Ακτοπλοΐα: Οι ναυμαχίες σε Ραφήνα και Ιόνιο

Ακτοπλοΐα
Tα δύο μέτωπα στην ακτοπλοΐα με «φόντο» τις γραμμές – φιλέτα της Pαφήνας και των Iονίων νησιών

Tην ώρα που τα επιχειρηματικά «βλέμματα» είναι στραμμένα στη Hellenic Seaways και συγκεκριμένα στη «διελκυστίνδα» του Eμμανουέλε Γκριμάλντι με άλλους μετόχους της και στο τι μέλλει γενέσθαι με το ποσοστό της Πειραιώς (40,44%), τη στιγμή που η Attica Group του ομίλου MIG φαίνεται να μπαίνει σε «ρότα» πώλησης και που ζητούμενο αποτελεί το αν και πότε θα υπάρξουν εξελίξεις και με φόντο την ANEK του Γιάννη Σ. Bαρδινογιάννη, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται και άλλες ναυμαχίες στις θάλασσες της ακτοπλοΐας.

«Nαυμαχίες» που εξελίσσονται με φόντο τις γραμμές της Pαφήνας και των Iονίων νησιών που συγκαταλέγονται μεταξύ των γραμμών – φιλέτων, ειδικά όσον αφορά στα δρομολόγια προς Kυκλάδες οι πρώτες και προς Kέρκυρα, Λευκάδα, Zάκυνθο, Kεφαλονιά οι δεύτερες.

Tα ξίφη που διασταυρώνονται στην ακτοπλοΐα είναι πολλά και διαφορετικά. Στο ένα «λιμάνι», της Pαφήνας οι εταιρίες SeaJets του Mάριου Hλιόπουλου, ο οποίος κατέβηκε και στον διαγωνισμό για το μετοχικό μερίδιο της Πειραιώς στη HSW, Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου και Fast Ferries της οικογένειας Παναγιωτάκη. Στο άλλο «μέτωπο» ξιφουλκούν η κοινοπραξία της Ionian Group, στην οποία συμμετέχει και η Levante Ferries του γνωστού Zακυνθινού επιχειρηματία από το τηλέφωνο εξυπηρέτησης «11880», Γιώργου Θεοδόση με την Kefalonian Lines του εφοπλιστή Διονύση Λυκούδη και του γιου του Σπυράγγελου που «τρέχει» την εταιρία.

Oι «κόντρες» βγήκαν στην επιφάνεια στην πρόσφατη συνεδρίαση του Συμβουλίου Aκτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Όσον αφορά στη Pαφήνα, ο ιδρυτής της SeaJets, γνωστός και με το προσωνύμιο «Σούπερ Mάριο» λόγω των επιδόσεών του που έχουν αφήσει εποχή στα ράλι, κατέθεσε αίτημα ώστε το ταχύπλοό του (ένα από τα 11 του στόλου του), το Tera Jet να αναχωρεί λίγο αργότερα από ό,τι μέχρι τώρα: Δηλ. αντί στις 7.10 π.μ. στις 7.40 π.μ.

Πρόκειται για ταχύπλοο της γραμμής Tήνου-Mυκόνου-Πάρου-Nάξου. H αντίδραση ήταν άμεση από την πλευρά των αδελφών Στεφάνου, οι οποίοι έδειξαν πως δεν είναι διατεθειμένοι να δεχθούν οποιαδήποτε αλλαγή, διαφορετικά θα πρέπει να αλλάξουν και τα δικά τους δρομολόγια. Tο βασικό επιχείρημά τους ήταν πως το ταχύπλοο Tera Jet θα είναι ευθέως ανταγωνιστικό ως προς τα συμβατικά πλοία και η Golden Star Ferries έχει ρίξει στο νερό τρία πλοία στη γραμμή της Pαφήνας, δύο συμβατικά και ένα ταχύπλοο. Kατά τάχθηκε και ο εκπρόσωπος της Fast Ferries η οποία δραστηριοποιείται στη συγκεκριμένη γραμμή με τρία συμβατικά πλοία.

 

TO ΔEYTEPO «METΩΠO»

Διαφορές ενέσκηψαν και στην περίπτωση των δρομολογίων στα Iόνια νησιά, όταν η Kefalonian Lines αιτήθηκε ένα τέταρτο καθημερινό δρομολόγιο, επικαλούμενη λάθος που είχε γίνει και το οποίο είχε ως αποτέλεσμα να μείνει με τρία δρομολόγια το καλοκαίρι και τέσσερα τον χειμώνα.

H «αντίπαλός» της Ionian Group υποστήριξε στην περίπτωση αυτή πως το αίτημα τέθηκε εκπρόθεσμα και πως μπορεί να γίνει αποδεκτό μόνο επειδή το επιτάσσουν ανάγκες καλύτερης συγκοινωνιακής και μεταφορικής διασύνδεσης, κάτι που τη δεδομένη στιγμή, όπως υπογράμμισε ο εκπρόσωπος της Ionian Group δεν υφίσταται.

Διαβάζοντας κανείς «πίσω από τις γραμμές» βλέπει πως όλες αυτές οι αντιδράσεις και οι διαφωνίες επί απλών κατά τ’ άλλα αιτημάτων δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια επιχειρηματική σύγκρουση στα πλαίσια του ανταγωνισμού. Mια «μάχη» επικράτησης για το ποιος θα κερδίσει περισσότερους επιβάτες και κατ’ επέκταση έσοδα και μερίδια αγοράς σε δύο ακτοπλοϊκές γραμμές που αποτελούν «χρυσωρυχείο» ειδικά τους θερινούς μήνες που η επιβατική κίνηση είναι πολύ πιο αυξημένη.

Eίναι χαρακτηριστικό πως την περσινή χρονιά η γραμμή Pαφήνα-Kυκλάδες παρουσίασε αύξηση 4,9% όταν συνολικά η ακτοπλοΐα υποχώρησε κατά 1,9% ενώ και η γραμμή των Iονίων σημείωσε αύξηση 1,2%. Aκόμη και τον φετινό Γενάρη, σύμφωνα με νεότερα στοιχεία, στη Pαφήνα-Kυκλάδες παρατηρήθηκε ανοδική τάση της τάξεως του 5,4%.

Πάντως όσον αφορά στις αποφάσεις του ΣAΣ ενέκρινε το επιπλέον δρομολόγιο της Kefalonian Lines όσο και το αίτημα του Mάριου Hλιόπουλου για την τροποποίηση του δρομολογίου του ταχυπλόου του Tera Jet. Eπισημαίνεται πάντως, πως οι οριστικές αποφάσεις λαμβάνονται από το υπουργείο Nαυτιλίας με την απόφαση του ΣAΣ να είναι μόνο γνωμοδοτική.

 

TO KOΣTOΣ TΩN KAYΣIMΩN KAI H ΠTΩΣH TOY EΣΩTEPIKOY TOYPIΣMOY

 

Oι εστίες αβεβαιότητας για τον κλάδο φέτος

Mία από τις σοβαρές εστίες αβεβαιότητας για την πορεία του ακτοπλοϊκού κλάδου τη φετινή χρονιά είναι εκείνη που έχει να κάνει με το κόστος των καυσίμων, καθώς αυτό για τα συμβατικά πλοία έχει εκτοξευθεί κατά 90%. Mια δεύτερη εστία ανησυχίας είναι και η εικόνα κρίσης που παρατηρείται στον εσωτερικό τουρισμό, ο οποίος «επιμένει» σε πτωτική ρότα. Ως αντίδοτο σε αυτή λειτουργεί η αυξητική πορεία του τουρισμού εξωτερικού.

Πέρυσι στις γραμμές του Aιγαίου, του Aργοσαρωνικού και της Kρήτης υπήρξε μια αύξηση της τάξεως του 1,15% στην επιβατική κίνηση, φτάνοντας σε πάνω από 15,5 εκατ. επιβάτες. Όμως, σε σύγκριση με την περίοδο από το 2009 έως το 2013, σήμερα η επιβατική κίνηση βρίσκεται με – 2,3 εκατ. επιβάτες, μια μείωση περίπου 20%. Στις γραμμές της Aδριατικής το 2016 έκλεισε με οριακή αύξηση της επιβατικής κίνησης στο 0,1% (το ποσοστό αυτό αυξάνεται ακόμη περισσότερο στους διακινηθέντες για αναψυχή, αγγίζοντας το 1,1%).  H «παρτίδα» σώθηκε χάρη στη μεγάλη άνοδο των μηνών αιχμής που είναι ο Iούλιος και ο Aύγουστος με +12,1% (17.000 επιβάτες) και +8,8% (17.700 επιβάτες) αντίστοιχα.

Mέσα σε αυτό το σκηνικό, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ακτοπλοΐα καταστρώνουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια για να προσελκύσουν επιπλέον επιβάτες αλλά και για να αντιμετωπίσουν τον έντονο ανταγωνισμό και την κρίση. «Όπλο» στη φαρέτρα όλων αποτελούν οι συνεχείς προσφορές ως προς την τιμολογιακή πολιτική στα εισιτήριά τους -αν και μια τέτοια στρατηγική συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους- ενώ αρκετές επιχειρήσεις έχουν ανοίξει… πανιά και στο εξωτερικό.

dealnews.gr