Τα κίνητρα για την προσέλκυση περισσότερων ελληνόκτητων πλοίων στην ελληνική σημαία είναι μία από τις άμεσες βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης στο υπουργείο Ναυτιλίας, σύμφωνα με τον «φάκελο» που παρέλαβε χθες από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στο Υπουργικό Συμβούλιο ο υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης.
Η προτεραιότητα αυτή συνάδει και με τη στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που είναι η ισχυρή ανάπτυξη με περισσότερες επενδύσεις και νέες καλύτερες δουλειές.
Επισημαίνεται ότι τα τελευταία χρόνια το ελληνικό νηολόγιο φθίνει συνεχώς, με αποτέλεσμα να καταγράφονται και αρνητικές τάσεις στην απασχόληση των ναυτικών.
Ο ίδιος ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε στο θέμα αυτό στην ομιλία του κατά την τελετή παράδοσης – παραλαβής του υπουργείου. «Το ελληνικό νηολόγιο φθίνει συνεχώς με έντονους ρυθμούς, ενώ η ελληνική πλοιοκτησία αναπτύσσεται συνεχώς» είπε ο κ. Πλακιωτάκης και πρόσθεσε ότι «η αντίθεση αυτή πρέπει να μας προβληματίσει, ώστε να εξετάσουμε πώς θα αναστραφεί η πτωτική πορεία του νηολογίου πριν η κατάσταση εξελιχθεί σε μη αναστρέψιμη. Πρέπει να αναχαιτίσουμε άμεσα τη δυναμική ανταγωνιστικών προς εμάς χωρών όπως η Μάλτα, που κατάφερε να προσελκύσει στο νηολόγιό της μεγάλο αριθμό πλοίων, κατέχοντας πια την πρώτη θέση στις κοινοτικές σημαίες».
«Η ανεργία στο ναυτιλιακό κλάδο επίσης έχει χτυπήσει κόκκινο» συμπλήρωσε ο νέος υπουργός Ναυτιλίας.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ελληνικής στατιστικής αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο αριθμός των πλοίων υπό ελληνική σημαία βαίνει μειούμενος τα τελευταία χρόνια κυρίως στα πλοία μεγάλης χωρητικότητας (φορτηγά, δεξαμενόπλοια) ο αριθμός των οποίων από το 2010 έχει μειωθεί από 552 σε 415 στα φορτηγά και από 543 στα 511 στα δεξαμενόπλοια.
Πιο «πράσινη» η ακτοπλοΐα
Μια ακόμη άμεση κυβερνητική προτεραιότητα είναι η παροχή κινήτρων για την προσαρμογή των πλοίων μας στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο στην ακτοπλοΐα, η οποία από τις αρχές του 2020 θα είναι υποχρεωμένη να καίει καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, που είναι ακριβότερα μέχρι και 30% σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα. Αυτό θα σημάνει όμως σημαντικές αυξήσεις στα εισιτήρια των πλοίων. Οι ακτοπλόοι προτείνουν τη μείωση του ΦΠΑ προκειμένου να αντισταθμίσουν την ανάγκη για αύξηση των τιμών, ενώ ζητούνται και κίνητρα για την προσαρμογή των πλοίων με τις κατάλληλές επενδύσεις στα νέα καύσιμα.
Ο κ. Πλακιωτάκης στην ομιλία του προχθές ανέφερε συγκεκριμένα ότι «σας δηλώνω ότι θα προχωρήσουμε στην παροχή κινήτρων για την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία, την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με τη ναυπήγηση πλοίων στην Ελλάδα, και την προσαρμογή τους στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα που θα προκύψουν μετά το 2020 με την υιοθέτηση της αλλαγής καυσίμου».
Στρατηγικοί στόχοι
Στις άμεσες προτεραιότητες σύμφωνα με τον «φάκελο κυβερνητικού έργου» περιλαμβάνονται ακόμη:
* η επαρκής στελέχωση των λιμανιών και η αναβάθμιση των υπηρεσιών τους,
* η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, μέσα από βελτιωμένες δημόσιες σχολές που θα παρέχουν προγράμματα σπουδών υψηλής ποιότητας, αλλά και από ανταγωνιστικές ιδιωτικές σχολές,
* η κατάρτιση και η εφαρμογή αναπτυξιακού σχεδίου για τα νησιά.
Όπως τονίστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο στρατηγικές επιλογές του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι μια ισχυρή ανάπτυξη με περισσότερες επενδύσεις και νέες καλύτερες δουλειές και στόχοι η ναυτιλία μας να γίνει ακόμα πιο ισχυρή παγκοσμίως και να υπάρξει ειδική μέριμνα και αξιοποίηση των αναπτυξιακών προοπτικών των νησιών.
naftemporiki.gr