Τα φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου ήταν τα best seller του περασμένου Σεπτεμβρίου αφού πρωταγωνίστησαν στις αγοραπωλησίες πλοίων καλύπτοντας το 65% του συνόλου των πωλήσεων. Πάντως σε σύγκριση με τον Αύγουστο, παρουσιάστηκε πτώση της τάξεως του 22% στις πωλήσεις μεταχειρισμένων πλοίων ξηρού φορτίου, με τους Έλληνες εφοπλιστές να έχουν παρόλα αυτά τα πρωτεία με ένα ποσοστό της τάξεως του 40% επί του συνόλου των αναφερθέντων κινήσεων, επενδύοντας συνολικά κεφάλαια ύψους άνω των 137 εκ. δολ. σε πλοία παλαιότητας περίπου 8 ετών κατά μέσο όρο.
«Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε στις 1.356 μονάδες παρουσιάζοντας άνοδο της τάξεως του 14,5% περίπου σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, τον Αύγουστο. Άνοδο παρουσίασαν και οι επιμέρους δείκτες στις 4 βασικές κατηγορίες πλοίων με τις μέσες τιμές ναύλων να διαμορφώνονται στο τέλος του μήνα στα 18.725 δολάρια την ημέρα για τα πλοία τύπου Capesize (180.000 τόνοι DW, 10.509 δολάρια την ημέρα για τα πλοία τύπου Panamax χωρητικότητας 74.000 DW τόνοι, 11.430 δολ. την ημέρα για τα πλοία τύπου Supramax 58.000 DWT και 9.061 δολ. ημέρα για τα πλοία τύπου Handysize 28.000 DWT» επισημαίνει στην μηνιαία ανάλυσή της η Σοφία Κοκκίνη Σοφία του τμήματος αναλύσεων του μεσιτικού οίκου αγοραπωλησιών Golden Destiny:
«Η αγορά στα πλοία ξηρού φορτίου παρουσίασε μια μικρή τάση ανάκαμψης κατά την διάρκεια του μήνα με τον γενικό δείκτη BDI να κλείνει στο τέλος του μήνα στις 901 μονάδες παρουσιάζοντας μικρή αύξηση της τάξεως του 2,6%. Παρά τις πολλές θετικές γνώμες για το άμεσο μέλλον τις αγοράς κυρίως σε ότι έχει να κάνει με την μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος, κάρβουνου και σιτηρών, οι ιδέες των αγοραστών και των πωλητών σε ότι έχει να κάνει στις τιμές των πλοίων παρουσίαζαν σημαντική απόκλιση.
Αποτέλεσμα αυτού ήταν κάποια πλοία να αποσυρθούν από την αγορά. Χαρακτηριστική η περίπτωση ενός Panamax, δεκαετίας όπου οι πωλητές αναμένανε ότι θα πουληθεί κοντά στα 12 εκ. δολ και τελικά εικάζεται ότι η καλύτερη προσφορά που κατατέθηκε για το πλοίο δεν ξεπέρασε τα 9 εκατ.
Παράλληλα πολλοί πωλητές να περιμένουν μια ανάκαμψη της αγοράς προκειμένου να θέσουν το πλοίο τους επίσημα προς πώληση στην αγορά στο μέλλον».
Δεξαμενόπλοια-Μείωση πωλήσεων
Όσον αφορά στα δεξαμενόλποια η Σοφία Κοκκίνη επισημαίνει: «Οι πωλήσεις μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων παρουσίασαν πτώση της τάξεως του 32% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα με τους Έλληνες εφοπλιστές να επενδύουν κεφάλαια άνω των $60εκ. σε πλοία περίπου 11 ετών κατά μέσο όρο. Άξιο αναφοράς είναι επιστροφή κάποιων πλοιοκτητών στις νέες παραγγελίες καθώς ο συνδυασμός των χαμηλών τιμών και της θέλησης των ναυπηγείων να εξασφαλίσουν παραγγελίες παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Η παρουσία Ελληνικών συμφερόντων στον τομέα αυτό αντιστοιχεί περίπου στο 35% για το μήνα με «νικητή» των περισσότερων συμβολαίων τα ναυπηγεία της Β. Κορέας».
Διαλύσεις
Σύμφωνα με την αναφορά της Golden Destiny, ο τομέας που συνεχίζει να παρουσιάζει ανησυχητικά στοιχεία είναι αυτός των διαλύσεων πλοίων και αυτό γιατί «συνεχίζεται η μειωμένη – σε σχέση με πέρυσι – δραστηριότητα, συνεπικουρούμενη από την καλύτερη αγορά στον κλάδο του ξηρού φορτίου και τις διάφορες δυσκολίες (πολιτικού, οικονομικού και τεχνικού επιπέδου) που αντιμετωπίζουν κυρίως οι μεγαλύτερες αγορές του τομέα (Ινδία, Πακιστάν, Μπανγκλαντές).
Σε ό,τι αφορά στα πλοία ξηρού φορτίου – που είναι και η αγορά με την μεγαλύτερη υπερπροσφορά πλοίων στην αγορά – οι πωλήσεις πλοίων προς διάλυση σημείωσαν πτώση της τάξεως του 67% σε σχέση με τον Αύγουστο και 52% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, με τον μέσο όρο ηλικίας των πλοίων που πουλήθηκαν να είναι περίπου στα 26 έτη. Αντίστοιχα, στα δεξαμενόπλοια παρουσιάστηκε μια αύξηση της τάξεως του 80% στα πλοία που αναφέρθηκαν ότι πουλήθηκαν προς διάλυση με τον μέσο όρο ηλικίας να κυμαίνεται περίπου στα 23 έτη».
Μηνάς Τσαμόπουλος
newmoney,gr