Θέματα κρουαζιέρας, ακτοπλοΐας, ναυτικής εκπαίδευσης, ποντοπόρου ναυτιλίας, ΝΑΤ, Λιμένων και άλλα ,έθιξε σήμερα ο Υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας Γιάννης Διαμαντίδης κατά την πρώτη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στους ναυτιλιακούς συντάκτες.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης τύπου:
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ:
Καταρχήν να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ όλους για την παρουσία σας εδώ στην πρώτη στην ουσία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη του νέου Υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας.
Και εισαγωγικά θα ήθελα να πω ότι κατά τη διάρκεια που ο Υπουργός ο κ. Διαμαντίδης θα κάνει μία εισηγητική ομιλία, θα ήθελα οι συνάδελφοι όλοι και όλες που θα ήθελαν να υποβάλουν μία ερώτηση, αν θέλουν και γραπτά να τη δώσουν στους συνεργάτες του γραφείου να παίρνουν το αίτημα ή και κατά τη διάρκεια βέβαια μπορούμε να έχουμε το αίτημα για ερωτήσεις, για να είναι πιο οργανωμένη η συζήτηση.
Θα παρακαλούσα τον Υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας τον κ. Διαμαντίδη να κάνει μία εισαγωγική ομιλία και στη συνέχεια να δεχθούμε τις ερωτήσεις και με την Υφυπουργό την κα Τσουρή.
Νέος Γενικός Γραμματέας
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα σε όλους. Ευχαριστώ όλους και όλες για την παρουσία και τα κανάλια. Πρώτα απ’ όλα πριν ξεκινήσω την εισαγωγή στα θέματα που θα συζητήσουμε, πρέπει να σας πω ότι χθες με απόφαση του Πρωθυπουργού ορίστηκε ο νέος Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας.
Είναι ο κ. Νίκος Λύτινας, Καθηγητής του Πανεπιστημίου του Αιγαίου και πρώην Πρύτανης. Σήμερα θα υπογράψω την απόφαση και θα σταλεί στον Πρωθυπουργό για να την υπογράψει και εκείνος και να βγει το ΦΕΚ.
Όπως όλοι γνωρίζετε, με το Π.Δ. 96/’10 συστάθηκε στα τέλη του Σεπτεμβρίου αυτό το νέο Υπουργείο το Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας και την ευθύνη στην ηγεσία ανέθεσε σε εμένα σαν Υπουργό ο κ. Πρωθυπουργός και στην κα Τσουρή σαν Υφυπουργό.
Και βέβαια έχει τους Γενικούς Γραμματείς τους δύο, τον κ. Βλάχο Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής και τον κ. Χαλκιώτη Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και βεβαίως σήμερα και τον κ. Λύτινα.
Το νέο Υπουργείο στην ουσία λειτουργεί στη θέση και με τις αρμοδιότητες σε μεγάλο βαθμό του πρώην Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, το οποίο είχε συγχωνευθεί στις Γενικές Γραμματείες Ναυτιλιακής Πολιτικής, Ναυτιλίας και Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς επίσης ενσωματώθηκε και η Γενική Διεύθυνση για πρώτη φορά Αλιείας.
Όλα αυτά σε μία δεδομένη οικονομική συγκυρία, δηλαδή μέσα σε μια πρωτοφανή οικονομική κρίση και αναδιάρθρωση όλου του κράτους και της δημόσιας διοίκησης, προχωράμε με λίγους πόρους για να λειτουργήσουμε. Το διάστημα αυτό το Υπουργείο έλυσε πολλά και σημαντικά προβλήματα χρονίζοντα σε κάθε κλάδο και τομέα ευθύνης του και δρομολόγησε αναπτυξιακές πολιτικές που πιστεύουμε και εκτιμούμε ότι θα βοηθήσουν τις επαγγελματικές τάξεις που ασχολούνται με τη θάλασσα, για καλύτερες ημέρες και έθεσε τις βάσεις για μία νέα αναπτυξιακή φιλοσοφία σε όλους τους τομείς ευθύνης του.
Από την πρώτη μέρα και πριν ακόμα ορκιστούμε μέχρι να ετοιμαστεί το νέο Π.Δ. είχα συναντήσεις με όλους τους φορείς που εμπλέκονται με άμεσο ή έμμεσο τρόπο με το Υπουργείο αυτό, γιατί η φιλοσοφία η δικιά μας εδώ είναι πρώτα να ακούμε, να αφουγκραζόμαστε τον παλμό και τις αγωνίες της ελληνικής κοινωνίας και της οικονομίας.
Γιατί ο κόσμος της εργασίας απ’ όποιο μετερίζι και αν βρίσκεται, είτε της εργοδοσίας, είτε των εργαζομένων, είναι στην πρώτη γραμμή της μάχης για επιβίωση και ανάπτυξη και γνωρίζει την καθημερινότητα των προβλημάτων.
Ακόμα και όταν υπήρξε η γνωστή σύγκρουση στην ακτοπλοΐα με την μη υπογραφή της σύμβασης, το ΥΘΥΝΑΛ και εγώ προσωπικά έκανα τα πάντα ώστε να υπάρξει εργασιακή ειρήνη, αναλαμβάνοντας όλες τις πρωτοβουλίες, ακόμα και έξω από τον τυπικά θεσμικό του ρόλο, προκειμένου να δοθεί λύση.
Θα αποδεχθεί ΣΣΕ με ΣΕΕΝ
Και στο σημείο αυτό θα ήθελα να πω επίσης ότι υπάρχει ακόμα αυτή η εκκρεμότητα μόνο στην ακτοπλοΐα με την υπογραφή της σύμβασης εργασίας των δύο μερών, εργοδοσίας και εργαζομένων. Όλες οι άλλες οι εργοδοτικές κατηγορίες των πλοίων και των οργανώσεων έχουν υπογράψει.
Και βεβαίως δήλωσα και χθες ότι εάν και η νέα διαμορφούμενη κατάσταση στην ακτοπλοΐα και απ’ ότι γνωρίζουμε όλοι έχει ξεκινήσει και ένας διάλογος μεταξύ της ΠΝΟ και της ΣΕΕΝ καταλήξει σε συμφωνία, εγώ θα υπογράψω αυτή τη σύμβαση, ούτως ώστε να δοθεί λύση σε αυτή την εκκρεμότητα και να εκλείψουν οι λόγοι που επέβαλαν την πολιτική κινητοποίηση που είναι σε ισχύ και επιβλήθηκε σαν αναγκαίο μέτρο κοινωνικής γαλήνης σε αυτές τις πολύ δύσκολες και αντίξοες οικονομικές συνθήκες που βιώνει η πατρίδα μας.
Τα πολλά και μεγάλα προβλήματα που κληθήκαμε να διαχειριστούμε αυτούς τους μήνες δημιουργώντας παράλληλα σε σωστές βάσεις ένα νέο αναπτυξιακό οικονομικό Υπουργείο, ανάγκασαν και σωστά κατά τη γνώμη μας, να σκύψουμε πάνω στα προβλήματα και τις λύσεις παρά να μιλάμε.
Η πατρίδα μας θέλει έργα και όχι λόγια. Πολιτικές κατευθύνσεις και λύσεις βιώσιμες και αναπτυξιακές και όχι πυροτεχνήματα. Σχέδιο και όραμα με απλό και κατανοητό για όλους αποτέλεσμα. Το διάστημα αυτό παραχωρήσαμε δύο εξειδικευμένες θα έλεγα συνεντεύξεις μαζί με τον κ. Γερουλάνο για την κρουαζιέρα, που επιτέλους έγινε πράξη σε μία κατ’ εξοχήν τουριστική χώρα, ναυτιλιακή χώρα, όπως είναι η Ελλάδα.
Όπως επίσης και με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης τον κ. Πάγκαλο και τον κ. Γερουλάνο και τον Πρωθυπουργό, για την Πολιτιστική Ακτή του Πειραιά, που είναι ένα οραματικό σχέδιο και είναι ίσως η μεγαλύτερη ή απ’ τις μεγαλύτερες επενδύσεις που θα γίνουν τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας ή έχουν γίνει.
Παράλληλα σε αυτό το διάστημα, είχαμε τη δυνατότητα να συνεργαζόμαστε με όλους σας και να προσπαθούμε και εγώ και οι συνεργάτες μου να βοηθήσουμε το έργο σας που κατανοούμε και τις δυσκολίες του, αλλά και την ανάγκη που έχετε για πληροφόρηση για τις δραστηριότητες του Υπουργείου.
Και θα ήθελα να προσθέσω εδώ ότι πάντα η καλοπροαίρετη κριτική είναι καλοδεχούμενη, γιατί μας βοηθάει και εμάς να βλέπουμε αδυναμίες, λάθη και παραλείψεις. Κανένας δεν είναι αλάνθαστος και εμείς επειδή δημιουργούμε προφανώς θα κάνουμε και λάθη και θα μας βοηθήσετε εσείς να διορθώσουμε τα τυχόν αυτά λάθη.
Όπως γνωρίζετε και όπως έχω πει απ’ την πρώτη μέρα που ανέλαβα αυτό το Υπουργείο, η ναυτιλία είναι η παγκόσμια δύναμη. Η ελληνική ναυτιλία είναι η παγκόσμια δύναμη και οι Έλληνες πλοιοκτήτες οι παγκόσμιοι ηγέτες και παίκτες και είναι και η βαριά βιομηχανία για τη χώρα μας.
Στόχος μας λοιπόν από την αρχή είναι να έχει η Ελλάδα την πρωτιά σε παγκόσμιο επίπεδο και άρα την πραγματική οικονομική δύναμη και εκτόπισμα στη ναυτιλία και στη θάλασσα και είναι η ναυτική εκείνη η δύναμη που όλοι θα σέβονται και θα εκτιμούν, ακόμα και να φοβούνται θα έλεγα εγώ.
Υλοποίηση συμφωνίας με Κϊνα
Γι’ αυτό πριν από λίγες ημέρες ο Πρωθυπουργός της χώρας, ο κ. Παπανδρέου δέχθηκε την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στο γραφείο του στο Μαξίμου μαζί με μένα. Έγινε μία αναλυτική κουβέντα σε πολύ καλό κλίμα και συμφωνήσαμε σε αρκετά πράγματα. Το βασικότερο από όλα είναι να υλοποιηθεί η συμφωνία που έχει υπογραφεί με την Κίνα, για την ενίσχυση ακόμα περισσότερο της ελληνικής ναυτιλίας, που θα δώσει και νέες θέσεις εργασίας.
Απογοήτευση από τη Ναυτική Εκπαίδευση
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να πω ότι ένας από τους στρατηγικούς στόχους εδώ στο ΥΘΥΝΑΛ είναι να έχουμε πολύ σύντομα και όλα εκείνα τα αναγκαία εργαλεία τα οποία θα κάνουν τη ναυτιλία μας πιο ισχυρή και ένα από αυτά είναι η ναυτική εκπαίδευση.
Είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ τις Σχολές και στον Ασπρόπυργο και στο ΚΕΣΕΝ, αυτές εννοώ που είναι στο λεκανοπέδιο, και πρέπει να πω ότι δεν έμεινα πολύ ικανοποιημένος, για να μην πω ότι μου δημιούργησε και ένα αίσθημα έτσι απογοήτευσης.
Γι’ αυτό ακριβώς στόχος μας είναι να προχωρήσουμε ούτως ώστε η Ελλάδα να έχει την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση ναυτική και να έχει τα καλύτερα στελέχη και τις καλύτερες αμοιβές, γιατί εδώ προέχει για μας ο Έλληνας ναυτικός σε κάθε δραστηριότητα που έχει σχέση με τη θάλασσα και παράλληλα να έχουμε τις υποδομές εκείνες και τη φήμη σε παγκόσμιο επίπεδο ούτως ώστε να έρχονται και για μετεκπαίδευση ακόμα εδώ οι ξένοι ναυτικοί. Πρέπει να σταματήσει η λογική της ψωροκώσταινας και προς αυτή την κατεύθυνση δεν υπάρχουν στεγανά.
Σε σημείο μηδέν τα λιμάνια
Σε ένα άλλο θέμα έρχονται τώρα που αφορά τα λιμάνια. Η χώρα μας, όπως όλοι γνωρίζετε, μία πολυνησιακή χώρα, έχει περίπου 900 λιμάνια και μέχρι σήμερα λειτουργεί με ένα άναρχο τρόπο θα έλεγα, με αποτέλεσμα κανείς να μην είναι ευχαριστημένος και το κράτος να χάνει τεράστια έσοδα. Είμαστε σε σημείο μηδενικό, για να μην πω χειρότερο και αδικήσω ακόμα και κάποιες θετικές ενδεχομένως προσπάθειες που έγιναν.
Στόχος μας είναι να ενισχυθούν τα έσοδα του Δημοσίου με τη σωστή λειτουργία των λιμανιών. Να λειτουργήσουν τα λιμάνια αποτελεσματικά και με διαφάνεια και να ενισχυθεί η τουριστική εικόνα της χώρας. Να γίνουν νέα έργα σε υποδομές και σωστή λειτουργία και να υπάρχει επιτέλους ένα ενιαίο σύστημα λιμενικής πολιτικής.
Όλα αυτά μπορούν να γίνουν και θα γίνουν άμεσα, γιατί τα νομικά ζητήματα είναι ήδη λυμένα με τις εταιρείες εκείνες που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο, ΟΛΠ και ΟΛΘ, και όπως θυμάστε, ενδεχομένως έχω εξαγγείλει από την πρώτη γραμμή, από την πρώτη στιγμή της ορκωμοσίας μου ένα νέο διοικητικό σχήμα τύπου «Καλλικράτη». Μία πρώτη πιλοτική εφαρμογή μπορεί να γίνει με το Αττικό Λιμενικό Σύστημα μέσα στην άνοιξη.
“Αιμορραγία” οι άγονες γραμμές
Δε θα ήθελα τώρα να αναφερθώ σε λεπτομέρειες σε όλα τα λιμενικά έργα που είναι σε εξέλιξη, αλλά στόχος μας είναι να αποκτήσουμε επιτέλους λειτουργικά λιμάνια που θα αποδίδουν έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό. Σε συνδυασμό με τη δημιουργία του Εθνικού Λιμενικού Συστήματος εξετάζουμε από την αρχή το καθεστώς των λεγόμενων «Άγονων Γραμμών» που αποτελεί αιμορραγία για τον προϋπολογισμό με αναμφίβολα αποτελέσματα και δεύτερον, τη λειτουργία των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών στο σύνολο της.
Έχει συσταθεί από την κα Υφυπουργό μία Επιτροπή συμβουλευτική με ανθρώπους έμπειρους, ικανούς, γνώστες του αντικειμένου, να συζητήσουν, να επεξεργαστούν ούτως ώστε όταν θα είμαστε έτοιμοι απόλυτα, θα γίνει μία ευρύτατη ομάδα στην οποία θα συμμετέχουν όλοι οι παράγοντες που μπορούν να συμβάλουν στην καλύτερη και σωστότερη λύση του προβλήματος.
Οχι στο χρηματιστήριο ρύπων
Στόχος μας είναι επίσης τα καθαρά πλοία και οι καθαρές θάλασσες. Γι’ αυτό συζητάμε με όλους εμπλεκόμενους φορείς. Η Ελλάδα, γιατί δε δέχεται το λεγόμενο χρηματιστήριο των ρύπων, αλλά συντάσσεται με ένα ενιαίο ειδικό φορολογικό τέλος ανάλογα με την επιβάρυνση που κάθε τομέας έχει στη μόλυνση του περιβάλλοντος. Πρέπει να σας πω ότι η μόλυνση του περιβάλλοντος από τα πλοία είναι πάρα πολύ μικρή σε σχέση με τη μόλυνση από άλλα μέσα μεταφοράς.
Θαλάσσιος Τουρισμός
Εκτός από τη ναυτιλία ή μάλλον να το πω καλύτερα, ένας άλλος τομέας της ναυτιλίας που είναι κι αυτός σημαντικός είναι ο θαλάσσιος τουρισμός και εδώ στο Υπουργείο ο θαλάσσιος τουρισμός μπήκε στην πρώτη γραμμή. Με την υπουργική απόφαση, με την υπογραφή της υπουργικής απόφασης για την κρουαζιέρα ξεκινάμε ένα νέο κλάδο ή αν θέλετε επαναδραστηριοποιούμε ένα νέο κλάδο, την κρουαζιέρα, και πρέπει να σας πω ότι υπάρχει ένα τεράστιο ενδιαφέρον από όλες τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες που ασχολούνται με την κρουαζιέρα, για τον Πειραιά και για πολλά άλλα λιμάνια της πατρίδας μας.
Γι’ αυτό λοιπόν εμείς με τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού υπογράψαμε αυτές τις αποφάσεις και τη σύμβαση και είμαστε έτοιμοι και από 1η Ιανουαρίου πρέπει να σας πω ότι απρόσκοπτα πια η κρουαζιέρα λειτουργεί στις θάλασσές μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με στόχο, απ’ ό,τι μου λένε οι ίδιες εταιρείες, η αύξηση γι’ αυτή τη χρονιά, που ήταν μια χρονιά αν θέλετε και λίγο δύσκολη γιατί ο νόμος όπως ξέρετε ψηφίστηκε πριν λίγο διάστημα, πριν λίγους μήνες και η απόφαση μέσα στο Νοέμβριο, τα στοιχεία που μας δίνουν είναι ότι θα έχουμε αύξηση από κάποιες εταιρείες πάνω από 50%.
Νομοσχέδιο σε δημόσια διαβούλευση για τα σκάφη αναψυχής
Πολύ σύντομα θα δοθεί στη διαβούλευση, σε δημόσια διαβούλευση, αφού καταθέσω πρώτα το νομοσχέδιο στη Βουλή, για το θαλάσσιο τουρισμό, για τα σκάφη δηλαδή που δεν χαρακτηρίζονται ως πλοία και όλες τις δραστηριότητές τους.
Η θαλάσσια αναψυχή με το κάθε λογής σκάφος και yacht, o εναλλακτικός θαλάσσιος τουρισμός, η ανάδειξη του θαλάσσιου και ναυτικού μας πολιτισμού, ο καταδυτικός τουρισμός και τα θαλάσσια πάρκα και Μουσεία, μπορούν να προσελκύσουν πολύ σημαντικές επενδύσεις και ανθρώπινο δυναμικό σε όλη τη ραχοκοκαλιά της πατρίδας μας, δίνοντας σημαντική ώθηση στην αναπτυξιακή μας προσπάθεια, πολύ περισσότερο που το σημερινό στρεβλό και άναρχο καθεστώς, λειτουργεί αποτρεπτικά σε όλα αυτά.
Άρα μέσα σε λίγες μέρες, δυο – τρεις εβδομάδες το μάξιμουμ, θα έχει κατατεθεί στη Βουλή το σχέδιο νόμου το οποίο το επεξεργάζεται νομοπαρασκευαστική Επιτροπή σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Εύρωστη αλιεία
Γνωρίζετε -έρχομαι σε ένα άλλο θέμα τώρα στο θέμα της αλιείας- ότι με τη σύσταση του Υπουργείου ο τομέας της αλιείας ήρθε σε εμάς. Η προσπάθειά μας για περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου, πρέπει να τεθεί από την αρχή στις σωστές βάσεις, με ένα διπλό στόχο.
Πρώτον να διατηρηθεί ο κοινωνικός χαρακτήρας του κλάδου και δεύτερον να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητά του με στόχο την οικονομική ευρωστία του.
Η διατήρηση και η βιώσιμη εκμετάλλευση των αλιευτικών πόρων μέσα από την οποία εξάλλου θα στηριχθεί και το εισόδημα όλων όσων εμπλέκονται σε αυτήν, αποτελεί κύρια προτεραιότητα του Υπουργείου μας, που θα πραγματοποιηθεί με την υιοθέτηση και την εφαρμογή συγκεκριμένων πολιτικών και μέτρων διαχείρισης.
Πρέπει να γνωρίζετε ότι από την πρώτη στιγμή από τα πρώτα προβλήματα που κλήθηκα να χειριστώ, ήταν αυτό το θέμα της αλιείας και ειδικότερα τα προβλήματα που δημιούργησε σε σημαντικό αριθμό αλιειών, η λήξη των παρεκκλίσεων και η κοινοτική εφαρμογή της απαγόρευσης αλιείας με βενζινότρατα.
Ο σεβασμός μας όμως στις αρχές τήρησης της βιώσιμης διαχείρισης των πόρων φαίνεται μέσα από τις παράλληλες δράσεις μας, όπως η απαγόρευση της αλιείας με γρι – γρι στο Μαλιακό Κόλπο, για την οποία το Προεδρικό Διάταγμα έχει σταλεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας, η θέσπιση ελάχιστου μεγέθους στην αλιεία ξιφία, το Προεδρικό Διάταγμα προωθείται και η αύξηση για τη χώρα μας του ελάχιστου μεγέθους ματιού στα απλά δίχτυα στα 20 χιλιοστά, κάτι, για το οποίο θα μπορέσουμε να ενισχύσουμε και οικονομικά τους αλιείς.
Προχωράμε στη χάραξη της εθνικής πολιτικής για την ανάπτυξη του τομέα της αλιείας. Τμήμα της πολιτικής αυτής είναι και ο εκσυγχρονισμός και η απλοποίηση της εθνικής νομοθεσίας σε συνδυασμό με την κωδικοποίησή της.
Η βασική αλιευτική νομοθεσία της χώρας είναι από το 1966 ενώ η κωδικοποίηση έγινε το 1970. Μπορεί να ήταν πρωτοποριακή τότε, αλλά σήμερα είναι ξεπερασμένη.
Επίσης όσο κι αν ακούγεται παράξενο, δεν είχαμε μέχρι σήμερα περιγραφή του επαγγέλματος της αλιείας. Δεν γνωρίζαμε δηλαδή ποιος ήταν ο επαγγελματίας ψαράς και ποιος όχι.
Προχωράμε με γοργούς ρυθμούς σε αυτό το θέμα και ήδη η ομάδα εργασίας που σύστησα για τον καθορισμό των κριτηρίων επαγγελματικότητας αλιείας, έδωσε το πόρισμά της, το οποίο είναι μια νομική επεξεργασία και εντός των επομένων ημερών θα σταλεί στους φορείς και θα αναρτηθεί για διαβούλευση.
Νόμος για Αλιευτικό τουρισμό
Επίσης υπάρχει σε εξέλιξη νομοθετική πρωτοβουλία που θα επιτρέπει τον αλιευτικό τουρισμό από επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη. Στόχος είναι αφ’ ενός να ενισχυθεί το εισόδημα των αλιέων, αφού τα έσοδα θα θεωρούνται τα έσοδα από την αλιεία και αφ’ ετέρου την επομένη τουριστική περίοδο να προσφέρονται στους ενδιάμεσους ενδιαφερόμενους τουρίστες πρακτορεία και τα λοιπά, περισσότερες μορφές εναλλακτικού τουρισμού.
Ιχθυοκαλλιέργειες
Ο τομέας των υδατοκαλλιεργειών και ειδικότερα των θαλάσσιων ιχθυοκαλλιεργειών, είναι ιδιαίτερα σημαντικό για το Υπουργείο μας καθώς είναι ένας καθαρά εξαγωγικός τομέας. Πρέπει να σας πω ότι ο τζίρος είναι περίπου 600 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 450 εκ. είναι εξαγωγές.
Θα αποτελέσει λοιπόν ένα σημαντικό κομμάτι της νέας κοινής αλιευτικής πολιτικής. Και γι’ αυτό βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή με το Υπουργείο Περιβάλλοντος προκειμένου να ολοκληρωθεί το ειδικό χωροταξικό σχέδιο για τις υδατοκαλλιέργειες. Ένα χρονίζον πρόβλημα που η έλλειψή του δημιουργεί μέχρι σήμερα σημαντικά εμπόδια στην ανάπτυξη του κλάδου, καθώς και η ρύθμιση της φέρουσας ικανότητας των μονάδων.
Βασικό εργαλείο για να γίνουν όλα αυτά είναι το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αλιεία 2007 – 2013» το ΕΠΑΛ. Μετά την ολοκλήρωση της πλήρους μεταβίβασης των αρμοδιοτήτων στο Υπουργείο μας, προωθούμε την επιτάχυνση της απορρόφησης των πόρων, που προβλέπονται από το ΕΠΑΛ, το οποίο είναι ένα σημαντικό πρόγραμμα, εκτός του ΕΣΠΑ, με πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου που ανέρχονται στα 274.105.000.
Βέβαια ενώ το πρόγραμμα διανύει το 4ο έτος εφαρμογής, οι πληρωμές ανέρχονται μόνο στο 2%. Ενώ άλλα διαρθρωτικά Ταμεία παρουσιάζουν απορροφήσεις του 20%. Κύριο πρόβλημα για την Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν η έλλειψη απαραίτητου επιπέδου διοικητικής οργάνωσης, που υπήρξε τα προηγούμενα χρόνια.
Με το συντονισμό λοιπόν του Υπουργείου μας με τις Ειδικές Γραμματείες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης που είχε μέχρι πριν από λίγο καιρό την ευθύνη, είχαμε μια σημαντική επιτάχυνση στις διαδικασίες και επιλύονται τα κύρια διοικητικά θέματα, κάτι, που συνεπάγεται ότι θα υπάρξει αυξημένη απορροφητικότητα πόρων το 2011, ενώ ήδη με τη σύσταση του Ειδικού Ταμείου Ενάλιων στο ΤΕΜΠΜΕ ύψους 35 εκ., ολοκληρώθηκε στις 30/12 και αποφεύχθηκε η απώλεια πόρων 30 εκ. Και έτσι, μέσα από αυτά τα 30 εκ. είχαμε την ευκαιρία να προχωρήσουμε και να εντάξουμε έργα αξίας 6,5 περίπου εκατομμυρίων ευρώ, όπως επίσης κι άλλα έργα περίπου 50 εκ. ευρώ για το επόμενο διάστημα, που θα υπογραφούν τα πρώτα Leader Αλιείας, για 5 περιοχές ύψους 24 εκ. ευρώ.
Εγκατάλειψη των νησιών
Το Υπουργείο όπως ξέρετε είναι και Νήσων και η Ελλάδα είναι μια πολυνησιακή χώρα. Τα τελευταία χρόνια τα νησιά μας εγκαταλείφθηκαν σε μεγάλο βαθμό και αυτό ακριβώς είναι που νιώθουν οι νησιώτες σε όλα τα νησιά, ότι είναι εγκαταλελειμμένοι ότι είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας, σε μικρά και σε μεγάλα θα έλεγα.
Δεν υπήρξε καμία πρόβλεψη, δεν υπήρξε πολιτική για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των κατοίκων των νησιών, τα οποία αφορούν στο σύνολο της ζωής τους, της κοινωνικής και οικονομικής διαβίωσης των νησιωτών μας.
Για παράδειγμα στο θέμα της υγειονομικής περίθαλψης όπου η κατάσταση ήταν απογοητευτική για όλα τα νησιά με ελλείψεις σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, ελλείψεις έως και σε ανυπαρξία παραϊατρικού προσωπικού, ελλείψεις σε προμήθειες, προβλήματα στη μεταφορά, στη διακομιδή ασθενών.
Το 2010 εξακολουθούν να υπάρχουν νησιά που καλύπτουν τις ανάγκες τους με νερό με υδροφόρες. Πρέπει να σας πω ότι υπογράφω καθημερινά πάρα πολλά εντάλματα για να πηγαίνει νερό στα νησιά και το ξέρει πολύ καλά και η κα Τσουρή.
Άρα εμείς πολύ σύντομα θα είμαστε σε θέση να σας ανακοινώσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την υδροδότηση των νησιών μας, γιατί η πρόθεσή μας είναι να βρούμε μόνιμες λύσεις, συμφέρουσες για τα νησιά μας.
Γι’ αυτό συγκροτούμε ένα ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχεδιασμό που θα λαμβάνει υπόψη τόσο το σύνολο του νησιωτικού χώρου, όσο και την ταυτότητα και τις δυνατότητες κάθε νησιού. Θα αναδείξουμε τα νησιά μας ως προνομιακό χώρο για την πράσινη ανάπτυξη και την υλοποίηση όλων των αναγκαίων έργων, με έμφαση στην προστασία, τη στήριξη και την προώθηση των τοπικών προϊόντων, της τοπικής τεχνογνωσίας και των παραδοσιακών επαγγελμάτων.
Όλα αυτά θέλουν χρήματα για να γίνουν και είμαστε σε συνεχείς διαβουλεύσεις και επαφές για να βρούμε χρήματα και από το ΕΣΠΑ, αλλά και μέσω ΣΔΙΤ. Με δύο λόγια και κλείνοντας αυτή την σύντομη παρουσία πρέπει να σας πω, ότι στόχος μας -και βεβαίως θα απαντήσω σε όποιες ερωτήσεις μου τεθούν στις απορίες μας- είναι το νέο αυτό Υπουργείο αναπτυξιακό – οικονομικό Υπουργείο να μπει στην πρώτη γραμμή της μάχης για την ανάπτυξη της πατρίδας μας, εκεί που η Ελλάδα είναι παγκόσμια δύναμη και όχι στα λόγια.
Και φιλοδοξούμε χωρίς λεφτά, αφού όπως γνωρίζετε το πολύ μεγάλο κομμάτι του προϋπολογισμού πηγαίνει για τις ανάγκες του ΝΑΤ, για τις συντάξεις, στόχος μας είναι να απορροφήσουμε όλη την ανεργία που υπάρχει στις θαλάσσιες δραστηριότητες και επαγγέλματα, να δημιουργήσουμε υποδομές με μόνιμα και βιώσιμα χαρακτηριστικά, να αναδείξουμε τις πόλεις και τα λιμάνια σε τόπους τουριστικού προορισμού, να κάνουμε την Ελλάδα μας πανίσχυρη και περήφανη.
Σ’ αυτό χρειαζόμαστε τη βοήθεια όλων των παραγόντων της ναυτιλίας και φυσικά και τη δική σας. Σας ευχαριστώ γι’ αυτή την υπομονή σας και είμαι έτοιμος να απαντήσει σε ό,τι ερώτηση μου τεθεί. Ευχαριστώ πολύ.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ («ΚΕΡΔΟΣ – ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ»): θα περιοριστώ, κ. υπουργέ καλημέρα, σε δύο ερωτήσεις σύντομες για τη ναυτική εκπαίδευση. Αυτή τη στιγμή γνωρίζετε ότι υπάρχουν 300 περίπου Ανθυποπλοίαρχοι που αναζητούν πάνω από έξι μήνες και ένα χρόνο εργασία και 250 περίπου δόκιμοι που δεν έχουν συμπληρώσει τις απαραίτητες προϋποθέσεις, γιατί δεν υπάρχουν θέσεις εργασίας στα ποντοπόρα και στα ακτοπλοϊκά; Αυτό είναι το ένα ερώτημα.
Και το δεύτερο είναι, μιλήσατε και μιλάνε πάρα πολλοί Υπουργοί για το θέμα της απελευθέρωσης της κρουαζιέρας και ότι θα αυξηθεί 50%. Μέχρι τώρα δεν έχουμε δει καμία συμφωνία, αλλά σε ένα ρεπορτάζ την Πρωτοχρονιά στο κατάπλου ενός πλοίου σε ρεπορτάζ της Δώρας της Βογιατζάκη στον ΑΝΤΕΝΝΑ έλεγε κάποιος Έλληνας που του πήρε συνέντευξη, ότι επιβιβάστηκε στο Κατάκολο και θα αποβιβαστεί στο Κατάκολο από πλοίο μη κοινοτική ξένη σημαία.
Πώς επιτρέπετε σήμερα χωρίς να υπάρχουν συμφωνίες να γίνεται επιβίβαση και αποβίβαση των τουριστών στα πλοία;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στο πρώτο ερώτημα επειδή όντως γνωρίζω ότι υπάρχει ένα θέμα σχετικά με αυτούς που κάνουν τα εκπαιδευτικά τους ταξίδια, έχω ζητήσει από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και όχι μόνο και από την ακτοπλοϊα να προωθήσουν άμεσα και να ναυτολογούν όλους αυτούς που ζητούν δουλειά, που έχουν αν θέλετε την υποχρέωση να κάνουν αυτό το εκπαιδευτικό ταξίδι, να βοηθήσουν ούτως ώστε να υλοποιηθεί αυτό που είναι θεσμοθετημένο, διότι δεν μπορεί κάποιος να πάει να ταξιδέψει αν δεν κάνει πρώτα απ’ όλα μία εκπαίδευση.
Και βεβαίως πρέπει να σας πω, ότι υπάρχει μία θετική αποδοχή κατ’ αρχήν. Μένει να δούμε κατά πόσο θα υλοποιηθεί από τους εφοπλιστές, από τις εταιρείες η ναυτολόγηση αυτών των εκπαιδευμένων.
Στο δεύτερο θέμα που μου θέσατε για την κρουαζιέρα, είναι θετικό κατ’ αρχήν που για πρώτη φορά Πρωτοχρονιά έρχονται δύο μεγάλα κρουαζιερόπλοια με 5.000 περίπου τουρίστες, αυτό δεν έχει ξαναγίνει στην πατρίδα μας.
Στόχος μας, είπα και προηγουμένως, ότι είναι η κρουαζιέρα αυτή τη χρονιά να ανέβει θεαματικά και είμαι απόλυτα βέβαιος ότι από το 2012 ο Πειραιάς, αλλά και τουριστικά λιμάνια μεγάλα παραδοσιακά στην πατρίδα μας θα είναι τα λιμάνια και τα νησιά έλξης όλων των μεγάλων αυτών εταιρειών.
Τώρα γι’ αυτό που μου λέτε για το Κατάκολο δεν ξέρω κάτι συγκεκριμένο, δεν μου έχει τεθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει ένα μικρό λάθος, ο επιβάτης είπε ότι προέρχονταν από το Κατάκολο, επιβιβάστηκε κανονικά σε ιταλικό λιμάνι, ακολούθησε την κρουαζιέρα, ήταν ο προηγούμενος σταθμός από τον Πειραιά το Κατάκολο και θα συνέχιζε το ταξίδι κανονικά στο κρουαζιερόπλοιο, δεν επιβιβάστηκε στο Κατάκολο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τώρα μην μπούμε σε τέτοιες λεπτομέρειες ενός επιβάτη ή δύο ή πέντε, νομίζω ότι το ζητούμενο δεν είναι αυτό. Το ζητούμενο είναι πέρασε ένας νόμος στη Βουλή, υπεγράφη μία απόφαση Υπουργική, υπεγράφη μία Κοινή Υπουργική Απόφαση των δύο Υπουργών, προχωράμε, συνεχίζουμε, έχουμε οράματα για την κρουαζιέρα, είμαστε απόλυτα βέβαιοι ότι θα αποδώσει αυτός ο νόμος και αυτές οι αποφάσεις που πήραμε για τη χώρα για την οικονομία μας και η Ελλάδα θα αναδειχθεί πολύ σύντομα σαν ο βασικός τουριστικός χώρος για την κρουαζιέρα σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο.
Αυτή είναι η φιλοδοξία μας και εγώ προσωπικά είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι αυτό πολύ σύντομα θα το δούμε τα προσεχή χρόνια, φέτος, του χρόνου, το ’13 θα δούμε μία διαφορετική Ελλάδα σε σχέση βεβαίως και με όλα τα άλλα που θα γίνουν τα έργα τα οποία θα έχω την ευκαιρία αν ερωτηθώ να σας τα πω.
ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ («ΑΞΙΑ-ΘΕΜΑ»): Κύριε Υπουργέ στο θέμα της κρουαζιέρας, υπάρχει ο νόμος, μαθαίνω ότι υπάρχει ενδιαφέρον από εταιρείες. Είμαι σίγουρος ότι έχετε αλληλογραφία με τις εταιρείες, έχουν αποδεχθεί το νόμο ως έχει ή σας έχουν ζητήσει και άλλα πράγματα προκειμένου να φέρουν πλοία; Γιατί μου φαίνεται πολύ ιδανικό το να έχουν αποδεχτεί το νόμο για να φέρουν τα πλοία. Και από πότε θα γίνει αυτό; Γιατί το ’11 θεωρώ ότι είναι χαμένο. Και ποιες εταιρείες είναι, να το προσδιορίσουμε λίγο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νομίζω ότι είναι λάθος η εκτίμησή σας ότι είναι χαμένο το ’11, γιατί είπα ότι ήδη η εταιρεία η «COSTA» συγκεκριμένα επειδή θέλετε και ονόματα που ανακοίνωσε ότι θα έχει 50% άνοδο σε επιβάτες στην Ελλάδα. Ένα.
Δεύτερον, το θέμα εάν έγινε αποδεκτό όπως μου είπατε αυτό το νομοσχέδιο. Η μόνη ένσταση που είχαν βάλει και το βάλανε οι μεγάλες εταιρείες στην Αμερική, η «CARIBBEAN», η «Carbival» και δεν θυμάμαι κάποια άλλη, ενδεχομένως να υπήρχε και άλλη μία, ότι κάναμε την Press conference στην Αμερικανική Πρεσβεία ήταν το θέμα της ασφάλειας των λιμένων.
Και αυτό είχε να κάνει γιατί; Διότι υπήρχε το προηγούμενο με όλα αυτά τα επεισόδια που είχαν γίνει με το «ΖΕΝΙΘ» πέρσι, αλλά πρέπει να σας διαβεβαιώσω ότι επουδενί θα ξανά συμβεί κάτι τέτοιο. Τότε δεν υπήρχε ο νόμος, υπήρχαν οι κινητοποιήσεις όπως υπάρχουν κινητοποιήσεις πάντοτε ή σχεδόν πάντοτε όταν ψηφίζεται ένας νόμος που ενδεχομένως θίγει κάποιους ή που ενδεχομένως κάποιοι διαφωνούν με τη φιλοσοφία του, σε όποιο χώρο και αν βρίσκονται πολιτικό.
Αλλά όταν γίνεται ο νόμος, είναι νόμος της χώρας μας και όλοι οφείλουν να τον σέβονται και να υπακούουν. Άρα, λοιπόν, η διαβεβαίωση ήταν ξεκάθαρη, δεν υπάρχει περίπτωση να συμβεί οτιδήποτε σε σχέση με την ασφάλεια των λιμένων και την ασφάλεια των τουριστών που θα έρθουν με αυτά τα κρουαζιερόπλοια. Για όλα τα άλλα συμφωνήσαμε.
ΜΠΑΡΔΟΥΝΙΑΣ: Έχω δύο ερωτήσεις. Θα ξεκινήσω και εγώ κ. Υπουργέ με το θέμα κρουαζιέρα. Εντάξει, θα έρθουν κάποια πλοία, όμως πολλές εταιρείες έχουν θέσει και το θέμα της έλλειψης έργων υποδομής στα λιμάνια και κυρίως στον Πειραιά, όπως και το γεγονός ότι πάρα πολύ δύσκολα μπορεί να προσεγγίσει κάποιος από τον Πειραιά στο αεροδρόμιο ή από τον Πειραιά στο κέντρο των Αθηνών.
Έχουν γίνει κάποιες συζητήσεις για το πώς θα αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα; Είναι η πρώτη ερώτηση.
Η δεύτερη. Είχατε μία πολύ ενδιαφέρουσα συνάντηση με τον κ. Παπανδρέου και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Είπατε ότι συζητήσατε για το πώς θα υλοποιηθούν οι συμφωνίες που υπογράψαμε με την Κίνα. Συζητήθηκε όμως και το θέμα των επενδύσεων, δηλαδή αν οι εφοπλιστές θα δώσουν χρήματα για επενδύσεις στην Ελλάδα.
Εδώ θέλω να σας ρωτήσω αν αληθεύει το γεγονός ότι ζήτησαν αυτοί να αλλάξει η φορολογία και να αντιμετωπίζονται τα εφοπλιστικά κεφάλαια που θα εισέρχονται στη χώρα, όπως και τα ξένα.
Και ένα τελευταίο. Στη ναυτική εκπαίδευση είπατε τη λέξη «όχι στεγανά». Αυτό τι σημαίνει; Μια διευκρίνιση παρακαλώ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όσον αφορά το πρώτο υπάρχει ένα θέμα κυκλοφοριακό στον Πειραιά. Όλοι στον Πειραιά ζούμε και το ξέρουμε. Δεν είναι εύκολο, πόσο μάλλον αν έρθουν 3, 4, 5 κρουαζιερόπλοια μεγάλα, να μετακινούνται 200 ή 150 ή 100 πούλμαν από το λιμάνι στα μουσεία, στην Αθήνα ή στο Σούνιο ή σε όποιον άλλον προορισμό θέλουν να πάνε τουριστικό κλπ, αρχαιολογικό κ.ο.κ.
Εκεί υπάρχει ένα θέμα. Γι’ αυτό ακριβώς πριν λίγες μέρες ανακοινώσαμε όπως όλοι γνωρίζετε στον ΟΛΠ, μαζί με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης τον κ. Πάγκαλο, τον κ. Γερουλάνο και τον κ. Ανωμερίτη, αυτή την Πολιτιστική Ακτή του Πειραιά, η οποία θα συνδυάζεται όμως και με το μεγάλο επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΟΛΠ, το οποίο προβλέπει και υποθαλάσσια σύνδεση του λιμανιού, εννοώ απέναντι που είναι η κρουαζιέρα, με την έξοδο από το λιμάνι στη λεωφόρο Παπανδρέου για το Σχιστό.
Νομίζω αυτό θα αποσυμφορήσει το κέντρο του Πειραιά και θα γίνεται πιο εύκολη, πιο γρήγορη η μετακίνηση των τουριστών στην Αθήνα, στο Μουσείο ή όπου αλλού θέλουν να πάνε. Αλλά είναι ένα θέμα το οποίο δεν μπορώ εγώ να σας πω ότι θα το λύσει το ΥΘΥΝΑΛ, είναι ένα τεράστιο θέμα.
Με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών που πήγαμε στον κ. Πρωθυπουργό, που πρέπει να σας πω ότι η συνάντηση ήταν σε πάρα πολύ καλό κλίμα, εξαιρετικό θα έλεγα, απ’ όλες τις πλευρές, δεν συζητήσαμε το θέμα των επενδύσεων, συζητήσαμε πάρα πολλά θέματα. Αυτό που τέθηκε και επειδή βγήκε σαν είδηση εκείνη την ημέρα, επενδύσεις, επένδυση μπορεί να κάνει οποιοσδήποτε έχει χρήματα και θέλει να κάνει επένδυση στην Ελλάδα, εννοώ χρήματα που προέρχονται από το εξωτερικό και όπως ξέρετε το ναυτιλιακό συνάλλαγμα είναι χρήμα το οποίο προέρχεται από ναυτιλιακές δραστηριότητες σε όλο τον κόσμο.
Σε αυτή την περίπτωση η άποψή μου είναι ότι ό,τι κίνητρα και ό,τι φορολογικές απαλλαγές ή οτιδήποτε έχει να κάνει σε σχέση με τα κεφάλαια που εισάγονται για επενδύσεις στην Ελλάδα, το ίδιο ισχύει και για κεφάλαια που έρχονται από το ναυτιλιακό συνάλλαγμα. Άσχετα εάν ο εφοπλιστής είναι Έλληνας ή όχι.
Εμείς δεν κοιτάμε την εθνικότητα του επενδυτή, κοιτάμε από πού έρχονται τα χρήματα. Άρα δεν τέθηκε τέτοιο θέμα. Τέθηκαν άλλα θέματα, πολλά.
Στο θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης. Είπα απ’ την αρχή στην πρωτομιλία μου ότι για μας είναι και το έχω πει και απ’ το Σεπτέμβριο, είναι πάρα πολύ σημαντικό. Ξέρετε ότι χτίζονται σήμερα σε όλο τον κόσμο, στην Άπω Ανατολή μάλλον για να το συγκεκριμενοποιήσω σε τρία κράτη, πάνω από 300 πλοία και δεν ξέρω πόσα άλλα ενδεχομένως θα ακούσουμε σε λίγο διάστημα. Όπως ξέρετε τον άλλο μήνα εγώ θα πάω στην Κίνα, θα υπάρξει ενδιαφέρον. Να υλοποιηθεί και αυτή η συμφωνία που υπέγραψαν οι δύο Πρωθυπουργοί της Ελλάδας και της Κίνας.
Αυτά τα πλοία για να λειτουργήσουν, για να μπουν στη θάλασσα, χρειάζονται προσωπικό. Εάν αυτά τα πλοία έρθουν με ελληνική σημαία, θέλουν εκπαιδευμένους ναυτικούς. Θέλουν καπετάνιους, θέλουν μηχανικούς, που να ξέρουν τη σημερινή πραγματικότητα του πλοίου. Το πλοίο σήμερα είναι τελείως διαφορετικό απ’ αυτό που ήταν πριν μερικές δεκαετίες.
Άρα, θέλει μια τεχνογνωσία υψηλού επιπέδου. Γι’ αυτό μιλάμε για αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης. Εγώ δεν είμαι ικανοποιημένος σήμερα και δε νομίζω να διαφωνεί κανείς μαζί μου, για το επίπεδο της ναυτικής εκπαίδευσης. Χρειάζεται αναβάθμιση. Και οι Σχολές χρειάζονται αναβάθμιση.
Θα δω και θα εξετάσω σε πόσα νησιά ή σε πόσα μέρη της Ελλάδος υπάρχουν Ναυτικές Σχολές και πως λειτουργούν. Με ποιο καθεστώς λειτουργούν; Με έναν φοιτητή ή έναν μαθητή; Με δύο, με δέκα; Ποια είναι τα έξοδα; Τι προσφέρουν; Τι μπορούν να προσφέρουν; Όλα αυτά θα τα δούμε, θα τα συγκεντρώσουμε, θα τα μαζέψουμε.
Δεν είναι εύκολο το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης, ούτε είναι κάτι το οποίο θα γίνει επειδή το είπε ο Υπουργός, έδωσε εντολή και τελείωσε. Θα γίνει διεξοδική συζήτηση με όλους τους φορείς και με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και με την ΠΝΟ που έχει βασικό ρόλο σε αυτό το θέμα και αφορά κατ’ εξοχήν τους εργαζομένους.
Με τα Επιμελητήρια, με τα Πανεπιστήμια, θα ακούσουμε προτάσεις, θα τα μαζέψουμε όλα αυτά και θα βγάλουμε την απόφασή μας και θα φέρουμε το νομοσχέδιο. Θέλουμε η ναυτική εκπαίδευση να είναι αντάξια της θέσης που έχει η ελληνική ναυτιλία και αυτό θα κάνουμε, να είστε βέβαιοι.
Θ. ΚΟΝΤΖΟΓΛΟΥ «N@UTILIA.GR»: Κύριε Υπουργέ αν δεν κάνω λάθος ο νόμος για την άρση του καμποτάζ προβλέπει την επιβίβαση και αποβίβαση από ελληνικό λιμάνι. Υπάρχουν εταιρείες που τελικά θα επιβιβάζουν από ελληνικό λιμάνι, για να ξέρουμε αν πραγματικά αυτός ο νόμος φέρνει κάτι και για τους ξενοδόχους που επέμεναν στην άρση του καμποτάζ; Και επίσης, υπάρχουν θέσεις για Έλληνες ναυτικούς σε αυτά τα πλοία;
Δεύτερον. Ποια είναι τα συγκεκριμένα βήματα που θα κάνει το ΥΘΥΝΑΛ για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα βήματα όμως μιλάμε. Χθες ο Πρόεδρος σας ζήτησε να υπάρχει και Διοικητής, Πλοίαρχος στις Σχολές. Αν αυτό θα το αποδεχθείτε.
Και τελευταίο. Κυκλοφορεί μία λίστα με ονόματα εφοπλιστών και άλλων, οι οποίοι είναι ή ήταν εικονικά ναυτολογημένοι όπως ο κ. Βεντούρης. Τι θα κάνετε γι’ αυτό; Ευχαριστώ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βάλατε πολλά θέματα, να τα πάρουμε με τη σειρά κα Κοντζόγλου. Το καμποτάζ, κρουαζιέρα. Υπάρχουν εταιρείες οι οποίες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να ξεκινάνε από το λιμάνι του Πειραιά. Άμα ξεκινάει από το λιμάνι του Πειραιά το καράβι, είναι 100% βέβαιο ότι θα πάρει και Έλληνες τουρίστες. Όλες οι εταιρείες. Είναι η “MSE”, είναι η “Caribbean”, είναι η “Costa”, όλες οι εταιρείες δεν είναι καμία που δεν θέλει.
Και να σας πω για ποιο λόγο; Για ένα απλό λόγο. Είναι τελείως διαφορετικό να φεύγει το καράβι από την βόρειο Ιταλία από τη Βενετία ή από τη Γένοβα -και αυτό τους είπα σαν ισχυρό επιχείρημα και το δέχτηκαν- και να κάνει όλη την Αδριατική, να έχει δεν ξέρω πόσες χιλιάδες να πληρώνει για καύσιμα και διαφορετικό να φεύγει το καράβι από τον Πειραιά και σε 6 ώρες να είναι στη Μύκονο, στη Σαντορίνη στα ωραία νησιά. Γιατί αυτά είναι η δύναμή μας. Τα νησιά μας.
Άρα οτιδήποτε θεωρούν ότι χάνουν από το τέλος που μπήκε, το οποίο πρέπει να σας πω επειδή κι εδώ έχουμε ακούσει μια κριτική, ότι το τέλος που έβαλε ο ΟΛΠ είναι μικρότερο σε σχέση με άλλα λιμάνια τουριστικά, όπως είναι η Βαρκελώνη, όπως είναι η Βενετία. Άρα μην αμφιβάλλετε γι’ αυτό το πράγμα.
Έλληνες ναυτικοί. Μέσα από την απόφαση από τη σύμβαση υπάρχει διάταξη, η οποία λέει ότι όποια εταιρεία πάρει το 1% ναυτολογήσει 1% της οργανικής σύνθεσης, θα έχει κάποιες ευεργετικές, κάποια κίνητρα, κάποιες μειώσεις και τα λοιπά. Το 1% όμως σε αυτά τα πλοία, τα οποία έχουν πλήρωμα 1.500-1.400 άτομα, είναι για κάθε πλοίο 14-15 άτομα, φανταστείτε λοιπόν πόσα πλοία έρχονται στην Ελλάδα να υλοποιήσουν αυτή την απόφαση, εγώ θα είμαι απόλυτα ικανοποιημένος.
Ναυτική εκπαίδευση. Δεν μπορώ να σας πω λεπτομέρειες αυτή τη στιγμή. Είπε κάποιος –όπως μου είπατε- μια σκέψη. Σεβαστή, θα την ακούσουμε, όταν θα έρθει η ώρα θα το συνεκτιμήσουμε και θα δούμε. Αλλά δεν είμαι σε θέση αυτή τη στιγμή να σας πω λεπτομέρειες, διότι ακόμη είμαστε σε εξέλιξη. Έχουμε πολύ δουλειά ακόμη. Το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης θέλει νομοσχέδιο και δεν είναι κάτι που θα κατατεθεί σε ένα – δυο μήνες.
Για το θέμα που μου είπατε για τον κ. Βεντούρη. Όταν εγώ διάβασα σε εφημερίδες για το θέμα αυτό, έκανα αυτό που όφειλα να κάνω σαν Υπουργός. Δηλαδή έστειλα στο ΝΑΤ μια επιστολή στη Διοίκηση του ΝΑΤ και ζήτησα να δω κατά πόσο αυτό το δημοσίευμα είναι σωστό ή ανυπόστατο και κατά πόσο ευθύνονται οι Υπηρεσίες του ΝΑΤ ή όχι.
Σαν Υπουργός δεν μπορούσα να κάνω τίποτε άλλο. Αυτό έκανα. Επειδή κάποιοι είπαν ΕΔΕ, κάποιοι είπαν ότι κατ’ ευθείαν διέταξα ΕΔΕ για τους εργαζόμενους στο ΝΑΤ, δεν έκανα εγώ κάτι τέτοιο. Εγώ εκ προοιμίου δεν ενοχοποίησα κάποιους εργαζόμενους. Εγώ ζήτησα από τη Διοίκηση του ΝΑΤ να μάθω τι ακριβώς συμβαίνει με το θέμα αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν απαντήσατε. Υπάρχει λίστα που κυκλοφορεί με ονόματα με την ίδια κατάσταση όπως ο κ. Βεντούρης.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν την έχω υπόψη μου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και σας ρωτάω γι’ αυτό τι θα κάνετε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν θα χαριστώ σε κανέναν. Αυτό είναι ξεκάθαρο. Όποιος παρανομεί, θα έχει τις συνέπειες του νόμου, είτε είναι υπάλληλος είτε είναι εργαζόμενος στο Δημόσιο, είτε είναι κάποιος ο οποίος συνεργάζεται με το Δημόσιο ή έχει αναφορά στο Δημόσιο. Δεν θα χαριστώ σε κανέναν. Αλλά αυτή τη λίστα που λέτε δεν την ξέρω.
ΣΤ. ΜΑΛΑΓΚΟΝΙΑΡΗΣ («ΕΘΝΟΣ»): Κύριε Υπουργέ, το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης το θέμα της λειτουργίας των λιμανιών το αττικό λιμενικό σύστημα και τα λοιπά, έχουν τεθεί ως προτεραιότητα της Κυβέρνησης και από τους προκατόχους σας. Η κα Κατσέλη ας πούμε είχε μιλήσει στη Βουλή, είχε θέσει το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης.
Μέχρι σήμερα όμως έρχεστε κι εσείς το θέτετε επαναλαμβάνετε σαφώς την προτεραιότητα την κυβερνητική, αλλά ωστόσο σε αυτό το διάστημα δεν έχουμε δει κάποια παρέμβαση. Και ρωτάω, σε αυτή την καθυστέρηση έπαιξε κάποιο ρόλο οι αλλεπάλληλες αλλαγές που γίνει στο διοικητικό φορέα της ναυτιλίας, που ζούμε εδώ τους 15 μήνες; Αυτό είναι το ένα. Και πως έχουν λειτουργήσει αυτές οι αλλαγές στο διοικητικό φορέα της ναυτιλίας. Είχαν θετική ή αρνητική επίδραση;
Το δεύτερο που θα ήθελα να ρωτήσω, θα σταθώ στο θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης. Η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε συστήσει ένα ναυτικό Ινστιτούτο «Ποσειδών», το οποίο δεν παρουσίασε κανένα έργο, έχει διαταχθεί προκαταρτική εξέταση από την Εισαγγελία Αθηνών γύρω από αυτό το θέμα της λειτουργίας του και τα λοιπά. Τον Απρίλιο ανακοινώθηκε από την Κυβέρνηση ανάμεσα σε άλλα ανάλογα Ινστιτούτα ή Οργανισμούς και τα
Και το τρίτο και τελευταίο που ήθελα να ρωτήσω είναι σε σχέση με το θέμα της απασχόλησης των ναυτικών όπως το έθεσε χτες ο Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιάρχων, δεν θα σταθώ στους δόκιμους το απαντήσατε με καλύψατε στην ερώτηση του συναδέλφου, αλλά σε σχέση με την ύπαρξη ανθυποπλοίαρχων, υποπλοιάρχων στα πλοία Ελλήνων, και δεύτερου και τρίτου μηχανικού.
Διότι όπως είπε χτες εύστοχα ο Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιάρχων, εάν λείπουν αυτές οι ειδικότητες που με νομοθετική ρύθμιση που έγινε τα προηγούμενα χρόνια από την προηγούμενη Κυβέρνηση δεν είναι υποχρεωτικό να υπάρχουν, λέμε τέσσερις – πέντε Έλληνες. Δεν λέει ποιες ειδικότητες. Υπάρχει ένα ζήτημα.
Αν δεν ναυτολογούνται λοιπόν ανθυποπλοίαρχοι, υποπλοίαρχοι, ή δεύτεροι τρίτοι μηχανικοί, πως θα φτάσουμε στον πρώτο πλοίαρχο ή στον πρώτο μηχανικό; Θα το εξετάσετε αυτό το θέμα; Ευχαριστώ πολύ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πρώτα απ’ όλα για τη ναυτική εκπαίδευση. Ήδη υπάρχει θεσμοθετημένη Επιτροπή η οποία έχει ξεκινήσει διαβουλεύσεις, συζητήσεις για το θέμα. Επειδή το είπατε κι εσείς σαν ερώτημα και θέλω να το ξεκαθαρίσω από την αρχή και δια παντός.
Έχουν ήδη ξεκινήσει οι συζητήσεις για τη ναυτική εκπαίδευση. Δεν υπάρχει καθυστέρηση. Αλλά επαναλαμβάνω η ναυτική εκπαίδευση δεν είναι τόσο απλό θέμα, γι’ αυτό θέλει δουλειά σε βάθος.
Δεύτερον. Δεν υπάρχει κανένα θέμα με την αρμοδιότητα της ναυτικής εκπαίδευσης σε σχέση με όλες αυτές τις αλλαγές που είπατε τους τελευταίους 15 μήνες με αρμοδιότητες και τα λοιπά. Η ναυτική εκπαίδευση είναι κομμάτι του Υ.Θ.Υ.Ν.ΑΛ., έχει να κάνει με τη ναυτιλία και με τίποτε άλλο.
Τρίτον για τον «Ποσειδώνα» που είπατε. Το κατήργησα. Απλώς τυπικά επειδή συστάθηκε με νόμο, πρέπει να καταργηθεί με νόμο. Και στο νομοσχέδιο που θα φέρω για τον θαλάσσιο τουρισμό σύντομα όπως είπα προηγουμένως, θα έχουμε και μεταβατικές διατάξεις, μία εκ των οποίων θα είναι και η κατάργηση του «Ποσειδών».
Τώρα, εάν υπάρχουν όπως αφήσατε να εννοηθεί σαν αμφιβολία, ότι κάποιες καταθέσεις, όλα αυτά είναι σε εξέλιξη…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Τοποθέτηση εκτός μικροφώνου). Το είπατε, γίνεται προκαταρκτική εξέταση. Και…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όταν εμένα μου έρθουν αυτά τα στοιχεία, δεν μπορώ εγώ να προκαταβάλλω καμία, αλλά βεβαίως αν υπάρξου