Οι «πράσινες» τεχνολογίες στον τομέα της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης εργασίας που πραγματοποιήθηκε στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης πριν από λίγες ημέρες.
Η συνάντηση διοργανώθηκε από το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (IMET/ΕΚΕΤΑ), σε συνεργασία με το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης και το Ινστιτούτο Λιμενικής Κατάρτισης ΕΞΑΝΤΑΣ, στο πλαίσιο του συγχρηματοδοτούμενου από την ΕΕ έργου MATES.
Σκοπός της συνάντησης ήταν η παρουσίαση των νέων τάσεων στη χρήση «πράσινων» τεχνολογιών στον τομέα της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας και η εξέταση των τρεχουσών και μελλοντικών ελλείψεων στις δεξιότητες του εργατικού δυναμικού στον τομέα αυτόν.
Το «παρών» έδωσαν μέλη της τοπικής επιχειρηματικής κοινότητας. Μεταξύ άλλων παρευρέθηκαν εκπρόσωποι του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος και του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος.
Οι παριστάμενοι επεσήμαναν ότι οι παρουσιάσεις των συμμετεχόντων είχαν εξαιρετικό επιστημονικό και τεχνικό ενδιαφέρον, καθώς αποτυπώθηκε η σημερινή κατάσταση στον τομέα της ναυπηγικής βιομηχανίας και αναλύθηκε η έλλειψη δεξιοτήτων και εργατικού δυναμικού. Παράλληλα, συζητήθηκαν και άλλα σημαντικά ζητήματα όπως η δυνατότητα δημιουργίας ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης υψηλής τεχνολογίας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς και τρόποι βελτίωσης της ελκυστικότητας του τομέα.
Δίαυλοι επικοινωνίας
Ακόμα, τονίστηκε η ανάγκη ανάπτυξης διαύλων επικοινωνίας μεταξύ της εκπαιδευτικής και επιχειρηματικής κοινότητας της περιοχής και η δημιουργία προγραμμάτων κατάρτισης, με στόχο την εξασφάλιση κατάλληλα εξειδικευμένου τεχνικού και εργατικού δυναμικού.
Οπως αναφέρεται σε ανακοίνωση των διοργανωτών, «στα πλαίσια της ανάπτυξης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως σημαντικού κόμβου συνδυασμένων μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, παρουσιάζεται η ευκαιρία να υπάρξει ταυτόχρονη ανάπτυξη στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής και της σχετικής με τη ναυπηγοεπισκευή βιομηχανίας.
Η ανάπτυξη αυτή θα αποφέρει πολλαπλά οφέλη στην τοπική οικονομία, το εμπόριο και τη δραστηριότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και θα συμβάλει στην ευρύτερη εξωστρέφεια της Οικονομίας της Β. Ελλάδας».
Η συνάντηση εργασίας έκλεισε με τη δέσμευση όλων να υποστηρίξουν το εγχείρημα και σε πρώτη φάση τη δημιουργία μιας μόνιμης ομάδας εργασίας που θα εξετάζει εις βάθος τις προοπτικές υλοποίησης και ανάπτυξης των στόχων που τέθηκαν.
Εν τω μεταξύ, ο ναυτιλιακός οίκος Moore Stephens ανέφερε πρόσφατα σε ανακοίνωσή του ότι η Ναυτιλία θα συνεχίσει να προσελκύει επενδύσεις τόσο από υφιστάμενους «παίκτες» όσο και από νέους το 2019, με την προϋπόθεση ότι θα εκπληρώσει τις περιβαλλοντικές, κοινωνικές και διοικητικές ευθύνες της.
Ανάσα για τα ναυπηγεία
Παράλληλα, ο Richard Greiner, Shipping & Transport Partner του Μοore Stephens, ανέφερε ότι η εμπιστοσύνη προς τη ναυτιλιακή βιομηχανία έπεσε ελαφρά προς τα τέλη του περασμένου έτους, ωστόσο παραμένει το ενδιαφέρον για επενδύσεις. Σημείωσε επίσης ότι οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί (ballast water management, GΗG emissions) δείχνουν τον δρόμο για μια πιο «πράσινη» ναυτιλία, γεγονός που ωστόσο δεν σημαίνει μειωμένα κόστη για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Το θέμα έχει ξεκινήσει να συζητείται τα τελευταία χρόνια, ενώ είχε απασχολήσει και τους συμμετέχοντες σε διημερίδα που είχε διοργανωθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το 2012 και όπως είχε ειπωθεί τότε η «πράσινη» ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει «ανάσα» για τα ναυπηγεία.
tovima,gr