Η Αρχή Λιμένων εμπόδιο στη γρήγορη πώληση του ΟΛΠ

Στην επιμονή του υπουργείου Ναυτιλίας να δημιουργηθεί μια ακόμα δημόσια υπηρεσία, η Αρχή Λιμένων, η οποία θα αναλάβει όλες τις διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες που ασκεί σήμερα ο ΟΛΠ, οφείλονται οι καθυστερήσεις στο σχέδιο ιδιωτικοποίησης του «μεγάλου λιμανιού της χώρας».

Ειδικότερα, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η κατάθεση προσφορών για την πλειοψηφία των μετοχών του ΟΛΠ θα καθυστερήσει περίπου ένα μήνα και από τα μέσα Οκτωβρίου που ήταν αρχικά προγραμματισμένο υπολογίζεται ότι θα πάει στα μέσα Νοεμβρίου.

Σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα «έχουμε υποχρέωση να διαμορφώσουμε μια ισχυρή δημόσια αρχή λιμένων με τομές και μεταρρυθμίσεις που θα κρατήσουν τις εγγυήσεις για την υπεράσπιση και την ανανέωση της σχέσης της πολιτείας με το δημόσιο συμφέρον».

 

Ωστόσο, την ίδια στιγμή, στο υπουργείο Ναυτιλίας υπάγεται η Γενική Γραμματεία Λιμένων, η οποία ασκεί ήδη ρυθμιστικό και διοικητικό ρόλο στα λιμάνια όλης της χώρας.

Οπως επισημαίνουν μάλιστα στη «Ν» νομικοί κύκλοι, η υποδομή για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων όπως είναι τα έργα ή ο καθορισμός των τιμολογίων της ακτοπλοΐας υπάρχει ήδη στη γενική γραμματεία.

Τονίζουν χαρακτηριστικά ότι στη γ.γ. λειτουργεί ήδη η Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων, που δίνει το πράσινο για τα περισσότερα έργα στα λιμάνια, καθορίζει τα τέλη της ακτοπλοΐας για τα υπόλοιπα λιμάνια, πλην ΟΛΠ και ΟΛΘ, ενώ με τον «νόμο Μουσουρούλη» έχει αναλάβει και την ευθύνη διαχείρισης ζητημάτων σχετικών με τα ναυάγια.

«Ανταρτοπόλεμος»

Την ίδια στιγμή εντείνεται η «μάχη χαρακωμάτων» στο λιμάνι του Πειραιά, με τον αντιπεριφερειάρχη Γιώργο Γαβρίλη να θέτει και πάλι αίτημα να εξαιρεθεί από την πώληση του ΟΛΠ η Πολιτιστική Ακτή και χώροι αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Σε ανακοίνωσή του επικαλείται και τη συνδρομή του υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο επισημαίνει ότι «το έργο της Πολιτιστικής Ακτής Πειραιά αποτελεί μια από τις προτεραιότητες του υπουργείου Πολιτισμού, ως δράση όσμωσης του πολιτισμού και της πολιτισμικής κληρονομιάς με το σύγχρονο βίο υπό συνθήκες βιώσιμης ανάπτυξης και βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου των πολιτών», ενώ εξέφρασε τη βούληση για «διερεύνηση των δυνατοτήτων και τη διαμόρφωση των όρων για την εξαίρεση της ανωτέρω περιοχής από την υπό αναθεώρηση νέα σύμβαση παραχώρησης».

Ως τέτοιους χώρους η περιφέρεια χαρακτηρίζει το τμήμα του Κονώνειου Τείχους προς την Ακτή Ξαβερίου και στην πλατεία ΟΛΠ- Αγίου Νικολάου, και τον αρχαιολογικό χώρο της Ηετιώνιας Πύλης.

Η κίνηση αυτή πάντως χαρακτηρίζεται στην Ακτή Μιαούλη ως «ανταρτοπόλεμος», μέσω του οποίου επιχειρείται να προκληθεί φθορά αλλά και καθυστερήσεις στον διαγωνισμό.

Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ που είναι ο βασικός μέτοχος του ΟΛΠ έχει ζητήσει να λάβει τις προτάσεις της διαβούλευσης μέχρι την Παρασκευή 9 Οκτωβρίου.

Η προσφυγή

Στο μεταξύ, το επίμαχο θέμα της συνταγματικότητας και νομιμότητας ή μη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας συζητήθηκε χθες ενώπιον του Δ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Ειδικότερα, συζητήθηκαν οι προσφυγές επαγγελματικών φορέων του Πειραιά, που ζητούν από το ΣτΕ να μην προχωρήσει η αποκρατικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), ενώ οι σχετικές αποφάσεις του ανωτάτου ακυρωτικού δικαστηρίου αναμένονται μέσα στους επόμενους μήνες.

Οι προσφεύγοντες (Επαγγελματικό Επιμελητήριο Πειραιά, Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά, Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά, Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος, κ.λπ.) έχουν προσφύγει κατά του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και ζητούν την ακύρωση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος των επενδυτών για την απόκτηση των μετοχών της εταιρείας ΟΛΠ Α.Ε., χαρακτηρίζοντάς την «αντισυνταγματική και αντίθετη στην εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία».

Από την πλευρά των φορέων υποστηρίζεται, μεταξύ άλλων, ότι παραβιάζονται οι επιταγές του άρθρου 106 του Συντάγματος και η αρχή της συνέχειας των δημοσίων υπηρεσιών, καθώς ούτε η συνεχής παροχή των υπηρεσιών θα είναι στο μέλλον εξασφαλισμένη, αλλά ούτε και η άσκηση της κρατικής εποπτείας του λιμανιού του Πειραιά.

Επίσης, υποστηρίζεται ότι παραβιάζεται ένα πλέγμα ευρωπαϊκών νομοθετικών διατάξεων που προστατεύουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό και την ελευθερία εγκατάστασης, γιατί ο ιδιώτης επενδυτής που θα αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. θα αποκτήσει και τα αποκλειστικά δικαιώματα χρήσης και εκμετάλλευσης της χερσαίας ζώνης του λιμανιού του Πειραιά και το κρατικό μονοπώλιο στη λιμενική ζώνη του Πειραιά θα καταστεί ιδιωτικό κ.λπ.

Naftemporiki.gr{jcomments on}