Σήμερα τα ξημερώματα (04.00) αφίχθηκε στο Tanger Med του Μαρόκου το πλοίο ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ της νεοσύστατης Africa Morocco Link (AML), το οποίο ξεκίνησε από το Πέραμα στις 24 Ιουνίου, με σκοπό να ενσωματωθεί στο πλάνο του Strait Crossing Operation (OPE) για το 2016 και να διπλώσει το ομόσταυλο ΔΙΑΓΟΡΑΣ στη γραμμή Algeciras (Ισπανία) – Tangier Med (Μαρόκο).
Επισημαίνεται, ότι μέχρι πρότινος οι λιμενική αρχή του Algeciras, αντιστεκόταν σθεναρά στο ενδεχόμενο της δρομολόγησης του τεράστιου πλοίου (38.000 gt/1992), καθώς θεωρεί ότι οι μεγάλες διαστάσεις του πιθανότατα να διαταράξουν τις ισορροπίες στο ισπανικό λιμάνι. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της, υπάρχει μόνο μια διαθέσιμη θέση πρόσδεσης στο λιμάνι του Algeciras, στην οποία το πλοίο μπορεί να λειτουργήσει, θέση που όμως την παρούσα χρονική στιγμή χρησιμοποιεί πλοίο άλλης εταιρείας.
Ωστόσο, προτάθηκε φόρμουλα, προκειμένου το πλοίο να ενταχθεί τελικά στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του OPE. Σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες, το πλοίο μάλλον θα δρομολογηθεί κάνοντας χρήση της χωρητικότητας του στο μισό (400 Ι.Χ. και 1.500 επιβάτες) μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου και εφόσον έχει πιστοποιηθεί και αξιολογηθεί από την αρμόδια Αρχή Nαυτιλίας του Algeciras.
Επίσης, το πλοίο θα πρέπει να περάσει από επιθεώρηση σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφάλειας και να υποβάλλει πιστοποιημένη μελέτη ελικτικών δυνατοτήτων. Η συγκεκριμένη μελέτη θα αναλύει τις διαστάσεις και τις ελικτικές δυνατότητες του πλοίου, ενώ θα επικεντρώνεται κυρίως στη μέγιστη επιτρεπτή δύναμη του ανέμου, η οποία θα επιτρέπει στο πλοίο να επιχειρεί με ασφάλεια.
Σε περίπτωση που – κάποια μέρα- υπάρξει πρόβλεψη για ένταση ανέμου μεγαλύτερη των ορίων που έχουν τεθεί από την εν λόγω μελέτη, τότε το πλοίο δεν θα εκτελεί δρομολόγιο!
Έχοντας υπόψη όλα τα ανωτέρω και εφόσον το πλοίο πληροί τις συγκεκριμένες προϋποθέσεις θα μπορεί να εκτελέσει – μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου – τα 8 συμφωνημένα δρομολόγια από κάθε λιμάνι.
Αυτή η εξέλιξη, όμως, για τους γνώστες, επιβεβαιώνει το γεγονός ότι οι ισπανικές αρχές εξακολουθούν να λειτουργούν προστατευτικά υπέρ των συμφερόντων τους. Δεν θέλουν σε καμία περίπτωση το μεγάλο πλοίο στα “πόδια” τους, ενώ ταυτόχρονα με όσα ζητούν αμφισβητούν ευθέως και τα πιστοποιητικά του. Γεγονός, αν μη τι άλλο πρωτόγνωρο!
Από την άλλη πλευρά είναι απορίας άξιο, πως ένα τόσο μεγάλο πλοίο αναμένεται να είναι βιώσιμο για την εταιρεία του, εφόσον του “επιτρέπεται” να αξιοποιεί μόνο τη μισή χωρητικότητα του. Εξέλιξη, που αναμφίβολα θα πρέπει να ανησυχήσει και συνάμα να απασχολήσει έντονα το επιτελείο της AML και των μερών που συνεργάζονται μέσω αυτής. Διαφορετικά προς τι η ναύλωσή του;
Ωστόσο, η πιθανή δρομολόγηση του ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ αναμένεται να ανοίξει διάπλατα την “πόρτα” στον ανταγωνισμό, καθώς και άλλες εταιρείες (Inter Shipping, FRS, Trasmediterránea, Balearia) περιμένουν να δρομολογήσουν μεγάλα πλοία σε γραμμές της περιοχής. Εξέλιξη, που ανεβάζει το θερμόμετρο του ανταγωνισμού στις γραμμές της δυτικής Μεσογείου.
Φώτο: Σπύρος Θεοδωράκης