων της νότιας περιφέρειας της Νέας Υόρκης ώστε να μη χάσει τον στόλο του από κατασχέσεις πιστωτών του. Σύμφωνα με τα έγγραφα που έχει στην κατοχή της η «Espresso», συνολικά 46 πλοία τέθηκαν υπό την «ομπρέλα» του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα ή Chapter 11, όπως λέγεται το αντίστοιχο του ελληνικού άρθρου 99 στις ΗΠΑ.
Οι μεγαλύτεροι πιστωτές της
Η εταιρία του Καλλιμανόπουλου η οποία εμπλέκεται στη διαδικασία είναι η Toisa LTD, αλλά και 23 θυγατρικές της εταιρίες, που μαζί με άλλες συνδεόμενες με τον ίδιο όμιλο εταιρίες εμφανίζονται να ελέγχουν ή να διαχειρίζονται συνολικά στόλο 26 πλοίων υποστήριξης της υπεράκτιας πετρελαϊκής βιομηχανίας (offshore oil service), 13 δεξαμενόπλοιων και επτά φορτηγών πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου. Οι μεγαλύτεροι πιστωτές της είναι η δανέζικη Danish Ship Finance A/S με απαιτήσεις 123.000.000 δολαρίων, η DNB Bank ASA με 115.000.000, η ING Bank με 116.000.000, η Citibank με 99.500.000, η BNP Paribas με 82.300.000 και η China Shipping Industry με 23.100.000.
Εφοπλιστής δεύτερης γενιάς, ο Γρηγόρης Καλλιμανόπουλος είναι άνθρωπος με πολλές δραστηριότητες. Δεν είναι η πρώτη, αλλά η τρίτη φορά που βρίσκεται κάτω από τα φώτα της δημοσιότητας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Την πρώτη φόρα η αφορμή ήταν μια «ροζ» υπόθεση και τη δεύτερη ισχυρισμοί για εμπόριο με αμφιλεγόμενες οντότητες της Μέσης Ανατολής. Ομως, γεγονός είναι επίσης ότι στα Καλάβρυτα, τόπο καταγωγής της οικογένειάς του, θεωρείται ο μεγαλύτερος ευεργέτης της περιοχής. Το Καλλιμανοπούλειο Ιδρυμα στέκεται αρωγός σε δεκάδες γέροντες, παρέχοντας ιατρική περίθαλψη, ψυχολογική παρακολούθηση και στέγη, η δε συνεχής συνεισφορά του με το Ιδρυμα Χρόνιων Παθήσεων, το Γηροκομείο και το Διακονικό Κέντρο έχει βοηθήσει πολλούς συμπατριώτες του.
Για το μεγάλο και συνεχές φιλανθρωπικό έργο του έχει τιμηθεί με τον Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικα, συνεχίζοντας την παράδοση του πατέρα του, Περικλή, ο οποίος είχε παρασημοφορηθεί επανειλημμένα για τα επιτεύγματά του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Συνεχίζει έτσι, εν μέρει τουλάχιστον, την παράδοση του πατέρα του, μεγάλο μέρος της επιχειρηματικής δράσης του οποίου αφορούσε τη δημιουργία εταιρίας διεθνών τακτικών γραμμών που υπηρετούσε την ελληνική οικονομία.
Ναυλομεσιτικό γραφείο στον Πειραιά
Ο ιδρυτής του ομίλου Περικλής Γρ. Καλλιμανόπουλος, γεννημένος το 1892 στην Πάτρα αλλά μεγαλωμένος στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, άρχισε να ασχολείται με τα ναυτιλιακά μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ανοίγοντας ναυλομεσιτικό γραφείο στον Πειραιά. Το 1924 αγόρασε το πρώτο (παλιό) φορτηγό πλοίο του.
Εως τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο η εταιρία του Hellenic Lines είχε στόλο οκτώ πλοίων, επτά από τα οποία βυθίστηκαν στη διάρκεια του πολέμου. Το 1945, η οικογένεια μετακομίζει στη Νέα Υόρκη και η εταιρία κάνει νέα αρχή αγοράζοντας πέντε πλοία Liberty. Το 1951, ο στόλος αριθμεί 10 Liberty και τρία δεξαμενόπλοια. Η πορεία της ναυτιλιακής συνεχίστηκε θριαμβευτικά και από το 1962 ιδρύθηκαν θυγατρικές σε Αμβούργο, Νέα Ορλεάνη και Κωνσταντινούπολη.
Μετά τον θάνατό του, τον Σεπτέμβριο του 1979, τη Hellenic Lines διαχειρίζεται πλέον ο γιος του Γρηγόρης (είχε ήδη ιδρύσει την T&T). Λόγω της κρίσης της δεκαετίας του ’80, η πατρική εταιρία τίθεται υπό εκκαθάριση. Για τις υπηρεσίες του στην ελληνική ναυτιλία (και τα 69 πλοία της Hellenic Lines είχαν ελληνική σημαία και Ελληνες ναυτικούς), ο Περικλής Καλλιμανόπουλος τιμήθηκε με τον Χρυσό Σταυρό του Φοίνικα και με το μετάλλιο του Μεγαλόσταυρου του Βασιλικού Τάγματος του Γεωργίου Α’.
Η περιπέτεια με το δεξαμενόπλοιο για το πετρέλαιο των… τζιχαντιστών
Πιο πρόσφατη είναι η ιστορία που αφορά δεξαμενόπλοιό του το οποίο φέρεται ότι μετέφερε κουρδικό αργό πετρέλαιο από την εμπόλεμη ζώνη του Ιράκ, χωρίς τη συγκατάθεση της Βαγδάτης… Επειτα από καταγγελία της ιρακινής κυβέρνησης, οι αμερικανικές δικαστικές Αρχές κατάσχεσαν το δεξαμενόπλοιό του «United Kalavryta» μαζί με το φορτίο του -143 εκατομμύρια τόνοι αργού πετρελαίου-, αξίας άνω των 100.000.000 δολαρίων.
Από την υπόθεση αυτή δεν ακούστηκε να υπέστη σοβαρές κυρώσεις και το τάνκερ του σύντομα αφέθηκε ελεύθερο. Ομως, στην Τουρκία δεν δίστασαν να τον κατηγορήσουν ότι μετέφερε πετρέλαιο τζιχαντιστών, αν και στο τουρκικό λιμάνι του Τσεϊχάν φόρτωσε το πλοίο του Ελληνα…