Έλληνες εφοπλιστές: “Φεύγουμε από την Ελλάδα αν…”

Οι εφοπλιστές προειδοποιούν την κυβέρνηση σε περίπτωση που αλλάξει η φορολόγηση

Οι πρόθυμοι να συνεισφέρουν περισσότερα και οι πέντε που βρίσκονται υπ’ ατμόν

«Κόκκινος συναγερμός» έχει σημάνει για τους Έλληνες εφοπλιστές. Το σχέδιο και η πολιτική που θέλει να εφαρμόσει ο ΣΥΡΙΖΑ για την αύξηση της φορολόγησής τους και την κατάργηση πολλών φοροαπαλλαγών που έχουν Συνταγματική ισχύ από το 1953 έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία στις τάξεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας και έχει χωρίσει στα δύο την εφοπλιστική κοινότητα.

Σε αυτούς που θέλουν να συνεισφέρουν περισσότερο στην ελληνική οικονομία και σε εκείνους που απειλούν ότι θα πάρουν τα καράβια τους και θα φύγουν.

Ήδη οι πρώτες «φωνές» μέσω του διεθνούς Τύπου, αλλά και με τοποθετήσεις τους σε ναυτιλιακά φόρα κάνουν λόγο για την ανάγκη ενός αμοιβαίου σεβασμού του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου που εφαρμόζεται εδώ και 60 χρόνια. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του προέδρου της ΕΕΕ, Θεόδωρου Βενιάμη πως «η ελληνόκτητη ναυτιλία είναι στην Ελλάδα και θέλει να παραμείνει, προσφέρει στην οικονομία και είναι διατεθειμένη περισσότερο υπό μια αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση σεβασμού του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας, το οποίο της επιτρέπει να παραμένει ανταγωνιστική διεθνώς».

Ορισμένοι Έλληνες πλοιοκτήτες, όπως ο Χάρης Βαφειάς, ο Ευάγγελος Πιστιόλης και ο Παναγιώτης Τσάκος δεν φαίνεται να έχουν αντίρρηση να συνεισφέρουν περισσότερα χρήματα στα κρατικά ταμεία, αρκεί αυτό που θα τους ζητηθεί να βρίσκεται μέσα σε λογικά πλαίσια.

«Αγαπώ τη χώρα μου και έχω την τύχη να διαθέτω αρκετά πλοία και επομένως να κάνω πολλά λεφτά, άρα είμαι πρόθυμος να συνεισφέρω περισσότερο» τόνισε χαρακτηριστικά στην WSJ ο Χάρης Βαφειάς, Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Ευάγγελος Πιστιόλης της Top Ships, αν και άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για πολλούς συναδέλφους του να φύγουν από την ελληνική σημαία, αν αλλάξει η φορολόγηση. Ο καπετάνιος ιδρυτής της Tsakos Group, από την άλλη, είναι θετικός στο να απασχολούνται περισσότεροι Έλληνες ναυτικοί στα πλοία τους, αλλά θα πρέπει να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο. «Γιατί να δίνουμε χιλιάδες δολάρια τον μήνα σε ξένους ναυτικούς και όχι σε Έλληνες» αναρωτιέται.

Πέρα όμως, από όποιες αμοιβαίες υποχωρήσεις είναι διατεθειμένοι να κάνουν κάποιοι, υπάρχουν και εκείνοι που είναι κατηγορηματικοί: «Aν αλλάξει το φορολογικό καθεστώς στο οποίο υπόκεινται οι ναυτιλιακές εταιρίες, είτε θα περιορίσουμε τη δραστηριότητά μας ή θα πάρουμε τα πλοία μας και θα τα μεταφέρουμε σε έδρες με ευνοϊκότερο φορολογικό σύστημα».

Τουλάχιστον πέντε ισχυροί πλοιοκτήτες έχουν διαμηνύσει την προειδοποίησή τους προς τον ΣΥΡΙΖΑ και στον Αλέξη Τσίπρα, όχι μόνο τη δεδομένη στιγμή, αλλά και σε συναντήσεις που φέρεται να είχε αντιπροσωπεία του εφοπλιστικού κόσμου στο τέλος του προηγούμενου έτους με τον τότε αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Τότε μάλιστα, ο νυν πρωθυπουργός, όπως λένε χαρακτηριστικά κύκλοι της Κουμουνδούρου, σήκωσε το γάντι που πέταξαν οι εφοπλιστές και προειδοποίησε με τη σειρά του πως σε περίπτωση που κάνουν πράξη την απειλή τους, μέχρι να μεταφερθούν υπό νέες σημαίες τα πλοία τους, θα μπουν όλοι στο μικροσκόπιο των φορολογικών αρχών, προεξοφλώντας ότι θα κληθούν να πληρώσουν σημαντικά ποσά μέχρι να αποχωρήσουν, κάτι που εκτιμά πως αποτελεί εμπόδιο στη «μετανάστευση» του ελληνικού εμπορικού στόλου.

Μέχρι να διαπιστώσουν τελικά οι «Greeks των θαλασσών» τι και πώς θα εφαρμόσει από το πρόγραμμά του ο ΣΥΡΙΖΑ όσον αφορά την ποντοπόρο ναυτιλία, κρατούν στάση αναμονής, αλλά με έντονη την ανησυχία και την καχυποψία.

ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ

Με τη συγκυβέρνηση ΝΔ- ΠΑΣΟΚ και τον πρώην υπουργό Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, οι Έλληνες εφοπλιστές είχαν βρει μία «χρυσή τομή». Μετά από αλλεπάλληλες συζητήσεις και την υπογραφή συνυποσχετικού με τον Αντώνη Σαμαρά δέχτηκαν την επιβολή «οικειοθελούς εισφοράς» (αντί υποχρεωτικής) 420 εκατ. ευρώ για τέσσερα χρόνια, δηλ. 105 εκατ. ευρώ ετησίως.

Τότε ο ΣΥΡΙΖΑ είχε μιλήσει για χαριστική τροπολογία προς τους εφοπλιστές, οι οποίοι εδώ και πολλά χρόνια απολαμβάνουν 56 φοροαπαλλαγές και πληρώνουν σε φόρους σχεδόν όσο και οι ναυτικοί (59,9 εκ. τα εκτιμώμενα έσοδα του κράτους από φόρους πλοίων το 2013, 57 εκ. από τους ναυτικούς).

Βέβαια, «ταραγμένες» περίοδοι υπήρξαν και με την προηγούμενη κυβέρνηση, όταν η τελευταία πήγε να περάσει ως υποχρεωτική την οικονομική παροχή, αλλά υπό το φόβο πως πολλοί εφοπλιστές θα βάλουν «ρότα» για άλλες πολιτείες και σημαίες έφεραν στη Βουλή την τροπολογία για την «οικειοθελή εισφορά».

Σήμερα η εφοπλιστική δραστηριότητα φορολογείται βάσει του τονάζ και της ηλικίας των πλοίων της (tonnage tax)- από 0- 56 ευρώ για κάθε πλοίο- και όχι βάσει των κερδών των εταιριών τους. Αυτό ισχύει από το 1953 και καμία κυβέρνηση δεν το έχει αλλάξει. Είναι το φορολογικό σύστημα αυτό που έχει μπει και στο μικροσκόπιο της Κομισιόν μετά από πιέσεις ανταγωνιστών της ελληνικής ναυτιλίας.

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ

Με βάση το πρόγραμμά του ο ΣΥΡΙΖΑ επιθυμεί να μπαίνουν στα κρατικά ταμεία περισσότερα χρήματα από τις τσέπες των εφοπλιστών. Όλοι οι πολίτες δηλ. να συνεισφέρουν ανάλογα με τη φοροδοτική τους ικανότητα.

«Δεν μπορεί» λένε στην Κουμουνδούρου, «ισχυροί που το 2014 επένδυσαν πάνω από 12 δις. για νέες επενδύσεις, να πληρώνουν πιο λίγα από τους μισθωτούς».

Έτσι, στο σχέδιό του περιλαμβάνεται η κατάργηση όσων φοροαπαλλαγών δε σχετίζονται με τη ναυτιλιακή δραστηριότητα και επανεξέταση από μηδενική βάση όλων των φοροαπαλλαγών και της σχετικής νομοθεσίας των εφοπλιστών και ναυτιλιακών εταιριών. Επίσης, η κατάργηση του νόμου 2687/53 και του άρθρου 13 των εγκριτικών πράξεων κατά τη Συνταγματική Αναθεώρηση.

4+1 μέτρα για τους Έλληνες ναυτεργάτες και τη διεθνή παρουσία

Η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ για την ποντοπόρο περιλαμβάνει ακόμη 4+ 1 μέτρα που αφορούν την ενίσχυση της απασχόλησης των Ελλήνων ναυτεργατών σε ποντοπόρα πλοία και την ενίσχυση της παρουσίας της σε διεθνή φόρα και οργανισμούς.

Πιο συγκεκριμένα στοχεύει στον ανασχεδιασμό της ναυτιλιακής πολιτικής όπως θα εκφράζεται διεθνώς με βασικούς άξονες την καθιέρωση ίσης αμοιβής για ίση εργασία και τη λήψη μέτρων για τον περιορισμό και εξάλειψη των σημαιών ευκαιρίας.

Δεύτερον, την επέκταση του νόμου 1264/82 και στο ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, τρίτον ανάδειξη της ποιότητας και του κύρους του ελληνικού νηολογίου για την προσέλκυση πλοίων στην ελληνική σημαία, τέταρτον κάλυψη των θέσεων εργασίας σε όλα τα πλοία με κατοχυρωμένα και συγκροτημένα συνδικαλιστικά και κοινωνικά δικαιώματα. Τέλος, προβλέπει την ενίσχυση της παρουσίας της χώρας σε διεθνείς Οργανισμούς και τον ριζικό εκσυγχρονισμό της Ναυτικής Νομοθεσίας.

dealnews.gr