Καθώς το σκάφος κάνει το αργό ταξίδι του διασχίζοντας τη Μεσόγειο, Ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες αρνούνται να παρέχουν υπηρεσίες στο τάνκερ ενόψει της αναμενόμενης άφιξής του στην Καλαμάτα, την ερχόμενη Δευτέρα.

Ένας Έλληνας πάροχος ναυτιλιακών υπηρεσιών που σκεπτόταν να αναλάβει τη δουλειά όταν προσεγγίστηκε από τον μεσίτη του πλοίου την περασμένη Δευτέρα, είπε πως εγκατέλειψε το σχέδιο μετά την προειδοποίηση των ΗΠΑ προς την Ελλάδα. «Δεν θα ασχοληθώ μ’ αυτό. Δεν ενδιαφέρομαι πλέον», είπε την Τρίτη.

Μετά την αποχώρησή του από το Γιβραλτάρ, το σκάφος σχεδίαζε να δέσει ανοικτά της Καλαμάτας για να προσλάβει νέο πλήρωμα, να αναπληρώσει τις προμήθειες σε τρόφιμα και καύσιμα και να μεταφέρει το φορτίο πετρελαίου του σε άλλο σκάφος, είπε ένας τοπικός ναυτιλιακός πράκτορας, που γνωρίζει τα σχέδια του πλοίου.

Το σκάφος χρειάζεται να ξεφορτώσει το φορτίο του στην Μεσόγειο, καθώς είναι πολύ βαρύ για να ταξιδέψει για το Ιράν μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Επίσης τελειώνουν τα καύσιμά του, κάνοντας αδύνατο το ταξίδι του περιμετρικά της Αφρικής.

Η ελληνική κυβέρνηση είναι απρόθυμη να αφήσει το τάνκερ να μεταφέρει το φορτίο του σε άλλο Ιρανικό πλοίο στα ελληνικά χωρικά ύδατα, ανέφερε -πάντα κατά την WSJ- ανώτατος Ευρωπαίος διπλωμάτης. Ορισμένοι Έλληνες αξιωματούχοι ανησυχούν ιδιαίτερα ότι η Ουάσιγκτον θα μπορούσε να ακυρώσει τις βίζες για τους Έλληνες ναυτικούς, απειλώντας μια από τις πιο ζωτικές για την χώρα βιομηχανίες, ανέφερε ο ίδιος.

Η Ελλάδα ελέγχει περίπου το ένα τέταρτο του παγκόσμιου στόλου των τάνκερ. Ο αποκλεισμός των ελληνικών σκαφών από τα Αμερικανικά χωρικά ύδατα θα ήταν ένα καίριο χτύπημα και θα μπορούσε επίσης να πλήξει την αλυσίδα προμήθειας πετρελαίου.

Αξιωματούχος του Ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών αναφέρθηκε στις δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη ότι η χώρα δεν θα βοηθούσε το σκάφος εάν επιχειρούσε να εξάγει το πετρέλαιό του στη Συρία, μια συναλλαγή που η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει απαγορεύσει. Ο κ. Βαρβιτσιώτης είπε επίσης πως η Αθήνα δεν θέλει να επηρεαστούν οι σχέσεις της με τις Ηνωμένες Πολιτείες από μια πιθανή άφιξη του ιρανικού σκάφους. «Η αλήθεια είναι πως έχουμε δεχθεί πιέσεις, υπάρχουν συγκεκριμένα αιτήματα που έχουν προωθηθεί από τις Αμερικανικές αρχές», δήλωσε στον ΑΝΤ1.

Απρόθυμη και η Κύπρος να δεχθεί το τάνκερ

Οι μεσίτες που εκπροσωπούν το πλοίο σκέφτονται τώρα την Κύπρο ως εναλλακτικό προορισμό, ανέφερε ναυτιλιακός παράγοντας. Αλλά το Στέιτ Ντιπάρτμεντ είπε τη Δευτέρα πως προειδοποίησε όλα τα κύρια λιμάνια της Μεσογείου να μην φιλοξενήσουν το σκάφος. Η Κύπρος είναι επίσης απρόθυμη, είπαν οι μεσίτες. Αυτό ίσως οδηγήσει στο να μείνει στο κενό το τάνκερ, καταμεσής της Μεσογείου, είπα οι ίδιοι.

Από την πλευρά του οι Ιρανοί αξιωματούχοι έχουν επίσης προειδοποιήσει πως το υπό βρετανική σημαία τάνκερ Stena Impero, που η Τεχεράνη έχει συλλάβει στον Περσικό Κόλπο τον Ιούλιο με την κατηγορία ότι παραβίασε το Διεθνές ναυτικό δίκαιο, δεν θα απελευθερωθεί μέχρι το Adrian Darya 1 φτάσει στον προορισμό του.

Η Τεχεράνη έχει επίσης απειλήσει την Ουάσιγκτον να μην κάνει οποιαδήποτε προσπάθεια να θέσει και πάλι υπό κράτηση το Adrian Darya 1 ή να μηδενίσει τις εξαγωγές του Ιρανικού πετρελαίου.

Ο ίδιος ο Πρόεδρος του Ιράν, Χασάν Ρουχανί, είπε την Τετάρτη ότι τα διεθνή ύδατα δεν θα ήταν πλέον ασφαλή εάν οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν έπεφταν στο μηδέν. Οι εξαγωγές Ιρανικού αργού πετρελαίου έπεσαν στα 300.000 βαρέλια την ημέρα έναντι 2,5 εκατομμυρίων τον Μάιο του 2018, οπότε οι ΗΠΑ αποφάσισαν να επιβάλλουν εμπάργκο.

Πηγή: Wall Street Journal / Φωτο: REUTERS