Ραφήνα
ΑΚΤΟΠΛΟΙΑ

“ Ραφήνα ώρα μηδέν ”

Στα τέλη του Μαΐου, όταν ξεκινούσε και επίσημα η θερινή σεζόν, σε σχετικό άρθρο μας είχαμε επισημάνει τους κινδύνους που ελλοχεύουν για τη γραμμή της Ανδροτηνομυκονίας, από την “άγρια” κόντρα που υπέβοσκε μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών της Ραφήνας.

Ήταν τότε που λάμβανε χώρα η τελευταία συνεδρίαση του Σ.Α.Σ., που υποτίθεται ότι θα έκλειναν όλες τις τελευταίες εκκρεμότητες “ειρηνικά” –προτού ξεκινήσει η σεζόν- στα θερινά δρομολόγια μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου.

Τότε, λοιπόν, είχαμε επισημάνει ότι η “ναυμαχία” που θα διεξαγόταν φέτος στη Ραφήνα –για τα θερινά δρομολόγια- θα ήταν μέχρι τελικής πτώσης! Και αυτό γιατί οι εταιρείες έδειχναν διατεθειμένες να φτάσουν στα άκρα προκειμένου να επικρατήσει ο “ισχυρότερος”. Γεγονός, που φάνηκε γρήγορα άλλωστε τόσο από τον “πόλεμο των τιμών” που έλαβε χώρα μεταξύ των SUPERRUNNER (4.724gt/1998) της Golden Star Ferries και του θηριώδους TERA JET (11.347gt/1999) της Sea Jets, καθώς και από τα λεγόμενα του κ. Μάριου Ηλιόπουλου της SeaJets, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο τοπικό μέσο ΕΝ ΑΝΔΡΩ στις 7 Ιουλίου 2017 όπου δήλωνε –μεταξύ άλλων- για τον ανταγωνισμό ότι:

«ο Παναγιωτάκης είναι ένας προσεκτικός, μεθοδικός και συντηρητικός επιχειρηματίας. Υπάρχουν άλλοι που αλλάζουν διαρκώς θέσεις και απόψεις. Στο τέλος ζητάνε δρομολόγια πάνω στα δικά μας. Μόνο για να πάρουν την πίτα. Δεν δημιουργούν πίτα. Αντιγράφουν και σπρώχνουν τους άλλους. Προτείναμε στα πλαίσια μιας κοινής δράσης να μπει στα ταχύπλοα και η Σύρος από Ραφήνα. Να υπάρξει μεγαλύτερη κινητικότητα προς όλους και προς την Άνδρο. Η γραμμή δεν άνοιξε ούτε προς Σύρο, ούτε προς Άνδρο. Αυτό κάτι λέει…»

Επιπλέον, είχαμε επισημάνει, ότι οι παραδοσιακές εταιρείες της γραμμής θα καλούνταν να αντέξουν σε αφόρητες πιέσεις που θα τους ασκούσε το TERA JET – ως το μεγαλύτερο πλοίο της Ραφήναςαφού θα άλλαζε σημαντικά τις ισορροπίες της γραμμής.

Επίσης, είχαμε επισημάνει και τη συνεχιζόμενη σύγκρουση –χωρίς περιθώρια συνεννόησης- μεταξύ των δυο βασικών ανταγωνιστών της γραμμής, Fast Ferries και Golden Star Ferries. Μια αντιπαλότητα που έγινε ακόμη πιο έντονη μετά την απόκτηση –το 2016- του SUPERRUNNER από την Golden Star Ferries, σκοπός του οποίου δεν ήταν άλλος από το να κάνει “δύσκολη” τη ζωή των “κόκκινων” πλοίων σε μια γραμμή που προϋπήρχαν από το 2007. Βέβαια, όταν οι “μπλε” αγόρασαν ταχύπλοο, δεν περίμεναν τον ερχομό του TERA JET!

Και καταλήγαμε, υπογραμμίζοντας ότι: «Μπορεί η καλοκαιρινή σεζόν να αποδεικνύεται “χρυσορυχείο” –ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες- για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη Ραφήνα, όμως, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι η γραμμή της ανδροτηνομυκονίας αφορά νησιά που εξυπηρετούνται σταθερά από συμβατικά πλοία όλο το χρόνο. Συνεπώς, πέρα από τα πρόσκαιρα κέρδη του καλοκαιριού, το βασικό ερώτημα που τελικά τίθεται προς όλους είναι: Μπορούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες της Ραφήνας να αντέξουν έναν τέτοιο ανταγωνισμό και να βγουν αλώβητες ; Ο χρόνος θα δείξει……».

Τελικά, το πλήρωμα του χρόνου έφτασε συντομότερα από ότι περιμέναμε. Η γραμμή της Ραφήνας βρίσκεται ένα βήμα πριν την κατάρρευση, με τον Ιούλιο να είναι ο μήνας των “σκληρών αντιπαραθέσεων”, της “επίθεσης” εξωπραγματικών προσφορών προς τους ταξιδιώτες και του τελικού “ξεκαθαρίσματος των λογαριασμών”, ανάμεσα στις εταιρείες της γραμμής.

Η αρχή έγινε -στις 20 Ιουλίου- στην παρουσίαση της ετήσιας έκθεσης της XRTC για την ελληνική ακτοπλοΐα, όπου έλαβε χώρα οξεία αντιπαράθεση μεταξύ των ακτοπλόων της γραμμής για την επιβατική κίνηση της Ραφήνας. Στο μεταξύ είχε προηγηθεί αίτημα της Seajets προς το Σ.Α.Σ. για τη δρομολόγηση του ταχύπλοου NAXOS JET (3.003gt/1992) στη γραμμή Ραφήνα–Κυκλάδες. Γεγονός, που πιθανότατα πυροδότησε ταχύτερα τις ήδη προδιαγεγραμμένες εξελίξεις, που ήταν καταιγιστικές.

Στις 25 Ιουλίου 2017 η Golden Star Ferries –επικαλούμενη τον σκληρό ανταγωνισμό και μεγάλες ζημίες- ανακοίνωσε ότι περικόπτει τα πρωινά δρομολόγια (07.05) του πλοίου της SUPERFERRY (9.508gt/1995) τις ημέρες Τρίτη-Τετάρτη-Πέμπτη, διατηρώντας μόνο το απογευματινό δρομολόγιο των 17:10. Επιπλέον, ανακοίνωσε μονομερώς τη μείωση των εισιτηρίων των δύο συμβατικών πλοίων της για Τήνο και Μύκονο στα 20 ευρώ!

Παρασυρμένη στη δίνη των εξελίξεων που προκάλεσε η “άγρια” κόντρα μεταξύ των Golden Star Ferries και Seajets φέρεται να είναι η Fast Ferries, η οποία όμως -παρά τις φήμες που ακούστηκαν- δεν μπήκε στην “κούρσα των μειώσεων” των άλλων δυο ανταγωνιστών της γραμμής, τηρώντας έτσι μια ώριμη στάση και αναμένοντας τις εξελίξεις.

Στις 26 Ιουλίου 2017 οι δυο παραδοσιακές εταιρείες της γραμμής (Golden Star Ferries και Fast Ferries) είχαν ανακοινώσει, ότι θα στηρίξουν τη γραμμή όλο το χρόνο. Εξέλιξη, που όπως ήταν φυσικό ανακούφισε τους νησιώτες και τους επαγγελματίες της γραμμής. Το ερώτημα που τίθεται όμως είναι, αν με αυτή την τιμολόγηση που ισχύει σήμερα, στην κορύφωση της κίνησης, υπάρχει πλέον στα αλήθεια αυτή η δυνατότητα.

Ωστόσο, στο Σ.Α.Σ. που ακολούθησε ήρθε ακόμη μια έκπληξη από πλευράς της Seajets ρίχνοντας κι άλλο νερό στο μύλο της αντιπαράθεσης μεταξύ των Golden Star Ferries και Seajets. Συγκεκριμένα τέθηκε θέμα για τη δρομολόγηση του NAXOS JET 1η Αυγούστου – 24 Σεπτεμβρίου- στο “απίθανο” δρομολόγιο: Μύκονος – Ίος – Σαντορίνη – Σίκινος – Μύκονος – Τήνος – Ραφήνα. Παράλληλα έπεσε στο τραπέζι και η παράταση της παρουσίας του TERA JET στη γραμμή Ραφήνα – Τήνο – Μύκονο – Πάρο – Νάξο έως τις 30 Σεπτεμβρίου με την προσθήκη της Άνδρου στο δρομολόγιο από 11 Σεπτεμβρίου έως το τέλος του μήνα. Η εξέλιξη αυτή έκανε το ποτήρι να ξεχειλίσει.

Ακολούθησε επιστολή-παρέμβαση του Δημάρχου Άνδρου προς το Σ.Α.Σ. για τα δρομολόγια στο νησί, περιπλέκοντας ακόμη περισσότερο την κατάσταση σε μια γραμμή, όπου όπως όλα δείχνουν βρίσκεται ένα βήμα πριν από την κατάρρευση!

Στο συγκεκριμένο Σ.Α.Σ. οι πλοιοκτήτες –για μια φορά ακόμη- διασταύρωσαν έντονα τα ξίφη τους ορίζοντας –ο καθένας για λογαριασμό του- τον υγιή ανταγωνισμό και σύμφωνα πάντα με τα συμφέροντα της εταιρείας τους. Όμως, τι γίνεται με τους νησιώτες και τους επαγγελματίες της γραμμής; Ποιος τους σκέπτεται;

Στις 2 Αυγούστου ακολούθησε άλλη μια αιφνιδιαστική ανακοίνωση της Golden Star Ferries, σύμφωνα με την οποία προχώρησε μονομερώς στη μείωση των εισιτηρίων (επιβατών και Ι.Χ.) των συμβατικών πλοίων της ακόμη περισσότερο στη γραμμή Άνδρος-Τήνος-Μύκονος. Σύμφωνα με αυτή, το εισιτήριο για Άνδρο μειώνεται στα 17 ευρώ, ενώ για Τήνο και Μύκονο στα 22 ευρώ. Επιπλέον, το εισιτήριο του Ι.Χ. θα έχει ενιαία τιμή -30 ευρώ- για όλους τους προορισμούς!

Η εξέλιξη αυτή, αναπόφευκτα οδηγεί την κόντρα –Golden Star Ferries και Seajets- στα άκρα και ουσιαστικά “κατεδαφίζει” τις όποιες προοπτικές συμφιλίωσης με τη Fast Ferries, η οποία με τη σειρά της βλέπει ότι παρασύρεται σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι επιβίωσης δίχως μέλλον!

Στις 3 Αυγούστου 2017, πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ευρεία σύσκεψη με σκοπό την διευθέτηση των δρομολογίων, υπό την προεδρία του Υπουργού Παναγιώτη Κουρουμπλή. Όμως, κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Επισημαίνεται μάλιστα, ότι ποτέ ξανά στο παρελθόν δεν έχει συγκληθεί σύσκεψη προκειμένου να συζητηθούν τροποποιήσεις ήδη εγκεκριμένων δρομολογίων από το Σ.Α.Σ.! Επομένως, ποιο ήταν το νόημα αυτής της συνάντησης;

Γιατί ο τρόπος που δένουν τα πλοία στο λιμάνι της Ραφήνας, καθώς και η τήρηση της μεταξύ τους απόστασης δεν αρκούν από μόνα τους για να λύσουν το πρόβλημα!

Μάλιστα, συμφωνήθηκε η πραγματοποίηση και νέας συνάντησης της οποίας όμως κανείς δεν γνωρίζει ακόμη το θέμα. Και το ερώτημα επανέρχεται, για ποιο λόγο να γίνει μια τέτοια συνάντηση εφόσον δεν ξεκαθαρίζεται το τοπίο;

Η πολιτεία, ήδη, από την αρχή της χρονιάς έδειξε ότι αδυνατεί να ρυθμίσει τα δρομολόγια, καθώς από τον περασμένο Φεβρουάριο έδωσε “γη και ύδωρ” σε κάποιες εταιρείας, αφήνοντας τες μόνες τους να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά.

Και φτάνουμε στο σήμερα, αντιμέτωποι με τις τεράστιες επιπτώσεις αυτής της άνευ προηγουμένου αδιαφορίας της πολιτείας να είναι μπροστά μας και μάλιστα εν μέσω θερινής σεζόν.

Την ίδια στιγμή, μεγάλοι χαμένοι από αυτό το πρωτοφανές αλαλούμ δρομολογίων και τιμών -που επικρατεί φέτος στη Ραφήνα- είναι αναμφίβολα:

  • Οι συνεπείς και προγραμματισμένοι ταξιδιώτες, καθώς σήμερα οι εταιρίες “τιμωρούν” τη συνέπεια και την εμπιστοσύνη τους, προσφέροντας αναπάντεχα φθηνότερα εισιτήρια στους επιβάτες της τελευταίας στιγμής.
  • Οι νησιώτες και οι επαγγελματίες που η επιβίωσή τους στηρίζεται στα συμβατικά πλοία της γραμμής όλο το χρόνο.
  • Τα νησιά της γραμμής, των οποίων η ανάπτυξη εξαρτάται κατεξοχήν από τα συμβατικά πλοία της γραμμής.
  • Το ίδιο το λιμάνι καθώς -για μια χρονιά ακόμη – δοκιμάζει τις αντοχές του σε συνθήκες που ξεπερνούν τις δυνατότητές του, αφού ούτε τις απαραίτητες υποδομές διαθέτει, ούτε οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις επαρκούν, προκειμένου να αντέξει ταυτόχρονα τόση κίνηση και τόσες καθημερινές αφιξοαναχωρήσεις ταχυπλόων και συμβατικών πλοίων.

Όμως, το “σήριαλ” αυτό δεν φαίνεται ότι θα τελειώσει εδώ, σίγουρα θα έχει και συνέχεια. Μια συνέχεια που τροφοδοτούν τα λεγόμενα του κ. Ηλιόπουλου στη συνέντευξη που έδωσε στο ΕΝ ΑΝΔΡΩ (7.7.2017), όπου μεταξύ άλλων ανέφερε ότι: «η Sea Jets” μπήκε ήδη στα συμβατικά πλοία. Αν υπάρξει κενό προς Άνδρο θα το καλύψει με τοπικά δρομολόγια για το νησί με το Aqua Jewel και με εισιτήριο 12 ευρώ!!!. Ήδη υπάρχει και το ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ που θα δρομολογηθεί του χρόνου στη Ραφήνα και το ΚΙΑΡΑ (Ιεράπετρα) που μπαίνει μαζί με άλλα συμβατικά στις Κυκλάδες».

Αναφορά που μας κάνει να σκεφτούμε:

  • Το λόγο για τον οποίο φέτος η Blue Star Ferries επέλεξε να μην κατέβει στη Ραφήνα. Προφανώς γιατί γνώριζε την κάθοδο του TERA JET στη γραμμή.
  • Ότι προετοιμάζεται κάποιου είδους μελλοντική συνεργασία μεταξύ των Hellenic Seaways και Seajets.
  • Ότι του χρόνου στη Ραφήνα –όπως εμμέσως ειπώθηκε- αναμένεται να κατέβει το ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ (14.717gt/2005), το οποίο αν τελικά δρομολογηθεί στη γραμμή της Ανδροτηνομυκονίας -με κάποια προέκταση-, τότε οι δυο παραδοσιακές εταιρείες της γραμμής θα βρεθούν σε εξαιρετικά δύσκολη θέση το καλοκαίρι, καθώς το συγκεκριμένο πλοίο σίγουρα δεν θα παραμείνει το χειμώνα.

Και το ερώτημα που τίθεται μετά από όλα αυτά είναι, τελικά τι θα απογίνει η γραμμή το χειμώνα; Γιατί μόνο με το AQUA JEWEL (3.934gt/2002) η γραμμή δεν βγαίνει!

Τελικά, μήπως ήρθε το τέλος εποχής και για την παραδοσιακή και σταθερή γραμμή της Ανδροτηνομυκονίας;

Γιατί με αυτά τα δεδομένα που διαμορφώνονται σήμερα, οι εταιρείες δεν μπορούν πλέον να υπολογίζουν σε συγκεκριμένα κέρδη, παρά την αυξημένη τουριστική κίνηση. Αυτά φέτος πήγαν περίπατο, μαζί με την αξιοπιστία κάποιων!

sroussos@nautilia.gr

φωτο: Σπύρος Ρούσσος