Εφιάλτης αξίας €70 εκατ. ετησίως «απειλεί» τις ακτοπλοϊκές εταιρείες

ακτοπλοϊκές εταιρείες

Την αναπνοή τους κρατάνε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ενόψει της νέας χρονιάς. Οι νέοι κανονισμοί καυσίμων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού – ΙΜΟ που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου έχουν αναστατώσει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, ενώ η ελληνική ακτοπλοΐα έχει δει τη λάμψη του κεραυνού και περιμένει να ακούσει τη βροντή.

Πιο συγκεκριμένα, όλα τα πλοία παγκοσμίως θα πρέπει να χρησιμοποιούν καύσιμα με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,50% από 3,50% που ισχύει έως σήμερα εκτός αν έχουν τοποθετημένη μηχάνημα αποθείωσης – scrubber.
Όπως επισημαίνουν στελέχη της ναυτιλιακής κοινότητας, «έχει δημιουργηθεί, ένας πανικός και στις πλοιοκτήτριες εταιρείες αλλά και στις εταιρείες προμήθειας καυσίμων, ως προς την αντιμετώπιση της μετάβασης στα νέου, μειωμένου περιεχομένου θείου καύσιμα με τον πιο ανώδυνο τρόπο».

Το επιπλέον κόστος με το οποίο θα επιβαρυνθεί η ελληνική ακτοπλοΐα εκτιμάται ότι θα φθάσει τα 70 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο ενώ κάποιοι οικονομικού αναλυτές προβλέπουν ότι μπορεί να αγγίξει τα 100 εκατομμύρια. Και όλο αυτό το βάρος θα πέσει στην πλάτη ενός κλάδου που ήδη θα κάνει την ύστατη προσπάθεια να «κάτσει κάτω από την μπάρα» και να μην εγκαταλείψει τον αγώνα.

Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), στο Αιγαίο και στο Ιόνιο είναι δρομολογημένα πλην πορθμείων, 74 πλοία εκ των οποίων  53 συμβατικά και 21 ταχύπλοα. Από τα 74 πλοία, μόνο τα 10 είναι ηλικίας άνω των 40 ετών, πλην όμως στο τέλος της επόμενης δεκαετίας τα 31 πλοία θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών, με την αντικατάστασή τους να θεωρείται αναγκαία.

Η  υποχρεωτική ανανέωση του στόλου, η πετρελαϊκή κρίση  και οι νέοι κανονισμοί για τα καύσιμα δημιουργούν αρνητικές  συνθήκες  για την περαιτέρω ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, επεσήμανε:

«Από την 1-1-2020 το κόστος  του καυσίμου περιμένουμε να αυξηθεί περίπου 100 ευρώ, με τους υπολογισμούς που κάνουμε τώρα. Αυτό σημαίνει επιβάρυνση  για  την ακτοπλοΐα ύψους  60-70 εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο.  Πρέπει να συζητήσουμε να συζητήσουμε  και με την επόμενη κυβέρνηση γιατί δεν βλέπω άλλη λύση από τη μείωση του ΦΠΑ».

Για το ενδεχόμενο αύξησης της τιμής των εισιτηρίων τόνισε:

«Θέλουμε να μειωθεί  ο ΦΠΑ για να αποφύγουμε τις αυξήσεις. Εάν  δεν γίνει αυτό μοιραία θα υπάρξουν  πιέσεις. Δεν ξέρω αν θα αυξηθούν τα εισιτήρια δεν  μπορώ να το πω εγώ αυτό αλλά θα υπάρξουν  πιέσεις για αύξηση  της τιμής των εισιτηρίων. Εννοείται αυτό».

Όσο  για την επιλογή εγκατάστασης scrubbers είπε:  «Δεν μπορούν να  τοποθετηθούν scrubbers σε όλα τα πλοία γιατί υπάρχουν και τεχνικά προβλήματα.  Υπάρχουν και  πλοία που είναι κάποιας ηλικίας και στα οποία δεν μπορούν να τοποθετηθούν scrubbers γιατί δεν υπάρχει λογική εμπορική. Δεν πρόκειται να κάνουν οι εταιρείες απόσβεση.

Scrubbers θα τοποθετηθούν σε πλοία  που έχουν μεγάλες καταναλώσεις.  Όμως με αυτή τα η λύση δεν θα πληρώνεις το ακριβό καύσιμο  αλλά θα έχεις μία μεγάλη επένδυση  που θα πρέπει να υποστηρίξεις. Η λύση  για μένα για να αποφύγουμε τις αυξήσεις στα εισιτήρια είναι να αποφύγουμε τον ΦΠΑ».

Οι Μινωικές Γραμμές  είναι η πρώτη ακτοπλοϊκή που ολοκλήρωσε  πρόγραμμα εγκατάστασης scrubbers σε τρία πλοία της. Πρόκειται για συστήματα καθαρισμού καυσαερίων για την προστασία της ατμόσφαιρας. Είναι ένα από τα μέτρα που θα ισχύσουν παγκο­σμίως από 1ης Ιανουαρίου του 2020 βάσει απόφασης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που ανήκει στον ΟΗΕ. Τοποθετήθηκαν στα πλοία «Knossos Palace»  «Mykonos Palace» και  «Festos Palace».

«Οι επιβαρύνσεις στον κλάδο της Ακτοπλοΐας από την αναμενόμενη μετάβαση στα υψηλού κόστους καύσιμα από 1/1/2020 αναμένονται να είναι υπερβολικές» τονίζει ο Μιχάλης Λάμπρος, στέλεχος της ελληνική ναυτιλιακής βιομηχανίας με εμπειρία σχεδόν 60 ετών:

«Το μείζον θέμα για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι πώς θα μπορέσουν να μετακυλήσουν αυτό το υπερβολικό κόστος στον μοναδικό φορέα μεταφοράς που δεν είναι άλλος από το επιβατηγό κοινό, όταν οι οποιεσδήποτε αυξήσεις κόστους των εισιτηρίων εξαρτώνται από υπουργικές αποφάσεις και όχι από ελεύθερη απόφαση των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
 
Όπως γνωρίζομε όλοι, τα οικονομικά προβλήματα όλων σχεδόν των ακτοπλοϊκών εταιρειών, με πολύ ολίγες εξαιρέσεις, είναι εντελώς απαισιόδοξα και αρνητικά, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια με τις συνεχείς αυξήσεις των τιμών των πετρελαίων.

Πολύ φοβούμεθα ότι εάν σε αυτήν την αρνητική κατάσταση προστεθεί υποχρεωτικά και η αναμενόμενη μεγάλη επιβάρυνση της τιμής καυσίμων από 1/1/2020, ο κλάδος θα γονατίσει και ίσως θα βρεθούμε προ ανεπιθύμητων εκπλήξεων» και συνεχίζει:

«Μια πιθανή διέξοδος θα είναι σίγουρα η σταδιακή επίσημη αύξηση των τιμών των εισιτηρίων μαζί με άλλα μέτρα, όπως η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στο 13% ή ακόμα και στο 6%, κάτι που ισχύει στις ανταγωνίστριες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς επίσης και την εξασφάλιση Ευρωπαϊκών πόρων για την χρηματοδότηση των δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας, κάτι που σίγουρα θα βοηθήσει οικονομικά στην κάλυψη των εξόδων για τη σωστή προσαρμογή των ακτοπλοϊκών πλοίων στους νέους οικολογικούς κανονισμούς.

Εάν δεν ληφθούν τα πιο πάνω, και ίσως και άλλα μέτρα άμεσα, πολύ φοβούμεθα ότι σιγά – σιγά θα χαθεί ο τομέας της Ακτοπλοΐας, που όπως γνωρίζουμε συνεισφέρει κάθε χρόνο στον ΑΕΠ της χώρας μας με 13 δισ. ευρώ, ήτοι ποσοστό  7,3%».

Μηνάς Τσαμόπουλος

newmoney.gr