Αυξάνεται η φορολογία στην ποντοπόρο ναυτιλία

Στην αύξηση του συντελεστή χωρητικότητας που επιβάλλεται επί των ελεγχόμενων ή και διαχειριζόμενων από την Ελλάδα πλοίων της εμπορικής ναυτιλίας δεσμεύεται να προχωρήσει η κυβέρνηση με το νέο μνημόνιο.

Περαιτέρω δεσμεύεται να επεκτείνει την εθελοντική συνεισφορά που καταβάλλουν οι πλοιοκτήτριες εταιρείες (τον διπλασιασμό δηλαδή του φόρου χωρητικότητας) έως το 2018. Παράλληλα προβλέπεται η επανεξέταση ρυθμίσεων που αφορούν την ναυτιλία χωρίς να προσδιορίζεται όμως ποιες είναι αυτές και τι ενέργειες θα αναλάβει το ελληνικό δημόσιο.

Είναι σαφές πως με βάση το Σύνταγμα αλλά και αυτονόητα η παράταση της “εθελοντικής” συνεισφοράς πρέπει να τύχει της συναίνεσης της ναυτιλιακής κοινότητας και μάλιστα με την υπογραφή σχετικού συνυποσχετικού όπως έγινε και για την τρέχουσα περίοδο. Αναμένονται έτσι επ’ αυτού οι πρωτοβουλίες της ναυτιλιακής κοινότητας και ειδικότερα της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών με πρωτοβουλία της οποίας κατέστη δυνατή και η τρέχουσα προσωρινή εθελοντική συνεισφορά.

Συγκεκριμένα στη συμφωνία που κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης στην Βουλή αναφέρεται πως “επέρχεται αύξηση κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως και για την πενταετία 2016 έως 2020 του φόρου χωρητικότητας των πλοίων καθώς και της εισφοράς των πλοίων ελληνικών συμφερόντων υπό ξένη σημαία τα οποία είναι ασφαλιστικώς συμβεβλημένα στο ΝΑΤ”. Επίσης, παρατείνεται και για την τετραετία 2016 – 2019 η εισφορά που επιβλήθηκε το 2013 σε ναυτιλιακές εταιρείες επί του εισαγόμενου συναλλάγματος. Τέλος θα υπόκεινται σε φόρο χωρητικότητας τα πλοία με σημαία ευρωπαϊκής ένωσης και ευρωπαϊκού οικονομικού χώρου σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 27 του 1975..

Σημειώνεται πως σύμφωνα με πηγές της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών η ελληνική πλοιοκτησία δια της υπογραφής συνυποσχετικού οικειοθελούς συνεισφοράς με το ελληνικό δημόσιο, έχει αρχίσει από το 2014 να εισφέρει ποσό ύψους 420 εκατομμυρίων ευρώ, η καταβολή του οποίου γίνεται τμηματικά. Πρόκειται για τον διπλασιασμό του φόρου χωρητικότητας σε επίπεδα πολύ υψηλότερα από τον διεθνή μέσο όρο.

Τέλος, επισημαίνεται ότι από το 2013 επιβάλλεται ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας και επί πλοίων ξένης σημαίας που είτε λειτουργούν είτε και διαχειρίζονται από γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα ο οποίος επίσης έχει διπλασιασθεί εθελοντικά.

Επιπλέον, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, “τα φορολογικά έσοδα του δημοσίου από τη Ναυτιλία περιλαμβάνουν, εκτός του φόρου χωρητικότητας, τους φόρους εισοδήματος και τις εισφορές που εισπράττονται από τους απασχολούμενους Έλληνες και ξένους εργαζόμενους στις συνδεόμενες με την ποντοπόρο εταιρείες, και την συνεισφορά κοινωνικής αλληλεγγύης, που όπως όλοι οι Έλληνες φορολογούμενοι έτσι και οι εφοπλιστές πληρώνουν εθελοντικά επί των μερισμάτων που εισάγουν για δική τους χρήση”.

Πηγή: Capital.gr