Μεγάλες απώλειες εσόδων δημιουργεί η υπερφορολόγηση στα σκάφη.

 

Εσοδα πάνω από 55 εκατ. ευρώ από τα οποία τα 45 εκατ. ευρώ αφορούν στον ΦΠΑ χάνει ετησίως το ελληνικό κράτος από τις βάρκες και τα ταχύπλοα εξαιτίας της δυσμενούς φορολογικής μεταχείρισής τους σύμφωνα με την υπολογιστική μελέτη του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Πολυεστερικών και Αλλων Σκαφών, Παρελκόμενων, Εξαρτημάτων, Εμπόρων και Υπηρεσιών (ΣΕΚΑΠΛΑΣ-ΠΕΕΥ).

 Μάλιστα ο Σύνδεσμος με αφορμή τις πρόσφατες πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας σχετικά με τις μειώσεις τεκμηρίων μόνο για τα αυτοκίνητα που εισηγείται Ειδική Επιτροπή επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωσή της πως δεν είναι δυνατόν μια βάρκα 3 μέτρων που χρησιμοποιείται ελάχιστες ημέρες το χρόνο να θεωρείται τεκμήριο και χλιδή τονίζοντας με έμφαση πως με αυτό τον τρόπο η Ελλάδα χάνει την ευκαιρία να γίνει κέντρο θαλάσσιου τουρισμού.

Αλλωστε το 80% των σκαφών αναψυχής που ελλιμενίζονταν στην Ελλάδα την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004 έχουν «μετεγκατασταθεί» πλέον στην Κροατία και την Τουρκία οι οποίες έχουν αναγνωρίσει τα οφέλη του θαλάσσιου τουρισμού.

Ο ΣΕΚΑΠΛΑΣ έστω και λίγες ημέρες πριν την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου με τίτλο «Τουριστικά Σκάφη Αναψυχής» προσπαθεί να αναστρέψει το κλίμα που επικρατεί στους ιδιοκτήτες μικρών σκαφών αναψυχής στη χώρα μας προτείνοντας να συσταθεί μια επιτροπή που θα εξετάσει όλες τις παραμέτρους που σχετίζονται με το σκάφος αναψυχής μεταξύ των οποίων και το τεκμήριο.

Αυτή τη στιγμή όλοι οι κάτοχοι σκαφών προσπαθούν να απαλλαγούν από το μικρό σκάφος τους με αποτέλεσμα ο κλάδος των κατασκευαστών να βρίσκεται σε κατάρρευση.

Μάλιστα ο αριθμός του συνολικά απασχολούμενου προσωπικού από τα μέλη του ΣΕΚΑΠΛΑΣ μέχρι πρόσφατα ξεπερνούσε τις 15.000 ενώ οι απασχολούμενοι γύρω από τον κλάδο των σκαφών προσέγγιζαν τις 100.000 ανθρώπους.

Το 2002 η κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης σε σκάφη έως 10 μέτρα είχε ως αποτέλεσμα τον διπλασιασμό των λεμβολογήσεων, δημιουργήθηκαν νέες θέσεις εργασίας και υπερδιπλασιάστηκαν τα έσοδα από τον ΦΠΑ.

Σύμφωνα μάλιστα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Ναυτιλίας το 2007 λεμβολογήθηκαν 11.112 μικρά σκάφη μικρότερα από 10 μέτρα. Το 2008 που επανήλθαν τα τεκμήρια στις βάρκες και σκάφη αναψυχής ξεκίνησε η σταδιακή πτώση του κλάδου η οποία κορυφώθηκε το 2013 και ανήλθε σε 89%.

Παράλληλα τα επίσημα στατιστικά στοιχεία από τα Λιμεναρχεία αποδεικνύουν ότι το 92% των λέμβων μήκους 5 μέτρων που λεμβολογούνται κάθε χρόνο είναι ελληνικής κατασκευής με ότι αυτό συνεπάγεται για την απασχόληση.

Ο ΣΕΚΑΠΛΑΣ επισημαίνει πως αυτή τη στιγμή οι πωλήσεις των κατασκευαστών βρίσκονται στο απόλυτο μηδέν ενώ μηδενικές είναι και οι παραγγελίες για το επόμενο χρονικό διάστημα.

Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αποκλείουν οποιαδήποτε χορήγηση κεφαλαίων κίνησης ενώ η προεξόφληση αξιογράφων γίνεται με δυσκολία.

Ο κλάδος εκπροσωπεί, πανελλαδικά, άνω των 450 ελληνικών επιχειρήσεων όπως μεταποιητικές μονάδες κατασκευής λέμβων, φουσκωτών και πολυεστερικών σκαφών, ταχυπλόων σκαφών, μικρών καμπινάτων σκαφών, παρελκομένων αυτών καθώς και όλο το φάσμα των εισαγωγέων, εμπόρων, παροχέων υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται σε ότι έχει σχέση με το «μικρό σκάφος – βάρκες» για αναψυχή και ερασιτεχνικό ψάρεμα αλλά η συντριπτική πλειοψηφία ασφυκτιά από τα χρέη αυτή τη στιγμή.

www.imerisia.gr