Ένα δισ € από το πακέτο ΓΙΟΥΝΚΕΡ ζητούν Έλληνες εφοπλιστές

 

Σχέδιο για την χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά κονδύλια, και ειδικότερα από τα 315 δισ. ευρώ του λεγομένου και πακέτου Juncker, ενός μαζικού ναυπηγικού προγράμματος ανανέωσης του στόλου μικρών αποστάσεων προωθούν ελληνικά συμφέροντα.

Το σχέδιο παρουσιάστηκε πριν μερικές ημέρες στην Κύπρο στα πλαίσια του διεθνούς ναυτιλιακού συνεδρίου που έγινε στη Λεμεσό και στοχεύει στην αντικατάσταση εκατοντάδων παλαιοτέρων εμπορικών και ακτοπλοϊκών πλοίων που εκτελούν πλόες στην Μεσόγειο αλλά και μεταξύ παρακτίων ευρωπαϊκών κρατών στον Ατλαντικό και τη Βόρεια Θάλασσα με σύγχρονα πλοία που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Επιχειρείται έτσι να βρεθεί λύση στο πρόβλημα της αναγκαίας χρηματοδότησης για την συμμόρφωση των εν υπηρεσία πλοίων μικρών αποστάσεων (που προσδιορίζονται έτσι για να ξεχωρίζουν από τα ποντοπόρα) με τους αυστηρότερος κανόνες εκπομπών ρύπων που θα ισχύσουν στην Ευρώπη από το 2020.

Για να τύχει ευρωπαϊκής χρηματοδότησης το ναυπηγικό αυτό πρόγραμμα σχεδιάζεται στις ώστε να δοθεί σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία. Το όλο project εδράζεται πάνω σε δυο βασικές πολιτικές της ΕΕ: την προώθηση των θαλασσίων μεταφορών ως εναλλακτική των οδικών για να αποσυμφορηθούν τα χερσαία δίκτυα και την προώθηση της χρήσης του υγροποιημένου φυσικού αερίου ή LNG ως περιβαλλοντική λύση

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εδώ και αρκετά χρόνια μια ενεργό πολιτική για την προώθηση των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων. Αυτή η μορφή του τρόπου μεταφοράς εκτιμήθηκε πως είναι ιδιαίτερα αποδοτική όσον αφορά τις περιβαλλοντικές επιδόσεις αλλά και την ενεργειακή απόδοση. Έχει τη δυνατότητα να επιλύσει προβλήματα συμφόρησης των οδικών και σιδηροδρομικών αρτηριών που επηρεάζουν και επιβαρύνουν πολλά μέρη της ευρωπαϊκής ηπείρου. Όλες οι μελέτες επισημαίνουν την ανάγκη ενθάρρυνσης των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων για να επιτευχθεί ο στόχος της Ευρωπαϊκής βιώσιμης πολιτικής μεταφορών αναφέρεται χαρακτηριστικά στις επίσημες σελίδες της ΕΕ.

To project ονομάζεται “EU Short Sea Shipping” και φέρεται να προωθείται από την Hellenic Shortsea Shipowners Association (HHSA – Ένωση Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων) συνεπικουρούμενη από την ελληνική εταιρεία ναυτιλιακών συμβούλων OceanFinance.

Το ναυπηγικό πρόγραμμα λόγω του εύρους του εκτιμάται ότι μπορεί να επιτύχει σημαντικές εκπτώσεις στις τιμές ναυπήγησης των νέων πλοίων που επιδιώκεται να χρηματοδοτηθούν από την ΕΕ στα πλαίσια του σχεδίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που έχει γίνει γνωστό ως το σχέδιο Juncker και αποσκοπεί στην ανάπτυξη επενδύσεων ύψους 315 δισ. ευρώ στην Ευρώπη για να τονωθεί η ευρωπαϊκή οικονομία.

Το ακριβές μοντέλο χρηματοδότησης παραμένει προς διαμόρφωση αλλά σύμφωνα με πηγές που επικαλείται η έγκυρη διεθνής ναυτιλιακή επιθεώρηση TradeWinds μπορεί να περιλαμβάνει τόσο δανεισμό και επιδοτήσεις όσο και εγγυήσεις από εμπορικές τράπεζες ή την ίδια την ΕΕ και τα κράτη μέλη και, βέβαια, ίδια κεφάλαια των επιχειρηματιών της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων που θα καλύπτουν το 20% με 30% του συνόλου της επένδυσης. Ως στόχος έχει τεθεί συνολική επένδυση 1 δισ. ευρώ που θα αφορά εξίσου εμπορικά και επιβατηγά πλοία.

Όπως προκύπτει από σχετικά δημοσιεύματα η Ελληνική Ένωση Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων επικοινωνεί τα σχέδιά της με ομόλογούς της φορείς σε άλλα κράτη μέλη ενώ οι σύμβουλοι της πραγματοποιούν ήδη διαβουλεύσεις με ενδεχόμενους πιστωτές και επενδυτές.

Σύμφωνα μάλιστα με το TradeWinds προωθείται παράλληλα αλλά ανεξάρτητα με το επενδυτικό αυτό πρόγραμμα και η ανάπτυξη δικτύου ανεφοδιασμού των πλοίων με LNG από άλλους ομίλους που έχουν διακριβώσει τις προοπτικές που διαμορφώνουν για τον κλάδο οι προωθούμενες ευρωπαϊκές πολιτικές.

Capital.gr{jcomments on}