Νέα δυναμική στα ακτοπλοϊκά δρώμενα του Μαρόκου αναμένεται να δημιουργήσει η ίδρυση νέας ακτοπλοϊκής εταιρείας στη δυτική Μεσόγειο, αμιγώς Μαροκινής.
Πρόκειται για την Detroit World Logistic Maritime (DWLM), η οποία αναμένεται να ξεκινήσει τη δραστηριότητά της από το Σεπτέμβριο του 2017, διαταράσσοντας έτσι τις υπάρχουσες ισορροπίες. Πίσω από τη συγκεκριμένη εταιρεία, το αρχικό κεφάλαιο της οποίας ανέρχεται στα 20 εκατ. Dirhams, βρίσκεται ο διακριτικός επιχειρηματίας Hakim Rahmouni, γνωστός για την επιτυχημένη δράση του στους κλάδους των logistics (group FLM) και της γεωργίας (φάρμες με κίτρα στο Gharb/Μάλτα).
Αρχικά η νέα εταιρεία αναμένεται να δραστηριοποιηθεί στη γνωστή πορθμειακή γραμμή Algeciras (Ισπανία) – Tangier Med (Μαρόκο), με το πλοίο LE RIF (12.175gt/1980). Ένα ποστάλι που παλαιότερα άνηκε στη χρεοκοπημένη Μαροκινή IMTC. Εν συνεχεία η DWLM σχεδιάζει να επεκταθεί σταδιακά και σε άλλες γραμμές, ξεκινώντας με τη γραμμή Nador – Almeria, με την απόκτηση του κατάλληλου πλοίου το οποίο ήδη αναζητεί.
Παρά τον ιδιαίτερα “σκληρό” ανταγωνισμό -μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών- που μαίνεται στην περιοχή (ACCIONA, BALEARIA, NAVIERAS ARMAS, GRIMALDI, GNV, INTERSHIPPING, FRS MAROC), συμπεριλαμβανομένης και της νεόφερτης Africa Morocco Link (AML), ο κ. Rahmouni εκτιμά ότι η κερδοφορία της εταιρείας του είναι εφικτή. Και αυτό γιατί η σημασία των διεθνών μεταφορών (TIR) στην ανάπτυξη της περιοχής παραμένει ιδιαίτερα υψηλή, ενώ ο κλάδος της βιομηχανίας στο Μαρόκο βρίσκεται σε συνεχή αναπτυξιακή πορεία.
Η εξέλιξη αυτή -όπως ήταν αναμενόμενο- έχει προκαλέσει πονοκέφαλο στην αγορά, καθώς η είσοδος μιας επιπλέον εταιρείας αναμένεται να συρρικνώσει ακόμη περισσότερο την πίτα και μάλιστα σε μια περιοχή, όπου οι “παίκτες” μάχονται “σώμα με σώμα” με στόχο την επικράτηση του πιο “ισχυρού”!
Η ίδρυση της DWLM, επιβεβαιώνει όμως και κάτι ακόμη που έχουμε ήδη αναφέρει σε προηγούμενο άρθρο μας. Ότι οι μαροκινές ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι πλέον αποφασισμένες να κυριαρχήσουν στις πορθμειακές γραμμές της περιοχής και παράλληλα να επιδιώξουν –για πρώτη φορά- να κερδίσουν μερίδιο της αγοράς και από τις γραμμές μεγάλων αποστάσεων της Μεσογείου. Γραμμές, στις οποίες μέχρι σήμερα το “πάνω χέρι” έχουν οι μεγάλες ισπανικές και ιταλικές εταιρείες. Ο λόγος είναι προφανής, καθώς οι γραμμές αυτές είναι πιο προσοδοφόρες στην εκμετάλλευσή τους, ενώ παράλληλα αναπτύσσονται με εξαιρετικά υψηλούς ρυθμούς.
Από την άλλη πλευρά, η δημιουργία της DWLM, δημιουργεί νέα δεδομένα στις σχέσεις μεταξύ των Μαροκινών εταιρειών (AML, INTERSHIPPING, FRS MAROC), καθώς είτε θα αναγκαστούν να συνεργαστούν μεταξύ τους προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες, είτε θα επιδοθούν σε μια “σκληρή μάχη” για την επικράτηση του πιο “ισχυρού” παίκτη! Εξέλιξη, που αναμφίβολα θα αναγκάσει την AML να δράσει ταχύτερα σε όλα τα επίπεδα, λαμβάνοντας γρηγορότερα σημαντικές αποφάσεις που αφορούν τις μελλοντικές κινήσεις της!
Όσο αφορά την επιλογή του πλοίου LE RIF, θα λέγαμε ότι αποτελεί αρχικά μια συνετή επιλογή, που ταυτόχρονα διέσωσε το πλοίο από το διαλυτήριο. Αγοράστηκε έναντι μόλις 832.000 ευρώ και βρίσκεται ήδη στο ιταλικό ναυπηγείο Jobson (La Spezia) για ανακαίνιση και επισκευές, που θα το προσαρμόσουν στις νέες απαιτήσεις, υπό την επίβλεψη του ιταλικού RINA.
Οι εν λόγω εργασίες αναμένεται να αγγίξουν τα 8 εκατ. ευρώ, ποσό που δεν φαίνεται να πτοεί ιδιαίτερα τους ιθύνοντες της νεοσύστατης εταιρείας, καθώς όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι η επένδυση για ένα νεότευκτο πλοίο σήμερα κυμαίνεται μεταξύ 70 με 100 εκατ. ευρώ, ποσό απαγορευτικό για τα σημερινά οικονομικά δεδομένα.
Η εναλλακτική, σύμφωνα με τα λεγόμενα τους, είναι η ναύλωση πλοίων. Πρακτική που ακολουθούν αρκετές ακτοπλοϊκές εταιρείες σήμερα και που όμως –κατά την εκτίμησή τους- είναι εξίσου ασύμφορη, καθώς απαιτεί κατά μέσο όρο ημερήσιο ναύλο 17.000 ευρώ. Χρήματα (συνάλλαγμα) που δυστυχώς χάνονται στο εξωτερικό.
Ως εκ τούτου, η αγορά του LE RIF θεωρείται συμφέρουσα, ενώ η όλη αυτή επενδυτική προσπάθεια αναμένεται να αποδώσει καρπούς –σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους- κατά τον 4ο χρόνο λειτουργίας της εταιρείας. Εκτίμηση που κατά κύριο λόγο οφείλεται στο υψηλό ποσοστό αυτοχρηματοδότησης της DWLM, που αγγίζει το 85%!
Για την ιστορία αξίζει να αναφερθεί ότι το LE RIF –που είναι αδελφό του δικού μας BARI της Ventouris Ferries– ναυπηγήθηκε το 1980 στα φημισμένα Harland & Wolff στο Belfast της Ιρλανδίας (yard number 1713) για λογαριασμό της IBOS Finance. Στη συνέχεια ναυλώθηκε στη Sealink (βρετανικοί σιδηρόδρομοι) ως GALLOWAY PRINCESS και δρομολογήθηκε στη γραμμή Stranraer – Larne (01.05.1980). Τον Ιούλιο του 1984 μεταβιβάστηκε στην Sea Containers Ltd, ενώ το Μάιο του 1990 πουλήθηκε στη Stena Line. To Φεβρουάριο του 1991 μετονομάζεται σε STENA GALLOWAY και μέχρι το 2001 θα εξυπηρετήσει τις γραμμές Holyhead – Dun Laoghaire, Stranraer – Belfast και Fishguard – Rosslare.
Τον Φεβρουάριο του 2002 θα πουληθεί στην μαροκινή IMTC (International Maritime Transport Corporation), θα αλλάξει όνομα σε LE RIF και θα δρομολογηθεί στη γραμμή Algeciras – Tangier Med. Το 2014 η εταιρεία χρεοκοπεί και το πλοίο παροπλίζεται στο Ksar es Seghir (περιφέρεια της Ταγγέρης). Τον Ιούλιο του 2016 πωλείται σε δημοπρασία στη νεοσύστατη DWLM και ρυμουλκείται στη Μάλαγα της Ισπανίας για ανακαίνιση και επισκευές. Στις 31 Αυγούστου 2016, οικονομικοί λόγοι υπαγορεύουν τη μεταφορά του πλοίου στη La Spezia της Ιταλίας και έτσι το 2017 το πλοίο ρυμουλκείται στα ναυπηγεία Jobson, όπου βρίσκεται σήμερα και οι εργασίες αποκατάστασης και ανακαίνισής του είναι σε εξέλιξη.
Το LE RIF έχει χωρητικότητα 12.175gt (1.895 dwt), μήκος 129,44 μέτρα, πλάτος 21,62 μέτρα και βύθισμα 4,74 μέτρα. Μπορεί να μεταφέρει 1.000 επιβάτες και 280 Ι.Χ.. Εξοπλίζεται με 2 κύριες μηχανές Pielstick 16PC2V diesel συνολικής ισχύος 11.770 kW και μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 19 κόμβων.
φωτο: www.ships.lv, Detroit World Logistic Maritime