Πριν καν οριστικοποιηθεί η short list των υποψηφίων αγοραστών του 40,4% της Πειραιώς στην Hellenic Seaways, ο ανταγωνισμός έχει ήδη λάβει θέση για την επομένη μέρα της ακτοπλοϊκής αγοράς, όχι μόνον στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς. Και αυτά τα σχέδια, που εξετάζουν τόσο η Attica όσο και οι Μινωικές Γραμμές, περιλαμβάνουν και νέες ναυπηγήσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες η Attica Group, μητρική εταιρεία των Superfast Ferries και Βlue Star Ferries, βρίσκεται σε διαδικασία διερεύνησης της αγοράς αναφορικά με το ενδεχόμενο να προχωρήσει στη ναυπήγηση νέων επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων. Μάλιστα, εφόσον τελικά αποφασιστεί να προχωρήσει σε αυτές τις νέες επενδύσεις, εξετάζεται ο εξοπλισμός τους να γίνει με μηχανές διπλού καυσίμου, που θα έχουν δηλαδή τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν και υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
H Attica Group που δραστηριοποιείται στο Αιγαίο και στην Αδριατική και λειτουργεί σε ορισμένες γραμμές κοινοπρακτικά με την ΑΝΕΚ (Κρήτη, Αδριατική), επεξεργάζεται σχέδια ενίσχυσης του κύκλου εργασιών της με νέους συνδυασμούς δρομολογίων και περαιτέρω ανάπτυξη του ομίλου. Ειδικότερα, στα άμεσα σχέδιά της είναι και η ενίσχυση της νεοσυσταθείσας εταιρείας Africa Morocco Links (AML) με σκοπό την επέκταση της δραστηριότητάς της σε νέες γραμμές, μεταξύ Μαρόκου και ηπειρωτικής Ευρώπης.
Πριν από λίγες εβδομάδες η Attica υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με τη ΔΕΠΑ για τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου από τα επιβατηγά της πλοία. Οι δύο εταιρείες μελετούν από κοινού τις παραμέτρους και τις προϋποθέσεις για τη χρησιμοποίηση του LNG σε πλοία, πριν αποφασίσουν τα επόμενα βήματά τους. Η ακτοπλοϊκή, μαζί με τη ΔΕΠΑ, συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Poseidon Med II, το οποίο αποσκοπεί στην εισαγωγή του LNG ως κύριο καύσιμο για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και στην ανάπτυξη δικτύου υποδομών ανεφοδιασμού. Στο έργο, συντονιστής του οποίου είναι η ΔΕΠΑ, συμμετέχουν η Ελλάδα, η Ιταλία και η Κύπρος και τα λιμάνια του Πειραιά, της Πάτρας, του Ηρακλείου, της Βενετίας, της Ηγουμενίτσας και της Λεμεσού. Εχει προϋπολογισμό 53,3 εκατ. και χρηματοδοτείται κατά 50% από την Ε.Ε., ενώ το υπόλοιπο 50% χρηματοδοτούν 26 ελληνικές, ιταλικές και κυπριακές επιχειρήσεις.
Οι Μινωικές
Νέες ναυπηγήσεις όμως εξετάζουν και οι Μινωικές γραμμές που κατέχουν το 48,5% της Hellenic Seaways και παράλληλα διεκδικούν αυτές τις μέρες στον εν εξελίξει διαγωνισμό της Πειραιώς το 40,4% που κατέχει η τράπεζα. Το εάν οι παραγγελίες θα γίνουν από τις Μινωικές ή από τη μητρική του Grimaldi Group δεν έχει ακόμα αποφασιστεί. Ομως είναι εργασία σε εξέλιξη. Ο διευθύνων σύμβουλος των Μινωικών, Αντώνης Μανιαδάκης, δηλώνει πως η ακτοπλοϊκή σχεδιάζει «επέκταση σε νέες γραμμές, μικρών και μεσαίων αποστάσεων, με τη δρομολόγηση νεότευκτων πλοίων, με σκοπό την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών αντίστοιχων με εκείνες που προσφέρουμε στη γραμμή Ηράκλειο-Πειραιάς».
Είναι έτσι πιθανόν πριν εκπνεύσει η δεκαετία να επανέλθουν έπειτα από πολλά χρόνια στις ελληνικές θάλασσες νεότευκτα πλοία και μάλιστα ιδιαίτερα φιλικά προς το περιβάλλον, εφόσον προχωρήσει η ανάπτυξη του LNG στη Μεσόγειο. Κάτι το οποίο εκτιμάται ότι νομοτελειακά θα συμβεί, καθώς η νέα άνοδος των τιμών των καυσίμων απειλεί ήδη από φέτος την κερδοφορία των ακτοπλοϊκών και το ρυθμιστικό περιβάλλον έχει προσανατολιστεί στο φυσικό αέριο: Η χρήση του LNG διασφαλίζει τη συμμόρφωση προς την υφιστάμενη νομοθεσία σχετικά με την περιεκτικότητα των καυσίμων πλοίων σε θείο, καθώς και προς την απόφαση του Ιnternational Μaritime Οrganization (ΙΜΟ) για την υιοθέτηση σε ευρωπαϊκή και παγκόσμια κλίμακα του ορίου 0,5% στην περιεκτικότητα των ναυτιλιακών καυσίμων σε θείο από την 1η Ιανουαρίου 2020.
Εν τω μεταξύ, τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να οριστικοποιηθεί η short list των υποψηφίων που θα περάσουν στη β΄ φάση του διαγωνισμού για τη συμμετοχή της τράπεζας στο μετοχικό κεφάλαιο της Hellenic Seaways, η οποία ανέρχεται στο 40,4%. Στην αγορά οι Μινωικές αντιμετωπίζονται ως φαβορί. Ομως κανείς, ασφαλώς, δεν μπορεί να προδικάσει το αποτέλεσμα, αφού στον διαγωνισμό εμφανίστηκαν και άλλοι υποψήφιοι.
kathimerini.gr