“Ναυμαχία” Ευρώπης – Μαρόκου στις γραμμές της δυτικής Μεσογείου!

Δυτική Μεσσόγειος

Άνοιξε και επίσημα, την περασμένη Κυριακή 2 Απριλίου -στο λιμάνι του Tangier-Med- η φετινή σεζόν MARHABA 2017”. Πρόκειται για μια περίοδο –που λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο- στο Μαρόκο και αφορά στην ομαλή διαχείριση της μεταφοράς και υποδοχής –για τη θερινή περίοδο- των εκατοντάδων χιλιάδων Μαροκινών που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό. Παράλληλα, καλύπτει και την υποδοχή των τουριστών-ταξιδιωτών που επισκέπτονται τη Βόρεια Αφρική από την Ευρώπη.

Φέτος, στο πλαίσιο αυτής της περιόδου, προβλέπεται η λήψη πρόσθετων μέτρων, ώστε να αποφευχθούν τα προβλήματα που προέκυψαν στη διάρκεια της αντίστοιχης περσινής επιχείρησης.  Σύμφωνα με τα λεγόμενα της επικεφαλής Διευθύντριας Εμπορικής Ναυτιλίας κας Amane Fethallah, για το 2017, το Μαρόκο, η Ισπανία και  Ιταλία θα διαχειριστούν συνολικά 30 πλοία -συν ένα εφεδρικό- στις γραμμές μεταξύ Βόρειας Αφρικής-Ευρώπης. Αυτή η αύξηση της χωρητικότητας κρίθηκε απαραίτητη, προκειμένου να διευκολυνθεί η μετακίνηση των αυξημένων επιβατικών ροών και παράλληλα να αποφευχθεί η εκτίναξη των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια –στο peak της σεζόν- στις γραμμές μικρών αποστάσεων.

Μάλιστα οι αρχές παρέχουν στους επιβάτες ενιαία και εναλλάξιμα boarding passes, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν με οποιοδήποτε πλοίο της γραμμής, ανεξαρτήτου εταιρείας. Αν, λοιπόν, για παράδειγμα εκδώσουν εισιτήριο με το ΔΙΑΓΟΡΑΣ και στο λιμάνι βρίσκεται το NOVA STAR, θα επιβιβάζονται στο τελευταίο προκειμένου να ταξιδέψουν. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία, σύμφωνα με εκπρόσωπο ακτοπλοϊκής εταιρείας, θα οριστικοποιηθεί μέχρι τα τέλη του Απριλίου.

Όσο αφορά την αύξηση της χωρητικότητας, ειδικότερα φέτος, έχουν προστεθεί στις γραμμές 6 πλοία πλέον εκείνων που δραστηριοποιούνταν -με επίσημη άδεια- το 2016 στις εν λόγω γραμμές. Και αυτό προκειμένου να καλυφθούν οι φετινές αυξημένες ανάγκες. Επισημαίνεται, ότι κατά την υψηλή περίοδο στη γραμμή Tangier Med – Algeciras εκτελούνται 4 ημερήσια δρομολόγια και από τις δυο πλευρές.

Κάθε χρόνο, ο ίδιος αριθμός αδειών παραχωρείται τόσο στις Ισπανικές, όσο και στις Μαροκινές ακτοπλοϊκές εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στις γραμμές Μαρόκου – Ευρώπης. Παρόλα αυτά, οι Ισπανοί θεωρούνται πιο ευνοημένοι, καθώς εκμεταλλεύονται κυρίως τις γραμμές από Ceuta και Melilla.

Από πλευράς Ευρώπης (Ισπανία, Ιταλία) 5 συνολικά εταιρίες δραστηριοποιούνται στην περιοχή, οι: ACCIONA (5 πλοία), BALEARIA (2 πλοία), NAVIERAS ARMAS (2 πλοία), GRIMALDI (2 πλοία) και GNV (4 πλοία).

Από την πλευρά του Μαρόκου δραστηριοποιούνται οι: AFRICA MORROCO LINK (2 πλοία + 3 σε αναζήτηση), INTERSHIPPING (5 πλοία), FRS MAROC (5 πλοία), συνολικά 15 πλοία για κάθε πλευρά.

Σε κάθε περίπτωση,ω πάντς, τα περισσότερα από τα ανωτέρω πλοία θα δρομολογηθούν στις γραμμές που παρουσιάζουν τη συχνότερη κίνηση, δηλαδή στις γραμμές Tangier Med – Algeciras και Tangier Ville – Tarifa. Αυτό σημαίνει, ότι τουλάχιστον 12 πλοία των Μαροκινών εταιρειών θα δρομολογηθούν από τα λιμάνια των Tangier Med και Tangier Ville. Επισημαίνεται, ότι μόνο το λιμάνι του Tangier Med έχει δυναμικότητα 35.000 θέσεων εβδομαδιαίως, κατά τη διάρκεια της περιόδου MARHABA!

morocco-overland-ferry-routes

Όσο αφορά την ύπαρξη –από φέτος-  εφεδρικού πλοίου στην περιοχή, αυτό θα δουλέψει ως μπαλαντέρ και θα έχει τη δυνατότητα να ταξιδέψει σε κάθε γραμμή, καλύπτοντας οποιοδήποτε πλοίο  εκτελεί τακτικό δρομολόγιο, σε περίπτωση ζημιάς ή μηχανικής βλάβης Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας είναι να αποφευχθούν τυχόν πολύωρες καθυστερήσεις, που πιθανόν να προκληθούν σε μια τέτοια περίπτωση, στη διάρκεια του peak της σεζόν. Καθυστερήσεις που μπορεί να φτάσουν ακόμη και τις 4 ώρες, την στιγμή που ένας φυσιολογικός μέγιστος χρόνος αναμονής είναι οι 2 ώρες.

Ωστόσο, καθώς στο “στενό του Γιβραλτάρ” φαίνεται ότι οι μαροκινές ακτοπλοϊκές εταιρείες επικρατούν, ελπίδα τους φέτος είναι –για πρώτη φορά- η επιδίωξη να κερδίσουν μερίδιο της αγοράς και από τις γραμμές μεγάλων αποστάσεων της Μεσογείου, στις οποίες το “πάνω χέρι” μέχρι σήμερα έχουν οι μεγάλες ισπανικές και ιταλικές εταιρείες. Ο λόγος είναι προφανής, καθώς είναι πιο προσοδοφόρες και πιο κερδοφόρες γραμμές στην εκμετάλλευσή τους, σε σχέση με τις γραμμές μικρών αποστάσεων.

Μια πρώτη τέτοια κίνηση έχει ήδη διαφανεί μέσα από το φετινό αναπτυξιακό σχεδιασμό της AML, η οποία επιδιώκει να δρομολογήσει πλοίο στη γραμμή Tangier Med – Sete. Για την υλοποίηση, όμως, ενός τέτοιου εγχειρήματος απαιτούνται ναυτικά πλοία μεγάλης χωρητικότητας, με πολλά κρεβάτια και ανέσεις, που θα μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις τέτοιων πολύωρων ταξιδιών.

Μέχρι στιγμής, AML και INTERSHIPPING έχουν στα άμεσα  σχέδια τους την αγορά τέτοιων δυνατοτήτων πλοίων, ενώ για τη σεζόν του 2017 η ιταλική GNV έχει ήδη δρομολογήσει το GNV ATLAS (33.300gt/1990) στη γραμμή Nador-Sete. Οι μαροκινές εταιρείες (AML, INTERSHIPPING) από την πλευρά τους, διαθέτουν ήδη από ένα πλοίο ανάλογων δυνατοτήτων στο στόλο τους. Πρόκειται για τα ΔΙΑΓΟΡΑΣ (13.000gt/1990) και NOVA STAR (27.700gt/2011). Δυο πλοία που ενώ στην παρούσα φάση –λόγω δυνατοτήτων- θα μπορούσαν να δρομολογηθούν σε γραμμές μεγάλων αποστάσεων, παραμένουν “εγκλωβισμένα” και φέτος στη γραμμή Tangier Med – Algeciras, περιμένοντας καλύτερες ημέρες. Και αυτό γιατί οι εταιρείες τους δεν διαθέτουν άλλα πλοία προκειμένου να τα αντικαταστήσουν.

atlas GNV_ATLAS_(ship,_1990),_Sète_cf03 Nova-Star The Nova Star cruise ship sits in port a few hours before its maiden voyage, in Portland Thurs. May 15, 2014. The ferry will carry passengers to Yarmouth, Nova Scotia, and back during the season that begins today and runs until Nov. 2. Amelia Kunhardt/Staff Photographer

Την ίδια στιγμή, η έλευση του MOROCCO STAR (16.000gt/1980) στη γραμμή Tangier Med – Algeciras, ενδέχεται να δώσει το πράσινο φως για την απελευθέρωση του ΔΙΑΓΟΡΑΣ, προκειμένου να μεταδρομολογηθεί είτε στη γραμμή Almeria – Nador, είτε σε κάποια άλλη γραμμή. Όμως, αυτή η εξέλιξη, μένει ακόμη να φανεί, καθώς η AML βρίσκεται ήδη σε αναζήτηση 3 πλοίων -που αν όχι φέτος- πιθανότατα θα συμπληρώσουν τα κενά στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της, σε γραμμές μεγάλων αποστάσεων για την επόμενη θερινή σεζόν του 2018.

diagoras morocco star

[email protected]

φωτο: Wikipedia, AML, lifeasahuman.com, www.pressherald.com, www.gnv.it, www.skyscrapercity.com