Πολύ σοβαρές καταγγελίες για όσα συνέβησαν με το σημαντικό πρόβλημα και την κρίση του καλοκαιριού στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης, έκανε ο Φώτης Μανούσης, ιδιοκτήτης της εταιρείας των πλοίων ΣΑΟΣ ΙΙ, ΣΑΟΝΗΣΟΣ και ΖΕΦΥΡΟΣ.
Μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό STATUS Radio και τον Σταύρο Αποστολίδη, ο κ.Μανούσης που βρέθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα στο “μάτι του κυκλώνα” μετά την ακινητοποίηση των πλοίων ΣΑΟΝΗΣΟΣ και ΣΑΟΣ ΙΙ λόγω βλαβών και όσα ακολούθησαν, μίλησε φ όλης της ύλης. Με συγκεκριμένα ονόματα και κατηγορίες, οι οποίες θα πρέπει κανονικά να αποτελέσουν την ΑΥΤΕΠΑΓΓΕΛΤΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ του Εισαγγελέα Αλεξανδρούπολης, την οποία άλλωστε ζήτησε και ο ίδιος, προκειμένου να καταθέσει όσα ανέφερε αλλά και τα στοιχεία που έχει στην διάθεση του. Ο ιδιοκτήτης της εταιρείας που για περισσότερα από 20 χρόνια συνδέει την Σαμοθράκη με την Αλεξανδρούπολη, κατηγόρησε με βαριές εκφράσεις τον Πρόεδρο του ΟΛΑ Χρήστο Δούκα, εναντίον του οποίου αποκάλυψε πως κατέθεσε μήνυση.
Εξέφρασε την άποψη πως κάποιοι έκαναν ότι μπορούσαν για να αποτύχει η λύση που βρήκε μέσα στο κατακαλόκαιρο η Κυβέρνηση με την δρομολόγηση του AZORES EXPRESS, ενώ αν και είχε δηλώσει ότι φεύγει από την Σαμοθράκη κάνει… κωλοτούμπα, όμοια με τις πολλές που έκανε ο πρώην Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και θα παραμείνει, γιατί δεν θα… περάσει όσων τον θέλουν αποδιοπομπαίο τράγο της υπόθεσης.
Συνοπτικά στη συνέντευξη-χείμαρρο ο κ.Μανούσης τόνισε:
- “Ζητάω πρώτα απ’ όλα μια τεράστια συγνώμη για την ταλαιπωρία που υπέστησαν πρώτα οι επισκέπτες, μετά όλοι κάτοικοι του νησιού, οι επιχειρηματίες, αφού αν και θα εξηγήσω τι ακριβώς συνέβη, είμαστε από τους αρνητικούς πρωταγωνιστές ως εταιρεία”
- “Παρότι η μηχανή ήταν καινούργια, βρέθηκε μέσα στη μηχανή σε μία σωλήνα της μηχανής που πηγαίνει το λάδι, ένα πανί. Ξέρεις τι σημαίνει ένα πανί μεγέθους τραπεζομάντηλο μέσα στη μηχανή και έφραξε μία σωλήνα με αποτέλεσμα να μη γίνεται σωστά το σύστημα λίπανσης. Κάποιος δηλαδήτο ξέχασε μέσα ή στη χειρότερη περίπτωση έγινε σκόπιμα, το οποίο με τίποτα δεν θέλω να πιστέψω”.
- «Κάποιοι επιδίωξαν και πέτυχαν να αποτύχει η προσπάθεια της Κυβέρνησης με την άμεση δρομολόγηση του «ΑΖΟΡΕΣ». Αν έμπαινε το πλοίο στο λιμάνι της Καμαριώτισσας, η αποκατάσταση της συγκοινωνίας θα ήταν άμεση και δεν θα άνοιγε μύτη». Το «ΑΖΟΡΕΣ» μπορούσε να μπει άνετα στο λιμάνι και να αποφύγει το νησί όλον αυτό τον διασυρμό. Κάποιοι έκαναν τα πάντα για να αποτύχει το εγχείρημα, και τα κατάφεραν.
- Θα έπρεπε να είχε ήδη επέμβει αυτεπάγγελτα ένας Εισαγγελέας, πριν ξεκινήσει ο διαχειριστικός έλεγχος που διετάχθη στον ΟΛΑ από την Διεύθυνση λιμένων, εξαιτίας της περιπέτειας του Αυγούστου»,Ο κ. Δούκας λέει ψέματα! Πού επενδύθηκαν τα 200.000 € σε ένα μπαζωμένο λιμάνι;
- Ο πλοιοκτήτης της «SEA JET» Μάριος Ηλιόπουλος, τον οποίο κάποιοι εμφανίζουν ως… ευεργέτη και ο πρώην δήμαρχος Θανάσης Βίτσας ευχαρίστησε δημόσια με ανακοινώσεις του πολλές φορές επειδή έφερε το Andros Jet, του είχε ζητήσει να ναυλώσει το ΣΑΟΝΗΣΟΣ τον Ιούνιο, ενώ του έκανε πρόσφατα πρόταση για αγορά του ΣΑΟΣ ΙΙ. Αυτός όμως αρνήθηκε όμως την πρόταση γιατί θεωρούσε ότι το πλοία πρέπει να παραμείνουν στο νησί.
- “Έχουν διαπραχθεί εγκλήματα, ποινικά αδικήματα και την ευθύνη για αυτό το θέμα φέρει ακέραια ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης και ο κύριος Δούκας”
- «Είμαι σκληρό καρύδι! Θα φύγω από την Σαμοθράκη όταν θέλω εγώ και όχι ως αποδιοπομπαίος τράγος. Θα κάνω και εγώ μια… κωλοτούμπα αλλάζοντας την απόφαση που είχα ανακοινώσει με το ξέσπασμα της κρίσης. Εδώ έκανε τόσες ο πρώην Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.
Ο Φώτης Μανούσης στο ξεκίνημα της συνέντευξης εξήγησε γιατί προτίμησε όλο αυτό το διάστημα να αποφύγει τις δηλώσεις για το σοβαρό αυτό ζήτημα που αποτέλεσε το κυρίαρχο ζήτημα του καλοκαιριού. “Μιλάω πρώτη φορά μετά τα γεγονότα, τα πολύ σοβαρά και πολύ κρίσιμα, τόσο για την εταιρεία όσο πολύ περισσότερο για το νησί. Πριν από όλα θα ήθελα να ζητήσω συγνώμη δημόσια για ότι έγινε αυτή την περίοδο. Γιατί η εταιρεία μας πρωταγωνίστησε με αρνητικά τρόπο στα στα γεγονότα αυτά. Να ζητήσω συγνώμη γιατί άθελά μας και πάνω από τις δυνάμεις μας, συνέβησαν αυτά που συνέβησαν και ήμασταν εμείς στο επίκεντρο αυτής της μεγάλης ταλαιπωρίας που υπέστησαν πρώτα οι επισκέπτες, μετά όλοι κάτοικοι του νησιού, οι επιχειρηματίες.
“Ζητάω συγνώμη απ’ όλους για την ταλαιπωρία και την ζημιά στο νησί, λόγω των βλαβών στα πλοία”
Θα εξηγήσω όμως που είναι οι δικές μας ευθύνες, οι συγκεκριμένες εάν υπάρχουν και που είναι πραγματικά οι ευθύνες και τι θα έπρεπε να γίνει αν βρισκόμασταν και ζούσαμε σε μία άλλη Πολιτεία. Βρεθήκαμε στο μάτι του κυκλώνα, τα δικά μας τα πλοία χάλασαν και ένας που το ακούει αυτό πιστεύει πως κάτι δεν κάναμε καλά εμείς. Πρέπει να ζητήσω λοιπόν συγνώμη γιατί ήμασταν αρνητικοί πρωταγωνιστές. Το νιώθω και γι’ αυτό το κάνω. Από κει και πέρα να δούμε, να αναλύσουμε αν έχουμε πραγματικά ευθύνη εμείς και ποια είναι αυτή. Η ευθύνη που μας αναλογεί, αλλά και αν έχουν ευθύνη άλλοι και ποιοι είναι αυτοί. Να βάλουμε το χέρι μας υπό τον τύπον των ήλων και να πούμε την πραγματικότητα Γιατί τον τελευταίο καιρό δεν μιλάω, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν ακούω κιόλας. Ακούω διάφορους να λένε ότι θέλουνε. Για να δούμε λοιπόν αν αυτά που λένε είναι ορθά.
Τι είναι αυτό που μας καταλογίζουν εμάς σαν ναυτιλιακή εταιρεία; Αν χρειάζεται να υποστούμε και άλλου είδους τιμωρία, εκτός από την έκπτωση απ’ την γραμμή, να την υποστούμε, αλλά αν τις έχουμε αυτές τις ευθύνες. Η γραμμή Σαμοθράκης-Αλεξανδρούπολης εδώ και πολλά χρόνια έχει κηρυχθεί ως άγονη, όπως νομίζω και άλλες 105 γραμμές. Αυτό γίνεται όταν καμία εταιρεία δεν επιθυμεί να πάει ως ελεύθερη γραμμή. Δηλαδή αν είχε βρεθεί μία εταιρεία η οποία λέει εγώ πηγαίνω και κάνω τουλάχιστον έξι δρομολόγια την εβδομάδα και ζητάω εισιτήριο 50 ευρώ, η Πολιτεία είναι υποχρεωμένη να το αποδεχτεί. Δεν υπήρχε λοιπόν κανένας τέτοιος ενδιαφερόμενος επί σειρά ετών για την γραμμή της Σαμοθράκης. Γι’ αυτό πήραμε εργολαβία από το Δημόσιο πριν από μια δεκαετία την γραμμή αυτή. Έχουν προκηρυχθεί και άλλες γραμμές, πάρα πολλές για τη Σαμοθράκη. Για Καβάλα, Λήμνο, Μυτιλήνη, Λαύριο. Δεν υπήρξε ενδιαφέρον από κανέναν.
Εμείς λοιπόν ως εργολάβοι του ελληνικού δημοσίου, αναλάβαμε να κάνουμε με ένα πλοίο 6 δρομολόγια την εβδομάδα, αλλά τα 4 ήταν επιδοτούμενα. Τα δύο επιπλέον χωρίς καμία η υποχρέωση να τα πραγματοποιούμε. Κι αυτό γίνεται από το Κράτος για να μειώσει το κόστος, δηλαδή σου λέει θα παίρνεις για τέσσερα επιδότηση, αλλά θα κάνεις 6. Αν το διαιρέσεις πάει ακόμα πιο χαμηλά το τίμημα. Ξέρω τι συμβαίνει στα άλλα νησιά, όπως στην Λήμνο που η επιδότηση είναι για 7 δρομολόγια και για όλο τον χρόνο. Εμείς δεν είχαμε καμία υποχρέωση να βάζουμε 7 δρομολόγια την εβδομάδα και μάλιστα να βάζουμε και δίπλα δρομολόγια την ημέρα. Χωρίς να έχω λοιπόν καμία υποχρέωση να βάλουμε και δεύτερο πλοίο, ακριβώς επειδή ο μόνιμος εφιάλτης του Μανούση εδώ και 20 χρόνια που είμαστε σε αυτή τη γραμμή και τον λέω έτσι με μεγάλη ειλικρίνεια, ήταν μη συμβεί αυτό το οποίο συνέβη φέτος. Έλεγα μία βλάβη μέσα στο κατακαλόκαιρο σημαίνει οικονομική καταστροφή για την εταιρεία, γιατί τότε περιμένει να δουλέψει. Εμείς λοιπόν μέχρι αυτό το καλοκαίρι είχαμε ρεκόρ μια και δεν σημειώθηκαν βλάβες και δεν χάσαμε ούτε μία μέρα τα προηγούμενα χρόνια.
Έπρεπε λοιπόν πάση θυσία να εξασφαλίσω ένα δεύτερο πλοίο. Όταν λοιπόν εξασφάλισα με μεγάλο αγώνα και με μεγάλη στενότητα το δεύτερο πλοίο, είπα δόξα τω Θεό μειώνουμε την πιθανότητα αν πάθει το μοναδικό πλοίο που είχαμε ζημιά το καλοκαίρι, να έχουμε πρόβλημα. Γιατί μία ζημιά το καλοκαίρι σημαίνει ότι οδηγείται η εταιρεία σε χρεοκοπία. Τα έσοδα της εταιρείας και το λέω για να ακούσουν και αυτοί οι οποίοι λένε ότι έκανε επίτηδες τις ζημιές ο Μανούσης, ότι το 90% των εσόδων έρχονται από τις 10 Ιουλίου μέχρι τις 30 Αυγούστου. Εκεί είναι τα έσοδα μιας εταιρείας. Την εποχή που συνέβη η βλάβη μας δηλαδή και βρεθήκαμε εκτός δρομολογίων. Ακριβώς αυτό ήταν και ο εφιάλτης μου. Μέσα στη θερινή σεζόν με ένα πλοίο έχοντας μία ζημιά, τελειώνει η εταιρεία και μαζί φυσικά και όσοι εργάζονται ή συνεργάζονται. Κύριο μέλημά μου λοιπόν ήταν να βάλω και το δεύτερο πλοίο και το έβαλα. Φέτος ήταν σαν να τράβηξα το διπλό αρνητικό τζακ-ποτ. Δύο στα δύο πλοία, το ένα χάλασε μετά το άλλο.
Γιατί χάλασε λοιπόν. Να δούμε τι μας καταλογίζουν και ποια είναι η πραγματικότητα που ισχύει. Εγώ να δεχθώ αυτά που λένε κάποιοι. Ότι είμαι τσιγκούνης, δεν αγοράζω ανταλλακτικά, δεν συντηρώ τα πλοία, είμαι ο μεγαλύτερος παλιάνθρωπος της Ελλάδος. Τα πλοία παρακολουθούνται από δύο υπηρεσίες. Μία είναι η υπηρεσία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, από το ελληνικό δημόσιο δηλαδή και πέραν αυτών παρακολουθούνται από νηογνώμονες, που είναι διεθνείς οργανισμοί οι οποίοι ελέγχουν τα πλοία και τα παρακολουθούν. Αυτοί δίνουν πιστοποιητικά μαζί με το υπουργείο για την καταλληλότητα. Νηογνώμονες τέτοιοι υπάρχουν άπειροι και μπορεί να πάει κανείς και πολύ εύκολα να περάσει την διαδικασία ελέγχων, ακόμα και όταν δεν είναι τόσο τυπικά εντάξει. Εμείς τα δύο πλοία τα έχουμε σε δύο νηογνώμονες διαφορετικούς, οι οποίοι είναι και οι δύο σε ένα κλαμπ νηογνωμόνων τον πλέον αυστηρό.
“Δεν είχαμε υποχρέωσγη να βρούμε πλοίο αντικατάστασης”
Μέχρι σήμερα δεν ήθελα να μιλήσω, γιατί ήθελα πρώτα να αποκατασταθούν οι βλάβες. Αποκαταστάθηκαν οι βλάβες και στα δύο πλοία. Γιατί φυσικά το πλοίο μπορεί να χαλάσει κάποια στιγμή. Φέτος είχαμε 150 βλάβες σε όλη την Ελλάδα. Έγινε πουθενά αυτό που έγινε στη Σαμοθράκη; Γιατί δεν έγινε αλλού; Καταρχήν η Σαμοθράκη έχει ένα μεγάλο μειονέκτημα, γιατί βρίσκεται στο άκρο της Ελλάδος και κοντά δεν υπάρχουν άλλα πλοία που εκτελούν άλλες ακτοπλοϊκές γραμμές. Ότι και να γίνει στις Κυκλάδες, ότι και να γίνει στα Δωδεκάνησα, υπάρχουν άλλα που εξυπηρετούν. Εδώ το πιο κοντινό νησί είναι η Θάσος, αλλά απαγορεύεται από τη διεθνή νομοθεσία να μεταφέρουν κόσμο σε αποστάσεις και σε θάλασσες μεγαλύτερες από αυτές που έχουν πάρει την έγκριση τα πλοία που την εξυπηρετούν.
Δεν είχαμε λοιπόν εμείς την υποχρέωση να βρούμε τον αντικαταστάτη του ΣΑΟΣ όταν υπέστη βλάβη, αλλά το υπουργείο. Δεν είναι όμως εύκολο να βρεθούν πλοία αντικατάστασης. Όπως πολύ σωστά είπε ο πρώην υπουργός κύριος Σαντορινιός, στα πολλά άλλα που λέει προκειμένου να κατηγορήσει την σημερινή Κυβέρνηση, είπε εδώ δεν βρίσκουμε 7ο πλοία που χρειάζονται να εξυπηρετήσουμε τις άγονες γραμμές, θα βρούμε και άλλα 70 για το καθένα που εκτελεί δρομολόγιο να υπάρχει και ένα που θα κάθεται μήπως χαλάσει το άλλο; Αυτό είπε ο κύριος Σαντορινιός και έχει απόλυτο δίκιο. Μόλις λοιπόν πάθαμε ζημιά στο πλοίο, ειδοποιήσαμε όλους τους εν δυνάμει πελάτες μας που ήτανε να έρθουν από τα πέρατα της Ελλάδος προκειμένου να ταξιδέψουν, ότι προσέξτε εμείς πάθαμε ζημιά και άρα πρέπει να δείτε τι εναλλακτικές λύσεις θα υπάρξουν τι θα βάλει η Πολιτεία ώστε να εξυπηρετηθείτε.
Όταν χάλασε το ΣΑΟΝΗΣΟΣ δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα, γιατί αμέσως διπλασίασε τα δρομολόγιά το ΣΑΟΣ και δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα. Όταν και το δεύτερο πλοίο χάλασε, για τους επιβάτες οι οποίοι θα ταξίδευαν μετά από δύο μέρες, τρεις μέρες είχαμε τη δυνατότητα να τους ειδοποιήσουμε ώστε να περιμένουν εκεί που είναι και να δουν τι εναλλακτική λύση θα υπάρχει ώστε να κάνουν το ταξίδι τους. Όταν πάει κάποιος σε ένα διαγωνισμό άγονης γραμμής, δηλώνει από την αρχή αν έχει πλοίο να αντικαταστήσει. Δεν είχαμε λοιπόν με βάση την σύμβαση υποχρέωση να βρούμε πλοίο αντικατάστασης και δεν έγινε αυτό που οι κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζουν. Ότι η σύμβαση την οποία υπέγραψα εγώ πριν 9 χρόνια έγινε στα μέτρα μου. Σας λέω πως οι προκηρύξεις και οι συμβάσεις είναι πανομοιότυπες και ότι ίσχυε πριν 9 χρόνια ισχύει και όλα αυτά τα χρόνια που στην κυβέρνηση ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ. Δεν μπορεί λοιπόν να βγαίνει ο κάθε ή η κάθε βουλευτής και να λέει κληρονομήσαμε τη σύμβαση και δεν γινόταν να την αλλάξουμε.
“Η ζημιά στη μηχανή έγινε από ένα… πανί, που άγνωστο πως βρέθηκε πεταμένο μέσα και προκάλεσε το πρόβλημα”
Ο κ.Μανούσης έκανε μια αποκάλυψη πολύ σοβαρή. Πως ένα… ξεχασμένο πανί μέσα στη μηχανή του ΣΑΟΣ δημιούργησε την βλάβη και όλο αυτό το μπάχαλο που ακολούθησε. “Είχα υποχρέωση να επισκευάσω το πλοίο. Ποιος δεν θα ήθελε να το κάνει, όταν περιμένει από τα έσοδα του καλοκαιριού και ειδικά τώρα το καλοκαίρι ήταν σε πολύ κρίσιμη περίοδο. Τι συνέβη λοιπόν.
Παρότι η μηχανή ήταν καινούργια, βρέθηκε μέσα στη μηχανή σε μία σωλήνα της μηχανής που πηγαίνει το λάδι, ένα πανί. Ξέρεις τι σημαίνει ένα πανί μεγέθους τραπεζομάντηλο μέσα στη μηχανή και έφραξε μία σωλήνα με αποτέλεσμα να μη γίνεται σωστά το σύστημα λίπανσης. Κάποιος δηλαδήτο ξέχασε μέσα ή στη χειρότερη περίπτωση έγινε σκόπιμα, το οποίο με τίποτα δεν θέλω να πιστέψω. Γιατί αν πιστέψω και αυτό το πράγμα, θα πρέπει να πάω να αυτοκτονήσω. Αν δηλαδή οι άνθρωποι μου που ζούνε μέσα από την δουλειά αυτή φτάσουν στο σημείο να κάνουν τέτοια πράγματα, δεν αξίζει να ζω πια. Είπα όμως ότι δεν θέλω να το πιστέψω αυτό.
Πιστεύω πως ήταν ένα ανθρώπινο λάθος. Κάποιος μπορεί να καθάριζε τα φίλτρα, έβγαλε τα φίλτρα καθαρισμού εκεί πέρα, τον πήρε κάποιος τηλέφωνο ή πήγε κάπου μια στιγμή και το ξέχασε το πανί. Μετά έβαλε τα φίλτρα από πάνω, αυτό σιγά-σιγά μετά γυρίζει και πήγε σε μία τρύπα, δεν έγινε η λίπανση εκκεντροφόρου και χάλασε η μηχανή. Εδώ παίρνουνε φωτιά πλοία εξαιτίας κακού χειρισμού. Το 98% των προβλημάτων ξεκινάει από ανθρώπινα λάθη. Έτσι συνέβη και εδώ. Εγώ πήρα την ευθύνη δεν μπορώ να πω αν αυτή η ενέργεια ήταν δολιοφθορά ή αμέλεια. Η ουσία είναι πως από αυτή την εξέλιξη το νησί έχει υποστεί ανεπανόρθωτη βλάβη και φυσικά και η εταιρεία. Δεν ξέρω αν θα καταφέρουμε να την κρατήσουμε στη ζωή. Δεν το ξέρω αυτή τη στιγμή που μιλάμε άμα θα τα καταφέρουμε Γιατί περιμέναμε από τα καλοκαιρινά δρομολόγια να ζήσουμε ως εταιρεία.
“Κάποιοι δεν θέλαβε να “δέσει” στη Σαμοθράκη το AZORES αφού αν γινόταν θα είχε δοθεί λύση στο πρόβλημα από την Κυβέρνηση”
Η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας έκανε ότι έπρεπε να κάνει και θα εξηγήσω τι εννοώ. Βγαίνουν διάφοροι και λένε για μένα πως ο Μανούσης είναι παιδί του κομματικού σωλήνα της Νέας Δημοκρατίας. Είδατε ποτέ να ασχολούμαι κατά το παρελθόν με την πολιτική; Πολύ παλιά, πριν 25 χρόνια 30 χρόνια ήμουν κατώτερο κυβερνητικό στέλεχος επί Κυβέρνησης του αείμνηστου Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Δεν ασχολήθηκα και δεν έκαναν καριέρα στην πολιτική. Πού βρίσκονται οι πραγματικές ευθύνες για αυτό το μπάχαλο που υπήρξε και ξαναλέω η Κυβέρνηση έκανε αυτό που έπρεπε να κάνει. Φυσικά εξάντλησε την αυστηρότητά της επάνω μου, ώστε να μην μπορεί κανείς να της πει εσύ χαρίζεσαι στον Μανούση. Γι’ αυτό έχω τις αμφιβολίες μου και τις αντιρρήσεις μου αλλά ας μην το εξετάσουμε αυτό. Θα αποδειχθεί μόλις δουν τώρα που θα κάνουμε την ένσταση και ο υπουργός και οι υπόλοιποι, ότι εγώ δεν είχα υποχρέωση αντικατάστασης του πλοίου.
Ο ιδιοκτήτης της SAOS Ferries συνέχισε τις σοβαρές καταγγελίες και αυτή την φορά ανέγφερε πως κάποιοι δεν ήθελαν να “δέσει” το AZORES και να δοθεί λύση από την Κυβέρνηση. “Δεν νιώθω να έκανα κάτι και δεν νιώθω τύψεις. Δεν έκανα κάτι στραβό και ο πρώτος που δέχεται τη ζημιά ή τη μεγάλη ζημιά στο πετσί του, είμαι εγώ. Δεν είναι τα έξοδα της ζημιάς μόνο, είναι η απώλεια εσόδων από εκείνη την κρίσιμη περίοδο. Τι πιστεύετε; Νοέμβριο, Δεκέμβριο, Ιανουάριο, Φεβρουάριο έχουμε ζημιά. Η Κυβέρνηση έκανε αυτό που έχω τι έπρεπε να κάνει στα πρώτα στάδια.
Έπρεπε να βρει ένα πλοίο αντικατάστασης και βρήκε το Αζόρες. Σκεφθείτε αν εκείνο το βράδυ της Κυριακής 11 Αυγούστου είχε μπει στο λιμάνι της Καμαριώτισσας ή ην επόμενη μέρα το πρωί και αποβίβαζε τον κόσμο και εκτελούσε κανονικά δρομολόγια. Θα είχε… ανοίξει μύτη;
Υποθέτω πως όχι. Μέχρι σήμερα θα ήταν το πλοίο εδώ, θα εξυπηρετούσε τον κόσμο κανονικότατα και δεν θα υπήρχε αυτή η γκρίνια, οι διαμαρτυρίες. Το κρίσιμο ερώτημα λοιπόν είναι αν χωρούσε και μπορούσε να εκτελέσει το δρομολόγιο.
“Έχουν διαπραχθεί εγκλήματα, ποινικά αδικήματα και την ευθύνη για αυτό το θέμα φέρει ο κύριος Δούκας”
Το λέω λοιπόν και με το χέρι στην καρδιά. Ναι κάποιοι δεν θέλανε να μπει στο λιμάνι. Κάποιοι συγκεκριμένοι θέλανε να αποτύχει η προσπάθεια της Κυβέρνησης, γιατί θα φαινόταν ξεκάθαρα η διαφορά της αντιμετώπισης ενός θέματος από μία Κυβέρνηση τώρα και μία δεύτερη σε ανάλογη περίπτωση. Μέτρησαν λοιπόν αρκετά πράγματα σε αυτό. Κοινός παρονομαστής, σε τι κατάσταση βρίσκεται το λιμάνι σήμερα. Είναι σε κατάσταση σωστής λειτουργίας; Η απάντηση είναι Όχι. Το λιμάνι είναι μπαζωμένο. Έχουν διαπραχθεί εγκλήματα, ποινικά αδικήματα και την ευθύνη για αυτό το θέμα φέρει ακέραια ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης και ο κύριος Δούκας. Το λέω επώνυμα και συγκεκριμένα και προκαλώ τον Εισαγγελέα να με καλέσει. Εγώ έχω κάνει μήνυση αυτή τη φορά. Έκανα μηνυτήρια αναφορά πριν τέσσερα χρόνια και ο κύριος Δούκας από τότε δεν έκανε τίποτα. Δεν έβγαλε ούτε ένα κυβικό από μέσα από το λιμάνι.
Μην μπερδεύουμε λοιπόν το μήκος του πλοίου, με το βάθος ενός λιμανιού και τα βυθίσματα ενός πλοίου. Άλλο αυτό που λέγεται κύκλος περιστροφής και άλλο τα βυθίσματα. Ο κύκλος περιστροφής μας είπε ο κύριος Δούκας έχει περιοριστεί εξαιτίας της αυθαίρετης κατασκευής του λιμενοβραχίονα. Αν υπήρχαν παράνομα πράγματα, ο κύριος Δούκας, ο αριστερός κύριος Δούκας γιατί αυτές τις παρανομίες δεν τις εκμηδένισε; Στο τέλος θα λάμψει η αλήθεια. Αυτά που μπήκαν στο αρχείο μετά την μηνυτήρια αναφορά μας, γιατί είχαμε ζημιές εξαιτίας αυτού του λόγου αλλά ο κύριος Δούκας σφυρίζει αδιάφορα και ότι προέρχεται από τη ναυτιλιακή εταιρεία, ότι έλεγε ο Μανούσης, το θεωρούσε δεδομένα ότι είναι ψεύτικο, δεν θα περάσουν στο ντούκου. Η μηνυτήρια αναφορά στην οποία λέγαμε ότι εδώ μπαζώθηκε το λιμάνι, μπαίνει το πλοίο και βρίσκει από κάτω, οι προπέλες σηκώνουν λάσπη, αυτή πηγαίνει και μπουκώνει τα φίλτρα, σβήνει η μηχανή και μπορεί να έχουμε προσάραξη. Η απότομη προσάραξη μπορεί να προκαλέσει ατύχημα. Τα λέγαμε και το πλοίο μας έδενε με ευθύνη του καπετάνιου.
Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Αν συμβεί ένα ατύχημα, οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν θα αποζημιώνουν, γιατί λέει στον καπετάνιο είναι ακατάλληλο το λιμάνι και πας με δική σου προσωπική ευθύνη. Λοιπόν όταν τους καλέσει ο εισαγγελέας για αυτό το θέμα το οποίο θίξαμε πριν 4 χρόνια, τώρα να δούμε τι θα πουν τη δεύτερη φορά. Έπρεπε όταν παραχωρήθηκαν τα λιμάνια στο ΤΑΙΠΕΔ να γίνουν τα απαραίτητα έργα και έρχεται να το επιβεβαιώσει αυτό ο Διοικητής Λιμένων Ελλάδος, ο οποίος ζητάει από το ΤΑΙΠΕΔ να διενεργήσει όπως διάβασα σε ένα site, διαχειριστικό έλεγχο. Τι λέει εκεί πέρα; Ότι έχει υποχρέωση να καθαρίζει ο Οργανισμός Λιμένα κάθε χρόνο. Εδώ έχει γίνει πισίνα το λιμάνι των Θέρμων, τι μου λέτε τώρα. Δεν βρίσκουν κανέναν να τον πιάσουν από το αυτί;
“Που δόθηκαν οι 200.000 ευρώ που λέει ότι έδωσε στα λιμάναι της Σαμοθράκης ο κύριος Δούκας”;
Εντάξει εάν έχει ευθύνες η πλοιοκτήτρια εταιρεία να την βάλουμε στα κάτεργα. Τι έπρεπε να κάνουν οι άλλοι, ώστε να μην φτάσει στο σημείο να ταλαιπωρείται ένα νησί, τα ξενοδοχεία να μένουν άδεια. Υπάρχουν ανταποδοτικά τέλη ξέρετε και εκεί άλλα ψέματα και του κυρίου Δούκα που είπε για 50.000 ευρώ το χρόνο. Είναι 120.000 ευρώ τον χρόνο. Βάλτε 12-13 χρόνια, είναι ένα εκατομμύριο. Λέει ψέματα λοιπόν ο Πρόεδρος του ΟΛΑ. Τον προκαλώ να απαντήσει γιατί εμείς μονάχα του δίνουμε, δηλαδή η Σαμοθράκη και κάτοικοι της Σαμοθράκης με τα πλοία της γραμμής με το 5% που δίνουμε, σε ετήσια βάση από 115 έως 125.000 ευρώ το έτος. Που είναι 50 χιλιάδες που λέει. Δεύτερον, λέει ξοδεύει για τα την Σαμοθράκη πάνω από 200.000 το χρόνο ακριβώς. Μάλιστα είπε τα στοιχεία είναι στη διάθεση όποιου θέλει. Πήγε λοιπόν ο δικηγόρος μας και ζήτησε τα στοιχεία αυτά και δεν τα δίνει κανένας.
Γιατί δεν μας δίνει τα στοιχεία για να δούνε και η Σαμοθρακίτες και εμείς που ζούμε στο νησί, πως επενδύθηκαν τα χρήματα αυτά; Δεν μας έδωσαν κανένα στοιχείο που είναι αυτά τα 200 χιλιάρικα το χρόνο που λέει πως διαθέτει. Εισέπραξαν περίπου ενάμισι εκατομμύριο και ρωτάει, όχι εγώ ο Διοικητής Λιμένων Ελλάδος, πού πήγαν αυτά τα χρήματα. Γιατί κατά προτεραιότητα αυτά τα χρήματα είναι ανταποδοτικά. Τι σημαίνει ανταποδοτικά; Απαγορεύεται να αλλάξουν κωδικό και να δοθούν αλλού. Γιατί εμείς που ζούμε στην Σαμοθράκη, δεν έχουμε δει κάτι να γίνεται. Αν άλλαξαν πέντε λάμπες δεν σημαίνει ότι ξοδεύτηκαν ένα εκατομμύριο ευρώ. Δεν γίνεται τα πλοία να προσεγγίζουν με ευθύνη του πλοιάρχου και να πάει ο πλοίαρχος και η εταιρεία αν τύχει κάτι στραβό και να συλληφθεί γιατί τόλμησε να μπει με δική του ευθύνη. Εκεί λοιπόν είναι η πρώτη και μεγάλη ευθύνη και να δούμε τι θα κάνει ο Εισαγγελέας. Γιατί υπάρχει εγκληματική αμέλεια.
Εγώ μόνο πήγα 100 φορές στο λιμάνι στον κύριο Δούκα και τον παρακαλούσα. Εγώ πήγα στον κύριο Σαντορινιό και του είπα παρουσία και άλλου προσώπου και των επαγγελματιών Σαμοθράκης, όταν είχαμε πάει σε μία συνάντηση με τον κύριο Σαντορινιό και του εξήγησα την κατάσταση των λιμανιών, με δικαίωσε τουλάχιστον παρουσία όλων των υπηρεσιακών παραγόντων. Μου είπε πως θα επέμβει στον κύριο Δούκα να δοθεί λύση και για το λιμάνι των Θέρμων, αλλά και για το λιμάνι της Σαμοθράκης και δεν έκαναν τίποτα. Αν λοιπόν είχε συντηρηθεί το λιμάνι ακόμα και αν υποθέσουμε πως υπήρχαν μερικές φοβίες εκ μέρους του καπετάνιου που φοβόταν να μπει μέσα, δεν θα υπήρχε σήμερα το πρόβλημα και δεν θα είχα υποστεί εγώ αυτήν τη σοβαρή ζημιά. Να με κηρύξουν εμένα έκπτωτο και να γίνει όλος αυτός ο ντόρος που είχε ακουστεί στα πέρατα της γης, ότι δεν υπάρχει συγκοινωνία σε ένα νησί το 2019. Γιατί είναι όντως πολύ σοβαρό και βγαίνουνε οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και μιλάνε για παραχώρηση και για ξεπούλημα του λιμανιού. Είναι υποκρισία, αφού όλοι ξέρουμε πολύ καλά γιατί εργάζεται ο κύριος Δούκας τα τελευταία χρόνια. .Όλοι ξέρουν πολύ καλά πως πρόκειται να το πάρουν οι Αμερικανοί και αν θέλετε την προσωπική μου άποψη πολύ καλά θα κάνουν να το πάρουνε. Γιατί στο σημείο που είναι η Αλεξανδρούπολη και γεμικά ο Έβρος, λόγοι εθνικοί. επιβάλλουν αυτό το πράγμα. Όχι όμως να βγαίνουν και να λένε πάνε να ξεπουλήσουν σήμερα αυτό που ετοίμαζαν τόσα χρόνια ο κύριος Δούκας και η Κυβέρνηση τους.
“Γιατί δεν άφησαν το AZORES να μπει ημέρα στην Καμαριώτισσα και το καθυστέρησαν στην Αλεξανδρούπολη”;
Όταν έπαθε την ζημιά το ΣΑΟΣ και πριν έρθει το Azores εδώ, επικοινώνησα με τον πλοιοκτήτη, ψάχνοντας να βρω κάποια λύση. Τελικά παρενέβη το υπουργείο Ναυτιλίας για να φέρει εδώ πέρα το πλοίο αυτό. Το μέγεθος του πλοίου αυτού είναι μικρότερο κατά τέσσερα μέτρα από το ΛΗΜΝΟΣ που είχα εγώ κάποτε και πραγματοποιούσε τα δρομολόγια στην Σαμοθράκη. Με ρώτησε αν θα μπορούσα να τον συμβουλέψω για το λιμάνι της Καμαριώτισσας και μάλιστα με παρακάλεσε να μιλήσω με τον γενικό του διευθυντή, ο οποίος γνώριζε σε αυτά τα θέματα περισσότερα. Τηλεφωνηθήκαμε και μάλιστα τη στιγμή που ερχόταν το πλοίο από την Αθήνα και ήταν μεταξύ Λήμνου και Σαμοθράκης, πρωϊνές ώρες. Το πρώτο λοιπόν που τον συμβούλεψα, ήταν πρόσεξε επειδή το λιμάνι της Σαμοθράκης είναι μπαζωμένο, χρειάζονται δυο-τρία πράγματα να προσεχθούν. Μπορεί να είναι μπαζωμένο, αλλά υπάρχει δίαυλος μέσα στο λιμάνι. Μπορείς να το δεις τώρα που έρχεσαι από την Αθήνα, να μπεις μέσα στο λιμάνι δοκιμαστικά ώστε ο καπετάνιος τώρα που είναι μέρα και επειδή το βράδυ θα ξεκινήσουν και άνεμοι ισχυροί να δει το λιμάνι. Πρέπει να κάνει αυτό το πράγμα και δεύτερον, θα πάρει ως σύμβουλο έναν δεύτερο πλοίαρχο ο οποίος έχει εμπειρία από το λιμάνι της Σαμοθράκης, ώστε να συμβουλεύει τον δικό του καπετάνιο.
Προσφέρθηκα μάλιστα αν θέλει να του δώσω έναν από τους δικούς μου έμπειρους στο ταξίδι αυτό καπετάνιους από το ΣΑΟΣΗ , το ΣΑΟΝΗΣΟΣ ή ακόμα και του Ζέφυρος που είναι πιο νέος αλλά έμπειρος στο λιμάνι της Καμαριώτισσας. Φυσικά θα ήταν εκεί μόνο για να τον συμβουλεύσουν και δεν θα λειτουργούσαν αυτοί το πλοίο. Είπα επίσης, πως έστω και αν δεν πάρετε επιβάτες από τη Σαμοθράκη, μπείτε μέσα για να αποκτήσει εμπειρία ο καπετάνιος. Να μην επιχειρήσετε δρομολόγιο τη νύχτα και επίσης υπάρχουν εδώ τα ρυμουλκά στην Αλεξανδρούπολη, δεν είναι κόστος σοβαρό δυο-τρεις χιλιάδες είναι, ώστε να πάει μέχρι την Σαμοθράκη και στην πρώτη προσέγγιση του πλοίου να την κάνει με τη βοήθεια ρυμουλκού. Α, μου είπε πολύ καλά και μάλιστα επειδή πλησίαζε το πλοίο στη Σαμοθράκη να βάλω τον καπετάνιο να μπει.
Το αποτέλεσμα για αυτά τα τέσσερα που είπαμε; Δεν αφήνουν τον καπετάνιο, κάποιος από το Λιμεναρχείο της Αλεξανδρούπολη, δεν τον άφησε να μπει μέσα στο λιμάνι της Σαμοθράκης, γιατί δεν διαθέτει πιστοποιητικό μυοκτονίας το πλοίο. Είναι για γέλια και έτσι δεν τον άφησαν να μπει και φυσικά σηκώθηκε και έφυγε. Πάμε παρακάτω. Έρχεται στην Αλεξανδρούπολη και ενώ έπρεπε να κάνουν γρήγορα τις όποιες διαδικασίες ώστε να ξεκινήσει μέρα για τη Σαμοθράκη, ταλαιπωρούνται με τις γραφειοκρατικές διαδικασίες, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει το καράβι νύχτα, να έχουνε βγει άνεμοι και ενώ θα μπορούσε να έχει φύγει νωρίτερα. Επίσης, για λόγους ασφαλείας και επειδή το πλοίο πήγε πρώτη φορά στην Σαμοθράκη και έπνεαν ισχυροί άνεμοι, έπρεπε να ταξιδέψουν το πρωί 3 με 4 ώστε να φτάσουμε ημέρα μετά τις 5 τα ξημερώματα που ήταν μέρα.
“Ποιος πρότεινε και επέβαλλε ως σύμβουλο έναν τον συνταξιούχο καπετάνιο και τι συμβούλεψε αυτός;
“Να με καλέσουν οι Εισαγγελείς να καταθέσω όσα γνωρίζω”