Σε τέλμα παραμένει η ναυτική εκπαίδευση στην Ελλάδα παρά τις κατά καιρούς κυβερνητικές εξαγγελίες και τις καλές προθέσεις. Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις τόσο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών όσο και των Ελλήνων καραβοκύρηδων του City.
Μπορεί ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής να επισημαίνει σε κάθε ομιλία του ότι η Ναυτική Εκπαίδευση αναβαθμίζεται στην πράξη όμως κυριαρχεί η στασιμότητα.
Η πρώτη… «μπαταριά» ακούστηκε στις αρχές του χρόνου από το Λονδίνο. Ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), Χαράλαμπος Φαφαλιός, μιλώντας στην εκδήλωση για την κοπή της πίτας αφού αναφέρθηκε στη συνεχή ανάπτυξη της ελληνόκτητης ναυτιλίας, στο κοινό μέτωπο ελληνικού εφοπλισμού και κυβέρνησης προς την ΕΕ και τις συζητήσεις για το φορολογικό, στον κίνδυνο που ελλοχεύει αν δεν δικαιωθούν οι ελληνικές θέσεις να ξεμείνει από την ισχυρότερη βιομηχανίας της η Ευρώπη, και στον κίνδυνο που διατρέχει η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου μέσω της αύξησης φόρων, εστίασε στην ανάγκη για ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης από την ελληνική κυβέρνηση:
«Στην ίδια την Ελλάδα, συνεχίζουμε να παροτρύνουμε την κυβέρνηση να δώσει μεγαλύτερη προσοχή και να επενδύσει περισσότερο στη ναυτική εκπαίδευση, διότι χωρίς αυτήν στην ουσία αρνούμαστε σε πολλούς νέους να βρουν στο μέλλον θέσεις εργασίας σε αυτό που εξακολουθεί να είναι μία από τις σημαντικότερες βιομηχανίες της Ελλάδας» τόνισε με βρετανικό τακτ!
Δύο εβδομάδες αργότερα, στην διάρκεια της ΓΣ της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ο Θεόδωρος Βενιάμης ήταν πιο ευθύς στην τοποθέτησή του:
«Όσον αφορά τώρα στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, δυστυχώς πέρασε άλλη μια χρονιά χωρίς να υπάρξει πραγματική πολιτική βούληση για ρεαλιστική και ολιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων της. Προτιμήσαμε λοιπόν να παραμείνουμε παρατηρητές των εξαγγελιών του αρμόδιου Υπουργείου, οι οποίες αν και καλοπροαίρετες, δεν αρκούν ούτε για να αναβαθμίσουν τη ναυτική εκπαίδευση ούτε για να θεραπεύσουν τις λειτουργικές αδυναμίες του υπάρχοντος συστήματος, δεδομένης της έλλειψης μη μακροπρόθεσμης προστιθέμενης αξίας αυτών».
Στη συνέχεια ο Θ.Βενιάμης αποκάλυψε ότι η ΕΕΕ έχει καταθέσει πρόταση αναδιαμόρφωσης του συστήματος:
«Η ΕΕΕ επιπροσθέτως προέβη σε μια πρόταση αναδιαμόρφωσης του συστήματος λειτουργίας των Επαγγελματικών Ναυτικών Λυκείων προκειμένου να μπορούν οι απόφοιτοι αυτών, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να εξελίσσονται ως τον βαθμό του Α’ Πλοιάρχου και Α’ Μηχανικού. Σε περίπτωση που υπάρξει σωστή υλοποίηση της πρότασης αυτής, θα μπορέσει να δοθεί επαγγελματική διέξοδος σε αρκετούς νέους και παράλληλα θα αυξηθούν οι πηγές παραγωγής ναυτικών» και προσέθεσε:
«Σε κάθε περίπτωση, όλα τα ανωτέρω αποσκοπούν στην εκπλήρωση του πρωταρχικού μας στόχου, αυτού της αναζωπύρωσης της ναυτοσύνης των Ελλήνων, η οποία αποτελεί το εχέγγυο συνέχειας και συνοχής που χρειαζόμαστε από το ανθρώπινο δυναμικό μας. Στο θέμα αυτό ελπίζουμε ότι έχουμε συμμάχους μας την ναυτεργασία, η οποία όμως θα πρέπει να ξεπεράσει τα συνδικαλιστικά κωλύματα που την εγκλωβίζουν σε μια μη εποικοδομητική πολιτική, που τελικά αποβαίνει εις βάρος δυστυχώς της αναβάθμισης και προώθησης του ναυτικού επαγγέλματος, ειδικά σε μια περίοδο για την πατρίδα μας, όπου πολλοί νέοι θα το επέλεγαν ως επαγγελματική διέξοδο και λόγω της μεγάλης ανεργίας που μαστίζει την πλειοψηφία των στεριανών επαγγελμάτων».
Ο Παναγιώτης Τσάκος
Μέσα στο 2018 θέση για το σοβαρότατο πρόβλημα της έλλειψης Ελλήνων ναυτικών πήρε και ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, σε παρέμβασή του στη διάρκεια της εκδήλωσης του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος στο πλοίο-Μουσείο Liberty.
Ενώπιον των εκπροσώπων της πολιτικής-οικονομικής και ναυτιλιακής κοινότητας μιλώντας εκτός προγράμματος απευθύνθηκε προς όλους και κυρίως τους συνδικαλιστές που ήταν παρόντες.
«Η μαγιά της ναυτοσύνης είναι ο ναυτικός. Αν δεν έχουμε ναύτες δεν θα αποκτήσουμε καλούς αξιωματικούς. Όλα ξεκινάνε από τη βάση. Στην εποχή μου υπήρχαν 150.000 ναυτικοί και 1.000 ελληνικά πλοία. Σήμερα έχουμε 4.500 πλοία και 14.000 ναυτικούς. Αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση τότε σε λίγο καίριο δεν θα κόβετε πλέον την πίτα σας στο Liberty!»
Στη συνέχεια απευθυνόμενος στους επικεφαλής των συνδικαλιστών που ήταν παρόντες στην εκδήλωση είπε:
«Εκεί που κάθεστε και μετράτε τις εισφορές σας παρακαλώ να καθίσετε να μετρήσετε πόσα μέλη είχατε όταν πιάσατε αυτή τη θέση και πόσα έχετε τώρα και δείτε και τον μέσο όρο ηλικίας τους. Δεν θέλω να σας τρομάξω αλλά να τονίσω κάποια πράγματα».
Στη ναυτική εκπαίδευση αναφέρθηκε και ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Χαράλαμπος Σημαντώνης. Στη διάρκεια της εκδήλωσης για την κοπή της πίτας μίλησε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι δόκιμοι στην προσπάθεια εύρεσης πλοίου για να πραγματοποιήσουν το εκπαιδευτικό τους ταξίδι.
Στο πλαίσιο αυτό ανακοίνωσε τον σχεδιασμό της καμπάνιας «Plus One” η οποία στόχο έχει την απορρόφηση περισσοτέρων του ενός δοκίμου στα πλοία της ΝΜΑ , ζητώντας παράλληλα την υποστήριξη της Πολιτείας, μέσω της δημιουργίας κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου.
Η εξασφάλιση εκπαιδευτικού μπάρκου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού είναι όλα αυτά τα χρόνια πονοκέφαλος. Ειδικά για το μπάρκο μετά την ολοκλήρωση του 2ου έτους. Το θέμα έχει απασχολήσει το υπουργείο Ναυτιλίας αλλά και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και αυτό γιατί αν δεν κάνουν τα δύο εκπαιδευτικά ταξίδια οι σπουδαστές των ΑΕΝ δεν μπορούν να φοιτήσουν στο τρίτο έτος.
Ο αριθμός των εισακτέων σπουδαστών στις δημόσιες ναυτικές σχολές, δύσκολα ξεπερνά τους 1.100-1.300, ενώ οι ενδιαφερόμενοι σπουδαστές με αυξημένο αριθμό προσόντων –μόρια ξεπερνά τις 3.000 με τάση ετήσιας αύξησης, αφού κάθε χρόνο όλο και περισσότερα Ελληνόπουλα ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν το επάγγελμα του ναυτικού. Για την ακαδημαϊκή χρονιά 2017-2018 εισήχθησαν στις ΑΕΝ συνολικά 1143 σπουδαστές/σπουδάστριες, 597 Πλοίαρχοι (486 άνδρες / 111 γυναίκες) και 546 Μηχανικοί (524 άνδρες / 22 γυναίκες).
Μέχρι το πέρας της καταληκτικής ημερομηνίας κατάθεσης δικαιολογητικών, υπεβλήθησαν από υποψήφιους/υποψήφιες για τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, συνολικά 3.089 αιτήσεις υποψηφίων (2619 άνδρες και 470 γυναίκες). Αυτό σημαίνει ότι 1.946 υποψήφιοι αναζήτησαν την τύχη τους σε Ναυτικές Ακαδημίες στο εξωτερικό.
Την ίδια ώρα όμως μεγάλο ποσοστό των σπουδαστών εγκαταλείπουν. Πιο συγκεκριμένα, από το ακαδημαϊκό έτος 2008-2009 έως και το έτος 2015-2016 εισήλθαν στις ΑΕΝ συνολικά 10.168 πλοίαρχοι και μηχανικοί αλλά αποφοίτησαν 6.843, περίπου το 67% των εισαχθέντων.
newmoney.gr