Η Μαρία Δαμανάκη για τη στρατηγική της ΕΕ για την περιφέρεια της Αδριατικής και του Ιονίου

 

Μια νέα ατζέντα για την Αδριατική και το Ιόνιο

 

Αξιότιμε Κύριε Πρόεδρε,

Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,

Κυρίες και Κύριοι,

Είναι μεγάλη χαρά για μένα να βρίσκομαι εδώ και να συναντώ τόσους πολλούς ανθρώπους που εργάζονται για την ευημερία της περιφέρειας της Αδριατικής και του Ιονίου.

 

Όπως εξήγησε ο επίτροπος Χαν, τα οφέλη της περιφερειακής συνεργασίας είναι τεράστια, και πολλά μπορούν να επιτευχθούν.

Ουσιαστικό μέρος του αναπτυξιακού δυναμικού αφορά δραστηριότητες στις θάλασσες και στις ακτές μας, γι αυτό τον λόγο οι θαλάσσιες περιοχές αποτελούν σημαντική συνιστώσα της στρατηγικής για την Αδριατική και το Ιόνιο.

Η μακροπεριφέρεια Αδριατικής-Ιονίου παράγει κάθε χρόνο ακαθάριστη προστιθέμενη αξία πάνω από 20 δισεκατομμύρια ευρώ και απασχολεί πάνω από μισό εκατομμύριο άτομα σε τομείς της γαλάζιας οικονομίας.

Και υπάρχει σαφής κοινή βούληση μεταξύ των εθνών της να αντιμετωπίσουν από κοινού τις προκλήσεις της περιφέρειας: από το 2007 υπήρξαν 135 σχέδια συνεργασίας για θέματα που αφορούν τη ναυτιλία και τη θάλασσα, συνολικής αξίας σχεδόν μισού δισεκατομμυρίου.

(Δημιουργείται πολύτιμο κεφάλαιο τεχνογνωσίας και δικτύωσης. Έχω τη χαρά να διαπιστώνω μια σαφή συμφωνία ως προς την ανάγκη συνεργασίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη, προς όφελος της περιφέρειας και των πολιτών της.)

Η Αλβανία, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη, η Κροατία, η Ελλάδα, η Ιταλία, το Μαυροβούνιο, η Σερβία και η Σλοβενία εργάστηκαν από κοινού και με τη βοήθειά μας χάραξαν μια σφαιρική θαλάσσια στρατηγική. Σε αυτή τη βάση καταρτίζουμε σήμερα ένα σχέδιο δράσης για την περιφέρεια της Αδριατικής και του Ιονίου.

Τους τελευταίους τέσσερις μήνες, πολλοί από εσάς συμμετείχατε στις διαβουλεύσεις και η συνεισφορά σας σε αυτό το σχέδιο δράσης ήταν ουσιαστική.

Η πορεία που θα ακολουθήσουμε είναι σαφέστατη.

Σύμφωνα με τη στρατηγική μας για τη Γαλάζια Ανάπτυξη, πρέπει να επικεντρωθούμε σε τομείς όπου θεωρούμε ότι υπάρχουν ευκαιρίες προς εκμετάλλευση / και να παρέχουμε τους καλύτερους δυνατούς λειτουργικούς όρους για τις επιχειρήσεις.

Πρέπει να δώσουμε στους ελπιδοφόρους αυτούς τομείς ευκολότερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση, καλύτερες δυνατότητες έρευνας και καινοτομίας, λιγότερα εμπόδια για να αναπτυχθούν, και ένα εργατικό δυναμικό με δεξιότητες και κατάρτιση όχι μόνο στη σημερινή τεχνολογία αλλά και για την τεχνολογία του μέλλοντος. Αυτό προσπαθεί η Επιτροπή.

Ας αναφέρω ορισμένα παραδείγματα.

Πρέπει να επενδύσουμε στην έρευνα και την καινοτομία. Η εν λόγω μαρκοπεριφέρεια είναι ήδη πρωτοπόρος στη ρομποτική για την παρατήρηση και εξερεύνηση των ωκεανών. Τίποτα δεν την εμποδίζει να γίνει πρωτοπόρος και στην έρευνα θαλάσσιων βιοενεργών ενώσεων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στους κλάδους της φαρμακευτικής και της παραγωγής καλλυντικών. Ή στην ανάπτυξη πλωτών εξεδρών σε βαθιά ύδατα για υπεράκτιες ανεμογεννήτριες, ή νέων τεχνολογιών για τη μετάβαση από τα πετρελαιοκίνητα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι τεχνολογίες αυτές είναι αναπόσπαστο μέρος της γαλάζιας ανάπτυξης και είναι ικανές να ωθήσουν τα όρια της τεχνολογίας πολύ μακριά, πολύ γρήγορα.

Ύστερα, υπάρχει ο Tουρισμός, που είναι μακράν η μεγαλύτερη δραστηριότητα και η μεγαλύτερη υπόσχεση της παράκτιας οικονομίας της περιφέρειας. Ναι, ο τομέας γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη παρά την κρίση, την “Αραβική Άνοιξη” και το ναυάγιο του Costa Concordia. Αλλά πώς θα διατηρήσουμε τη δυναμική;

Η αγορά τουριστικών υπηρεσιών αλλάζει. Οι παραλίες είναι πάντα γεμάτες αλλά σήμερα οι παραθεριστές αναζητούν νέες, μοναδικές εμπειρίες παράλληλα με τη σταθερή επιλογή ήλιου και θάλασσας. Θέλουν να μπορούν να επιλέξουν μέσα από ένα φάσμα δραστηριοτήτων. Αναζητούν άριστη εξυπηρέτηση σε πεντακάθαρα παραθεριστικά κέντρα. Επιθυμούν να έχουν νέες εμπειρίες και προσφορές προσαρμοσμένες στα ενδιαφέροντά τους… και όλα αυτά μάλιστα σε προσιτή τιμή!

Από την άλλη πλευρά, είναι ευρέως γνωστές οι ελλείψεις του ευρωπαϊκού καθεστώτος αλιείας μολονότι οι χώρες της ΕΕ έχουν κάνει τεράστιες προόδους με τη μεταρρύθμιση της κοινής αλιευτικής πολιτικής.

Το σχέδιο διαχείρισης για μικρά πελαγικά αποθέματα στην Αδριατική ήταν τα καλά νέα πέρυσι. Σήμερα, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι εφαρμόζεται όπως πρέπει από όλους. Μόνο όταν όλοι ακολουθούν τους ίδιους κανόνες του παιχνιδιού μπορούμε να διασφαλίσουμε ισότιμους όρους ανταγωνισμού για τους αλιείς μας, να αποκαταστήσουμε την κατάσταση των αποθεμάτων και να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητα του τομέα της αλιείας.

Τώρα είναι η στιγμή να χρησιμοποιήσουμε αποτελεσματικά τα νέα ταμεία της ΕΕ: να προσαρμοζόμαστε στις ανάγκες του πελάτη, να βελτιώνουμε την κινητικότητα και τις παρεχόμενες υπηρεσίες, και να προσφέρουμε επιλογές για όλον τον χρόνο.

Είναι σαφής η ανάγκη για καλύτερες μεταφορικές συνδέσεις, και όχι μόνο για τον τουρισμό. Πρέπει να προσθέσω ότι είτε πρόκειται για θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων είτε για μεταφορά ενέργειας, η συνδεσιμότητα πηγαίνει χέρι-χέρι με την ασφάλεια.

Το πρώτο βήμα προς την ασφάλεια είναι η ευαισθητοποίηση. Αν η επιτήρηση και η παρακολούθηση γίνονται σωστά, όχι μόνο θα είμαστε ασφαλέστεροι, θα αποδεσμεύσουμε και χρήματα για επενδύσεις αλλού. Συνεπώς, σας ενθαρρύνω να συνεχίσετε το θετικό έργο για ενσωμάτωση και ανταλλαγή δεδομένων στο πλαίσιο του συστήματος ADRIREP. Ένα μέρος της προσπάθειάς μας για το περιβάλλον CISE για την επιτήρηση του θαλάσσιου τομέα.

Το ζήτημα της ασφάλειας με ωθεί να τονίσω άλλο ένα θέμα. Υπάρχει βασική απαίτηση ετοιμότητας και αποτελεσματικής απόκρισης σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών στην περιφέρεια Αδριατικής-Ιονίου.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μαζί με τα κράτη μέλη, αναπτύσσουν τρόπους και μέσα για ενισχυμένη επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ των αρμόδιων αρχών πολιτικής προστασίας και ασφάλειας σε όλη την ΕΕ. Πρόκειται για μία από τις προτάσεις μας για μια στρατηγική πλαίσιο στον τομέα της θαλάσσιας ασφάλειας. Θα θέλαμε να την επεκτείνουμε και στο πλαίσιο της περιφέρειας Αδριατικής-Ιονίου.

Την χρειαζόμαστε, όπως απέδειξε ο πρόσφατος σεισμός στην Κεφαλονιά. Για να επιστρέψω σε αυτήν την καταστροφή, πέρα από τις δυνατότητες αποζημιώσεων που παρέχονται από το Ταμείο Αλληλεγγύης της ΕΕ, το οποίο εμπίπτει στις αρμοδιότητες του συναδέλφου επιτρόπου Γιοχάνες Χαν, θα ήθελα να τονίσω ότι το νέο Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας προβλέπει τη δυνατότητα χρηματοδότησης της ανακατασκευής αλιευτικών λιμένων και άλλων σχετικών έργων υποδομής ή εξοπλισμού. Θα διερευνήσουμε άμεσα τις δυνατότητες εφαρμογής αυτού του μηχανισμού στην περίπτωση της Κεφαλονιάς.

Κυρίες και Κύριοι,

Σε επίπεδο ΕΕ, ενεργούμε εντοπίζοντας τα αδιέξοδα και τα κατάλληλα κίνητρα για τους πιο ελπιδοφόρους τομείς, και δημιουργώντας δυνατότητες χρηματοδότησης για τα επόμενα επτά χρόνια. Έχουμε επίσης προωθήσει νομοθετική πρόταση για θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, που θα βοηθήσει τις χώρες να προβούν σε θαλάσσιο επενδυτικό σχεδιασμό, σε πλαίσιο ασφάλειας δικαίου και περιβαλλοντικής ασφάλειας.

Εναπόκειται στις επιμέρους χώρες, τις περιφέρειες και τους εμπλεκόμενους φορείς στον τομέα της θάλασσας να δώσουν συνέχεια σε αυτές τις προτάσεις με συγκεκριμένα έργα. Και αυτό ακριβώς αναμένουμε από εσάς σε αυτή τη συνάντηση. Ο μόνος όρος είναι οι προτάσεις σας να στηρίζονται στη βιωσιμότητα.

Ελπίζουμε ότι μέχρι το τέλος της αυριανής ημέρας, θα συμφωνήσουμε σε μια σειρά συγκεκριμένων προτάσεων που προωθούν το δικό σας μακροπεριφερειακό σχέδιο. Και οι οποίες κάνουν τη διαφορά για την οικονομική ευημερία.

Εύχομαι κάθε επιτυχία στο συνέδριο και στην περιφέρεια της Αδριατικής και του Ιονίου.