“Φουρτούνες” για τη γαλλική SNCM

sncm

Σε δύσκολη θέση βρίσκεται η γαλλική ναυτιλιακή εταιρεία SNCM όσο αφορά τα οικονομικά της καθώς φαίνεται να αναζητεί νομική προστασία από τους πιστωτές της, μετά από την απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου της Ευρώπης που αποφάνθηκε την Πέμπτη πως η SNCM θα πρέπει να επιστρέψει 220 εκατομμύρια Ευρώ (289 εκατομμύρια δολάρια) από τις γαλλικές κρατικές ενισχύσεις.

Η SNCM η οποία ανήκει σε ποσοστότο 66% στον όμιλο μεταφορών Transdev, έχει υποστεί μεγάλες απώλειες από ανταγωνιστές της -κυρίως εταιρείες χαμηλού κόστους- που έχουν πάρει ενα σημαντικό μερίδιο της αγοράς.

Η Transdev είναι μια κοινοπραξία μεταξύ της εταιρείας Veolia και της γαλλικής κρατικής τράπεζας CDC. Η Transdev έχει δηλώσει ότι δεν θα βάλει περισσότερα χρήματα στην SNCM και ότι η δικαστική προστασία από τους πιστωτές είναι ο μόνος τρόπος για να προστατεύσει την εταιρεία από τις δύο αιτήσεις επιστροφής της κρατικής ενίσχυσης συνολικού ύψους 440.000.000

Η SNCM έλαβε μέρος της ενίσχυσης κατά την ιδιωτικοποίησή της το 2006, και πήρε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ωστόσο, το 2012 το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (ΔΕΚ) της ΕΕ που είναι πρώτου επιπέδου Γενικό Δικαστήριο διέταξε την SNCM να επιστρέψει 220 εκατομμύρια Ευρώ μετά από καταγγελία της Corsica Ferries.

Το Ευρωπαϊκό δικαστήριο απέρριψε την προσφυγή της γαλλική κυβέρνησης. Όπως ανέφερε το δικαστήριο σε δήλωσή του την Πέμπτη, το γαλλικό κράτος όταν έδωσε διάφορες μορφές οικονομικής ενίσχυσης προς την SNCM, δεν είχε ενεργήσει με τον τρόπο που ένας ιδιώτης επενδυτής θα ενεργούσε σε παρόμοιες περιστάσεις και πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκανε λάθος όταν ενέκρινε το πακέτο βοήθειας.

Δικαστικός αξιωματούχος ανέφερε ότι η επιτροπή ανταγωνισμού της ΕΕ θα παρακολουθεί πλέον αν η SNCM αποπληρώνει την κρατική ενίσχυση και ενδεχομένως να αρχίσει νέες νομικές ενέργειες για την εφαρμογή της απόφασης, μια διαδικασία που θα μπορούσε να πάρει μήνες ή ακόμα και χρόνια.

Οι Συνδικαλιστικές οργανώσεις της SNCM έχουν καλέσει την κυβέρνηση να κρατήσει την εταιρεία ζωντανή.

Εξακολουθούμε να περιμένουμε από τη Γαλλία και την κυβέρνηση να υπερασπιστεί τα δικαιώματα της SNCM με μια μακροπρόθεσμη προοπτική και ότι θα δικαιωθούν όλες οι διαδικασίες προσφυγής”, δήλωσε ο πρόεδρος των εργαζομένων Maurice Perrin.

Η SNCM, η οποία απασχολεί περίπου 2.600 άτομα, έχει μια δεύτερη αίτηση επιστροφής των κρατικών ενισχύσεων σχετικά με τις ενισχύσεις που δόθηκαν κατά την περίοδο 2007-2013.

Η Veolia έχει δηλώσει από καιρό πως ο μόνος τρόπος για να προστατεύσει την SNCM από τις αξιώσεις αυτές, είναι να μπεί υπό την προστασία του άρθρου 11, δηλαδή της δικαστικής προστασίας από τους πιστωτές της και να συνεχίσει τη βιώσιμη πορεία της με νέα νομική δομή, με νέους μετόχους και με μέρος του προσωπικού και των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας.

Το γαλλικό κράτος, το οποίο κατέχει το 25% των μετοχών της SNCM εκτός από έμμεση συμμετοχή του μέσω της CDC, έχει υποσχεθεί στα συνδικάτα οτι δεν θα επιδιώξει την προστασία του δικαστηρίου πριν από το τέλος του Οκτωβρίου.

Οι ειδικοί λένε ότι η προστασία από δικαστήριο είναι το πιο πιθανό αποτέλεσμα. Ακόμα και μια απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου υπέρ της SNCM δεν θα αλλάξει και πολύ τα πράγματα καθώς η εταιρεία είναι πιθανό να ξεμείνει από μετρητά πριν από οποιαδήποτε απόφαση του δικαστηρίου.

Οι προσπάθειες της Transdev να βρει αγοραστή ναυάγησαν καθώς οι υποψήφιοι αγοραστές στους οποίους συμπεριλαμβάνεται η Νορβηγική Siem Shipping και η Baja Ferries από το Μεξικό, ήθελαν εγγυήσεις ότι δεν θα καταστεί δυνατόν η SNCM τελικά να επιστρέψει την οικονομική ενίσχυση που έλαβε. Εγγυήσεις τις οποίες οι μέτοχοί της SNCM δεν μπορουν να δώσουν.

Η μακροχρόνια κρίση της SNCM εμποδίζει την Veolia να πουλήσει μέρος των μετοχών της στην Transdev, στην τράπεζα CDC. Από την άλλη, η κρατική τράπεζα δεν θέλει να αναλάβει τον έλεγχο της πλειοψηφίας των μετοχών της Transdev όσο κατέχει την προβληματική SNCM, της οποίας τα συνδικάτα έχουν ξεκινήσει διάφορες δράσεις όπως απεργίες τα τελευταία χρόνια.

Έρμαιο των οικονομικών προβλημάτων της η SNCM, φαίνεται να αποτελεί βαρίδι για τους ιδιοκτήτες της που προσπαθούν μάταια να την ξεφορτωθούν. Μακάρι να βρεθεί μια λύση για την ιστορική αυτή Γαλλική εταιρεία.