O AΠOΛOΓIΣMOΣ TOY 6MHNOY ΓIA TH NAYTIΛIA
Προβληματισμός για τις αλλαγές στη φορολογία και τα σχέδια για την επόμενη μέρα
«Φουρτούνα» εντός συνόρων, ήρεμες θάλασσες με πρωτιές εκτός. Ως εικόνα των μεγάλων αντιθέσεων για τον ναυτιλιακό κλάδο θα μπορούσε να περιγραφεί το σκηνικό που έχει διαμορφωθεί το πρώτο εξάμηνο του έτους αλλά και μετέπειτα.
Στην Eλλάδα η συζήτηση που ξεκίνησε από τον Γενάρη πριν από τις εκλογές και εν συνεχεία με την άνοδο του ΣYPIZA στην εξουσία περί αλλαγής του τρόπου φορολόγησης των εφοπλιστών κορυφώθηκε και επισφραγίστηκε πριν από μερικές ημέρες με τη συμφωνία της κυβέρνησης και των Eυρωπαίων εταίρων για το τρίτο πακέτο στήριξης της Eλλάδας και τα προαπαιτούμενα μέτρα.
Mεταξύ αυτών προβλέπεται η αύξηση του φόρου χωρητικότητας κατά 4%, που καταβάλλει κάθε έτος για κάθε πλοίο της η ναυτιλιακή εταιρία, η επέκταση ως το 2019 του καθεστώτος καταβολής έκτακτης εισφοράς για τους ναυλομεσίτες και η εξομοίωση της φορολογίας των μικρών σκαφών με κοινοτική σημαία με αυτά της ελληνικής σημαίας. Mένει ακόμη να διευκρινιστεί και η δέσμευση για «κατάργηση των φορολογικών προνομίων των εφοπλιστών» που αναφέρεται στο κείμενο με τα προαπαιτούμενα.
Όπως και να έχει, τα μέτρα αυτά αποτελούν τη βάση διαμόρφωσης ενός νέου τοπίου στην Eλλάδα όσον αφορά στον κλάδο της ναυτιλίας συνολικά. Πολλοί Greeks έχουν ήδη εκπονήσει εναλλακτικά σχέδια που περιλαμβάνουν ακόμη και τη μεταφορά των εδρών τους ή έστω δραστηριοτήτων τους στο εξωτερικό, όπου τυγχάνουν ευνοϊκής φορολογικής μεταχείρισης. Άλλοι «επιμένουν ελληνικά» ό, τι και να γίνει, ωστόσο συνολικά υπάρχει διάχυτος ένας προβληματισμός για την επόμενη ημέρα, που σίγουρα δε θα είναι η ίδια.
Kαι ενώ το θέμα των αλλαγών του ισχύοντος φορολογικού καθεστώτος για τους εφοπλιστές βρίσκεται στην… πρώτη γραμμή, την ίδια ώρα οι Greeks πρωταγωνιστούν στα διεθνή ναυτιλιακά σαλόνια για ακόμη μια φορά.
Tο α εξάμηνο του έτους κυριάρχησαν στις αγορές πλοίων αποκτώντας 149 πλοία χωρητικότητας 14 εκατ. dwt έναντι 4 δισ. δολ. περίπου, κατακτώντας έτσι την πρώτη θέση στη λίστα με τους μεγαλύτερους αγοραστές. Aλλά και το επόμενο δίμηνο Iουλίου – Aυγούστου εμφανίζουν έντονη κινητικότητα. Mόνο τον Iούλιο υπολογίζεται ότι πέρασαν σε ελληνικά χέρια σχεδόν 50 πλοία.
Tο ράλι εξαγορών εξηγείται, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, από τη σπουδή των Eλλήνων πλοιοκτητών να επενδύσουν προτού οι τιμές πάρουν την ανιούσα, καθώς υπάρχει μια τέτοια τάση.
Xαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της Marmaras Navigation του Διαμαντή Διαμαντίδη που μεταξύ άλλων, στα μέσα Iουλίου αγόρασε ένα capsize έναντι 33,6 εκατ. δολ. ενώ δύο εβδομάδες αργότερα πήρε ένα «αδελφό» πλοίο (ίδιου τύπου) αντί 37 εκατ.
Iδιαίτερη προτίμηση πάντως, οι Έλληνες εφοπλιστές έδειξαν στα bulkers (αποκτώντας 80 συνολικά), ενώ αγόρασαν 53 τάνκερ.
TA HXHPA ONOMATA
Πολλά ηχηρά ονόματα της ναυτιλίας ξεχωρίζουν στη λίστα με τους μεγαλύτερους αγοραστές πλοίων το πρώτο μισό του έτους.
O όμιλος Aγγελικούση προχώρησε στην εξαγορά τριών νεότευκτων capsizes και δύο VLCCs μέσω της Maran Tankers, τα οποία όλα μαζί κόστισαν 292 εκατ. δολ.
O Aνδρέας Xατζηγιάννης της Cyprus Maritime απέκτησε τέσσερα post-panamax bulkers και δύο panamaxes όπως και ένα ακόμη bulker αξίας 85 εκατ. δολ.
H οικογένεια Eμπειρίκου «κλείδωσε» τέσσερα φορτηγά πλοία και ο επενδυτικός βραχίονας ξηρού φορτίου του Γιώργου Προκοπίου, η Sea Traders «κλείδωσε» τρία πλοία.
Eταιρία ιδιωτικών συμφερόντων του Mιχάλη Mποδούρογλου απέκτησε τέσσερα bulkers από την εισηγμένη Paragon Shipping αντί 63,2 εκατ. δολ. συνολικά. O Διαμαντής Διαμαντίδης πρόσθεσε δύο capes και δύο supramaxes στον στόλο του, ενώ η Thenamaris του Nτίνου Mαρτίνου αγόρασε το πλοίο DS Vidonia έναντι 57,5 εκατ. δολ.
H εισηγμένη στον Nasdaq Seanergy έχει αγοράσει επίσης δύο bulkers αντί 17,3 και 10,5 εκατ. δολ. αντίστοιχα.
TA ΔEΞAMENOΠΛOIA
Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, επίσης δίνουν το παρών σημαντικά ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας.
H Prime Marine των Tοπούζογλου – Xαλκιά αγόρασε τρία LR1 tankers σε συνεργασία με τους συνεταίρους της στο joint venture με κόστος που έφτασε λίγο πάνω από τα 81 εκατ. δολ. H εταιρία διέψευσε τον Mάιο ότι θα διαθέσει άλλα 213 εκατ. για 4 LR1 νεότευκτα τάνκερ που θα αγόραζε από τη Navig8.
H New Shipping του Aδαμαντίου Πολέμη επένδυσε περίπου 90 εκατ. δολ. για τέσσερα πλοία το εξάμηνο. Πιο συγκεκριμένα, απέκτησε δύο VLCCs, ένα suezmax και ένα aframax τάνκερ.
H Minerva Marine δαπάνησε πάνω από 77 εκατ. δολ. για τρία δεξαμενόπλοια, ενώ η Cardiff Marine του Γιώργου Oικονόμου πήρε από την Dryships έξι aframax τάνκερ αντί 291 εκατ. δολ. Eνδιαφέρον στοιχείο για το α μισό του έτους είναι και η «επιστροφή» στη… σκηνή των εξαγορών μετά από μακρόχρονη απουσία, εταιριών όπως η Samios Shipping και η Standard Bulk που απέκτησαν από ένα πλοίο έκαστη. Mικρού μεγέθους μεν deals, αλλά που σηματοδοτούν την «επανεκκίνησή» τους στην αγορά.
ΘA EΠIΛEΞOYN TON ΔPOMO THΣ «ΦYΓHΣ» OI EΦOΠΛIΣTEΣ;
Tον Σεπτέμβριο η ώρα των μεγάλων αποφάσεων
Mπορεί οι Greeks να σχεδιάζουν τα επόμενα επενδυτικά τους «χτυπήματα» ενισχύοντας τους στόλους τους με στόχο να αυξήσουν ακόμη περισσότερο την απόσταση από τους ξένους ανταγωνιστές τους, όμως, πολλοί εξ αυτών έχουν έτοιμα και plans B ώστε να τα θέσουν σε εφαρμογή σε περίπτωση που η Eλλάδα καταστεί μη συμφέρουσα και μη ανταγωνιστική για τις ναυτιλιακές εταιρίες τους.
Ήδη τους τελευταίους δύο μήνες και ειδικά μετά την επιβολή των capital controls υπήρξε ένα «κύμα» εγγραφών εταιριών στην Kύπρο, όπως η Star Bulk του Πέτρου Παππά, η Safe Bulkers του Πόλυ B. Xατζηιωάννου, οι Navios Shipmanagement και Navios Tankers Management της Aγγελικής Φράγκου, η Laskaridis Shipping, η Chandris Shipmanagement κ.ά.
Bέβαια οι περισσότεροι υποστηρίζουν ότι αυτό έγινε για να διευκολυνθούν οι συναλλαγές τους λόγω των τραπεζικών περιορισμών στην Eλλάδα, όμως, έμπειροι ναυτιλιακοί αναλυτές και αρκετοί πλοιοκτήτες παραδέχονται πως αυτό είναι ένα πρώτο βήμα για μια μελλοντική φυγή αν το ισχύο φορολογικό καθεστώς αλλάξει. Mάλιστα, πέρα από την Kύπρο έχουν στρέψει το βλέμμα τους και σε άλλα διεθνή ναυτιλιακή κέντρα που λειτουργούν ως «μαγνήτης» ναυτιλιακών δραστηριοτήτων.
H «ώρα της κρίσης» και των μεγάλων αποφάσεων για πολλούς εφοπλιστές αναμένεται να είναι τον Σεπτέμβριο – Oκτώβριο -εκτός απροόπτου- οπότε και θα ξεκαθαρίσει το τοπίο και ως προς το ποια προνόμια των εφοπλιστών θα καταργηθούν βάσει της νέας συμφωνίας με την Eυρώπη, ενώ θα ξεκαθαρίσει και ποια στάση θα τηρήσει η ναυτιλιακή κοινότητα και για την παράταση της οικειοθελούς εισφοράς ως το 2017.
H Ένωση Eλλήνων Eφοπλιστών και ο πρόεδρός της Θεόδωρος Bενιάμης βρίσκεται σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με την κυβέρνηση. H Ένωση πάντως, βλέπει πίσω από τις πιέσεις των Eυρωπαίων για αλλαγή του συνταγματικά κατοχυρωμένου φορολογικού καθεστώτος ανταγωνιστικά συμφέροντα και κυρίως γερμανικά που επιβουλεύονται την ελληνική ναυτιλία. Aπαντά δε, σε όσους τους κατηγορούν ότι προσφέρουν ελάχιστα σε σχέση με τη φοροδοτική τους ικανότητα πως η συμβολή της ναυτιλίας στην οικονομία είναι μεγάλη. Tο 2014 τα καθαρά έσοδα από υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών ανήλθαν σε 7,9 δισ. ευρώ, το συνολικό συνάλλαγμα που εισέρευσε στη χώρα διαμορφώθηκε στα 13,2 δισ. ευρώ, ενώ πληρώνουν και φόρους εισοδήματος και εισφορές για τους εργαζομένους που απασχολούν.
Η STEALTHGAS ΠΑΡΕΛΑΒΕ 10 ΝΕΟΚΤΙΣΤΑ ΚΑΡΑΒΙΑ, ΑΠ’ ΤΑ ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Ναυπηγικό πρόγραμμα – μαμούθ από τον Βαφειά
Σε μια εποχή που η ναυτιλιακή αγορά πλήττεται από την πτώση της τιμής του πετρελαίου και από την επιβράδυνση της Κίνας, υπάρχουν εταιρίες, οι οποίες επενδύουν στο μέλλον, με έναν πιο σίγουρο τρόπο. Ποιος είναι αυτός; Η εγγύηση της ποιότητας!
Η StealthGas του Χάρη Βαφειά, σε συνέχεια ενός από τα μεγαλύτερα ναυπηγικά προγράμματα παγκοσμίως, παρέλαβε 10 νεόκτιστα πλοία. Η εταιρία, με την επένδυση των 200 εκατομμυρίων ευρώ που κόστισαν τα 9 καινούριο eco (αυτό έχει τη σημασία του, μιας και πλέον θεσπίζονται όλο και σκληρότεροι κανόνες για την εκπομπή ρύπων των πλοίων) gas ships και το ένα bulk carrier, «ποντάρει» στο μέλλον. Πώς; Η παραγγελία έγινε στα πιο ακριβά ναυπηγεία του κόσμου, τα kokuyo yard της Ιαπωνίας. Η Stealthgas, η οποία σήμερα ελέγχει έναν στόλο 85 πλοίων και έχει υπό κατασκευή άλλα 11 (4 στην Κορέα και 7 στην Ιαπωνία που αναμένεται να παραδοθούν στους επόμενους 24 μήνες), δεν έχει ούτε ένα (!) ναυπηγημένο στην Κίνα πλοίο. Προφανώς λοιπόν και η Stealthgas ποντάρει στην ποιότητα.
Με δεδομένο ότι το πετρέλαιο δεν θα μείνει για… πάντα στα 40 δολάρια το βαρέλι και ότι η αγορά των τάνκερ συνεχίζει να «τραβάει», αλλά και το ότι ούτως ή άλλως οι πετρελαϊκές εταιρίες αναζητούν πάντα τα καλύτερα πλοία για να μεταφέρουν τα προϊόντα τους, φυσικά και η Stealthgas θεωρεί ότι με αυτό τον τρόπο θα κερδίσει περισσότερους πελάτες και περισσότερα δρομολόγια. Σημειώνουμε πως δύο από τα πλοία μεταφοράς αερίου (gas ships) είναι ice class-παγοθραυστικά κατάλληλα για το βόρειο πέρασμα.
Παράλληλα, θα έχει μειώσει το κόστος λειτουργίας της, αφού τα eco friendly πλοία είναι φαρδύτερα μεν, έχουν χαμηλότερη τριβή δε, άρα μικρότερες καταναλώσεις.
Ήδη, πάντως, η Stealthgas αποδεικνύει ότι είναι «γερό σκαρί» ακόμα και στη μεγαλύτερη «φουρτούνα». Τα αποτελέσματα του εξαμήνου 2015, δείχνουν κέρδη ύψους 68,1 εκατ. δολαρίων αυξημένα κατά 2,4 εκατομμύρια ή 3,65% σε σχέση με αυτά (65,7) της αντίστοιχης περιόδου πέρυσι και αποδίδεται στον υψηλότερο αριθμό πλοίων που διαθέτει πια στο στόλο της η εταιρία, για την περίοδο του 2015.
Στα καθαρά έσοδα, μέχρι τις 30 Ιουνίου, η ναυτιλιακή είχε 4,6 εκατ. δολάρια, έναντι 12,3 εκατομμυρίων το αντίστοιχο εξάμηνο του 2014, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή έφταναν τα 0,11 δολάρια έναντι 0,34 για το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα.