Σήμερα η απόφαση του Ελεγκτικύ Συνεδρίου για ΟΛΠ – Cosco

Σήμερα το απόγευμα αναμένεται η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε δεύτερο επίπεδο για τον φιλικό διακανονισμό μεταξύ της ΟΛΠ ΑΕ και της θυγατρικής της Cosco στον Πειραιά ΣΕΠ ΑΕ μετά την αίτηση αναστολής που κατέθεσε η ΣΕΠ ΑΕ κατά της απόφασης της προηγουμένης εβδομάδας Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την οποία και άναψε “πορτοκαλί” φως στην ελληνοκινεζική συμφωνία τροποποίησης της σύμβασης του Πειραιά η οποία συνδέεται άμεσα με νέες επενδύσεις 230 εκατ. ευρώ από την Cosco στο δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ προκειμένου να αυξηθεί η δυναμικότητα των τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά.

Κύκλοι σε γνώση του κλίματος στην κινεζική θυγατρική πληροφορούν το πως επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία πως τα όποια κωλύματα θα επιλυθούν. Κανείς πάντως δεν μπορεί με ασφάλεια να προδικάσει το αποτέλεσμα, συμπληρώνουν. Σε μια σημαντική εξέλιξη που συνδέεται με την υπόθεση πάντως η αρμόδια διεύθυνση ανταγωνισμού της ευρωπαϊκής επιτροπής απάντησε αυτή την εβδομάδα σε νεα επιστολή της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) προς τις Βρυξέλες με την οποία επισημαίνονταν ενστάσεις της για τον φιλικό διακανονισμό πως η συμφωνία έχει εγκριθεί, η υπόθεση έκλεισε και ο φάκελος μπήκε στο αρχείο. Εκτιμάται πως δόθηκε έτσι de facto και δεύτερη έγκριση στον φιλικό διακανονισμό που είχε ήδη λάβει τα πράσινο φως από τις διευθύνσεις ανταγωνισμού και εσωτερικής αγοράς νωρίτερα το καλοκαίρι.

Της τρέχουσας εμπλοκής προηγήθηκε η θετική απόφαση στα τέλη Ιουλίου του Διοικητικού Συμβουλίου της ΟΛΠ Α.Ε. η οποία ενέκρινε το επιχειρηματικό σχέδιο συμφωνίας μέσω Φιλικού Διακανονισμού με τη ΣΕΠ ΑΕ και αποφάσισε την αποστολή του στο ελεγκτικό συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο.

Οι δυο πλευρές έχουν αποφασίσει την κατασκευή του δυτικού τμήματος του Προβλήτα Εμπορευματοκιβωτίων ΙΙΙ και την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού δαπάνης 230 εκατ. ευρώ, την οποία θα επενδύσει εξ’ ολοκλήρου η ΣΕΠ Α.Ε.

Η ΟΛΠ Α.Ε., η οποία αμείβεται για την παραχώρηση αυτή με ποσοστό επί των ενοποιημένων οικονομικών στοιχείων της ΣΕΠ Α.Ε. (21,5% σήμερα και 24,5% από το 2017), αναμένεται, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της εισηγμένης, «να διπλασιάσει σχεδόν τα ετήσια έσοδά της, λόγω της αύξησης του όγκου εμπορευματοκιβωτίων (TEU) από 3,7 εκατ. ΤΕU σε 6,2 εκατ. TEU τουλάχιστον, συν τις λοιπές υπηρεσίες Logistics». Μάλιστα στη σχετική συνεδρίαση του ΔΣ της ΟΛΠ ΑΕ παρέστη και ο υπουργός ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, που εξέφρασε την ικανοποίησή του για την προώθηση της επένδυσης των 230 εκατ. ευρώ.

Εάν η κατάληξη της τρέχουσας διαδικασίας στο ελεγκτικό συνέδριο για την τροποποίηση της συμφωνίας της Cosco με τον ΟΛΠ είναι θετική θα ακολουθήσει η υποβολή της για έγκριση στην Γενική Συνέλευση των μετόχων της εισηγμένης και για ψήφιση στη Βουλή.

Τα νομικά θέματα όμως που «γεννά» ο Πειραιάς και ειδικότερα οι αντιδράσεις εγχώριων και ξένων συμφερόντων δεν τελειώνουν εδώ καθώς συνεχίζεται παράλληλα ο διαγωνισμός για την πώληση του 67,7% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ από το ΤΑΙΠΕΔ. Έτσι στις αρχές Δεκεμβρίου αναμένεται να συζητηθούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας οι προσφυγές της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας, της Ένωσης Λιμενεργατών ΟΛΠ, του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά, του Επαγγελματικού και του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά με τις οποίες ζητείται να ακυρωθεί η προκήρυξη, που εξέδωσε το ΤΑΙΠΕΔ για την πρόσκληση ενδιαφέροντος για την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ.

Το θέμα έχει και έντονη πολιτική διάσταση καθώς ενώ η κυβέρνηση επιθυμεί να ολοκληρωθεί τόσο η επενδυση της Cosco όσο και η ιδιωτικοποίηση μερίδα της συγκυβέρνησης εμφανίζεται να αντιδρά και να προκρίνει το μοντέλο των επιμέρους παραχωρήσεων έναντι της πώληση των μετοχών. Το αυτό και σε εντονότερο μάλιστα βαθμό ζητούν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η αντιπολίτευση, η δημοτική αρχή του Πειραιά και, κυρίως, οι εργαζόμενοι. Έτσι η σημερινή απόφαση του Ελεγκτικού δεν αποτελεί παρά έναν μόνον από τους σκοπέλους που πρέπει να αντιπαρέλθουν οι σχεδιασμοί της Cosco αλλά και των άλλων ενδιαφερομένων επενδυτών για το λιμάνι και ειδικότερα των APM Τerminals, Cosco, International Container Terminal Services, Ports America και Utilico.

www.capital.gr