Με ανακοίνωσή της η Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών Πλοίων χαρακτηρίζει παράλογη την απαίτηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για αλλαγή του θεσμικού πλαισίου της Ελληνικής Ναυτιλίας, καθώς όπως υποστηρίζουν, τα ρυμουλκά αποτελούν το μέσο με το οποίο το πλοίο εκτελεί τη θαλάσσια μεταφορά μεταξύ των λιμένων. Στην ίδια ανακοίνωση προσθέτουν δε πως τα ρυμουλκά πλοία δεν μεταφέρουν μεν φορτία ή επιβάτες, αλλά συντελούν στην ασφαλή ολοκλήρωση του μεταφορικού έργου φορτίων και επιβατών παρέχοντας υπηρεσίες απόλυτα αναγκαίες και εντελώς συναφείς προς τις κατ’ εξοχήν και κατά κυριολεξία θαλάσσιες μεταφορές. Ολόκληρη η ανακοίνωση της Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών Πλοίων έχει ως εξής:
«Οι πλοιοκτήτες των υπό ελληνική σημαία ρυμουλκών πλοίων δηλώνουμε με σαφήνεια τόσο προς την Ελληνική Πολιτεία όσο και κυρίως προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την πλήρη αντίθεσή μας στην με πρωτοφανή τρόπο για τα Ευρωπαϊκά δεδομένα προσπάθεια να επιβληθεί μια άδικη και παράλογη τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου, με βάση το οποίο λειτούργησε και λειτουργεί η ελληνική ναυτιλία.
Επιθυμούμε μάλιστα να υπενθυμίσουμε ότι ήδη από την περίοδο 2012-2014 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε και διερεύνησε σε βάθος το όλο θεσμικό/νομικό πλαίσιο και έλαβε τόσο από το σύνολο των ναυτιλιακών ενώσεων όσο και από τις αρμόδιες ελληνικές υπηρεσίες όλα τα στοιχεία, που καταδεικνύουν με απόλυτη διαφάνεια ότι το θεσμικό αυτό πλαίσιο είχε καθιερωθεί βάσει νόμων πολύ πριν την είσοδο της χώρας στην τότε Ε.Ο.Κ. και προϋπήρχε πολύ πριν τις περίφημες Κατευθυντήριες γραμμές της Ε.Ε., οι οποίες εν πολλοίς αντέγραψαν το ελληνικό σύστημα και υιοθέτησαν/καθιέρωσαν το σύστημα του φόρου χωρητικότητας (tonnagetax), όπως και πολλά ακόμη στοιχεία, σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ειδικά, η αντιμετώπιση των ελληνικών ρυμουλκών λιμένα εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως δήθεν μη συμμετεχόντων στην έννοια των θαλάσσιων μεταφορών, αγνοεί πλήρως τις ιδιαιτερότητες των ελληνικών λιμένων, όπως και πολλών ευρωπαϊκών, διότι τα σύγχρονα πλοία λόγω του μεγέθους τους αδυνατούν να καταπλεύσουν και να αποπλεύσουν ασφαλώς χωρίς τη βοήθεια των ρυμουλκών λιμένα. Με απλά λόγια, τα ρυμουλκά αποτελούν το μέσο με το οποίο το πλοίο εκτελεί τη θαλάσσια μεταφορά μεταξύ των λιμένων. Βεβαίως τα ρυμουλκά πλοία δεν μεταφέρουν φορτία ή επιβάτες, αλλά συντελούν στην ασφαλή ολοκλήρωση του μεταφορικού έργου φορτίων και επιβατών παρέχοντας υπηρεσίες απόλυτα αναγκαίες και εντελώς συναφείς προς τις κατ’ εξοχήν και κατά κυριολεξία θαλάσσιες μεταφορές. Οι υπηρεσίες αυτές αποτελούν εξειδικευμένη ναυτιλιακή εργασία που εκτελείται με ειδικό πλοίο, το ρυμουλκό λιμένος και με έμπειρους επαγγελματίες τους ναυτικούς που έχουν τα απαιτούμενα προσόντα όπως π.χ. εξειδικευμένο πλοίο και πλήρωμα αντίστοιχα απαιτείται για τα υγρά καύσιμα και τα εμπορευματοκιβώτια.
Η Ένωσή μας υπενθυμίζει επίσης ότι τα υπό ελληνική σημαία ρυμουλκά πλοία απασχολούν, σύμφωνα με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, αποκλειστικά έλληνες ναυτικούς και παρά το γεγονός ότι η κρίση έχει πλήξει τις εταιρείες μας με τις διαρκείς πιέσεις προς μείωση του κόστους ρυμούλκησης στα ελληνικά λιμάνια, οι πλοιοκτήτες διατηρούν εν ισχύ τη συλλογική σύμβαση των ναυτικών που απασχολούν στα πλοία τους.
Απορούμε με την εμμονή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να διασπάσει την ενότητα της ελληνικής ναυτιλίας (θέλοντας σε πρώτη φάση τον αποχωρισμό από τον κύριο κορμό των ρυμουλκών, αλιευτικών και τουριστικών πλοίων) και να επιβάλλει ένα πλαίσιο που όχι μόνο δεν σχετίζεται με την ελληνική ναυτιλιακή πραγματικότητα, αλλά θα επιφέρει τη συρρίκνωσή της, τη μείωση του αριθμού των ναυτιλιακών εταιρειών, άρα την μείωση των πλοίων υπό ελληνική σημαία, τη μείωση του ναυτεργατικού δυναμικού και φυσικά και των εργαζομένων στα γραφεία των ναυτιλιακών εταιρειών.
Εγείρονται πολλά ερωτήματα για τη στάση και τα κίνητρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Διότι τα ελληνικά ρυμουλκά λιμένος – σήμερα περίπου 120 σε αριθμό, όπου εργάζονται περίπου 900 ναυτικοί και απασχολούνται στα γραφεία των εταιρειών 1500 υπάλληλοι – δεν έχουν τη δυνατότητα ούτε σημαία να αλλάξουν, ούτε να πάνε να ρυμουλκήσουν σε ξένα λιμάνια. Άρα, με όσα προτείνει η Ε.Ε. ωθεί το ελληνικό ρυμουλκό πλοίο στην έξοδο από τη ναυτιλιακή αγορά και μαζί του της πλοιοκτήτριες εταιρείες, της ναυτικούς και της εργαζόμενους!
Κάθε θεσμικό πλαίσιο έχει ανάγκη βελτιώσεων συν τω χρόνω. Αυτό είναι γεγονός, αλλά η παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν αποτελεί πρόταση βελτίωσης. Είναι ωμή παρέμβαση που στοχεύει στη διάλυση του κλάδου μας και γενικότερα στην απορρύθμιση της ελληνικής ναυτιλίας»!{jcomments on}