Με καραβοφάναρο παραμένουν έξω από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μεγάλα εμπορικά πλοία που αδυνατούν να παραδώσουν και να παραλάβουν τα φόρτια τους επειδή ο ένας μόνο πλοηγός σε υπηρεσία ολοκλήρωσε την 24ωρη βάρδια του.
Ανάλογα φαινόμενα παρουσιάστηκαν στα τέλη του προηγούμενου έτους και στον Πειραιά.
Αιτία η ύπαρξη μόλις 40 πλοηγών, των καπετάνιων δηλαδή που είναι επιφορτισμένοι με το έργο να βάζουν μέσα στα λιμάνια τα μεγάλα εμπορικά πλοία αλλά και τα κρουαζιερόπλοια.
Ακόμα και όταν υπάρχουν σε βάρδια αρκετοί πλοηγοί συχνότατα είναι τα προβλήματα σε σκάφη με το οποία προσεγγίζουν τα πλοία πριν μπουν στο λιμάνι. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Πειραιάς εξυπηρετείται με 2 μόνο τέτοιες πλοηγίδες, η συντήρηση των οποίων κρίνεται προβληματική. Μάλιστα στα τέλη του προηγούμενου έτους, όταν κινδύνεψε να μην λειτουργεί καμία, κύκλοι του Υπουργείου Ναυτιλίας ζητούσαν ανεπίσημα από χρήστες του λιμανιού – ναυτιλιακές εταιρείες, πράκτορες, κλπ- να βοηθήσουν οικονομικά για την αγορά νέας μηχανής.
Η ανάπτυξη των ελληνικών λιμανιών και ειδικά του Πειραιά βασίζεται στη γρήγορη εξυπηρέτηση μεγάλου αριθμού πλοίων, κάτι τέτοιο όμως είναι αδύνατον να εξασφαλιστεί όταν υπάρχουν αδύναμοι κρίκοι στην αλυσίδα.
Επί του προκειμένου, ως αδύναμος κρίκος στο λιμάνι του Πειραιά και τα άλλα λιμάνια της χώρας, εμφανίζεται η πλοηγική υπηρεσία εξαιτίας απουσίας επαρκούς προσωπικού και μέσων. Τούτο έρχεται ενώ ο Πειραιάς φιλοδοξεί φέτος να αυξήσει σημαντικά την κίνηση και λίγες βδομάδες πριν τον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της ΘΕΣ. Να σημειωθεί ότι της Θεσσαλονίκης εξυπηρετούν 3 πλοηγοί, οι 2 εκ των οποίων στην παρούσα φάση έχουν αναρρωτική. Στον Πειραιά υπάρχουν20 αλλά δεν υπάρχουν τα απαραίτητα μέσα.
Στα άλλα λιμάνια της χώρας επίσης ανακύπτουν συχνά προβλήματα . Αυτή την περίοδο ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για τη πρόσληψη 3 ακόμα πλοηγών για τη Σύρο τη Θεσσαλονίκη και την Καβάλα. Όμως χρειάζονται πολλοί περισσότεροι. Στο νομοσχέδιο που έβγαλε σε διαβούλευση το υπ. Ναυτιλιας υπάρξει πρόβλεψη για αύξηση των οργανικών θέσεων από 40 σε 61 αλλά οι ρυθμοί με οποίους οποίος κινείται το δημόσιο δεν επιτρέπουν αισιοδοξία ότι κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει πράξη φέτος.
Πρέπει να υπογραμμιστεί ότι η πλοηγική υπηρεσία ανήκει μεν στο δημόσιο πλην όμως απολαμβάνει τύποις οικονομική αυτονομία. Φέρεται δε να είναι κερδοφόρα,. Ομως στην διαχείρισή την κάνει τμήμα του υπ. Ναυτιλίας και όχι ο αρχιπλοηγός ή άλλες δομές που κρίνονται από την αγορά ως καταλληλότερες. Η πλοηγική υπηρεσία έχει εξαιρεθεί από τον κανόνα «μια πρόσληψη από 5 αποχωρήσεις» του δημοσίου αλλά η ελληνική πολιτεία που φιλοδοξεί να δει τον Πειραιά να γίνεται το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου , δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να στελεχώσει και να εξοπλίσει επαρκώς μια νευραλγική υπηρεσία.
Προς ώρας τα εισερχόμενα πλοία θα πρέπει να περιμένουν αρόδο έξω από τη Θεσσαλονίκη για να μπορέσει ο ένας άνθρωπος που έχει απομείνει να ξεκουραστεί μετά από 24 ώρες συνεχούς βάρδιας, πριν σηκώσει ξανά τα μανίκια.
πηγή: kathimerini.gr