Την προοπτική για το ελληνικό yachting ανέλυσε ο Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών
Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού κος Αντώνης Στελλιάτος κατά την ομιλία του την δεύτερη ημέρα του Διεθνούς Συνεδρίου και Έκθεσης «The Posidonia Sea Tourism Forum», που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, στις 23 και 24 Μαΐου. To θέμα της συζήτησης ήταν Yachting: an underachieving giant for the East Med. (ο κοιμισμένος γίγαντας της Ανατολικής Μεσογείου).
Συνομιλητές του Κου Στελλιάτου ήταν η Sarah Balls ΜΥΒΑ Consultant, Άρης Δρίβας GYA, Benjamin Guy Captain, Rosemary Pavlatou Director A1 Yacht Trade Consortium SA- MYBA, Janet Xanthopoulos, Legal Advisor & moderator Alkman Granitsas.
Σε μια κατάμεστη αίθουσα του μεγάρου Αθηνών βασικό αντικείμενο συζήτησης των άνωθεν ομιλητών ήταν η πλήρη απελευθέρωση του Καμποτάζ και η δυνατότητα να μπορούν σκάφη με σημαίες χωρών εκτός της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης να εκναυλώνονται σε Ελληνικό λιμένα επιβίβασης και αποβίβασης.
Είναι πλέον ξεκάθαρο πως τα μεγάλα ξένα κεφάλαια, αγνώστων συμφερόντων έχουν δημιουργήσει ένα πολύ δυνατό Lobby, ώστε στο Αιγαίο μας να κυματίζουνε σημαίες εκτός της Ελληνικής και Ευρωπαικής.
Ο Κος Στελλιάτος σε απάντηση των όσων ακουστήκανε μίλησε με πάθος για τα 5.102 επαγγελματικά σκάφη, ελληνικής σημαίας, τα οποία στηρίζουνε την Ελληνική Οικονομία αλλά και τις απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας οι οποίες δεν θα είχαν πρόσβαση σε τουριστικές εισροές.
Τους 3.500 Έλληνες ναυτικούς που εργάζονται στα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη, τους skippers & hostesses που εργάζονται στα 3,000 σκάφη άνευ πληρώματος, τα ναυπηγεία, τα συνεργεία, τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος και όλα τα άλλα περιφερειακά ναυπηγεία που επιβιώνουν λόγω των σκαφών που ελλιμενίζονται εκεί μόνιμα και τους χιλιάδες προμηθευτές που δουλεύουν αποκλειστικά με τα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη.
Ο Κος Στελλιάτος κατηγόρησε τη ΜΥΒΑ και τους ομιλητές, ότι γνωρίζουν πως σκάφη τρίτης σημαίας κάνουν παράνομα ναύλα στην Ελλάδα, ενώ υπάρχει δυνατότητα αυτό να γίνει δια της νομίμου οδού, και ότι ζημιώνουν το Ελληνικό κράτος με το να μην αποδίδουν τον ΦΠΑ και κάνοντας αθέμιτο ανταγωνισμό. Όπως εξήγησε, τα σκάφη αυτά θα μπορούσαν να πραγματοποιούν νόμιμους ναύλους στην Ελλάδα, εφόσον ακολουθούσαν όσα προβλέπει το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο: είτε αποκτώντας ΑΦΜ (αν ο ιδιοκτήτης του σκάφους είναι φυσικό πρόσωπο), είτε να δημιουργήσουν μια εταιρεία (κατηγορίας ΝΕΠΑ) όπως συμβαίνει και με τα επαγγελματικά σκάφη που φέρουν ελληνική σημαία. Υποστήριξε, μάλιστα, πως ένα πλοίο με ευρωπαϊκή σημαία και τις σχετικές πιστοποιήσεις από αναγνωρισμένο νηογνώμονα εξασφαλίζει άδεια εντός μηνός.
Το εντυπωσιακό είναι πως οι εκπρόσωποι των πλοιοκτητών σκαφών που φέρουν σημαίες τρίτων χωρών παραδέχθηκαν, επίσης δημοσίως, ότι γνωρίζουν πως υπάρχουν σκάφη αναψυχής που πραγματοποιούν παράνομες ναυλώσεις στην Ελλάδα. Σε σχετικό ερώτημα μάλιστα για τους λόγους που δεν χρησιμοποιούν τη νόμιμη οδό, ανέφεραν πως οι πλοιοκτήτες δεν θέλουν να μπλέξουν με την ελληνική γραφειοκρατία και δεν θέλουν να αναλάβουν το κόστος που συνεπάγεται η ίδρυση μιας νόμιμης εταιρείας (ΝΕΠΑ) στην Ελλάδα.
Σε απάντηση των παραπάνω ο Κος Στελλιάτος δεσμεύθηκε ότι θα βοηθήσει η ΕΠΕΣΤ όσο μπορεί στην εξάλειψη της γραφειοκρατίας ώστε να αποκτήσουν άδεια επαγγελματικού όσοι την ζητήσουν και επιτέλους να αρχίσουν να προσφέρουν στην Ελληνική οικονομία μέσω της καταβολής ΦΠΑ.
Η λήξη αυτής της ομιλίας έγινε με την από κοινού αποδοχή συνεργασίας μεταξύ της ΜΥΒΑ και της ΕΠΕΣΤ η οποία και θα μπορέσει να κάνει την Ελλάδα κέντρο του Θαλάσσιου Τουρισμού παγκοσμίως.