Απόδειξη της κατακόρυφης αύξησης της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων τα τελευταία χρόνια, όταν και ξεκίνησε να αναπτύσσεται η παρουσία της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, αποτελούν τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα η Διεθνής Ενωση Λιμένων (IAPH – International Association of Ports and Harbors), βάσει των οποίων ο Πειραιάς ήταν το ταχύτερα αναπτυσσόμενο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων κατά την πενταετία 2009-2013.
Συγκεκριμένα, η αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων άγγιξε το 476%, κατατάσσοντας το λιμάνι του Πειραιά στην πρώτη θέση μεταξύ 50 λιμανιών παγκοσμίως ως προς τον ρυθμό ανάπτυξης. Από τα 665.000 εμπορευματοκιβώτια που διακινούνταν από το λιμάνι κατά το 2009, το 2013 ο αριθμός αυτός άγγιξε τα 3,16 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Μάλιστα θα πρέπει να σημειωθεί ότι σημαντική ήταν και η αύξηση το 2014 (έτος που δεν λαμβάνεται υπόψη στην έρευνα), καθώς ο αριθμός αυτός αυξήθηκε ακόμα περισσότερο σε 3,7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια – αύξηση της τάξεως του 19%.
Πάντως, φέτος, η αλματώδης αυτή ανάπτυξη έχει διακοπεί, καθώς έχει προσεγγιστεί η ανώτατη επιτρεπόμενη ετήσια δυναμικότητα, με αποτέλεσμα να απαιτούνται πρόσθετες επενδύσεις για την αύξηση της παραγωγικότητας και την περαιτέρω επέκταση του λιμανιού, κάτι που προβλέπεται να συμβεί μέσω της σχετικής συμφωνίας που έχει υπογραφεί μεταξύ της ΣΕΠ Α.Ε. (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), θυγατρικής της Cosco, και του ΟΛΠ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις αρχές του τρέχοντος έτους και έως το τέλος Αυγούστου έχουν διακινηθεί 2,011 εκατ. εμπορευματοκιβώτια από τις προβλήτες που ελέγχει ο ΣΕΠ, έναντι 1,99 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων που είχαν διακινηθεί κατά το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, με την ετήσια αύξηση να διαμορφώνεται πλέον σε 0,7%.
Σύμφωνα με την έρευνα της Διεθνούς Ενωσης Λιμένων, μετά τον Πειραιά, στη δεύτερη θέση της παγκόσμιας κατάταξης βρίσκεται το λιμάνι του Ντούισμπουργκ στη Γερμανία, το οποίο έφτασε το 2013 να διαχειρίζεται 3 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, έναντι μόλις 935.000 το 2009 (αύξηση της τάξεως του 321%). Ακολουθούν τα κινεζικά λιμάνια Νταλιάν, όπου η άνοδος διαμορφώθηκε σε 239%, Ταϊτσάνγκ με αύξηση 216% και Γινγκού με άνοδο κατά 209%. Στην έκτη θέση, με αύξηση 184% τα τελευταία πέντε χρόνια, βρίσκεται το λιμάνι Αμπαρλί της Κωνσταντινούπολης.
Υπενθυμίζεται ότι στο τέλος Οκτωβρίου αναμένεται να ολοκληρωθεί η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, καθώς τότε πρόκειται να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές από τους ομίλους που συμμετέχουν στη σχετική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ. Παράλληλα, έως τότε θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο νόμου για τη νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ, όπου θα περιγράφονται οι όροι χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, και το ποσοστό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος (που αυτήν τη στιγμή είναι 2% επί του κύκλου εργασιών).
Επίσης, προβλέπεται να αφαιρεθούν από τον ΟΛΠ οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες, οι οποίες και θα μεταφερθούν σε μια νέα αρχή λιμένος που θα ασκεί διοίκηση. Ανάλογα με τις επενδύσεις που θα γίνουν στο λιμάνι από τον νέο επενδυτή, θα κριθεί και το επιπλέον ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου που θα διατεθεί στη συνέχεια, χωρίς πάντως να υπερβαίνει το 67%. Βασικοί υποψήφιοι για την απόκτηση του ΟΛΠ είναι η κινεζική Cosco και η ολλανδική APM Terminals, θυγατρική του ναυτιλιακού ομίλου Maersk από τη Δανία.
kathimerini.gr{jcomments on}