Ασταμάτητη συνεχίζει την “επέλασή” της στην ελληνική ακτοπλοΐα, η δυναμική SEAJETS, που αγοράζει ταχύπλοα ανά τον κόσμο με φρενήρεις ρυθμούς. Την ίδια στιγμή οι απανωτές αγορές της έχουν προκαλέσει αίσθηση στην αγορά, καθώς τα ταχύπλοα σκάφη απασχολούνται μόλις 4 μήνες το χρόνο, ενώ παράλληλα είναι πλοία με υψηλό κόστος διαχείρισης.
Παρόλα αυτά ο “Βασιλιάς των ταχυπλόων”, κόντρα σε κάθε δυσοίωνη πρόβλεψη, συνεχίζει ακάθεκτος το επενδυτικό του πλάνο εφαρμόζοντας μια δική του μοναδική “φόρμουλα” διαχείρισης. Διαθέτοντας πολυετή παρουσία στο χώρο της ναυτιλίας, από το 1989, η SEAJETS προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στο επιβατικό κοινό. Δραστηριοποιείται στην ελληνική ακτοπλοΐα αποκλειστικά με ταχύπλοα σκάφη και σήμερα διαθέτει ένα στόλο με 11 πλοία -συνολικής χωρητικότητας 8.500 επιβατών και 1.450 Ι.Χ.- και εξυπηρετεί με 140 συνδέσεις, 17 λιμάνια. Με τα 4 ταχύπλοα που αγόρασε φέτος ο στόλος της αναμένεται να “σκαρφαλώσει” στα 15 πλοία!
Επισημαίνεται, ότι τον Φεβρουάριο του 2016, η SEAJETS “έβαλε πόδι” και στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια με το συμβατικό ποστάλι AQUA SPIRIT (2.679gt/2000), πλοίο που φέτος τον Απρίλιο πουλήθηκε στην καναδική BC FERRIES και που αντικαταστάθηκε άμεσα από το μεγαλύτερο AQUA JEWEL (3.934gt/2002) -της ALPHA FERRIES– στις 19 Αυγούστου 2017.
Επιπλέον, από το Δεκέμβριο του 2016 της ανήκει και το συμβατικό πλοίο KIARA (12.891gt/1975) πρώην ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ Λ. της ΑΝΕΚ LINES, το οποίο δεξαμενίστηκε φέτος τον Ιούλιο με σκοπό να αναλάβει δράση στο Αιγαίο ή την Αδριατική. Πλάνο που μέχρι σήμερα, όμως, δεν έχει υλοποιηθεί.
Επίσης, τον Μάιο του 2017 η SEAJETS προχώρησε στη ναύλωση των ταχυπλόων πλοίων της MEGA JET (3.989gt/1995) και MASTER JET (3.003gt/1991) στην Atlanticoline για δρομολόγια στις Αζόρες, από τις 18 Μαΐου έως τις 24 Σεπτεμβρίου 2017. Την ίδια περίοδο, ένα ακόμη ταχύπλοο της –το NAXOS JET (3.003gt/1992)– ενώ αρχικά είχε προταθεί για δρομολόγηση στη γραμμή Ραφήνα – Κυκλάδες, τελικά ανέλαβε το ρόλο του αμοιβού ως προς τα άλλα ταχύπλοα της εταιρείας.
Η ραγδαία ανάπτυξη της SEAJETS τα τελευταία χρόνια, σε συνδυασμό με τις φετινές αναπάντεχες αγορές της, εύλογα έχουν προκαλέσει έντονη ανησυχία στους ανταγωνιστές της σε Πειραιά και Ραφήνα. Και αυτό, γιατί μέσα από αυτές τις επενδυτικές κινήσεις της αποκαλύπτεται ότι οι βλέψεις της στο Αιγαίο επεκτείνονται παντού.
Ήδη η φετινή σεζόν -στο σύνολο της- υπήρξε ιδιαίτερα ικανοποιητική, ενώ η φετινή παρουσία του TERA JET (11.347gt/1999) και (3.560gt/1996) στη Ραφήνα χαρακτηρίζεται ως άκρως επιτυχημένη. Γεγονός, που πιθανότατα θα “παγιώσει” τη θέση του θηριώδους ταχύπλοου στο λιμάνι της Ραφήνας, το οποίο αναμένεται μάλιστα να ενισχυθεί και από ένα ακόμη ταχύπλοο –πιθανότατα το CHAMPION JET (5.007gt/1997)- που θα ταξιδεύει παράλληλα με το SUPERUNNER (4.724gt/1998) της Golden Star Ferries μέχρι τη Σαντορίνη.
Ωστόσο, ας δούμε ποια είναι τα νέα ταχύπλοα που φιλοδοξούν να ενταχθούν στην ακτοπλοΐα μας από την ερχόμενη σεζόν:
Πρώτο είναι το BETICO, που αγοράστηκε το Νοέμβριο του 2016 από την Compagnie Maritime des Iles που δραστηριοποιείται στη γαλλική Νέα Καληδονία. Το συγκεκριμένο σκάφος μάλιστα έφτασε στον Πειραιά -τον Δεκέμβριο του 2016- φορτωμένο επάνω στο general cargo ΕΙΤ PALMINA. Επρόκειτο να μετονομαστεί σε SIFNOS JET και να δρομολογηθεί σε γραμμή του Αργοσαρωνικού ή της Ραφήνας. Μέχρι σήμερα, όμως, το ταχύπλοο παραμένει δεμένο στην επισκευαστική ζώνη της Ελευσίνας, περιμένοντας στωικά την επισκευή του. Μια επισκευή με πιθανότατα μεγάλο κόστος.
Το SIFNOS JET κατασκευάστηκε στα φημισμένα Austal της μακρινής Αυστραλίας το 1999 και ανήκει στη σειρά Austal 52. Έχει χωρητικότητα 908gt (120 dwt), μήκος 52,4 μέτρα, πλάτος 13 μέτρα και βύθισμα 3,8 μέτρα. Μεταφέρει 366 επιβάτες. Εξοπλίζεται με 4 MTU 12V 4000 M70 συνολικής ισχύος 6.969 kw και μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 34,5 κόμβων.
Ακολουθεί το ALMOTTAHEDAH 1, που αγοράστηκε τον Απρίλιο του 2017 από την αιγυπτιακή United Company for Marine Lines και εκτελούσε δρομολόγια στη γραμμή Hurghada – Duba. Το πλοίο αυτό κατέπλευσε στο Νέο Μώλο Δραπετσώνας στις 10 Σεπτεμβρίου 2017 με το όνομα BLUE POWER και σημαία Κύπρου. Και αυτό αναμένεται να επισκευαστεί –πιθανότατα μηχανικά- και μετά να δρομολογηθεί στην ακτοπλοΐα.
Το ALMOTTAHEDAH 1 κατασκευάστηκε -και αυτό- στα Austal (yard number 46) της Αυστραλίας το 1996 για λογαριασμό της γερμανικής TT-LINE. Αρχικά έλαβε το όνομα DELPHIN και δρομολογήθηκε στη γραμμή Rostock – Trelleborg. Έχει χωρητικότητα 5.541gt (346 dwt), μήκος 82,3 μέτρα, πλάτος 23 μέτρα και βύθισμα 2,5 μέτρα. Μεταφέρει 600 επιβάτες και 175 Ι.Χ.. Εξοπλίζεται με 4 MTU 20V 1163 TB73 συνολικής ισχύος 23.000 kw και μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 37 κόμβων.
Τον Ιούλιο του 2017, ανακοινώθηκε η αγορά έκπληξη -από τα H.A.E.- του ταχύπλοου μεταφορικού HSV-SWIFT 2. Το πλοίο κατέπλευσε στην Ελευσίνα -βαριά λαβωμένο- συνοδεία ρυμουλκών το μεσημέρι της 2ας Ιουλίου 2017 και οδηγήθηκε στην επισκευαστική ζώνη της Ελευσίνας, όπου περιμένει και αυτό με τη σειρά του να επισκευαστεί, με σκοπό να δρομολογηθεί και αυτό σε κάποια γραμμή της ελληνικής ακτοπλοΐας. Πρόκειται για ένα project πρόκληση, που το αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Το HSV-SWIFT 2 κατασκευάστηκε στα φημισμένα Incat (yard number 061) της Αυστραλίας το 2003. Αρχικά ναυλώθηκε στο Αμερικανικό Ναυτικό για την περίοδο 2003-2013. Στη συνέχεια επιστράφηκε στο ναυπηγείο της Incat, όπου επισκευάστηκε και αναβαθμίστηκε. Εν συνεχεία πουλήθηκε στην UAE National Marine Dredging Company που το αξιοποίησε άμεσα στις επιχειρήσεις στην Υεμένη το Καλοκαίρι του 2015. Το Φθινόπωρο του 2016 επλήγη από πύραυλο τύπου C-802 των Houthi στην Ερυθρά θάλασσα ανοικτά της πόλης Mokha, με αποτέλεσμα να υποστεί σοβαρές ζημιές στην υπερκατασκευή του και να παροπλιστεί.
Έχει χωρητικότητα 5.936gt, μήκος 98 μέτρα, πλάτος 27 μέτρα και βύθισμα 3,4 μέτρα. Διαθέτει ωφέλιμο χώρο φόρτωσης 2.670 τ.μ. και μεταφέρει 350 άτομα. Εξοπλίζεται με 4 Caterpillar 3618 συνολικής ισχύος 28.800 kw και μπορεί να αναπτύξει υπηρεσιακή ταχύτητα 30 κόμβων και μέγιστη 40 κόμβων.
Ο χορός των φετινών αγορών της SEAJETS κλείνει με την αγορά του ταχύπλοου CEZAYIRLI HASAN PASA 1 από την Τουρκία. Πρόκειται για ταχύπλοο σκάφος που εκτελούσε δρομολόγια στο Βόσπορο για λογαριασμό της Istanbul Fast Ferries. Το σκάφος αυτό μετονομάστηκε σε ANDROS JET και κατέπλευσε ρυμουλκούμενο από το Ρ/Κ ΚΕΡΒΕΡΟΣ στο Νέο Μώλο Δραπετσώνας το απόγευμα της 10ης Σεπτεμβρίου 2017. Αρχικά ακούστηκε ότι το συγκεκριμένο πλοίο θα δρομολογηθεί στην Άνδρο, κάτι όμως, που δεν φαίνεται πολύ πιθανό καθώς ο στόχος της εταιρείας είναι να δρομολογήσει στη γραμμή πλοίο μεγαλύτερης χωρητικότητας (800 επιβατών και 150 Ι.Χ.), καθώς η φετινή κίνηση ήταν αυξημένη.
Το ANDROS JET ναυπηγήθηκε το 1997 στα Austal (yard number 55) της Αυστραλίας. Έχει χωρητικότητα 2.695gt (184 dwt), μήκος 59,90 μέτρα, πλάτος 17,50 μέτρα και βύθισμα 3,17 μέτρα. Μεταφέρει 450 επιβάτες και 96 Ι.Χ.. Εξοπλίζεται με 2 MTU 20V 1163 TB73 συνολικής ισχύος 13.000kw και μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 34 κόμβων.
Σε κάθε περίπτωση, οι φετινές αγορές και τα πλάνα της SEAJETS -έαν και εφόσον υλοποιηθούν- αναμένεται να αλλάξουν σημαντικά τις ισορροπίες στον ακτοπλοϊκό χάρτη του Αιγαίου την επόμενη θερινή σεζόν (2018). Την ίδια στιγμή, η εικόνα της ακτοπλοϊας μας αναμένεται να αλλάξει σημαντικά μετά την πρόσφατη απόκτηση του ελέγχου της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου της Hellenic Seaways (HSW) από το Attica Group (Blue Star και Super Fast Ferries). Δεν μένει, λοιπόν, παρά να δούμε τι θα γίνει…..
φωτο: Σπύρος Ρούσσος, Phillipe Brebant, Yannick Le Bris, Pieter Inpijn, Austal, Wikipedia.