Προβλήματα παρουσιάζει η Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων

Απογοητευτική εικόνα παρουσίασε κατά τον απολογισμό του 2010 ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοίων Μικρών Αποστάσεων Νίκος Βαρβατές.

Όπως είπε κατά την έναρξη της ομιλίας του, ο συνδυασμός της απότομης κατάρρευσης της εμπιστοσύνης των τραπεζών και της υπεραισιόδοξης επενδυτικής συμπεριφοράς στο χώρο της εμπορικής ναυτιλίας είχε όπως όλοι γνωρίζουμε σημαντικές επιπτώσεις στις ναυλαγορές, οι οποίες συνεχίζουν να εμφανίζουν φαινόμενα καχεξίας. Οι επιπτώσεις ήσαν σημαντικές τόσο σε διεθνές, όσο και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης με προεξάρχουσες τις αγορές της Μεσογείου και του Εύξεινου Πόντου. Κατά συνέπεια η σημερινή εικόνα του κλάδου της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων να είναι αρνητική με χαμηλά ναύλα και αρκετές επιχειρήσεις με προβλήματα ρευστότητας. Τα πρόσφατα γεγονότα στη Βόρειο Αφρική επιδείνωσαν αυτή την κατάσταση δεδομένου ότι αυτές οι χώρες αποτελούν σημαντικές εξαγωγικές αγορές για Ελληνικά προϊόντα.

 

Ως γνωστόν, είπε ο κ. Βαρβατές, ο Ελληνικός στόλος ΝΜΑ και τα πλοία του επιβαρύνονται με συνθέσεις πληρώματος που υπερβαίνουν αυτές ποντοπόρων πλοίων πολλαπλασίου μεγέθους, ενώ εκείνα που εκτελούν κυρίως πλόες εσωτερικού, υποχρεούνται να λειτουργούν με συνθέσεις αποτελούμενες αποκλειστικά από Έλληνες οι οποίες είναι ιδιαίτερα επαχθείς σε κόστος και σε αριθμό ναυτικών. Λόγω αυτών των συνθέσεων το Ελληνικό πλοίο ΝΜΑ έχει υποστεί σημαντική μείωση της ανταγωνιστικότητας του. Ταυτόχρονα παρατηρείται – και αυτό το έχουμε επισημάνει κάθε φορά τα τελευταία χρόνια – συρρίκνωση του κλάδου συνοδευόμενη από αύξηση της μέσης ηλικίας.

Πρόσθεσε επίσης ότι το μείζον αυτό ζήτημα της ανταγωνιστικότητας του Ελληνικού πλοίου της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων αποτελεί τμήμα του γενικότερου προβλήματος ανταγωνιστικότητας του κοινοτικού πλοίου ΝΜΑ, μόνο που η αντιμετώπιση του έχει πλέον κατεπείγοντα χαρακτήρα. Μετά από σχετική πρόσκληση του υπουργού κ. Γιάννη Διαμαντίδη το Διοικητικό συμβούλιο είχε την ευκαιρία να του εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους υπάρχει άμεση ανάγκη για τόνωση της ανταγωνιστικότητας του Ελληνικού πλοίου αυτής της κατηγορίας και ο κ. υπουργός έδειξε να κατανοεί την αναγκαιότητα για στήριξη του κλάδου.

Ο πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ εξέφρασε τη δυσφορία του κατά της κυβέρνησης λέγοντρας ότι <ενώ το ΥΘΥΝΑΛ μελετούσε το υπόμνημα που υποβάλαμε, είχαμε το μέτρο της έκτακτης εισφοράς που επεβλήθη σε εταιρείες του Νόμου 959/79 το οποίο δημιούργησε πρόσθετα προβλήματα. Η Ένωση μας επικοινώνησε ξανά με το υπουργείο και ζήτησε συνάντηση με τον κ. υπουργό, η οποία όμως δεν κατέστη δυνατή μέχρι σήμερα λόγω συνεχών υποχρεώσεων του εντός και εκτός Ελλάδος.  

Κατά τα λοιπά, το περασμένο έτος ήταν έτος Ποσειδωνίων και η Ένωση μας, όπως σε κάθε διοργάνωση, είχε θέσει υπό την αιγίδα της. Στα πλαίσια αυτών των εκδηλώσεων διοργανώθηκαν δυο ημερίδες, μια σε συνεργασία με το Hellenic Lloyds για θέματα ελέγχου της ποιότητας των καυσίμων, και μια άλλη με τον οίκο ρύθμισης αβαριών Richards Hogg Lindlay για θέματα αντιμετώπισης ζημιών πλοίων κατά την άσκηση του επαγγέλματος μας.

Στενή υπήρξε η παρακολούθηση των νέων δραστηριοτήτων του ΟΛΠ στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής από μέλη του ΔΣ που ακολουθήθηκε από έκφραση ευχαριστίας από την διοίκηση του οργανισμού, όπως και οι εξελίξεις στο χώρο του European Shortsea Network, του οποίου η ΕΕΝΜΑ αποτελεί μέλος υπό την ιδιότητα της ως SPC Greece>.

 

Στο Χρηματιστήριο

Αναφερόμενος ο κ. Βαρβατές στο  Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών, είπε ότι  παρουσίασε τις προοπτικές για τις εταιρείες του κλάδου μας σε ημερίδα που διοργάνωσε η Ένωση μας με συμμετοχή και από άλλες Ενώσεις. Η πόρτα παραμένει ανοικτή για τις εταιρείες Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων.

Πρόσθεσε επίσης ότι η  αντικατάσταση των παλαιών πλοίων μας θα μπορούσε να ωφεληθεί σημαντικά από την ενσωμάτωση της Παράλληλης Νηολόγησης (Bare Boat) στην Ελληνική σημαία, και είμαι σε θέση να σας πληροφορήσω ότι το ζήτημα αυτό φαίνεται να κερδίζει ευρύτερη υποστήριξη. Η Παράλληλη Νηολόγηση, σε συνδυασμό με ρεαλιστικές συνθέσεις πληρώματος, θα μας επέτρεπε να επανακτήσουμε μερίδια αγοράς που έχουν πάει σε ανταγωνιστές μας οι οποίοι διαθέτουν, όχι μόνο καινούργια πλοία, αλλά και κατά πολύ χαμηλότερο κοστολόγιο. Αναμένουμε ανακοινώσεις από τον χώρο του Υπουργείου μια και αυτός ο θεσμός θα ήταν χρήσιμος και σε άλλους τομείς της εμπορικής ναυτιλίας. Πάντως, αγαπητά μέλη, η ευχέρεια χρήσης άλλων κοινοτικών νηολογίων για Παράλληλη Νηολόγηση είναι υπαρκτή, και ο μόνος λόγος που αυτή αποτελεί αίτημα της Ένωσης μας είναι η ενίσχυση της Ελληνικής σημαίας στο χώρο της ΝΜΑ.

Ο πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ εξέφρασε τέλος τις ευχαριστίες του προς κ. Μιχάλη Σαρλή για την αμέριστη βοήθεια του σε πολλά ζητήματα της Ένωσης.