Εφοπλιστές
ΠΟΝΤΟΠΟΡΟΣ

Ελληνες εφοπλιστές: Επένδυσαν 807 εκατ. $ σε 5 μήνες

Παρότι η ναυτιλία βιώνει μία από τις χειρότερες κρίσεις όλων των εποχών, οι Ελληνες εφοπλιστές δεν παύουν να εξασκούν την τέχνη του… επενδύειν.

Αρκούντως εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι ένα στα τρία φορτηγά πλοία που εξαγοράσθηκαν τους πρώτους πέντε μήνες του 2016, πέρασε σε ελληνικά χέρια. Η κρίση έχει ρίξει στα… Τάρταρα τις αξίες των πλοίων, έλκοντας τα βλέμματα των επενδυτών που διαθέτουν ρευστότητα. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν αποδείξει πολλές φορές στο παρελθόν ότι ξέρουν πότε να επενδύουν, ακολουθώντας τη ρήση «η κρίση γεννά ευκαιρίες».

Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, «πρωταθλητές» στις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων στη διάρκεια του πρώτου πενταμήνου ανακηρύχθηκαν οι Ελληνες πλοιοκτήτες, καθώς βρίσκονται στην κορυφή της πυραμίδας των αγοραστών. Από τα 487 πλοία που άλλαξαν χέρια τα 108 εξ αυτών αγοράσθηκαν για λογαριασμό ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, δαπανώντας ποσά ύψους 807 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η ραγδαία πτώση των τιμών και παρά το γεγονός ότι η χρηματοδότηση είναι σχεδόν ανύπαρκτη, ιδιαίτερα για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, έχει αρχίσει και κεντρίζει το ενδιαφέρον αρκετών πλοιοκτητών, μεταξύ αυτών και των Ελλήνων, οι οποίοι έχουν αρχίσει να αγοράζουν μεταχειρισμένα πλοία με τη λογική του «Asset Play», δηλαδή το όφελος της υπεραξίας από τη μελλοντική μεταπώληση του πλοίου σε υψηλότερα επίπεδα.

 Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 246 πλοία φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου που εξαγοράσθηκαν τους πρώτους πέντε μήνες του χρόνου, τα 86 αποκτήθηκαν από εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.

Εξάλλου, η αρνητική πορεία της ναυλαγοράς είχε μεγάλο αντίκτυπο και στις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων οι οποίες έχουν φτάσει στο χαμηλότερο σημείο τουλάχιστον των τελευταίων 25 χρόνων, σύμφωνα με ανάλυση του οίκου G. Moundreas. Αξίζει να αναφερθεί ότι στα τέλη Ιανουαρίου ένα φορτηγό πλοίο cape 5ετίας μπορούσε να αγορασθεί στα 23 εκατομμύρια δολάρια, όταν η τιμή για παραγγελία ενός νεότευκτου ήταν στα 46 εκατομμύρια δολάρια, δηλαδή το 5ετίας μεταχειρισμένο ήταν 50% φθηνότερο.

Tα ναύλα
Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς -σύμφωνα με την ανάλυση του οίκου G. Moundreas- μοιάζει με το τρενάκι του τρόμου, καθώς το προηγούμενο διάστημα ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ο Baltic Dry Index (BDI) από το «βάθος» των 290 μονάδων της 11ης Φεβρουαρίου βρέθηκε στις 715 μονάδες στις 27 Απριλίου, για να καταρρεύσει και πάλι στις 579 μονάδες στις 11 Μαΐου και σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά της Bimco, ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου θα συνεχίσει να υποφέρει τουλάχιστον έως τις αρχές του 2017, λόγω των αρνητικών εξελίξεων τόσο στην προσφορά όσο και στη ζήτηση.

Το 2016 αναμένεται να είναι εξαιρετικά δύσκολο για την παγκόσμια ναυτιλία και η ναυτιλιακή αγορά αναμένεται να παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα, με στασιμότητα στην ανάπτυξη των οικονομιών των μεγάλων χωρών και με ανάγκη αυστηρής πειθαρχίας στη διαχείριση της ανισορροπίας προσφοράς και ζήτησης μεταφορικής ικανότητας. Παρά όμως το εξαιρετικά δυσμενές οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα και παγκοσμίως, η ελληνική ναυτιλία διατηρεί την ηγετική της θέση. Η ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει στην πρώτη θέση διεθνώς. Ο στόλος ανέρχεται σε 4.585 πλοία, χωρητικότητας 341,17 εκατομμυρίων τόνων, παρουσιάζοντας αύξηση περίπου 22% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, μέγεθος που αντιπροσωπεύει το 19,63% του παγκόσμιου στόλου και το 49,96% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Αμφότερα τα ποσοστά παρουσιάζουν ανοδική πορεία συγκρινόμενα με τα προηγούμενα έτη. Το 2015 η ελληνική σημαία αριθμούσε 770 πλοία χωρητικότητας 41,37 εκατομμυρίων gt4. Η ελληνική σημαία κατέχει την έβδομη θέση διεθνώς και τη δεύτερη στην ΕΕ σε χωρητικότητα. Ειδικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος ελέγχει το 30,14% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 21,18% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων χύδην φορτίων και το 16,61% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παράγωγων προϊόντων πετρελαίου.

Επίσης, παρά τη συρρίκνωση της χρηματοδότησης και την ασταθή ναυλαγορά, οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων ανήλθαν σε 407 πλοία, αντιπροσωπεύοντας 44,83 εκατομμύρια τόνους σε σύνολο 3.507 παραγγελιών χωρητικότητας 260,35 εκατομμυρίων τόνων νέων πλοίων μέχρι το τέλος του 2015. Από αυτά τα πλοία, 221 ήταν δεξαμενόπλοια που αντιστοιχούν στο 25,88% της παγκόσμιας χωρητικότητας υπό παραγγελία, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και 63 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου LNGLPG που ανέρχονται στο 19,72% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία, 153 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίων που αντιστοιχούν στο 14,39% της παγκόσμιας χωρητικότητας υπό παραγγελία, 30 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που αντιστοιχούν στο 6,12% της παγκόσμιας χωρητικότητας υπό παραγγελία και 3 άλλα σκάφη. Οι Ελληνες εφοπλιστές συνεχίζουν την ανανέωση του στόλου τους επενδύοντας σε σύγχρονα, τεχνολογικά προηγμένα, αποδοτικά και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία, με μια τάση προς μεγαλύτερα πλοία κατά μέσο όρο.

Το ηλικιακό προφίλ της ελληνικής σημαίας το 2015 ήταν 13,2 έτη και του ελληνόκτητου στόλου 11,2 έτη, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου ήταν 14,4 έτη. Ο ελληνικός στόλος παραμένει στη λίστα του Qualship 21 των ΗΠΑ, στη Λευκή Λίστα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (Inter­national Maritime Organization – ΙΜΟ) και στη Λευκή Λίστα του Paris Memorandum of Understanding, ενώ είναι ένας από τους πιο ασφαλείς στόλους παγκοσμίως με λιγότερο από 1% μικρά ναυτικά ατυχήματα καταγεγραμμένα για το 2015.

 

Πηγή: Εthnos.gr

ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
nanos@pegasus.gr