Προθεσμία έως τις 16 Οκτωβρίου ζηταεί η κοινοπραξία για τον ΟΛΘ

ΟΛΘ, λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Στο τέλος του περασμένου Ιουνίου, όταν η κοινοπραξία των εταιρειών Deutsche Invest Equity Partners GmbH, Belterra Investments Ltd. και Terminal Link SAS ανακηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ προτιμητέος επενδυτής για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΘ, τα στελέχη της δήλωσαν έτοιμα να αναλάβουν τη διαχείριση του δεύτερου μεγαλύτερου λιμένα της χώρας. Τρεισήμισι μήνες αργότερα, ακόμη δεν έχει παρουσιαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ η κοινή εταιρεία των μελών της κοινοπραξίας, δηλαδή το νομικό πρόσωπο που θα αναλάβει το λιμάνι.

Ο εκπρόσωπος της κοινοπραξίας Σωτήρης Θεοφάνης επιχείρησε, χθες, να υποβαθμίσει το γεγονός. Υποστήριξε ότι η διαδικασία σύστασης του νομικού προσώπου καθυστέρησε περισσότερο απ’ όσο αρχικά αναμενόταν, καθώς ήταν ένα δύσκολο έργο. «Η εταιρεία έχει συσταθεί», είπε χαρακτηριστικά και εκτίμησε ότι επιδίωξη είναι μέχρι τέλους Οκτωβρίου να έχει ολοκληρωθεί η υπογραφή της σύμβασης αγοραπωλησίας μετόχων (Sales Purschase Agreement). Αν συμβεί αυτό, τότε είναι εφικτό μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2018 να ολοκληρωθούν η συναλλαγή δηλαδή η καταβολή των 232 εκατ. ευρώ του τιμήματος από την πλευρά της κοινοπραξίας και η μεταβίβαση σε αυτήν από το ΤΑΙΠΕΔ του 67%των μετοχών του ΟΛΘ.

Μέχρι σήμερα, η αδυναμία παρουσίασης του νομικού προσώπου που θα αναλάβει τον ΟΛΘ έχει δημιουργήσει σημαντική κωλυσιεργία στη διαδικασία αποκρατικοποίησής του. Κυρίως έχει καθυστερήσει την έγκριση του SPA από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο, κατά τη διαδικασία ελέγχου των συμβατικών κειμένων, ευλόγως έχει ζητήσει τα έγγραφα που πιστοποιούν τη δημιουργία της εταιρείας που θα αποκτήσει τις μετοχές του ΟΛΘ. Αυτό μέχρι και σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί, προκαλώντας εκνευρισμό τόσο στην κυβέρνηση όσο και το ΤΑΙΠΕΔ.

Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων στο τέλος Σεπτεμβρίου, η πλευρά της κοινοπραξίας των επενδυτών δεσμεύθηκε να παραδώσει τα σχετικά έγγραφα στο ΤΑΙΠΕΔ μέχρι 16 Οκτωβρίου. Αυτό μέχρι σήμερα δεν έχει συμβεί, όπως άλλωστε παραδέχεται και ο κ. Θεοφάνης. «Εχει παραδοθεί ο μεγαλύτερος όγκος εγγράφων και μένουν 2-3 ακόμη έγγραφα», είπε.

Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες κάνουν λόγο για διάσταση απόψεων μεταξύ των μελών της κοινοπραξίας. Ειδικότερα κάποιοι κάνουν λόγο για σύγκρουση της γαλλικής Terminal Link με την Belterra Investments, συμφερόντων Ιβαν Σαββίδη. Η σύγκρουση αυτή έχει να κάνει κυρίως με τα δικαιώματα που θα διαθέτουν στη διαχείριση του λιμένα τα μέλη της κοινοπραξίας –και μέτοχοι στην νέα εταιρεία– που θα αναλάβει τον ΟΛΘ.

Ο κ. Θεοφάνης χθες απέρριψε τα σενάρια αυτά και απέδωσε τις καθυστερήσεις στη γραφειοκρατία. Τη φημολογία περί διάστασης απόψεων στην κοινοπραξία τις χαρακτήρισε «μύχιους πόθους» κάποιων που δεν θέλουν η συγκεκριμένη επένδυση να προχωρήσει, ώστε η κοινοπραξία Γερμανών, Γάλλων και Ελλήνων επενδυτών να αναλάβουν το λιμάνι. Σημείωσε ότι, αμέσως μετά τη σύσταση της κοινής εταιρείας, το Ελεγκτικό Συνέδριο θα κοινοποιήσει την τελική απόφαση έγκρισης του SPA, δεδομένου ότι το δικαστήριο ήδη έχει λάβει τη βασική απόφαση και ότι η νέα έγκριση θα ακολουθήσει μια τυπική διαδικασία.

Για την κυβέρνηση, η κωλυσιεργία στη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση επιδρά πολλαπλώς. Πρωτίστως ο ΟΛΘ παραμένει σε μια έωλη κατάσταση, αναμένοντας τον στρατηγικό επενδυτή. Δευτερευόντως καθυστερεί η είσπραξη των 232 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα ο ήδη επιβαρυμένος στόχος εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις για φέτος να επιβαρύνεται περαιτέρω. Ηδη το έσοδο μεταφέρεται για το 2018, ακόμη και με τις καλύτερες εξελίξεις από εδώ και στο εξής.