Προβλήματα παρουσιάστηκαν στην επιχείρηση ανέλκυσης του δεξαμενόπλοιου Αγία Ζώνη ΙΙ.
Αρχικά, η ανέλκυση του ναυαγίου αναμενόταν να ολοκληρωθεί χθες, λίγο μετά τις 4.30 μ.μ., αλλά η επιχείρηση διεκόπη, μόλις νύχτωσε, διότι οι δεξαμενές του πλοίου δεν ήταν στεγανοποιημένες, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται η ανέλκυσή του.
Με τη βοήθεια του γερανού, το δεξαμενόπλοιο «ίσιωσε» και κάθεται στο βυθό , ενώ από την επιφάνεια του νερού εξέχει η τσιμινιέρα του. Δεκατέσσερις δύτες συμμετέχουν στην επιχείρηση.
Η διαδικασία προβλέπει το γέμισμα των δεξαμενών με αέρα ώστε να μπορέσει να ανέβει πιο εύκολα στην επιφάνεια το πλοίο. Εκεί παρουσιάστηκε το πρόβλημα.
Όπως είπαν στο protothema.gr, μέλη των συνεργείων, δεν θέλουν να δημιουργήσουν μεγαλύτερη πίεση στο πλοίο και η επιχείρηση δεν προχωρά με πολύ ταχείς ρυθμούς, καθώς οι λαμαρίνες είναι παλιές και φοβούνται ότι εάν διοχετεύσουν πολύ αέρα, υπάρχει πιθανότητα να ανοίξουν.
Οι εργασίες συνεχίζονται και σήμερα Κυριακή.
Χωρίς κόστος για το Δημόσιο η ανέλκυση του Αγία Ζώνη ΙΙ. Για πρώτη φορά ενεργοποιήθηκε και εφαρμόστηκε η περιβαλλοντική νομοθεσία περί ανέλκυσης ναυαγίων
«Για ιδιαίτερη στιγμή με πολλά συναισθήματα και με πολλές σκέψεις» έκανε λόγο ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, μιλώντας στα ΜΜΕ, μπροστά από την εξέδρα ανέλκυση του ναυαγισμένου Αγία Ζώνη ΙΙ. Ο κ. Κουρουμπλής, συνοδευόμενος από τον Υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριο Σαντορινιό, τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων Χρήστο Λαμπρίδη, τον Διοικητή της ΔΑΛ Δημοσθένη Μπακόπουλο και τον Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής Αντιναύαρχο ΛΣ Σταμάτη Ράπτη επισκέφτηκαν το χώρο του ναυαγίου και παρακολούθησαν τις πρώτες ώρες της ναυαγιαίρεσης του δεξαμενοπλοίου. Στη ναυαγιαίρεση παραβρέθηκαν οι βουλευτές Πειραιώς κκ Θοδωρής Δρίτσας, Ελένη Σταματάκη και, Κώστας Δουζίνας. Η πλήρης ανέλκυση του δεξαμενοπλοίου αναμένεται να ολοκληρωθεί στις επόμενες ώρες.
Ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε: «Από το 1998, όταν ψηφίστηκε ο νόμος αυτός ο οποίος καθιέρωσε και κατοχύρωσε την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και από την έκδοση του σχετικού ΠΔ 55 που όριζε το δικαίωμα και την υποχρέωση της πολιτείας να προβαίνει σε σειρά ενεργειών για να αντιμετωπίσει φαινόμενα όπως αυτό που ζήσαμε το Σεπτέμβριο και ακόμα ζούμε, από το 1998 λοιπόν ως σήμερα ποτέ δεν εκδόθηκε η ανάλογη διοικητική πράξη που υποχρέωνε τον ανάδοχο των ναυαγιαιρέσεων να προβαίνει στην ανέλκυση ενός τέτοιου ναυαγίου. Από το 1998 μέχρι σήμερα ξέρουμε πόσα ναυάγια έγιναν στη χώρα. Σήμερα λοιπόν δηλώνω κατηγορηματικά ότι είναι η πρώτη φορά που εκδίδεται μια τέτοια διοικητική πράξη, με εντολή του υπουργού. Συνέπεια αυτής της πράξης είναι, χωρίς να επιβαρυνθεί το Δημόσιο ούτε ένα ευρώ, χωρίς καμία, το ξανατονίζω, οικονομική επιβάρυνση του ελληνικού κράτους, να ανελκύεται το πλοίο που βυθίστηκε στις 10 Σεπτεμβρίου. Είναι η πρώτη φορά που με αυτόν τρόπο μηδενίζεται η αιτία που παρήγαγε τη ρύπανση στην περιοχή, που έχει πολλά ναυάγια. Διότι αν δεν ανελκύσεις το πλοίο, όσο καλή κι αν είναι η απορρύπανση πάντα θα υπάρχουν κίνδυνοι. Γιατί κάθε τέτοιο ναυάγιο είναι μια βόμβα για το θαλάσσιο περιβάλλον.
Θέλω να σας πω ότι σε λίγες μέρες θα έχει ολοκληρωθεί ο πρώτο κύκλος των μετρήσεων που κάνει το ΕΛΚΕΘΕ όχι μόνο για την ποιότητα του νερού στη θάλασσα, αλλά και για τον πυθμένα, για τον οποίον γίνονται άλλες ειδικές μετρήσεις. Τότε θα συζητήσουμε πάλι για την απορρύπανση. Θα ζητήσουμε από το ΕΛΚΕΘΕ να κάνει εκείνο την παρουσίαση των στοιχείων ως ο πλέον αρμόδιος φορέας. Το Αγία Ζώνη ΙΙ είναι το πρώτο πλοίο που ανελκύεται ολόκληρο. Πιστεύω ότι αύριο το πρωί θα ξεκινήσει και η μεταφορά του. Η χώρα αντιμετώπισε αυτό το γεγονός μ έναν εξαιρετικό, ποιοτικό τρόπο. Επειδή μας αρέσει να αυτομαστιγωνόμαστε, σας λέω ότι όταν θέλει ο Έλληνας μπορεί να πετύχει πολλά.
Όταν γύρισα από το Λονδίνο τότε το Σεπτέμβριο θέλω να σας εξομολογηθώ ότι έβαλα ένα στοίχημα με τον εαυτό μου. Και το εξομολογήθηκα και στους συνεργάτες μου. Δώσαμε τη μάχη όλοι μαζί. Αυτές οι ταχύτητες με τις οποίες ολοκληρώθηκε η επιχείρηση απορρύπανσης και τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά, χωρίς να χρησιμοποιηθεί ούτε ένα κιλό χημικού απορρυπαντικού, δεν έχουν προηγούμενο. Προχθές στη Βουλή, όταν είπαμε για το προηγούμενο πλοίο που βυθίστηκε στον κόλπο της Ελευσίνας πριν από τρία χρόνια, δεν γνώριζε η αντιπολίτευση ότι η έκταση της ρύπανσης ήταν περίπου ίδια, δηλαδή 23 – 25 χιλιόμετρα που είχαν ρυπανθεί. Ας μετρηθεί πόσο καιρός χρειάστηκε για εκείνο το πλοίο να γίνει απάντληση του φορτίου του και πόσο για το Αγία Ζώνη. Ας μετρηθεί πόσο διήρκεσε η απορρύπανση, περίπου πέντε μήνες την προηγούμενη φορά, ενώ τώρα μόλις 2,5 μήνες. Μερικές μέρες δουλειάς έμειναν ακόμα στη Σαλαμίνα και την ερχόμενη εβδομάδα θα έχουμε τελειώσει. Η Ελλάδα λοιπόν χωρίς να χρησιμοποιήσει χημικά έκανε αυτό που έπρεπε να κάνει. Και το ομολογούν οι ξένοι αρμόδιοι φορείς και μάλιστα αυτοί που πρέπει να πληρώσουν αποζημιώσεις, όπως το Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων για Ρύπανση από Πετρέλαιο. Το Ταμείο αυτό έχει προ-εγκρίνει 51 εκατομμύρια ευρώ. Για να το κάνει πρέπει να έχει εκπληρωθεί ο όρος λειτουργίας του, που προβλέπει ότι η χώρα στην οποία σημειώνεται ρύπανση πρέπει να έχει εξαντλήσει και με τον καλύτερο τρόπο, τα καλύτερα μέσα απορρύπανσης. Αυτό είναι η καλύτερη απόδειξη. Οι δηλώσεις του Γενικού Διευθυντή του Ταμείου και των άλλων στελεχών του, επιβεβαιώνουν ότι η δουλειά που έγινε κάτω από την καθημερινή και συνεχή εποπτεία της πολιτικής και φυσικής ηγεσίας του ΥΝΑΝΠ έφερε το καλύτερο ποιοτικά αποτέλεσμα. Γι αυτό και αποφάσισαν να ανοίξουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, Γραφείο Διεκδίκησης Αποζημιώσεων, αλλά και να προεγκρίνουν τα 51 εκατομμύρια.
Το Περιβάλλον δεν είναι μια υπόθεση που αφορά την κυβέρνηση. Είναι μια υπόθεση που αφορά και που ενώνει όλους μας. Το πιστεύω ότι μας ενώνει, έστω κι αν υπήρξαν πάρα πολύ δύσκολες στιγμές για εμάς, θα πω και ίσως άδικες στιγμές σε βάρος μας. Υπήρξε ανθρωποφαγία σε αυτή τη διαδικασία. Τη ζήσαμε σε όλο της το μεγαλείο. Αλλά εμείς δεχόμαστε ότι ακόμα και αυτός ο τρόπος ενείχε και το στοιχείο της αγάπης και του ενδιαφέροντος για το περιβάλλον, που καθένας το εκφράζει με τον έναν ή τον άλφα ή με τον βήτα τρόπο. Σημασία έχει το αποτέλεσμα. Οι πολιτικοί λέμε ότι τα πάντα κρίνονται εκ του αποτελέσματος.
Σήμερα είμαστε κοντά σε ένα αποτέλεσμα πρωτόγνωρο για την πατρίδα. Έγινε εξαιρετικής ποιότητας δουλειά και το Δημόσιο δε θα επιβαρυνθεί ούτε ένα ευρώ για τη διαδικασία της απορρύπανσης. Και είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό. Πρώτη φορά ήρθε εδώ το Διεθνές Ταμείο και θα πληρώσει για τις ζημιές που έγιναν. Η Ελλάδα είναι πλήρες μέλος του Ταμείου αυτού εδώ και πολλά χρόνια. Το Ταμείο δεν είχε έρθει ποτέ. Τώρα με τις ενέργειες αυτής της κυβέρνησης και αυτής της πολιτικής ηγεσίας εξασφαλίσαμε ότι το Δημόσιο δε θα πληρώσει ούτε ένα ευρώ ούτε για την ανέλκυση.
Το ερώτημα είναι γιατί παρά τα τόσα ναυάγια που έχουν γίνει δεν εκδόθηκε έστω μία διοικητική πράξης; Δεν πρέπει να ερωτηθούν οι προκάτοχοί μας πριν από το 2015, που είχαν ναυάγια, γιατί δεν προχώρησαν στην συγκεκριμένη πράξη; Ποιος θα είχε πληρώσει αν είχε εκδοθεί μια τέτοια πράξη; Οι Ασφαλιστικές εταιρίες. Εμείς θα αναζητήσουμε τις ευθύνες των ασφαλιστικών εταιριών. Θα βρούμε τους τρόπους και μέσα από το νόμο θα υποχρεώσουμε στις περισσότερες των περιπτώσεων να πληρώσουν οι εταιρίες προκειμένου αυτή η περιοχή να καθαρίσει».
Ο κ. Κουρουμπλής ευχαρίστησε τους βουλευτές που ήταν παρόντες και εξήγησε ότι προσκλήθηκαν όλοι οι βουλευτές και άλλων κομμάτων, αλλά επειδή η εταιρία ναυαγιαίρεσης έδωσε την τελευταία στιγμή το πράσινο φως για την επίσκεψη, δεν κατέστη δυνατό να παραβρεθούν όλοι.
Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σημείωσε πως η σημερινή μέρα είναι εξαιρετικά σημαντική: το ναυάγιο αυτό που ταλαιπώρησε τα παράλια της Αττικής και την Σαλαμίνα ανελκύεται σε τέτοιο σύντομο χρόνο από το περιστατικό, που ποτέ ξανά δεν έχει συμβεί. Το Αγία Ζώνη ΙΙ, θα πάψει πλέον να αποτελεί μια περιβαλλοντική βόμβα στο βυθό της θάλασσας, σε αντίθεση με τα περισσότερα κουφάρια πλοίων που βρίσκονται ακόμη κάτω από το βυθό για τα οποία καμία Κυβέρνηση μέχρι τώρα δεν φρόντισε να ανελκύσουν, εξαλείφοντας έτσι τη γενεσιουργό αιτία της ρύπανσης.
Το ναυάγιο αυτό δε θα περάσει, μόνο, στην Ιστορία ως το πρώτο που ανελκύεται στην Ελλάδα μετά από πάρα πολλά χρόνια. Είναι το πρώτο ναυάγιο που βγαίνει στην επιφάνεια, έχοντας ενεργοποιήσει την περιβαλλοντική νομοθεσία που θέλει τέτοιου είδους ναυάγια να θεωρούνται ως απόβλητα και να είναι υποχρεωτική η ανέλκυσή τους. Ο τρόπος που νομικά και θεσμικά θωρακίστηκε η διαδικασία για την ανέλκυση του Αγία Ζώνη ΙΙ, ευελπιστούμε να αποτελέσει πρότυπο παράδειγμα για την ναυαγιαίρεση και άλλων. Πρόθεση μας είναι να παραστούμε και σε άλλες τέτοιες στιγμές, βγάζοντας όλα τα ναυάγια που μας κληρονόμησαν οι προηγούμενες Κυβερνήσεις.
Έχοντας δώσει την μάχη για τον καθαρισμό όλων των παραλιών και την απόδοση αυτών στους Δήμους αλλά και με τη σημερινή διαδικασία, αποδεικνύουμε το πραγματικό μας ενδιαφέρον για το περιβάλλον. Ήδη έχουν καθαριστεί η Αθηναϊκή Ριβιέρα και το μισό της Σαλαμίνας. Την επόμενη εβδομάδα ελπίζουμε να καθαριστεί κάθε περιοχή της Σαλαμίνας, ενώ με αυτή την ναυαγιαίρεση αποδίδουμε στον κόσμο τη θάλασσα και τον βυθό, καθαρό.
Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω το Λιμενικό Σώμα- Ελληνική Ακτοφυλακή. Να ευχαριστήσω όλους τους εθελοντές που δούλεψαν για τον καθαρισμό των παραλιών και τις εταιρίες που έδωσαν με επιτυχία την μάχη της απορρύπανσης.
Θέλω επίσης να ευχαριστήσω και το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος και ιδιαίτερα τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και το Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος οι οποίοι αποδείχθηκαν σημαντικοί σύμμαχοι για την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας.
protothema.gr