Στη δεύτερη θέση με αύξηση 20% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων
Ο Πειραιάς είχε τη δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση (20%) στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το 2013. Πρώτο με αύξηση 40% ήταν το λιμάνι της Ταγγέρης (Μαρόκο). Σοβαρό προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού διαθέτουν σήμερα τα λιμάνια της Μεσογείου που αφενός μεν προσφέρουν το απαιτούμενο μέγεθος και τις σχετικές υποδομές, αφετέρου δε έχουν κάποιου είδους συσχετισμό ή συμμαχία με μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει σχετική ανάλυση της Drewry Maritime Research για τις επιδόσεις των λιμανιών της Μεσογείου το 2013, όπου ο Πειραιάς καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση με βάση τον ρυθμό ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, η αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων το 2013 άγγιξε το 20%, ενώ η πρώτη θέση ανήκει στο λιμάνι της Ταγγέρης (Μαρόκο) με αύξηση της τάξεως του 40%.
Ακόμα πιο σημαντικό στοιχείο είναι ότι όλα σχεδόν τα μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου κατέγραψαν διψήφιο ποσοστό ανόδου το 2013, τη στιγμή που οι τρέχουσες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για άνοδο κατά 3,3%. Ωστόσο, η μεγαλύτερη δυναμική αφορά τα λιμάνια με ετήσια δυναμικότητα άνω του 1 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, λόγω των οικονομιών κλίμακας που προσφέρουν στις ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά και της δυνατότητάς τους να εξυπηρετούν τα όλο και μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Επιπλέον, μία ακόμα τάση που καταγράφει η Drewry αφορά τις καλύτερες επιδόσεις των λιμανιών που συνδέονται με κάποια μεγάλη ναυτιλιακή εταιρεία. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν τόσο ο Πειραιάς, μέσω της παρουσίας της Cosco, που διαχειρίζεται τους δύο από τους τρεις προβλήτες εμπορευματοκιβωτίων, όσο και η Ταγγέρη, την οποία στηρίζουν η γαλλική CMA CGM και η δανέζικη Maersk Line.
Τα παραπάνω συμπεράσματα αποκτούν ιδιαίτερη σημασία εν όψει της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, με τη σχετική προκήρυξη διαγωνισμού να είναι προγραμματισμένο να συζητηθεί σήμερα στη Βουλή, εν μέσω 24ωρης απεργίας της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ). Σε δηλώσεις του στο Bloomberg, ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκης, στάθηκε στα πλεονεκτήματα του Πειραιά ως γεωστρατηγικό σημείο εισόδου εμπορευμάτων στην Ε.Ε., κάτι που σημαίνει ότι θα μπορούσε να αναδειχθεί σε ένα από τέσσερα ή πέντε μεγαλύτερα λιμάνια στην Ευρώπη σύντομα.