Το Λιμάνι του Πειραιά μηχανή ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας

logo olp

Συνοπτικά σημεία της ομιλίας του κ. Γιώργου Ανωμερίτη στο Συνέδριο του ECONOMIST “THE SEA OF EUROPE”

 

1. Το ελληνικό λιμενικό σύστημα αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του ευρωπαϊκού λιμενικού συστήματος. Μετασχηματίσθηκε το 2001 και αποτελείται από 13 Ανώνυμες Εταιρείες Λιμένων και πολλά περιφερειακά και Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία. Το ελληνικό λιμενικό σύστημα οφείλει σήμερα να μεταρρυθμισθεί σε ένα νέο μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας, το οποίο περιγράφεται στο Ν. 4150/2013. Το ευρωπαϊκό μοντέλο της λιμενικής βιομηχανίας αποτελεί το μόνο πρότυπο, στο οποίο μπορεί να προσαρμοσθεί. Όποιες αποφάσεις ληφθούν είτε μεταρρυθμιστικά, είτε για ιδιωτικοποιήσεις, θα πρέπει να είναι συμβατές με τις βασικές αρχές του κοινοτικού κεκτημένου, τις προτάσεις του υπό ψήφιση νέου Κοινοτικού Κανονισμού για τη λιμενική αγορά και τις τάσεις και πρακτικές των μεγάλων ευρωπαϊκών λιμένων.

2. To ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα στηρίζεται στις αρχές του ανταγωνισμού, της διαφάνειας, και της προστασίας του περιβάλλοντος. Σε κάθε λιμάνι πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον δυο διαχειριστές και πολλοί χρήστες. Τα λιμάνια στην Ενωμένη Ευρώπη, έχουν ποικίλες νομικές μορφές, κυρίως όμως αυτή της Ανώνυμης Εταιρείας. Από άποψη μετοχικής σύνθεσης είναι:

* κατά 90% δημόσιου χαρακτήρα με μετόχους το δημόσιο, την αυτοδιοίκηση, τις περιφέρειες, τα επιμελητήρια, τους χρήστες

* κατά 7% πλήρως κρατικά και

* κατά 3% πλήρως ιδιωτικά

Στα δημόσιας λειτουργίας λιμάνια, δραστηριότητες ή χερσαίοι χώροι παραχωρούνται με μακροχρόνιες Συμβάσεις Παραχώρησης από το φορέα διαχείρισης προς ιδιωτικές επιχειρήσεις. Δεν είναι σήμερα νοητή η λειτουργία τους,

ούτε ως Κρατικών Μονοπωλίων, ούτε όμως και ως ιδιωτικών μονοπωλίων.

3. Το Λιμάνι του Πειραιά είναι ένα λιμάνι μεγάλων μεγεθών. Είναι το μεγαλύτερο επιβατικό λιμάνι της Ευρώπης και ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια του κόσμου. Με έκταση κρηπιδοτοίχων 44 χλμ, εξυπηρετεί ετησίως 40.000 αφιξοαναχωρήσεις πλοίων, 15.000.000 επιβάτες, 3.000.000 οχήματα, 500.000 οχήματα – εμπορεύματα (car-terminal) 3.160.000 εμπορευματοκιβώτια (ΣΕΠ Α.Ε. και ΟΛΠ Α.Ε.) και πλέον των 2.300.000 επιβατών κρουαζιέρας.

Το λιμάνι του Πειραιά είναι ένα λιμάνι πολυσύνθετων δραστηριοτήτων: Ασκεί έργο σε 7 κλάδους λιμενικής δραστηριότητας: (α) Ακτοπλοΐα, (β) Κρουαζιέρα, (γ) Car-terminal, (δ) Ro-Ro, (ε) εμπορευματοκιβώτια, (στ) ναυπηγοεπισκευή και (ζ) περιβαλλοντικές και εφοδιαστικές εργασίες.

Το λιμάνι του Πειραιά έχει πιστοποιηθεί από την ESPO και τους Lloyd’s ως Οικολογικό Λιμάνι (ECOPORT) και διαθέτει πολλών ειδών ISO. Είναι από τις λίγες επιχειρήσεις της χώρας που λειτουργεί 365 ημέρες το χρόνο, σε 24ωρη συνεχή λειτουργία, εφαρμόζοντας όλους τους κοινοτικούς και εθνικούς κανόνες Διαφάνειας.

Το Λιμάνι Πειραιά είναι ένα λιμάνι δημόσιας εξουσίας και επιχειρηματικής δραστηριότητας. Ο ΟΛΠ Α.Ε. αποτελεί στην ουσία διφυή νομική προσωπικότητα: Είναι ταυτόχρονα και Επιχείρηση και Αρχή μέσω της οποίας ή σε συνδυασμό με άλλες δημόσιες Αρχές ασκεί δημόσια εξουσία (ελεύθερες ζώνες, τελωνειακές, λιμενικές, υγειονομικές, πυροσβεστικές, πύλες εισόδου – εξόδου στην χώρα, ασφάλειας, περιβάλλοντος, ρυμούλκησης, ναυαγίων κ.α.)

4. ΟΛΠ ΑΕ: Ένα μεγάλο οικονομικό μέγεθος.

Ο ΟΛΠ Α.Ε. αποτελεί τον διαχειριστή του λιμένα Πειραιά, είναι ένας κερδοφόρος Οργανισμός, ο οποίος λειτουργεί αυτόνομα και μέσα από ένα σύστημα 322 συμβάσεων παραχώρησης με ιδιωτικούς φορείς, πιο σημαντική των οποίων είναι η Σύμβαση Παραχώρησης Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων προς τη ΣΕΠ Α.Ε., θυγατρικής της Cosco Pacific Ltd, ΚΠΑ ύψους 678 εκ. ευρώ. Ήδη βρίσκεται υπό εξέλιξη και νέα επιχειρηματική συμφωνία ύψους 230 εκ. ευρώ, με την ίδια εταιρία.

Ο ΟΛΠ Α.Ε. εκτελεί επενδυτικά έργα με κοινοτικές χρηματοδοτήσεις ύψους 150 εκ. ευρώ. Στο Ν. 4150/2013 προβλέπεται η δημιουργία της εταιρείας holding “Αττικό Λιμενικό Σύστημα”, με ενσωμάτωση στον ΟΛΠ Α.Ε. τριών λιμένων Α.Ε., της Ραφήνας, του Λαυρίου και της Ελευσίνας. Ο ΟΛΠ Α.Ε. αποτελεί πλέον τμήμα των Διευρωπαϊκών Δικτύων (ΤΕΝ-Τ) και επομένως δυνητικού αποδέκτη ποσών εκ του Ταμείου “Συνδέοντας την Ευρώπη”, το οποίο έχει προϋπολογισμό 23 δισ. ευρώ.

5. Το ελληνικό λιμενικό σύστημα προσφέρει μεγάλες επενδυτικές ευκαιρίες και ιδιαίτερα στα πιο μεγάλα του λιμάνια υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

* Εφαρμογής μιας διαδικασίας άμεσων μεταρρυθμίσεων.

* Δημιουργίας Ανεξάρτητης Αρχής Λιμένων.

* Δημιουργίας συνενώσεων μέσω holdings και της μετατροπής πολλών περιφερειακών λιμένων σε Α.Ε.

* Ιδιωτικοποίησης των λιμένων του μέσω Συμβάσεων Παραχωρήσεων και όχι πώλησης των μετοχών του κάθε λιμανιού σε ιδιώτη επενδυτή, από το Κράτος.

6. Ο Πειραιάς και οι προοπτικές του προς το 2021.

* Το 2021 θα εορτασθούν στον Πειραιά τα 2.500 χρόνια από τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας.

* Το 2021 Πειραιάς και Σαλαμίνα θα αποτελέσουν την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.

* Ο ΟΛΠ Α.Ε. ήδη προχωράει στην ανάπλαση και δημιουργία μιας Πολιτιστικής Ακτής με 180.000 τ.μ. ελεύθερων χώρων, 3 Μουσείων και Θεματικών Πάρκων.

* Το 2015 θα εορτασθεί στον Πειραιά η Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας και θα διοργανωθεί η Γενική Συνέλευση της ESPO. Όλα αυτά τα γεγονότα αποτελούν μερικές από τις θετικές προοπτικές για την ανάπτυξη της περιοχής και ιδιαίτερα για την κρουαζιέρα. Οι ενεργές Συμβάσεις Παραχώρησης και οι τροποποιήσεις τους ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ, οι επενδύσεις μέσω ιδιωτικών επενδύσεων τα 300 εκ. ευρώ, ενώ έχει ήδη ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική διασύνδεση του νέου εμπορικού λιμένα με το εθνικό και ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Όπως τόνισε και ο επίτροπος Siim Kallas στη Γ.Σ. της ESPO στη Varna πέρυσι: “Τα λιμάνια είναι μηχανές ανάπτυξης”. Ο ΟΛΠ Α.Ε. για την ελληνική οικονομία και το ελληνικό λιμενικό σύστημα είναι η μηχανή ανάπτυξης της ναυτιλίας, των θαλάσσιων μεταφορών, της κρουαζιέρας, της συνολικής λιμενικής βιομηχανίας της Ευρώπης, της Μεσογείου και της Ελλάδας.

pinakas epivaton

 

pinakas oximaton